Dan stel ik me ook maar even voor (hou je vast) :D

Lenny

New Member
Hoi iedereen,

ik ben al even stiekem aan het rondneuzen her en der, maar ik (we) ben (zijn) nog lang niet zo ver dan de meesten hier. Om eerlijk te zijn zijn mijn vriend en ik überhaupt nog nooit in Australië geweest :| Reden hiervoor is dat ik (pas) 21 ben en m'n vriend 24, en bovendien beiden nog studerende dus we hebben geen geld in overvloed en als we gaan willen we natuurlijk ook meteen een rondreis van een maand oid, dus zodoende.

Vanwaar dan onze interesse? We zijn redelijk grensoverschrijdend qua denkwijze. We willen zoveel mogelijk uit ons leven halen en denken dat je dat des te meer doet als je verschillende landen, culturen hebt meegemaakt. Zoals ik er met m'n pet niet bij kan als je uit een dorpje komt en op jezelf gaat wonen door een huisje te kopen in datzelfde dorpje trek ik die lijn door van hoe kan je nou eeuwig in hetzelfde landje blijven als emigreren tegenwoordig zo (relatief :wink:) makkelijk gaat. Ik kan me er ook niks bij indenken om hier voor altijd met een muf baantje m'n leven te slijten. Wel zou ik de mogelijkheid altijd open willen houden om eventueel terug te kunnen en zou dat ook niet als afgang zien. Dan heb je het tenminste geprobeerd en ben je een ervaring rijker.

Waarom Australië? De ouders van mijn vriend zijn zelf immigranten uit Polen en weten maar al te goed hoe moeilijk een taalbarrière te overwinnen is en je een achterstand geeft op de arbeidsmarkt. Zodoende trekt een Engelstalig land ons het meest.

Engeland valt af omdat we juist graag een wat aangenamer klimaat opzoeken. Ik ben een echte kouwkleum en het kan me nooit te warm. Zowel mijn vriend als ik bloeien op als de zon schijnt en worden half depressief als er een wolkendek boven ons hangt. Amerika valt af omdat de cultuur ons niet trekt. Canada wint het niet van Australië omdat het daar ook koud kan zijn. Nieuw-Zeeland wint het niet van Australië omdat we bang zijn dat we dan al helemaal in een soort gat vallen door de uitgestrektheid van de natuur en het gebrek aan mensen. Nu lijkt het net of Australië 'dan maar' overblijft, maar we hebben tot nog toe niets ontdekt wat ons tegen zou kunnen staan. Sterker nog, het spreekt ons op alle fronten aan. Behalve dan dat ik erg bang ben voor spinnen :think:

Ook heb ik het idee dat je je op zo'n afzonderlijk continent min of meer distantieert van de wereldpolitiek, wat ik wel een geruststellend idee vind. Als ik in de metro in Parijs zit of op het centraal station van Amsterdam ben en ik zie iemand verdacht doen dan moet ik meteen allerlei angsten onderdrukken, ook al slaat dat wellicht nergens op.

Maar goed, omdat we dus echte zonaanbidders zijn gaan we het liefst naar de noord-oost kust. Verder gaan we het liefst naar een stad, in ieder geval om te beginnen. We zijn bang dat de overstap anders te groot is ineens. Van het drukst bevolkte land van Europa naar the middle of nowhere lijkt me net wat te shocking.

Ofwel, ons oog is gevallen op Brisbane. Al helemaal nadat we de klimaattabel zagen :sunny: Ik weet dat dat een waardeloos argument is, maar dat zit ‘m in het feit dat we er nog nooit geweest zijn en derhalve überhaupt geen goede argumenten kunnen hebben.

De dingen waar ik bang voor ben is dat ik misschien geïrriteerd raak van de 'laid-back' cultuur. Ik kan niet tegen luie mensen, kan er niet tegen als mensen dingen wel zeggen en niet doen en ook niet als eenvoudige dingetjes toch drie weken uitgesteld moeten worden.

Verder zal ik mijn ouders en zus heel erg missen. Maar mijn ouders willen stiekem misschien ook emigreren als ze het huis verkocht hebben en ik ben ze een beetje aan het aanporren en geef ze allerlei informatieve boekjes (“Emigreren kun je leren” enzo :grin: ). Ik krijg ze alleen niet echt warm voor Australië. Ze zouden dan eerder voor Canada kiezen.

Ook ben ik bang, en daarom wil ik om te beginnen naar een grote stad, dat je in een soort diep gat valt. Als je familie helemaal aan de andere kant van de wereld zit en je het idee hebt dat je er helemaal alleen voor staat lijkt me dat je zo geconfronteerd wordt met je eigen bestaan. Ik heb dat op vakantie zelfs al, dat ik heel erg op mezelf terugval en echt na ga denken over de grondslagen van het bestaan en de dood en weet ik wat. Maar dat zal vanzelf wel weer over gaan. Ik vind het in ieder geval niet prettig. Daarom heb ik het graag wat drukker denk ik.

Mijn vriend past er denk ik sowieso heel erg goed, zeker nadat hij las dat ze werk als een ‘noodzakelijk kwaad’ beschouwen en het leven zich er vooral buitenshuis afspeelt met veel barbecuen. Waarschijnlijk is dat ongeveer net zo’n cliché-beeld als dat ze van ons denken dat we allemaal op klompen rondlopen, maar zoals ik al zei is dit de enige informatie die we tot nog toe hebben kunnen vergaren dus vergeef ons.

Wat zijn nu onze kansen om er überhaupt in te kunnen komen? Dat heb ik ook al helemaal uit zitten pluizen, haha. Ik zag namelijk tot mijn grote vreugd dat ‘de bouw’ erg veel werk aantrekt.

Mijn vriend doet HBO bouwtechnische bedrijfskunde richting ontwikkelingsmanagement en vastgoed e.d.. Dat is alleen niet waar ze met ‘de bouw’ op doelen, ik las dat ze juist mensen van de praktijk zelf zoeken. Mijn vriend is wel behoorlijk handig en heeft ook een paar maanden op de bouw zelf gestaan. Ik weet niet of dat indruk maakt? :?

Ik studeer filosofie en wil een Engelstalige research master gaan doen genaamd ‘Rhetoric, argumentation and philosophy’. Ik geloof niet dat ze daar echt warm van worden in Australië haha, maar indien mogelijk wil ik proberen daarna te promoveren zodat ik eventueel in een wetenschappelijk milieu terecht kan.

Ik ga sowieso proberen tijdens mijn studie een half jaar naar Australië te gaan. Liefst Brisbane of Sydney. Ik heb alleen al gelezen dat je niet zomaar door de selectieprocedure heen komt omdat er voor bijv. 1 plek 10 sollicitanten zijn. Ik ben daarom druk bezig om niet lager dan een 8 gemiddeld te staan en wat al niet meer zodat ik maar geselecteerd word haha. Ik heb donderdag een voorlichting over het buitenland dus ik ben benieuwd.

Zo dat is een lang verhaal geworden. Nouja, sowieso wel goed om ook voor jezelf eens te beargumenteren waarom het idee je zo trekt. Hopelijk vinden jullie het niet vervelend dat we pas in de ‘droomfase’ zitten, waar de meesten tenslotte blijven steken. Hopelijk blijkt uit mijn verhaal dat dat voor ons niet opgaat!

Voor wie tot hier gekomen is, bedankt voor het lezen :applaus: en ik ben benieuwd naar jullie reacties/aanmerkingen/tips!

groetjes Lenny :bye:

Ik heb het helemaal uitegelezen hoor :grin:
Je hebt er in ieder geval al uitgebreid over nagedacht :up:
Veel succes met jullie plannen

Groetjes wilbert

Tjonge, als je geïrriteerd raakt van een laid-back cultuur, dan krijg je het hier zwaar te verduren! Het heeft trouwens níets met 'lui' te maken; laid-back betekent veel meer 'ontspannen', en elkaar de ruimte geven, letterlijk en figuurlijk. Wij zitten hier ook vaak urenlang te kletsen, maar niemand die verwacht dat je het met hem/haar eens gaat zijn, dát is laid-back; je niet aangevallen voelen door wat een ander zegt en vindt en een ander de ruimte geven voor wat 'ie wil zeggen, en 't verschil accepteren.

Overigens is er een heel grote 'maar' om Brisbane te kiezen, en dat is het grote watergebrek. Goed, dit is mede-ontstaan door politieke luiheid, maar inmiddels worden we verwacht - bij het ingaan van Level 5 water restriction - om niet langer dan 4 minuten onder de douche te staan.
Maar goed, ik zal je niet vervelen met de details, dat is meer voor een ander draadje, maar het wordt steeds strenger en dat beïnvloedt de kwaliteit van je leven wel! Voor meer info: www.waterforever.com.au .

Succes,

Irene :)

[quote author=Eerainuh link=topic=6707.msg83879#msg83879 date=1173575278]

Tjonge, als je geïrriteerd raakt van een laid-back cultuur, dan krijg je het hier zwaar te verduren! Het heeft trouwens níets met 'lui' te maken; laid-back betekent veel meer 'ontspannen', en elkaar de ruimte geven, letterlijk en figuurlijk. Wij zitten hier ook vaak urenlang te kletsen, maar niemand die verwacht dat je het met hem/haar eens gaat zijn, dát is laid-back; je niet aangevallen voelen door wat een ander zegt en vindt en een ander de ruimte geven voor wat 'ie wil zeggen, en 't verschil accepteren.

Overigens is er een heel grote 'maar' om Brisbane te kiezen, en dat is het grote watergebrek. Goed, dit is mede-ontstaan door politieke luiheid, maar inmiddels worden we verwacht - bij het ingaan van Level 5 water restriction - om niet langer dan 4 minuten onder de douche te staan.
Maar goed, ik zal je niet vervelen met de details, dat is meer voor een ander draadje, maar het wordt steeds strenger en dat beïnvloedt de kwaliteit van je leven wel! Voor meer info: www.waterforever.com.au .

Succes,

Irene :)
[/quote]
Ja ik wist toen ik 'lui' typte al dat dat er waarschijnlijk niets mee te maken had. Als laid-back de betekenis heeft die jij omschrijft ga ik er helemaal geen moeite mee hebben (integendeel) :smile:

En wat die waterschaarste betreft, hoe zijn de prognoses daarvan? Kan het alleen maar erger worden of zijn ze bezig meer hulpbronnen in te zetten oid?

Bedankt voor je reactie verder :smile:

Hoi,

Leuk dat je zo je gedachten de vrije loop laat. Goede keuze Australië. Ik was er ook nog nooit geweest en woon er nu bijna een half jaar. Kan helemal geen kwaad om en idee te hebben waar je je wilt vestigen. Dit kan je altijd bijstellen. Wij kozen in eerste instantie voor Adelaide toen wij in Nederland woonden. Uiteindelijk is dit Koroa, bij Coffs Harbour, geworden. En ja hoe je Laidback wil omschrijven letterlijk/uit ervaring ect. Dit verschilt ook per stad en met de breedtegraad. Je past je aan/ je verwondert je/ je ergert je ect.

Veel sterkte met jullie plannen,

groeten Wim

Hallo Lenny,

Welkom op het forum  :hi:.

Leukl om je verhaal te lezen  :smile:  Ik vind het helemaal niet vervelend dat jullie in de 'droomfase' zitten.  Ik heb zelf jaren gedroomd voordat ik actie nam.  Jullie zijn nog jong, dus genoeg tijd om rustig uit te zoeken wat jullie precies willen.  Veel succes met jullie plannen.

Groetjes,
Susan

hey Lenny,

ben benieuwd wanneer je denkt in Oz te zijn! enne... 1 maand is een goeie tijd, 3 maanden NOG VEEL BETER. Sparen dus! Heel veel succes met alle plannen en heel veel leesplezier hier toegewenst op het forum! Bijna al je vragen vind je hier!
Grts, Marieke
ps waar in NL wonen jullie nu?

Hoi Lenny,

lekker duidelijk verhaal! Heb het ook helemaal uitgelezen.
Ook ik kan je adviseren toch eerst de sfeer te gaan proeven voor je je definitieve keuze maakt, maar als je voor je studie er al heen kunt is dat ook geweldig toch?
Zelf zitten we (nog) niet down under, maar het is inderdaad een geweldig land!
Succes met alle plannen!

groetjes van Pauline

Bedankt voor jullie reacties :smile: Gelukkig nog niemand die mijn redenering waardeloos vindt. :grin:
Ik zag dat RTL 4 weer met een nieuwe serie van 'Het roer om' komt met alleen maar stellen/gezinnen die naar Australië gaan! Er staat alleen niet bij wanneer het begint..

http://www.rtl.nl/programma/hetroerom/

[quote author=mariekske link=topic=6707.msg83974#msg83974 date=1173686310]
ps waar in NL wonen jullie nu?
[/quote]

In (hartje) Tilburg. Dat bevalt voor nu erg goed!

Hee Lenny,

Ik heb een artikel in de Wiki gezet over water en de restricties in South East Queensland. Dus als je er meer over wilt weten, neus daar dan :)

Cheers,

Irene

[quote author=Eerainuh link=topic=6707.msg83985#msg83985 date=1173692480]
Hee Lenny,

Ik heb een artikel in de Wiki gezet over water en de restricties in South East Queensland. Dus als je er meer over wilt weten, neus daar dan :)

Cheers,

Irene
[/quote]
Ja ik zag het, had het al gelezen :smile:

Ik las ook nog iets anders:

"Sterker nog, het is vaak zo dat hoogopgeleiden geen kans maken op een visum omdat zij geen duidelijk vak hebben geleerd. Het kernkenmerk is dus dat potentiële emigranten een vak hebben geleerd."

Ik vrees echt dat ik het helemaal van mijn vriend moet hebben om kans te kunnen maken op een visum.  :cry:

Hoi Lenny,

wat een lang verhaal, wel interessant om te lezen hoe jullie er over denken. wij zitten ook nog in de droomfase, maar dan ietsje verder, bij ons is het ook nog niet zeker, dat horen we in april, dan gaan we alls in werking zetten.
Bij ons wordt het Sydney omdat het bedrijf daar staat waar mijn man kan gaan werken.

Jullie hebben een droom, ga daar lekker voor.
veel succes Marga

Hey lenny,

als gerusttelling, ik heb zoals je vriend bouwtechnische bedrijfskunde in tilburg gedaan en ben dus ing. Ik kan je verklappen geen enkel probleem voor een visum (mits je genoeg werkervaring hebt), en zeker geen probleem met het vinden van een baan hier... :up:

Gr. Sab

[quote author=Sabien link=topic=6707.msg84074#msg84074 date=1173752487]
Hey lenny,

als gerusttelling, ik heb zoals je vriend bouwtechnische bedrijfskunde in tilburg gedaan en ben dus ing. Ik kan je verklappen geen enkel probleem voor een visum (mits je genoeg werkervaring hebt), en zeker geen probleem met het vinden van een baan hier... :up:

Gr. Sab
[/quote]
Oke dan :w00t:

Hey! Welkom op dit forum, Dromen? Neen, het is beter om er de tijd voor te nemen.
Het is niet zo (relatief) makkelijk om te emgreren.
Groeten Henk

Back