De Australische baas..

Reinhoud

Active Member
Hi,

Ik was nieuwsgierig naar jullie ervaringen met je Australische werkgever, goed of niet goed. ;)

Nou, die van mij zijn wat minder goed, ik heb er 2 gehad tot nu toe, maar ze hadden allebei 1 ding gemeen; GREED!

Ik heb eerst bij een orchard gewerkt, was de enigste baan die ik zo gauw kon vinden, en ik werk er nu weer.
Na 4 maand vond ik een baan bij een foundry, het loon was niet echt geweldig, maar penalty rates werden netjes betaald.
Toen werd ik (god zij dank!) over geplaatst naar de machineshop van de foundry, de baas was niet onaardig, maar zo veel mogelijk zelf uit de zaak proberen te trekken.
Hij verkocht machines aan vrienden, en hield het geld zelf (dit heeft hem later zijn baan ook gekost), maar die machines waren wij dus af en toe wel nodig, ook de ute van het bedrijf mee naar huis nemen, en dan moesten wij maar zien hoe we soms heen en weer reisden. (van machine shop naar foundry, of gereedsschap halen)

De baas die ik nu heb, van de orchard; hij is wel vriendelijk, en hij wil mij heel graag houden, maar ik wil zo graag een andere baas!! ;)
Bij deze baas krijgen we dus alleen flat rate betaald, en we werken alleen casual, dus zaterdag, zondag en public holidays, alleen flat rate.
Nou heb ik daar op zich nog niet eens zo'n probleem mee, maar ik maak zo'n beetje iedere dag overuren, en zaterdags ook meestal een paar uur werken, soms gewoon 2 dagen in het weekend, ook meestal op public holidays werken.
Vakantie is ook een probleem, ik hen nu in 3 jaar tijd 2 keer een week vakantie gehad.
M.a.w. amper tijd voor jezelf, en dan begint het voor flat rate werken toch minder fijn te worden.

Zelf heeft de baas natuurlijk wel regelmatig vakantie.
Penalty rates kan ie niet betalen want daar is niet genoeg geld voor, maar zelf wel natuurlijk heen rijden op kosten van de baas, ook zie ik mensen in de 3 bedrijfsauto's (er zijn 3 managers met een bedrijfsauto) rijden die niet eens bij ons werken. Ook wordt de prive auto volgetankt met diesel van het bedrijf.

Er is dus genoeg geld, het ligt er maar net aan waar voor..

Ook iets wat me irriteerd bij de bazen hier, It's not what you know, it's about who you know.

Gereedsschap hier ook, als je gereedsschap wilt gebruiken zul je het zelf mee moeten nemen.

Dus wie zegt dat Nederlanders gierig zijn heeft nog nooit voor een Australische baas gewerkt. ;)

Nu woon ik wel in Tasmanie, geen idee of dit specifiek voor Tassie is.

Nou, kom maar op met jullie ervaringen. ;)

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het type werk dat je hebt, in dit geval fisieke arbeid waarvoor veelal geen verdere scholing benodigd is; er staan er 100 te wachten om jouw baantje over te nemen dus waarom zou de werkgever je goed betalen? Of uberhaupt binnen de wet want jij zal zeer waarschijnlijk toch niet naar de instanties stappen omdat je dan niet meer hoeft terug te komen op je werk. We hebben het onlangs nog gezien met franchisees van 7-eleven, Caltex etc. en de restaurants e.d. hebben er ook een handje van. Het probleem is dat de maatschappij en de overheid/politiek het allemaal maar toelaten terwijl ze donders goed weten dat er een probleem is.

Ik werk voornamelijk in de corporate world en daar is het voor zover ik het gezien heb allemaal volgens de regels. Maar ook daar proberen ze natuurlijk zo min mogelijk te betalen (zolang het binnen de regels valt) en kosten te minimaliseren, terwijl de hoge bobos het gewoon lekker over de balk smijten. Maar waar gebeurt dat niet? Mjn motto is: als het je niet bevalt dan zoek je naar een andere baan.

Das het probleem, ik kan geen ander werk vinden.

Maar ik was eigenlijk meer nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen..

mixed....
ik heb alleen maar casual baantjes gehad. Horeca of winkel gerelateerd. Ik heb altijd al mijn special rates betaald gekregen, al zit er wel verschil in. En dan bedoel ik in gradaties waar je in valt.
Mijn meest recente baantje in retail betaald het beste van allemaal en netjes alle penalty rates. Plus netjes elke week op dinsdag het geld op de bankrekening.
En de super wordt elk kwartaal gestort. Met super heb ik eerder wel het probleem gehad, dat het ingehouden werd, maar niet op de rekening werd gestort. En toen ik reclameerde bij ATO was de vogel al gevlogen.....:(
Voor de rest, werkt hier iedereen om mij heen casual, vinden ze allemaal helemaal geweldig. Vakantie daar zijn ze allemaal niet zo van, zeg maar.

Maar je hebt gelijk, is not what you know but who you know. Ik kan me daar prima in vinden!
En inderdaad als je het ergens niet mee eens bent, dan moet je gewoon verder kijken hoor!
Moving on as we say.

Verder niemand die zijn ervaringen wil delen? Goed of slecht? Of is het gelijk als in NL.?

Ik heb ondertussen een andere baan, ben gestart ergens halverwege januari, in een metaal bedrijf.

Dit is een goede baas moet ik zeggen, totaal anders, een van de betere bazen wat ik tot nu toe gehad heb.
Nooit gedacht dat zo'n idiote baas zoveel invloed op je kan hebben, dingen wat je eerder gewoon op eigen initiatief zou doen vraag je nu aan je nieuwe baas, omdat de vorige baas overal controle op wilde hebben..

Nu heeft mijn baas me tijdelijk uitgeleend naar een ander bedrijf, een aluminiumfabriek, 12 hour shifts, 2 dagen werken, 2 dagen vrij (grof gezegd).
Het loon wat ik nu tijdelijk heb ben ik ook erg blij mee.

Het lijkt de goede kant op te gaan. :)

Ervaring als IT contractor en nu als permie bij de bank hab ik geen klagen. Alles netjes betaald, en sneller dan in Nederland. Zoals @slatsr al aangeeft, in de corporate world is het allemaal goed geregeld. Het zijn vooral de kleinere bedrijven, horeca, agrarische sector waar volgens mij de cowboys zitten.

Ik deel de ervaring van @FritsC en @slatsr omdat ik ook in diewereld rondhang. Je ziet het inderdaat vaak op het nieuws. Onlangs nog bij Red Rooster waar enkele francisenemers buitenlandse werknemers gigantiesch aan het uitbuiten waren. Als je denkt dat je verkeerd/onterrech wordt behandeld/betaald neem dan eens contact op met the 'Fair Work Comission" (https://www.fwc.gov.au/) Mischien dat zij een de neus om de hoek van die werkgevers kunnen steken.

Back