De echte Australiër

Denny

Member
Nou moet de titel van dit topic niet letterlijk genomen worden want je kunt ook stellen wat een Nederlander precies inhoudt maar ik bedoel ermee dat je makkelijk iemand kan herkennen die uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika komt of kan komen maar een Australiër... beats me.

Binnenkort houd ik een presentatie over Australië en wou ik het o.a. hierover hebben als de stof ergens op slaat. Bij een Australiër denk ik meteen aan een door de zon gebruinde iemand met blond haar en een surfboard onder zijn of haar armen maar voor de ander is een Australiër iemand die zijn hele leven lang in de Outback heeft gewoond en een zwaar accent. Of een Aborigine maar die kwamen van een ander land over wandelen maar dan kan je weer zeggen dat het niemand is omdat er van oorsprong geen mens was op Australië voor hun (toch?). Maar die definitie is er.

Maar persoonlijk denk ik er zo over, beetje geïnspireerd door de aflevering van Future Express over het multiculture aspect van Australië waar dit ongeveer ook naar voren kwam. Ik stel mij een dia voor met vier kaders. In de eerste zie je een Aziaat, in de tweede een Afrikaan, in de derde een Zuid-Amerikaan en in de vierde een vraagteken met eronder het woord Australiër. Dan klik ik door en verschijnen er allerei verschillende gezichten in die kader met als conclusie dat elke inwoner een echte Australiër is ongeacht de afkomst. Want dat sluit naar mijn mening aan bij het multiculturele aspect wat ik hierboven heb gezegd en het verhaal dat Australië een emigratieland is. Mijn vraag is hoe jullie er ongeveer over denken voordat ik indianenverhalen begin te vertellen. Ik vind het lastig omdat ik tegelijk niet wil labelen maar ben benieuwd naar meningen.
 
Inderdaad, wat is de definitie? Gaat om 'citizens'? (Dus 'staatsburgers'?). Een veelgenoemd feit is dat een kwart van de australiers niet in australie geboren is, en van de helft de ouders niet... Multicultureel is denk ik de beste omschrijving inderdaad...

Zoek je 'echte' australiers in de zin van meer dan 2e generatie, dan is het vaak ver zoeken. Wij komen ze niet vaak tegen...
 
De echte Australier dat zijn wij.
Wij waren hier het eerst en de Engelse kwamen veel later.
De aboriginals , tsja zijn dat de echte Australier, ik denk dat ze het zelf niet weten.
Helaas waren de Hollanders niet zo slim om alles te gaan benoemen in het nederlands en geen kolonie in Australia neer te zetten.
Het Australia (New Holland) was niet interessant genoeg en gingen kort daarna weer verder met hun boottochtje.
G^&dver^*890e als ze dat wel hadden gedaan dan hadden we nu geen ielts-test af hoeven te te leggen.
En hadden we geen new south wales maar New Noord Brabant of New Utrecht.
Wie weet hadden we dan nog de tasman tiger of hadden we misschien alle kangaroos uitgeroeit en opgegeten.

Wie was er eerst, wat is local.
Who cares, zolang je maar respecteerd en hard werkt voor je family en goed bent voor vrienden en omstanders.

Enjoy and have fun......

Jack :evil:
 
En hadden we geen new south wales maar New Noord Brabant of New Utrecht.
Wie weet hadden we dan nog de tasman tiger of hadden we misschien alle kangaroos uitgeroeit en opgegeten.
En dan zouden ze hier ook roepen: "Vol is vol!". Oh wacht..., dat doen ze al... :oops:

Op zichzelf een heel interessant vraagstuk en je hebt een aparte invalshoek gekozen. Maar ik vraag me toch af of je denkwijze wel recht doet aan de historie. Je geeft aan dat je vindt dat de aboriginals niet als de eerste Australiers gezien kunnen worden omdat zij ergens anders vandaan zijn gewandelt. Okay, kan ik volgen. Maar vervolgens hanteer je niet de zelfde criteria bij andere volken. Aziaten, waar zijn die ooit vandaan gekomen? Zuid-Amerikanen, zelfde probleem, maar van nog veel recenter dan de aboriginals. En Z-Amerika is ook een multiculturele mix, met pre-colombiaanse afkomst, spaanse en portugese afkomst (lijkt mij duidelijk), alle mogelijk mixen van pre-colombiaans en Spaans/potugees (mestizos) die sinds de 16e eeuw zijn ontstaan, afrikaanse afkomst (slavenhandel van mn Nederland, portugal en UK), aziatische afkomst (immigratie vorige eeuw), germaanse afkomst (vooral na 2e wereldoorlog), britse afkomst (vooral 19e eeuw) etc. En vervolgens zijn er dan ook nog grote verschillen tussen de Z-Amerikaanse landen zelf (ze dansen bv niet allemaal de samba :lol:). Mijn conclusie is dat je hier met verschillende maten meet. Bovendien krijg ik de indruk dat je je vooral richt op uiterlijke kenmerken, waaronder huidskleur. Dat is wel een heel simpele voorstelling van multicultureel.

Je richten op het multiculturele karakter van Australie en de daaraan ten grondslag liggende immigratie is prima :up: , maar als je gaat vergelijken met andere werelddelen dan vind ik dat je wel heel goed moet weten waar je het over hebt.

Veel succes ermee.
 
Hoi Denny, leuk idee, zo met die dia's. Als je datzelfde zou doen met Nederland, zou het dan ook kloppen? Is iedereen die in Nederland woont een echte Nederlander omdat Nederland multicultureel is (in mijn ogen nog meer dan Australië)?

Overigens zijn Nederlanders bruiner dan Brisbanezen, want in de zon komen doen ze hier niet veel. Het was juist iets dat me opviel toen ik hier naartoe kwam, dat ze zo wit waren.

Ik ken wel veel mensen die helemaal 100% Australisch zijn, en hun ouders en grootouders ook, maar wat voor plaatje daar nou het best bij past? Het is meer een attitude dan iets fysieks. Een echt stereotype dat helemaal klopt, dat bestaat toch niet... Misschien een plaatje van een groep mensen?
 
Maak het jezelf makkelijk. Zoek een plaatje van een man met een biertje bij zijn BBQ en je hebt een Australier. Het gaat niet om de huidskleur maar om die manier van leven hier. Iedere dag is een klein feestje. Je komt thuis na een dag werken, trekt lekker een biertje of een wijntje open, gooit wat vlees en groenten op de BBQ en geniet van de ondergaande zon terwijl de kinderen nog even in het zwembad spelen. En in het weekend doen we hetzelfde, maar dan met vrienden/collega's/buren wie er maar mee wil doen en dan doen we dat niet thuis, maar ergens langs het strand of in de bush. En volgens onze buren (zelf beiden 4e generatie) zijn wij na 8 maanden hier al Australischer (is dat wel een woord???) dan veel mensen die hier al jaren wonen omdat we genieten van het land en open staan voor nieuwe mensen en de Australische "cultuur" hebben omarmt met beide armen.

Maar pas wel een beetje op met het stereotype van bijvoorbeeld een Afrikaan. Vergeet niet dat er inderdaad heel veel verschil zit (uiterlijk en andere zaken) tussen bijvoorbeeld een Marokaan en een Nigeriaan en dat is eigenlijk wel zo voor alle continenten. Australie is nl. wel een continent, maar wel een kleintje met maar 1 land, op al die andere continenten zijn veel meer verschillende landen en dus ook veel meer verschillende culturen e.d.

Succes met je verhaal verder!

Sacha
 
Zo... ben dus even goed uitgegleden met wat ik voor ogen had. Heb bij een aantal dingen niet stil gestaan dus superbedankt voor jullie reacties!

Je richten op het multiculturele karakter van Australie en de daaraan ten grondslag liggende immigratie is prima :up: , maar als je gaat vergelijken met andere werelddelen dan vind ik dat je wel heel goed moet weten waar je het over hebt.

Helder...ik ga daar mijn vingers dus niet aan verbranden.

Het is meer een attitude dan iets fysieks. Een echt stereotype dat helemaal klopt, dat bestaat toch niet... Misschien een plaatje van een groep mensen?

Ik denk dat ik mijn verhaal ook naar die richting ga duwen, dat het meer een attitude is wat weer aansluit op het verhaal van Sacha. Dat gaat wel lukken! :smile:

Edit: Ik ga het ongeveer als volgt aanpakken: ik laat ze eerst het "So Where The Bloody Hell Are You" filmpje zien om het Australië te laten zien die de meesten kennen, daarna vraag ik het publiek wat hun te binnen schiet als ik Australiër zeg en dan zal er ongetwijfeld surfers, Outback Jack's en een Steve Irwin voorbij komen. Dan klik ik door en laat ik het scherm vollopen met gezichten van mensen van over de hele wereld en vertel ik het multiculture en het attitude verhaal wat ook zo ongeveer in de aflevering van Future Express is besproken. Zo vind ik het wel best en hopelijk vermijd ik de bovenstaande perikelen.
 
Edit: Ik ga het ongeveer als volgt aanpakken: ik laat ze eerst het "So Where The Bloody Hell Are You" filmpje zien om het Australië te laten zien die de meesten kennen, daarna vraag ik het publiek wat hun te binnen schiet als ik Australiër zeg en dan zal er ongetwijfeld surfers, Outback Jack's en een Steve Irwin voorbij komen. Dan klik ik door en laat ik het scherm vollopen met gezichten van mensen van over de hele wereld en vertel ik het multiculture en het attitude verhaal wat ook zo ongeveer in de aflevering van Future Express is besproken. Zo vind ik het wel best en hopelijk vermijd ik de bovenstaande perikelen.
Dat klinkt inderdaad een stuk beter Denny :wink: . Veel succes ermee.
 
daarna vraag ik het publiek wat hun te binnen schiet als ik Australiër zeg en dan zal er ongetwijfeld surfers, Outback Jack's en een Steve Irwin voorbij komen.

ALs je maar de outback Jack neemt met die meiden op tv want mij gebruiken in een prestatie leid tot het zakken als een baksteen. :smile:

Have a good one dude........

Jack :evil:
 
Erg slimme tip Jack.. ik denk dat niemand zijn vingers durft te branden aan jouw reputatie in een presentatie..
 
ALs je maar de outback Jack neemt met die meiden op tv want mij gebruiken in een prestatie leid tot het zakken als een baksteen. :smile:

Have a good one dude........

Jack :evil:

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens...... :redcard:
 
He Gwen, he Gwenny, you see, see. :grin:
Kathren is het daar niet mee eens.

Waarom is Kathren het daar niet mee eens? <_<
Explain Kathren?.....

Jack :evil:
 
In de grote steden wonen de meeste Australiers, dus naar mijn mening zijn dat de echte Australiers.
evil.gif
 
He Gwen, he Gwenny, you see, see. :grin:
Kathren is het daar niet mee eens.

Waarom is Kathren het daar niet mee eens? <_<
Explain Kathren?.....

Jack :evil:


Nou ik uuhhhhhmmmm....ehhhh...tja... hmmmm.....ehhhhh :oops: Heb foto's van je gezien... voor het zicht zou het niet verkeerd zijn.., maar volgens mij moet jij je mond niet open doen....dan zou men inderdaad als een baksteen kunnen zakken... :p
 
Ja ik weet het.

volgens mij moet jij je mond niet open doen....dan zou men inderdaad als een baksteen kunnen zakken... :p

Tsja, het zijn de vullingen he, kan er ook weingig aan doen......

Jack :evil:
 
Kwam een prachtig lied tegen op You Tube.. Misschien dat je dit kunt gebruiken voor je presentatie: Zoek maar eens op You Tube naar het nummer I am Australian (of de versie We are Australians) en dan vooral de versie voor de Bushfire Memorial.
Dan weet je wat een Australier is.
Succes!

Sacha
 
Bedankt voor het mooie nummer, Sacha. Ik heb verschillende versies van dat nummer gehoord maar niet die van de Bushfire Memorial.

Alleen het is voor niks geweest. Voordat het vak "Presenteren" begon heb ik de opdrachten doorgenomen en het laatste was een presentatie geven over een onderwerp naar eigen keuze. Ik was dus al bezig met het onderwerp Australie. Helaas tijdens de eerste college heeft de docent bepaald dat iedereen op het laatst een presentatie moet geven over de instituut waarin onze opleiding bevindt. Hartstikke saai nu iedereen hetzelfde onderwerp heeft, bevordert ook het wakker blijven... niet dus. Maar ben wel blij dat ik dit topic heb geplaatst gezien de reacties.

Maandag moet ik voor het vak een speciaal voorwerp meenemen waar ik over kan babbelen en dat gaat over waarom ik naar Australie wil emigreren en hoe ik daar op ben gekomen. Wie weet steek ik ze aan.
 
Back
Top