[quote author=Bubz link=topic=9456.msg128391#msg128391 date=1227402280]
... Een verlaagde productie betekent een verminderde vraag naar grondstoffen en dus een lagere vraag naar Australische dollars....
[/quote]
Bubz, ik met het eens met de constatering dat er een verminderde vraag naar grondstoffen is die de prijs omlaag trekt. Maar kun je mij uitleggen waarom dat de reden voor een verminderde vraag voor dollars betekent?
[quote author=Bubz link=topic=9456.msg128391#msg128391 date=1227402280]
Slatsr heeft gelijk vwb rentes, hoewel juist in de VS en in Japan de rentes tegen 0% aan komen te zitten!
[/quote]
Ik heb daarom ook aangegeven dat het een combinatie van risico en return is. Ook al is de return in Australie hoger dan in bijvoorbeeld de VS, het gaat er om hoe de belegger de ricisos inschat. Toen de crisis zich alleen nog maar in de VS leek voor te doen werd de rente ni de VS al sterk verlaagd, maar omdat de Europese markt nog steeds sterk was en de ECB geen renteverlaging doorvoerde, was de Amerikaanse dollar toch aan het verzwakken tegen de Euro. Op dit moment is de Amerikaanse dollar weer in de wisselkoers-zone met de Euro waar het was voor de hele crisis in de VS begon.
[quote author=Fae link=topic=9456.msg128396#msg128396 date=1227418891]
De woning die ik lease in Broome ging van 500.00 naar 460.00 in september en is net verkocht voor ongeveer 445.00. Een stel in Broome dat moest verkopen omdat ze elders verplichtingen zijn aangegaan krijgen nu huildend 480.00 voor een huis dat eerst voor 610.00 verkocht zou worden. En mensen die wilden verkopen klagen omdat ze verwachten dat prijzen nog verder zullen dalen pas mogelijk na 1-2 jaar weer zo worden dat ze kunnen verkopen zonder verlies. Hier is huizentekort maar niet in het marktsegment waar meer dan ooit woningen te koop staan, tussen de 550-750.00. Volgens kennissen is de hele crisis slechts een gezonde beweging om de prijsstijgingen van de afgelopen jaren te compenseren en prijzen weer naar enigszins reeele waarde te laten dalen. Het voorbeeld in Broomet is microniveau en mij houdt het niet zo bezig maar mogelijk vinden jullie het interessant.
Groet, Fae
[/quote]
Het is inderdaad erg regio gebonden en prijsklasse gebonden. Over het geheel is bijvoorbeeld Sydney heel zwak (lichte daling), maar bijvoorbeeld in Adelaide stijgen de prijzen nog sterk. Ook de lager prijsklasse staat sterker ivm continue vraag en het feit dat veel mensen (oa starters) toch niet meer dan 400.000 kunnen kopen. De hogere prijsklasses staan wel onder druk.
Als het aan mij is, laat de prijzen nog maar flink omlaag komen. De afgelopen jaren zijn de prijzen zo achterlijk gestegen (30% in 03-04) dat het niet meer echt reeel is.