De Best Drives

afterbang

XPdite Sponsor
Mag dit topic ook gebruikt worden voor de mooiste, meest interesante drives? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik ben zelf al snel onder de indruk van bergjes op en af rijden en slingerwegen ;) . Ik vond de rit van Cairns naar Cape Tribulation erg mooi om te rijden.

Op verzoek! Post je mooie rit!
 
Oh, wat leuk. Tijd om wat nieuws te leren. Ik ben al 3 jaar in Oz en heb eigenlijk nog niks gezien qua drives. Stuck in Melbourne suburbs and the CBD zonder auto maak je niet zo veel mee. Ik loop en tram/trein vrijwel alles (fietsen doe ik niet, staat gelijk aan zelfmoord hier). Ik vond de paar ritjes upstate VIC (Daylesford, Castlemaine, Bendigo, Healesville) wel mooi, heuvels, bergen, maar ook weer niet spectaculair. En ik ben stapelgek op de bush in WA waar ik in totaal 8 weken heb rondgereden per lijnbus en auto. Dit wordt vast een prachtge draad om mooie trips te plannen. TIA.
 
Ik vind persoonlijk de Great Ocean Road wat tegenvallen. De omgeving is prachtig, maar de rit zelf doet me niet veel. Om te beginnen rij je vaak achter de Juicy campertjes die allemaal 10/20 kph onder de snelheidslimiet rijden en op gekke momenten remmen omdat ze bijvoorbeeld het uitzicht willen zien. Er wordt ook veel geflitst en gefietst, en vanuit de auto zie je relatief weinig van het uitzicht omdat de weg vooral is ingericht als grote doorgaande weg en minder als een toeristische route. Je hebt bijvoorbeeld veel hoge vangrails etc. De echt mooie dingen zie je pas zodra je de auto uit gaat.
Dit is een leuke video van twee Amerikanen die de weg met de motor doen:


Qua best drives, eigenlijk alles zodra je de Australian Alps in gaat. Met name in de herfst en de winter is het enorm mooi daar. Binnendoor van Melbourne naar Bright bijvoorbeeld is prachtig. Lege wegen, geweldige natuur, veel oude huizen. Het is maar een paar uur bij ons weg en elke keer zeggen we tegen elkaar dat we vaker moeten gaan. Het voelt als een andere wereld. Ik ga er altijd weg met dromen van als een oude meneer op m'n schommelstoel op de veranda te zitten, met een vuurtje in de open haard, uitkijkend over een vallei met een riviertje van smeltwater van de bergtoppen, grazende kangaroos. Ik word er helemaal zen van.
 
Last edited:
We zijn erover na aan het denken om eind juni richting Bright te gaan. De omgeving wordt extra aantrekkelijk nu jullie zeggen dat het er mooi rijden is. Tijd om de auto eens een goede roadtrip te geven!

Zoals al gezegd vond ik de trip van Cairns naar Cape Tribulation erg mooi. Op onze heenweg kon je de damp uit de bossen zien komen, dat zou je nou nooit in Nederland! De weg loopt via een slinger langs de kust en ook daar is deze simpele Nederlander meteen van onder de indruk. In Cape Tribulation rijden is iets minder. Doe vooral je raampje niet open, want dan zit er direct een grote spin in je auto! (Beetje gekkigheid natuurlijk, al hadden we savonds laat wel een spin in de auto haha).
 
In dit topic zal ik wat foto's plaatsen, waarom ik de Captain Cook Highway tussen Cairns en Port Douglas tot nu toe de mooiste weg van Australie vind. Ook mooier dan de Great Ocean Road welke ik persoonlijk niet heel bijzonder vond.


Captain-cook-highway.jpg
70 km grotendeels vlak langs de kust, en alles is prima te zien vanaf de weg. (geen eigen foto)

Trinity-bay.jpg
Foto van een viewpoint onderweg. (geen eigen foto)

39409409_10213379656550627_5677358887368392704_o.jpg
Foto van Ellis Beach (eigen foto)

39515087_10213379632070015_9153274640120938496_o.jpg
The End of the road: @Jagermeester ik denk dat dit jou wel bekend voor moet komen, dit is iets voorbij Cape Trib bij het 4WD ONLY FROM HERE sign. Deze creek is vrij makkelijk te doorkruisen in dry season zoals hier op de foto, maar in wet season kan het een flinke rivier zijn. Ik ben er zowel in dry als in wet season doorheen gekomen. Na deze crossing heb je de fantastische Bloomfield track welke je langs nog mooiere viewpoints brengt (4WD only) eindpunt is ongeveer het befaamde en beruchte lions den hotel. (eigen foto)


39441468_10213379636910136_5118168267281661952_o.jpg
Tussenstop in Port Douglas voor een mooi uitzicht over Four Mile Beach. (eigen foto)
 
Mooie foto’s @Tim911
Wij dachten met onze stads 4x4 (Outlander) ook die creek naar Bloomfield track over te steken. Had net flink geregend, stond water in tot net boven mijn enkels dus we dachten dit moet zeker lukken. Tot een flinke jeep voor ons net bij de overkant met zijn volledige wielen het water in ging. Net voor de helling aan de overkant is een soort gracht blijkbaar. Dan maar terug naar Mossman (en dromen van een echte 4x4) en via inlandse route naar Cooktown. Ook een mooie route.
BTW: dat huis onder je laatste foto is redelijk spectaculair: The Edge van Wright (niet Frank Loyd maar Charles). Een van de modernste contemporary houses in FNQHet is voor een flinke som geld ook te huur via Airbnb....
 
Mooie foto’s @Tim911
Wij dachten met onze stads 4x4 (Outlander) ook die creek naar Bloomfield track over te steken. Had net flink geregend, stond water in tot net boven mijn enkels dus we dachten dit moet zeker lukken. Tot een flinke jeep voor ons net bij de overkant met zijn volledige wielen het water in ging. Net voor de helling aan de overkant is een soort gracht blijkbaar. Dan maar terug naar Mossman (en dromen van een echte 4x4) en via inlandse route naar Cooktown. Ook een mooie route.
BTW: dat huis onder je laatste foto is redelijk spectaculair: The Edge van Wright (niet Frank Loyd maar Charles). Een van de modernste contemporary houses in FNQHet is voor een flinke som geld ook te huur via Airbnb....

Haha ik weet precies wat je bedoelt, dat stukje is ook net zichtbaar op de foto, ongeveer 50-60 cm diep in dry season. Daar gaan veel autos de mist in. Maar joh die bloomfield track is zo mooi, ongekend. Yep ik ken het huis, en volgens mij kan je hem voor 2500 per nacht huren inderdaad op airbnb. Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over, enerzijds cutting edge en modern, anderzijds past het niet helemaal in het landschap, maar speciaal is het zeker. Het doet me een beetje denken aan het huis van Tony Stark in Ironman.
 
Last edited:
Moet eens goed nadenken wat ik nu echt mooie drives vind. Het zijn er eigenlijk wel veel. Maar we starten dichtbij huis, er zijn in Canberra zoveel mooie doorkijkjes.

Bijvoorbeeld Sulwood Drive. Die gaat Oost-West door de zuidkant van de stad. Aan de ene kant is het de vele kilometers lange ridge lijn die de stad opdeelt in mid-zuid en zuid. En aan de andere kant kijk je uit over Tuggeranong Valley (waar wij wonen) en kijk je richting de Brindabella mountains.
Genieten op 5 minuten van huis!

7524281570_0fd96b7755_z.jpg

Zicht richting Tuggeranong centre en de Brindabella's (niet mijn foto)
 
Back
Top