dan ik ook maar voorstellen

sharon

New Member
Hallo,
Aangezien al velen zich netjes hebben voorgesteld, doe ik dat ook. Ik ben Sharon, 23 jaar en vorig jaar op een whv naar Australie gegaan om te backpacken en in Adelaide letterlijk een leuke Australier op straat tegen het lijf gelopen. Hierna een half jaar bij hem gewoond ( van het backpacken is dus niet veel gekomen) en een maand samen door de outback gereden. In februari komt Alan ( mijn vriend en de Australier) naar Nederland voor een maand. De bedoeling is om in mei/juni 2009 weer terug te gaan naar Australie. Of op een tweede whv ( heb 3 maanden op een boerderij gewerkt, dus als het goed is, kom ik in aanmerking voor een tweede keer een whv). Of op een Defacto visa. Met het zoeken op internet naar informatie ben ik op deze site terecht gekomen, waar ik denk ik veel aan ga hebben.
Voor diegenen die dit lezen voor kerstmis: prettige kersdagen!
groeten Sharon

heey!

ik zou denk ik zelf op een 2e whv gaan.... voor een spouse moet je zoveel bewijs hebben, dat je minstens 12 maanden een relatie hebt, samenhebt gewoond, genoeg verdient etc etc.... denk dat het makkelijker is eerst een 2e whv aan te vragen, dan in dat jaar zoveel mogelijk bewijs verzamelen...zodat je gemakkelijker je spousal visa kunt krijgen...

hoop dat dit je een beetje helpt!
groetjes nicole

Welkom!
Zoals Nicole al aangeeft.. lees goed de voorschriften door voor wat je nodig hebt voor een defacto/spouse visum. Kijk wat je al hebt (waar je al aan voldoet) en wat je nog nodig hebt. Ga vervolgens op je WHV naar Australie en zorg dat je de andere dingen voor elkaar krijgt!! Veel bewaren dus!!
P.s. vraag je 2e WHV wel op tijd aan.. de 2e keer moet je nm wel langs de dokter voor je hem krijgt en dat vertraagd wel.. (don't ask me why..)

ik heb mn 2e whv net zo makkelijk gekregen als mn eerste...
dat was in oktober 2007....dus nog niet zo heel lang geleden....
niet opgeven dat je in de zorg wilt gaan werken ofzo...want misschien dat ze dan moeilijker doen....

vreemd.. was je dan in of buiten australie?? De mensen die ik allemaal heb ontmoet en die hun 2e visum (in australie) aanvroegen, moesten allemaal langs de dokter..

ohh....ja, idd, ik zat toen weer in nederland... misschien dat dat scheelt... ik heb er toen iig geen moeite voor hoeven doen... beetje jammer dat het nu zoveel werk is :s

veel werk ? hahaha, ga maar eens een PR aanvragen, dat is pas veel werk en lang wachten.

Overigens succes ermee !!

Gr,
Johan

hmmz... wanneer kun je dat aanvragen dan? ik ga er vanuit dat het straks voor mij gemakkelijk is... aangezien je na een spousal visa van 2 jaar (wat ik heb begrepen) een permanent visa krijgt....
wat houdt permanent resindece in dan? ik bedoel.... waar moet je aan voldoen om dat te kunnen aanvragen?

Een defacto visa kan je alleen maar doen in twee stappen. In beide stappen moet je bewijzen dat je een serieuze relatie hebt met een je Australische partner (1e aanvraag, bij elkaar voor langer dan 12 maanden - en volgens de regels gaat men pas rekenen vanaf het moment dat de relatie 'serieus' genoemd mag worden). Bewijzen bestaan uit foto's, huurcontracten, telefoonrekeningen, gemeenschappelijk eigendom, etc. En je partner of een derde persoon moet financieel garant voor je kunnen staan, dus kopietjes van bankrekeningen etc Je moet ook een medisch onderzoek ondergaan. Verklaringen overhandigen van familie, vrienden en of bekenden en een politie check. Teveel om op te noemen. Er zitten heel wat haken en ogen aan.

Je kan de aanvraag in Australie indienen, met de beperking dat je het land niet zomaar kan verlaten, mocht je dat wel doen loop je de kans dat de aanvraag komt te vervallen.

De tweede aanvraag doe je na 2 jaar wanneer je moet bewijzen dat je nog steeds bij dezelfde partner bent met dezelfde bewijs methodes.

Je jan het je dus voorstellen dat je jaren lang rekening moet houden met het verzamelen van bewijzen. Hoe beter je aan de voorwaarden voldoet hoe minder kans je hebt dat je wordt opgeroepen voor een interview of dat je aanvraag wordt afgewezen. Maar kom niet aan met een vette papierwinkel want dat willen ze ook niet.

Het is een langdurig proces en ik raad iedereen aan, als je het op een andere manier kan doen, doen! want het is niet leuk.

Hoop dat je daar wat aan hebt!

Groetjes Heleen

Back