De eerste stap gezet... en verder...

George Franciska

XPdite Sponsor
Afgelopen dinsdag zijn wij afgereisd naar Den Haag.
We hadden een afspraak gemaakt om George zijn paspoortaanvraag in te leveren.
Na een rit van 2 uur (in de file) kwamen we nog net op tijd bij de ambassade aan.

De medewerker van de ambassade heeft alles gecontroleerd en wat bleek..... de foto's waren niet goed :crazy:
Dus met routekaartje op pad naar de dichstbijzijnde fotograaf en nieuwe laten maken....
Die man ziet het kaartje en wist meteen waar we vandaan kwamen  :?
Na nog wat formulieren ingevuld te hebben en vragen beantwoord te hebben konden we na achterlating van een aantal eurootjes weer huiswaards.

Aangezien dit George zijn eerste aanvraag voor een paspoort is hebben we niet echt een duidelijk antwoord of hij nu wel of niet zijn paspoort krijgt.
Dus wat ons betreft blijft het nog spannend.
(we moesten al wel de verzendkosten betalen... is dat hoopvol????)

over 10 werkdagen weten we meer..... zal wel een week of 4 worden vrezen we.

Dus dit is de eerste stap en als het gelukt is dan is het een REUZENstap!  :)
 
Nicole, mijn vriendin, is ook in aus geboren, maar in Nederland opgegroeid. Ook zij wil haar aus paspoort aanvragen. Formulieren aangevraagd bij de ambassade en ingevuld (inderdaad pasfoto's laten maken). Vervolgens moest een advocaat of een tandarts verklaren dat het daadwerkelijk Nicole betrof die op de foto stond. Wij dachten dat de tandarts wel makkelijk was (combineren met de halfjaarlijkse controle). Belangrijk hierbij dat hij/zij verklaart je al 12 maanden te kennen. Wij de formulieren afgegeven (hij zou ze in zijn lunchtijd invullen). Wat denk je: vult hij in dat hij Nicole 10 maanden kent. Wij telde vanaf datum inschrijving en hij vanaf het eerste consult. Had hij nu maar helemaal niets ingevuld. Formulier is nu waardeloos. Nieuw formulier aangevraagd en maar naar de notaris. Kortom: de eerste vertraging is al binnen :)
 
Wij hebben nog geen twee weken gewacht op de paspoorten voor de kinderen.  Zij hebben een australische paspoort gekregen (hun vader is een auzzie) en staan ook ingeschreven op mijn nederlandse paspoort.  Op deze manier hoefden zij niet door de emigratieprocedure heen (spaarde veel geld uit) wat ik wel moest doen.  Dus paspoorten gingen best wel vlot!

Wij moesten toen ook nieuwe foto's laten maken, hun hoofd moest precies passen in 't rondje!  Wij moesten een verklaring krijgen van twee (australische) kennissen dat onze kinderen inderdaad onze kinderen waren.  Gelukkig geen extra kosten voor notarissen.

Ik heb nu ook mijn spouse visum dus zodra ons huis verkocht is kunnen wij gaan.

Succces verder!
 
Allemachtig,ben erg jaloers(positief jaloers) super zeg dat het zo snel en makkelijk geregeld is.Gefeliciteerd!!
 
hoi George en Franciska,

Waarom zou George zijn paspoort niet krijgen. Hij is toch in australie geboren?
 
[quote author=Fritsie link=topic=1613.msg14103#msg14103 date=1114761981]
hoi George en Franciska,

Waarom zou George zijn paspoort niet krijgen. Hij is toch in australie geboren?
[/quote]

Hij is er inderdaad geboren en volgens mij gaat ie het ook gewoon krijgen.
Ik werk zelf bij de gemeente en daar staat ie ook met twee nationaliteiten ingeschreven. Nederlands + Australische.
Maar die man bleef steeds maar vragen op wat voor paspoort hij in 1972 naar Nederland is gekomen en dat weten we niet, hij was toen 6.
We kunnen het ook niet vragen, want zijn moeder is inmiddels overleden....

Als we 't hebben horen jullie het wel en dan ga ik mijn papieren aanvragen  :lol:

groetjes,
franciska
 
Als je dus gaat voor spouce visa (mijn vriend is ook Australiër) betekent dat dan dat je daarvoor toch naar Den Haag kan gaan? Mij verwijzen ze steeds terug naar Berlijn. En is het beter als je getrouwd bent of maakt dat niet uit? En moet daarbij je man/vriend ook geen vaste baan hebben in Australië om daarvoor in aanmerking te komen? Ik weet het, heel wat vragen......maar ik begin me dan ook pas net te verdiepen in deze materie. We zouden het eerst andersom doen (hij naar hier) maar nu mijn werk vervalt zien we ons genoodzaakt eerder te verkassen.
Ik hoor graag ieders reactie.
Ingrid
 
Ingrid,

Zoek even in de rubriek "Spousy/Family visa". Daar kan je heel veel informatie vinden op je vragen. Je zult in ieder geval naar Berlijn moeten voor een interview, want in Den Haag behandelen ze geen visa meer. Als je een aantoonbare, duurzame relatie hebt hoef je niet getrouwd te zijn (je moet geloof ik minimaal een jaar samengewoond hebben). Je man/vriend hoeft als Aussie niet al een baan te hebben in Australië als jullie een spouse visa aanvragen. Download ook even "Booklet 6" van de website van de Australische immigratie dienst (http://www.immi.gov.au). Hierin kun je alle visa-typen en voorwaarden terugvinden.
 
Hoi ingrid,

Volgens mij gingen ze naar Den Haag voor het paspoort van George. Voor het (spouse)visum van Franciska zullen ze denk ik t.z.t. ook naar Berlijn moeten. Volgens mij maakt het niet uit of je getrouwd bent of langer dan 12 maanden samenwoont (een relatie hebt), als je dat laatste maar kunt aantonen. En volgens mij (maar pin me er niet op vast) moet er wel iets worden aangetoond dat (in jouw geval) je vriend je (enige tijd) kan onderhouden. Kijk eens in Booklet 1, daar kun je genoeg vinden. Succes
 
[quote author=inkydoorn link=topic=1613.msg14265#msg14265 date=1114970284]
Als je dus gaat voor spouce visa (mijn vriend is ook Australiër) betekent dat dan dat je daarvoor toch naar Den Haag kan gaan? Mij verwijzen ze steeds terug naar Berlijn. En is het beter als je getrouwd bent of maakt dat niet uit? En moet daarbij je man/vriend ook geen vaste baan hebben in Australië om daarvoor in aanmerking te komen? Ik weet het, heel wat vragen......maar ik begin me dan ook pas net te verdiepen in deze materie. We zouden het eerst andersom doen (hij naar hier) maar nu mijn werk vervalt zien we ons genoodzaakt eerder te verkassen.
Ik hoor graag ieders reactie.
Ingrid
[/quote]

Ik doe ook niet anders dan booklets en formulieren opslaan, uitprinten en lezen...
Wat niet echt meevalt altijd alles in het engels, maar dar moeten we aan wennen toch?
Ik heb ook steeds het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Maar wij moeten naar Berlijn inderdaad. In Den Haag doen ze ook net of ze er helemaal niets van weten..

Hier op het forum kun je aardig wat informatie vinden hoor. :wink:

Ik zou gewoon vast kijken wat je allemaal nodig hebt aan "bewijsmateriaal" om aan te tonen dat je een duurzame relatie hebt. Gezamelijke bankrekeningen/afschriften en inschrijving bij de gemeente, dat kopieren en verzamelen scheelt je een hoop gestress uiteindelijk.

ook wij zijn er nog maar kort mee bezig, dus ik kan je niet echt helpen  :dunno:

succes!

groetjes,
Franciska
 
:happysun: Paspoort is gisteren bezorgd door de postbode! :happysun:

Best snel hè? 26 april aangevraagd en op 4 mei is ie uitgegeven!!!


tot zo ver het nieuws van ons front! :later:
 
Volgende nieuws van ons front...

We kunnen echt niet wachten tot onze "vakantie" in december om George zijn pas geldig te maken....
Dus gaan we over 3 weken naar Melbourne toe.
Hier blijven we maar twee weken, maar hierdoor kunnen we wel 5 maanden eerder beginnen met mijn spouse visa :lol:
En dan in december en januari lekker 5 weken in Oz rond dwalen!
We hebben er zin in!! :happysun:
 
Wow!
Klinkt goed zeg! (Zegt ze toch wel een tikkie jaloers!)
Heerlijk om er eerst een vakantie voor te plakken en ja ik zou zeker hetzelfde doen in jullie geval, scheelt 5 maanden!!

Tot 7 augustus!

Groetjes Lin
 
Hoi Francisca,

Wij hebben inmiddels ook het paspoort van Nicole aangevraagd. Even afwachten dus. Maar wat ik wilde vragen is wat bedoel je met het paspoort geldig maken? Betekent dat je er mee naar Australie moet? En moet dit bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd? Toevallig gaan wij ook eind december op vakantie naar Australie (WA), maar dat is echt puur toeval.

Groetjes
 
Fritsie: ik denk inderdaad dat dat hetzelfde gaat als het valideren van je visum. M.a.w. op een luchthaven ergens in Australie een stempel halen met een datum erop dat je binnen bent geweest :)
 
Hoi Fritsie,

Zoals Maluka al zei, je moet een nieuw paspoort valideren.
Bij ons is dat omdat het George zijn eerste Australische paspoort is, niet een verlenging van een oude of zo.

Voor ik mijn papieren op zou kunnen sturen (ik ga voor spouse visa) dan moet hij natuurlijk wel een geldig paspoort hebben.

Nu kan ik in september al mijn papieren en keuringen en die voor de hond al in orde maken, anders had ik ook tot januari moeten wachten.
Ik had  de voorbereidingen al wel gedaan ook al zouden we nu niet gaan in augustus, want ons huis staat inmiddels ook al te koop.
Zou het snel verkocht worden dan moeten we meteen weg kunnen en niet eerst 4 maanden bij iemand in huis verblijven.

Over mijn papieren heb ik ook nog wel de nodige vragen, maar daar probeer ik eerst wel uit te komen via alles wat er al geschreven is hier.
Ik weet niet eens zeker of ik het juiste formulier wel heb gedownload  :oops: er staan best lastige vragen in, waar ik zo maar de papieren niet bij zal kunnen krijgen. Vooral wat gegevens van mijn familie betreft wordt het een paar keer slikken vrees ik.
Maar komt allemaal goed! Kalmte kan je redden.


Wij vliegen 13 augustus met Singapore Airlines naar Melbourne en op 13 december via Melbourne naar Adelaide met Qantas.
Wie weet treffen we nog bekenden van hier  :)

en Lin: tot over twee weekjes!
Laten we hopen op mooi weer!
 
Hoi Francisca,

jij kreeg het paspoort toch over de post? Nicole moet volgende week naar Den Haag haar paspoort ophalen. Weer een andere werkwijze :). Verder natuurlijk niet belangrijk. Groet
 
Back
Top