De Australische Dollar en de vastgoedprijzen

Ivan

New Member
De Australische Dollar staat al een tijdje op een lager niveau t.o.v. de Euro. Wat is de reden daarvan, Europa zit toch met een economische crisis? De Amerikaanse dollar steeg 20 % in twee maanden tov de EURO; waarom blijft de Australische Dollar dan zo laag? Heerst in Australie ook een economische crisis?
Graag jullie mening wat de vastgoedprijzen gaan doen het volgend jaar in Queensland. In Europa staan deze erg onder druk. Er is haast geen verkoop; de mensen houden hun geld bij en wachten af. Huizen staan lang te koop. Professionelen verwachten dat er volgend jaar koopjes gedaan kunnen worden tot -20 %onder de huidige vraagprijs. Dat betekend dat wij minder geld zullen krijgen voor onze woning. Wat zijn de verwachtingen voor de vastgoedmarkt in Australie, met name Queensland?
Ivan

Wat de verwachtingen ook zijn, je kunt momenteel weinig met zulke informatie. De hele wereld staat financieel op z'n kop en niemand kan een zinnig woord zeggen over hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Australie doet het momenteel nog vrij goed economisch, maar dat kan ook zomaar veranderen. Ik had ook verwacht dat de Aus$ juist veel hoger zou zijn, maar ik snap nooit iets van die financiele zaken, dus haal ik maar gewoon m'n schouders op en accepteer dat m'n aankopen in het buitenland momenteel wat duurder zijn.
Maar goed, informeren naar huizenprijzen kun je beter doen op het moment dat je echt gaat zoeken. Want momenteel gaat alles op en neer.

Groetjes,
Rixta

Ben zelf ook erg benieuwd waarom de AUD zo laag blijft t.o.v. de euro. Als iemand daar meer informatie over heeft?...

Nou, het antwoord lijkt vrij simpel te beantwoorden (alhoewel ik besef dat de onderliggende beweegredenen wat minder logisch mogen zijn): de Australische dollar is veel sterker gedaald tegen de Amerikaanse dollar dan de Euro. van 1 AU$ = 0.94 US$ een paar maanden terug naar 1 AU$ = 0.65 US$ ongeveer op dit moment. Dat is dus ruwweg 30%. Als de Euro zo'n 20% zwakker is geworden tegen de Amerikaanse dollar, dan betekent dat onder de streep dat de Euro sterker is geworden tegen de Australische dollar.

Zoals je al zei, het is niet duidelijk waarom, omdat de Euro-markt zo verzwakt is. Het is een complex geheel met veel factoren. Een van de factoren lijkt te zijn wat de centrale banken doen met de rente en ander fiscaal beleid. Het hakken van de Australische centrale bank in de rente heeft de Australische dollar geen goed gedaan. Investeerders kijken naar risico en returns. Als de returns zakken, dan kunnen de risicos een overweging zijn om het geld elders te beleggen. Risicos zijn dan ook een andere factor. Toen alleen de VS in crisis leek te zijn, werd de Amerikaanse dollar zwak tegen alle grote valutas. Nu de hele wereld in crisis is, bewegen de investeerders naar de traditionele safe-havens, de Amerikaanse Dollar en de Japanse Yen. En naar het lijkt heeft de Euro die status van safe-haven dus nog niet bereikt...

Zoals altijd zijn er natuurlijk veel dingen die tegelijkertijd spelen. De Australische economie is voor een groot deel afhankelijk van de export van grondstoffen. Nu er een wereldwijde recessie (b)lijkt te komen, schroeven veel bedrijven hun productie terug (bijvoorbeeld autofabrikanten) en wordt een sterk verminderde energieconsumptie verwacht -vandaar dat ruwe olie zo enorm gedaald is in prijs en je nu een stuk minder voor je benzine betaalt. Een verlaagde productie betekent een verminderde vraag naar grondstoffen en dus een lagere vraag naar Australische dollars. En minder vraag betekent weer dat de dollar minder waard wordt. Overigens is een lagere dollar juist weer goed voor de export.

Slatsr heeft gelijk vwb rentes, hoewel juist in de VS en in Japan de rentes tegen 0% aan komen te zitten!

Volgens de financiele analyses van de banken wordt verwacht dat huizenprijzen een kleine beetje zullen zakken over de komende paar maanden (misschien 2%) maar in maart / april weer zullen aantrekken. Er blijft sprake van een woningtekort, niet zoals in de vs waar er een woningoverschot is. Verder zijn het vooral de duurdere huizen die meer kans hebben om aan waarde in te leveren dan het goedkopere segment. De overheid probeert een economische crisis af te houden en huizenprijzen zoveel mogelijk in stand te houden door de rentes te verlagen waardoor kopen aantrekkelijker wordt en door bijvoorbeeld de extra $7k grant voor first home buyers.

De woning die ik lease in Broome ging van 500.00 naar 460.00 in september en is net verkocht voor ongeveer 445.00. Een stel in Broome dat moest verkopen omdat ze elders verplichtingen zijn aangegaan krijgen nu huildend 480.00 voor een huis dat eerst voor 610.00 verkocht zou worden. En mensen die wilden verkopen klagen omdat ze verwachten dat prijzen nog verder zullen dalen pas mogelijk na 1-2 jaar weer zo worden dat ze kunnen verkopen zonder verlies. Hier is huizentekort maar niet in het marktsegment waar meer dan ooit woningen te koop staan, tussen de 550-750.00. Volgens kennissen is de hele crisis slechts een gezonde beweging om de prijsstijgingen van de afgelopen jaren te compenseren en prijzen weer naar enigszins reeele waarde te laten dalen. Het voorbeeld in Broomet is microniveau en mij houdt het niet zo bezig maar mogelijk vinden jullie het interessant.
Groet, Fae

[quote author=Bubz link=topic=9456.msg128391#msg128391 date=1227402280]
... Een verlaagde productie betekent een verminderde vraag naar grondstoffen en dus een lagere vraag naar Australische dollars....
[/quote]
Bubz, ik met het eens met de constatering dat er een verminderde vraag naar grondstoffen is die de prijs omlaag trekt. Maar kun je mij uitleggen waarom dat de reden voor een verminderde vraag voor dollars betekent?

Slatsr heeft gelijk vwb rentes, hoewel juist in de VS en in Japan de rentes tegen 0% aan komen te zitten!
[/quote]
Ik heb daarom ook aangegeven dat het een combinatie van risico en return is. Ook al is de return in Australie hoger dan in bijvoorbeeld de VS, het gaat er om hoe de belegger de ricisos inschat. Toen de crisis zich alleen nog maar in de VS leek voor te doen werd de rente ni de VS al sterk verlaagd, maar omdat de Europese markt nog steeds sterk was en de ECB geen renteverlaging doorvoerde, was de Amerikaanse dollar toch aan het verzwakken tegen de Euro. Op dit moment is de Amerikaanse dollar weer in de wisselkoers-zone met de Euro waar het was voor de hele crisis in de VS begon.

[quote author=Fae link=topic=9456.msg128396#msg128396 date=1227418891]
De woning die ik lease in Broome ging van 500.00 naar 460.00 in september en is net verkocht voor ongeveer 445.00. Een stel in Broome dat moest verkopen omdat ze elders verplichtingen zijn aangegaan krijgen nu huildend 480.00 voor een huis dat eerst voor 610.00 verkocht zou worden. En mensen die wilden verkopen klagen omdat ze verwachten dat prijzen nog verder zullen dalen pas mogelijk na 1-2 jaar weer zo worden dat ze kunnen verkopen zonder verlies. Hier is huizentekort maar niet in het marktsegment waar meer dan ooit woningen te koop staan, tussen de 550-750.00. Volgens kennissen is de hele crisis slechts een gezonde beweging om de prijsstijgingen van de afgelopen jaren te compenseren en prijzen weer naar enigszins reeele waarde te laten dalen. Het voorbeeld in Broomet is microniveau en mij houdt het niet zo bezig maar mogelijk vinden jullie het interessant.
Groet, Fae
[/quote]
Het is inderdaad erg regio gebonden en prijsklasse gebonden. Over het geheel is bijvoorbeeld Sydney heel zwak (lichte daling), maar bijvoorbeeld in Adelaide stijgen de prijzen nog sterk. Ook de lager prijsklasse staat sterker ivm continue vraag en het feit dat veel mensen (oa starters) toch niet meer dan 400.000 kunnen kopen. De hogere prijsklasses staan wel onder druk.

Als het aan mij is, laat de prijzen nog maar flink omlaag komen. De afgelopen jaren zijn de prijzen zo achterlijk gestegen (30% in 03-04) dat het niet meer echt reeel is.

Binnen Sydney zijn nog altijd suburbs die stijgen terwijl anderen dalen, over het algemeen is het naar mijn mening vrij stabiel.

En wat de dollar betreft, ik denk dat het ook een rol kan spelen dat veel buitenlandse investeerders die in Australie investeerden omdat de rente hier zo hoog was, nu de centen hard nodig hebben om thuis aan hun financiele verplichtingen te voldoen.

[quote author=slatsr link=topic=9456.msg128421#msg128421 date=1227470414]
... Een verlaagde productie betekent een verminderde vraag naar grondstoffen en dus een lagere vraag naar Australische dollars....
[/quote]
Bubz, ik met het eens met de constatering dat er een verminderde vraag naar grondstoffen is die de prijs omlaag trekt. Maar kun je mij uitleggen waarom dat de reden voor een verminderde vraag voor dollars betekent?[/quote]

Je hebt Australische dollars nodig om je Australische supplier te betalen :)

Als ik goed begrijp zal de Australische dollar geen hoge bokkesprongen maken en waarschijnlijk nog een tijd rond de koers van vandaag bewegen. Dat was toch ook de mening van een expert in vreemde valuta bij mijn bankkantoor, die ik vandaag raadpleegde. Raadde zijn collega mij een half jaar geleden niet aan om Fortisaandelen bij te kopen?  Ivan

Idd, Ivan, als die 'expert' op jouw bankkantoor het allemaal zou weten, was hij geen 'expert' meer op jouw bankkantoor... :wink:
En of die dollar nu zo'n beetje op z'n laagste punt zou zijn? Ze zijn hier naar verluidt van plan de rente nog meer te verlagen en dat zal de koers van de AUD ook geen goed doen.
Voordeel is weer wel (op langere termijn althans) dat de export vanwege de lager dollar een impuls zal krijgen - en dat is dus weer goed voor de economie als geheel.

Back