de baan is binnen, nu nog een visum!

Anke en Albert

New Member
We zijn sinds een maand terug van 5 weken Australië, dus tijd voor een update. In die 5 weken hebben we eerst 3 weken genoten van WA. Toen was het tijd voor serieuzere zaken. In Perth had Albert een presentatie (over climate change in the Netherlands), die helaas geen baan heeft opgeleverd. Vervolgens hebben we ook nog even Melbourne aangedaan, omdat Albert daar een jobinterview had (voor een baan in de bodemsanering). Hier lijken we meer succes te hebben. Tot gisteren zaten we in spanning, maar de baan is binnen :)!! Jippie! Voordat we gingen hadden we het idee dat het voor ons erg moeilijk zou worden, maar nu lijkt het allemaal iets zonniger. Met een sponsored visum (de 457) is er voor ons toch een kansje Australië binnen te komen!! Dit visum moeten we natuurlijk nog wel even binnenhalen. Aan de slag dus. We waren precies op tijd in Melbourne voor de Expo, die ook in verschillende steden in Europa is geweest. Erg handig om van alles te weten te komen over de verschillende visa.
Ik las trouwens op het forum dat het 457 visum een aantal beperkingen heeft, zoals een beperkte medicare en dat je in het begin geen hypotheek kan krijgen.
• Weet iemand of er zo nog meer beperkingen zijn bij een 457 visum, dat kan ik namelijk nergens terugvinden.
• En zijn er meer mensen die in het voorjaar richting Melbourne vertrekken?
We houden jullie op de hoogte! Gaan ons nu verdiepen in alle formulieren.

Veel plezier komend weekend bij het uitje! Een volgende keer zijn we er graag bij.
Cheers! Anke

Gefeliciteerd. Leuk om te lezen dat jullie een baan hebben gevonden in bodemsanering. Ik doe in NL al ruim 10 jaar bodemonderzoek en -sanering. Ik dacht dat er in Oz niet zo veel belangstelling voor was. Geeft de burger weer moed.

Groet,

Frank

Das toch allemaal erg goed nieuws! Hopelijk kunnen jullie snel vertrekken! Misschien tot in Oz!  :up:

Sara

Hoi Anke en Albert !

Allereerst: congrats met de baan ! Het was bij mij eerder een maaaandenlange struggle om mijn registratie te krijgen. Zodra die baan er was was het verkrijgen van het 457 visum een  :egg: !!

Ik heb dus ervaring met een Temporary Business Visa, subclass 457, en wil jullie dan ook even waarschuwen of attenderen dat je met de sponsor goed bespreekt en vastlegd voor welke verblijfsduur ze een visum aanvragen.

Mijn sponsor was zo 'bijdehand'   :naughty2: om er een voor slechts enkele maanden aan te vragen ipv de gevraagde twee jaar. Nu moet ik alsnog een sponsorship voor twee jaar zien te vinden. Ik dacht het via mijn huidige sponsor te doen, omdat het voor beide partijen tot nog toe zeer goed bevalt, maaaaar.. en nu komt het addertje onder het gras:  :devil: ze willen me laten tekenen voor allerlei voorwaarden waar ik eerder niet voor hoefde te tekenen   :lookatit:
Ik moet dus ofwel deze voorwaarden zien in te perken ofwel een andere sponsor gaan zoeken. Het brengt een hoop onzekerheid met zich mee en dat word ik zo langzamerhand echt beu !

Veel succes en plezier met de verdere voorbereidingen voor het visum !  :up:

Ingrid  :cold: .

Hoi!
Ik heb ook ervaring met een 457 Visa hier in Melbourne en kan er ook wel het eea over melden
- Periode van het visum is maximaal 4 jaar
- Na 2 jaar mag je permanent residency aanvragen
- De werkgever moet zelf eerst een proces door om toestemming te krijgen om de baan door een expat ingevuld te laten worden, dit kost ove rhet algemeen de meeste tijd en is vaak de reden dat de werkgever ervan afziet (was bij mij bij een eerdere vacature de bottleneck). Als hun aanvraag is goedgekeurd, mag jij je aanvraag doen, wat in zo'n 6 weken gepiept is. Zorg ervoor dat je goeie afspraken maakt over de kosten! Mijn werkgever is voor de totale kosten ad 3000 euri opgedraaid, waarbij de kosten worden weggescholden als ik 2 jaar in dienst ben (net als studie overeenkomst in NL zeg maar)
- Medicare: je bent als Hollander verzkerd van alle medische kosten die medisch noodzakelijk zijn. Medisch noodzakelijk betekent voordat je het land verelaat. In de praktijk betekent dat dus alles: we zitten hier nog ruim 3 jaar, dus als ik naar de dokter ga kan ik geen 3 jaar wachten!!!! Mijn vriendin is al naar de dokter geweest, en kosten werden gewoon gedekt. Dus: no worries! Tandarts valt sowieso buiten Medicare, dus ik maak me niet druk.

Succes!

Hello folks,

Dank voor de tips. We zullen onze 'nieuwe' werkgever in de gaten houden. Zeker geen baan opzeggen in NL en huis verkopen voordat het visum binnen is en helemaal naar wens.

Nog een vraagje: weten jullie waar een lijst 'things to do als je emigreert?" is te vinden?

Greetz,
Anke en Albert

[quote author=Anke & Albert link=topic=3297.msg39193#msg39193 date=1133731680]
Nog een vraagje: weten jullie waar een lijst 'things to do als je emigreert?" is te vinden?
Anke en Albert
[/quote]

Ik heb destijds een lijstje via DIMIA gevonden en dan kon ik kiezen naar welke staat ik ging (QLD) en vervolgens kreeg ik een  "welcome to QLD" met daarin de volgende hoofdstukken:
1 What to do soon after arrival
2 Help with English
3 Emergency services
4 Where to go for help
5 Australian customs and law
6 Housing
7 Employment
8 Social Security
9 Transport
10 Education and Child care
11 The health system
12 Recreation and media
13 DIMIA
14 Local government and community services

Het is een lijst van tips en handige wenken en things to do en die kun je vast voor iedere staat krijgen ! In Nederland kreeg ik zo'n lijst via mijn verhuisbedrijf ! En ik maakte er zelf ook eentje: zodra me iets te binnen schoot van "oh ja, dat moet ik ook nog doen" meteen doen of anders op je lijstje zetten !

Zo heb ik het in elk geval aangepakt !

Veel succes !

Ingrid  :cool:.

Hello Everyone,

Inmiddels is het contract getekend  :) en het bedrijf gaat de visumaanvraag doen. Daarna zijn wij weer aan zet. Nu zijn we niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract en moeten natuurlijk wel aantonen dat we al jaren samen wonen. Twee opties: gezamenlijke bankrekening en hypotheek, denk ik. Moet ik bijvoorbeeld de hypotheekakte (helemaal?) laten vertalen? Of kan kan het ook anders? Wie heeft daar ervaring mee?

En nadat het visum is goedgekeurd, hebben we nog 2 maanden de tijd om in Melbourne te komen ...  :-o

Groeten,
Anke & Albert

Daar zijn we weer. Niet echt frequente mailers, maar we hebben toch al veel aan deze gezellige nieuwsgroep gehad. De visumaanvraag is eindelijk ingediend. We gaan voor een 457 Business Long Stay Primary. En volgens onze agent in Sydney is het een kwestie van tijd. Dus niet of het het wordt goedgekeurd, maar wanneer ... Ik kan kan niet wachten. We hebben ondertussen ook besloten het huis te verkopen onder het motto: Als we het doen, dan ook maar gelijk goed. En opties op een lokatie voor een afscheidsfeestje genomen, en uitkijken naar een woning in Melbourne, en een afspraak met de makelaar, even bellen met internationale verhuizer, lijstje maken met  'things to do when you're leaving'. Het komt je zeker niet aanwaaien, maar als het een beetje meezit staan we half april Down Under.  :cool:

We zullen de Victoria-gangers op expedite eens volgen; eens horen hoe jullie het leven in Melbourne vinden. Niet dat we de eerste maanden veel tijd voor vertier zullen hebben, want het wordt hard werken om me te verdiepen in de Australische bodemsanering.  Ik zie er naar uit!

Groeten, Anke & Albert

:)Hi Anke en Albert
Wij hebben ook een 457 long stay en na 7 mnd kun je al een aanvraag doen voor een permanent visum. Het bedrijf waarvoor je werkt moet dan wel een aanbevelingsbrief meegeven dat je werkwillend bent,een goede werkgever zo te zeggen. :up:
Stel dat je sponsor je agent heeft betaald, wat meestal het geval is dan zal deze die informatie graag willen
geven. Deze aanvraag zal het bedrijf uiteraard niet gaan betalen. Wel is het zo dat de nieuwe visum de oude
overschrijft, wat betekent dat het sponsorship afloopt en je dus niet meer gebonden bent. Vaak is het wel zo dat als je wil vertrekken binnen de twee jaar dat je de kosten van de agent, als die betaald zijn door de werkgever,
gedeeltelijk moeten worden terug betaald.
En wat betreft je huis zou je het wel meteen verkopen, als je een eigen huis hebt in Nederland dan kom je in aanmerking voor een ''away from home ''allowance. Dit levert je per maand 400 dollar op, dit krijg je netto.
Je werkgever kan deze aanvraag voor je doen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, wij hebben zelf best wel in de sjit gezeten en als ik iemand kan helpen graag.

Dat klinkt allemaal goed zeg! Ik ben heel benieuwd naar t vervolg.
Veel succes!
Groeten Francine

Heb na een tijdje weer eens een vraagje (heb wel zoveel mogelijk gevolgd op het forum).

Kom je alleen in aanmerking for Away From Home allowance als je in NL nog een eigen huis hebt ? En mag je dat huis dan wel verhuren ?
400 dollar per maand is ongeveer € 250,-, dit is natuurlijk meegenomen maar als je in NL nog hypotheek moet betalen en je moet in Oz ook hypotheek of huur betalen, dan heb je toch flinke maandlasten. Als je dan je huis in NL mag/kunt verhuren zou je daar je hypotheek in NL mee kunnen betalen.

Als we definitief besluiten om de stap te zetten zullen we ook op een 457 visum gaan.

Groetjes Joop

Hi Joop,
Een away from home allowance kun je alleen maar krijgen als je een eigen huis
hebt en je baas moet dit aan willen vragen. En ja volgens mij mag je wel je huis
verhuren, maar om 100 % zeker te zijn zou je dit aan een agent kunnen navragen.
Groetjes

hallo allemaal,

Ik kom helaas niet in aanmerking voor een skilled visum nu wil ik gaan kijken voor een 457 visum.
Ik heb alleen een paar vragen  waar ik niet uit kom of te veel afwijkende antwoorden voor krijg van immigratie buro's.
Misschien zijn er mensen die mij een beetje op de goede weg kunnen helpen.

Mijn situatie:
Ik zou graag willen werken in een plaats waar ik mijn huidige beroep niet kan uitoefenen.
Nu is mijn vraag kan ik ook een sponser zoeken voor een beroep waar ik geen diploma voor heb maar bijv wel werk ervaring in heb. Restaurant!!

Heb je een Ielts test nodig voor het aanvragen van een 457.
Als jullie nog meer tips hebben dan hoor ik het graag.

Want na maanden heen en weer geslinerd te zijn door emmigratie buro's weet ik de weg even niet meer. Wat nu kan met welk visum.

gr Maris

Hi Maris,

Je kan altijd voor een 457 in aanmerking komen en hoeft geen test te doen.
In ons geval was alles zelfs binnen een week geregeld, maar we waren dan
ook al hier en mijn man is lasser en het toeval bestond dat er net een expo
was hier in Perth. Om het maar even samen te vatten. Wel is het heel moeilijk
om een sponsor te vinden met een beroep waar ze hier niet 123 op zitten te
wachten. Sorry dit bedoel ik niet vervelend. Je geeft ook aan dat je niet in je
eigen beroep wil beginnen. Wat is dit? Misschien is dit wel gemakkelijker binnen
komen en kan je nadat je een permante hebt van baan switchen. De meeste
van ons zullen niet meteen in hun droombaan terecht komen.
Groetjes

Hi,

Dank je wel voor dit verlossende woord.
Het is niet het geval dat ik mijn beroep niet wil doen, maar het probleem is waar ik wil gaan wonen/ werken daar kan ik mijn beroep niet uitoefenen.
Dus nu vroeg ik me af of ik met het 457 visum ook een ander beroep mocht gaan uitoefenen.
En daar geven jullie nu antwoord op.

Dank je wel en veel geluk in Australie

Jippie, het visum is binnen  :lol: En een visum voor 4 jaar. We zijn helemaal hieperdepieper.

Nu moet er ineens heel veel in heel korte tijd gebeuren want 15 april ga ik aan de slag in Melbourne. Nog ff het huis verkopen. Een ''away from home ''allowance levert te weinig op want daar tegenover staat een hoge hypotheek. Bovendien willen we helemaal onafhankelijk zijn.

Ook moeten we nog de nodige financiele beslissingen nemen. Over belastingen en volksverzekeringen bijvoorbeeld. Wanneer kan je de belasting het beste regelen? Nu of na 2006? Als binnenlands of buitenlands belastingplichtige? Is je superannuation hetzelfde als je AOW en/of pensioen? En kun je deze samenvoegen in Australië? Hierover hebben we wel iets kunnen vinden op xpedite, maar het is ons nog niet duidelijk. Misschien is het beter te vragen of jullie een financieel emigratieadvisuer weten? Graag tips.

Greetz,
Anke & Albert ... die nu echt Down Under gaan!

Hoi Anke & Albert,

Super nieuws!   :dance: 

Ik hoop dat jullie heel snel jullie huis kunnen verkopen.

Helaas kan ik niet helpen met vragen over belasting/pensioen enz, zover zijn we nog niet, hopelijk heeft iemand anders wel goede antwoorden voor jullie.

Suc6 met alles regelen voor het vertrek.

Groetjes,
Susan

Back