De facto of trouwen?

jojo

New Member
In april 2010 hebben mijn vriend en ik elkaar leren kennen en zijn toen 11 maanden samen geweest totdat ik weer naar Nederland moest. Eenmaal in Nederland zou ik teruggaan op een tweede WHV, maar dit heb ik helaas niet meer gedaan. De relatie ging uit, maar we hielden altijd contact.
Nu ben ik van 12 januari tot 2 februari in Australië geweest en willen we de mogelijkheden weten voor mij om terug te kunnen komen zodat we samen zijn.

Visa4You gaf echter aan dat een spouse visum niet mogelijk is, omdat we de afgelopen twaalf maanden niet samen hebben gewoond. Zij zeiden dat we dan moesten trouwen. dit vind ik nogal een stap en mijn vraag is dan ook of er meer mensen zijn die ervaring hebben met een spouse visum zonder dat zij twaalf maanden voor aanvraag bij elkaar waren?
En wat de ervaringen zijn omtrent een eventueel trouwvisum...
 
Hey jojo,

Ik ben zelf bezig met het verzamelen van bewijs etc. voor een de facto visa, ben er dus nog niet. Maar mijn vriend woont in Australië en ik zit nu in Nederland, omdat ik hier nog studeer. Er zijn meer mensen die een visum in Nederland aanvragen en krijgen terwijl hun partner in Australië zit. Recent voorbeeld daarvan in dit draadje:

http://xpdite.net/forum/threads/hoe-overleef-ik-mijn-visa-wachttijd-tips.12281/

Je hoeft niet twaalf maanden voor aanvraag hebben samen gewoond voor zo'n visum, je moet er alleen een goede reden voor kunnen geven.
"Living together is regarded as a common element in most on-going relationships. Partners who are currently not living together may be required to demonstrate a high level of proof that they are not living separately and apart on a permanent basis." komt van de immi site.

http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/35relationship.htm

Hier kun je vast wat meer lezen en ik zou je ook aanraden om de visa wizzard op www.immi.gov.au te doen, daar kun je ook veel informatie vandaan halen.

Verder zou ik nog eens goed bedenken of je een bureau in wilt schakelen of het zelf wilt regelen. Het kost best veel geld en een partner visum is niet heel lastig om zelf aan te vragen als je eenmaal het overzicht hebt (tip: Dit forum!!!)
 
Hoi Jojo,

Je hoeft zeker niet te trouwen voor een partner visum!! Dat visum bureau is dus misschien niet de beste om mee in zee te gaan ;).. Wat Margriet al zegt, een spouse visum kun je best 'makkelijk' zelf aanvragen, zonder bureau. Het aller belangrijkste is dat je bewijs kunt leveren dat je al minimaal 1 jaar een relatie hebt.

groetjes Gwen
 
Om nou direct v4u weg te zetten als niet het beste om mee in zee te gaan.... Ze hebben op zich een punt. Als ik op de summiere informatie af ga in de begin post:

In april 2010 hebben mijn vriend en ik elkaar leren kennen en zijn toen 11 maanden samen geweest totdat ik weer naar Nederland moest. Eenmaal in Nederland zou ik teruggaan op een tweede WHV, maar dit heb ik helaas niet meer gedaan. De relatie ging uit, maar we hielden altijd contact.
Nu ben ik van 12 januari tot 2 februari in Australië geweest en willen we de mogelijkheden weten voor mij om terug te kunnen komen zodat we samen zijn.

Ik zie daar wel geteld een kleine maand aan relatie, want daarvoor was het 'uit'. Het aantonen van een sustainable relatie kan dus best een uitdaging zijn ;)
 
Om nou direct v4u weg te zetten als niet het beste om mee in zee te gaan.... Ze hebben op zich een punt. Als ik op de summiere informatie af ga in de begin post:

Ik zie daar wel geteld een kleine maand aan relatie, want daarvoor was het 'uit'. Het aantonen van een sustainable relatie kan dus best een uitdaging zijn ;)
Dat klopt, maar er staat bovenaan dat zij gezegd hebben dat ze moeten trouwen omdat ze niet samen hebben gewoond, en dat klopt niet perse..
 
Om nou direct v4u weg te zetten als niet het beste om mee in zee te gaan.... Ze hebben op zich een punt. Als ik op de summiere informatie af ga in de begin post:

Ik zie daar wel geteld een kleine maand aan relatie, want daarvoor was het 'uit'. Het aantonen van een sustainable relatie kan dus best een uitdaging zijn ;)
Ik deel die mening. Feitelijk voldoet JoJo niet aan de voorwaarden om op korte termijn een partnervisum te krijgen. Om het wel te krijgen moet er dan worden gelogen (ja, zeggen dat je minimaal 12 maanden samen bent geweest, terwijl dat niet waar is, is liegen) en ik kan me voorstellen dat V4Y je daarin niet zou zillen representeren.
 
Zwerver en slatsr, jullie hebben zeker een punt! Ik denk dat Gwen en ik aan wilden geven dat je niet per sé een jaar samengewoond hoeft te hebben voor je een partner visa aanvraagt en ook dat het partner visum niet moeilijk is om zelf aan te vragen. Jullie voegen toe dat aan de eis om de laatste twaalf maanden een relatie te hebben gehad niet voldaan is, dat is helemaal waar. In dat geval is inderdaad een prospective marriage via nog een optie, alleen niet om de reden van het samenwonen.
Jojo, kun je niet alsnog dat tweede WHV gebruiken, of is dat dan verlopen ofzo?
 
Als je een 2e WHV hebt aangevraagd en hebt laten verlopen, mag je 'm nogmaals aanvragen (voor wat ik ooit begrepen heb). Je moet dan alleen wel weer betalen..
 
Zwerver en slatsr, jullie hebben zeker een punt! Ik denk dat Gwen en ik aan wilden geven dat je niet per sé een jaar samengewoond hoeft te hebben voor je een partner visa aanvraagt en ook dat het partner visum niet moeilijk is om zelf aan te vragen.
Dat bedoelde ik inderdaad :).

Ik zie echter nergens staan vanaf wanneer ze weer bij elkaar zijn, dus of er niet aan die eis voldaan wordt kan ik niet over oordelen. Ik zie alleen dat ze laatst terug is geweest naar oz, maar kan zijn dat de relatie al eerder opgebloemt was toch?
 
Persoonlijk denk ik dat een aantal van jullie iets te makkelijk aan de samenwooneis voorbij gaan. Het klopt dat je ook een visum kan krijgen als je niet hebt samengewoond, maar je moet dan duidelijk kunnen aantonen waarom dit niet mogelijk was. Bijvoorbeeld omdat je een same sex relationship hebt en het in jouw land niet toegestaan is om dan samen te wonen. Daarnaast moet je allerlei ander bewijsmateriaal aanleveren waaronder documenten die aantonen dat je je financiën deelt, bijvoorbeeld een uitdraai van de bank die laat zien dat je een gezamenlijke rekening hebt.

Het aanvragen van het partnervisum kun je inderdaad prima zelf doen. Wel vond ik het een hele klus om al het bewijsmateriaal te verzamelen terwijl mijn vriend en ik al 2,5 jaar samen waren en meer dan een jaar in Nederland hadden samengewoond. Al met al ben ik er wel een paar maanden mee bezig geweest.

Ik zou echt even goed checken of je in aanmerking komt. Als je visum wordt afgewezen, ben je je geld namelijk kwijt.

Een andere optie is eerst een tijd in Nederland samenwonen. Australiërs kunnen ook een working holiday visum voor Nederland aanvragen. Zelf heeft mijn vriend indertijd een partnervisum aangevraagd. In Nederland gold toen hij de aanvraag indiende de samenwooneis niet, maar ik moest wel aantonen dat ik minimaal een jaarcontract had en over een bepaald inkomen beschikte. In de tussentijd hebben ze hier als ik het goed heb begrepen de regels aangepast (toen de PVV nog gedoogpartner was) en ingevoerd dat je moet trouwen, maar ik begreep dat het nieuwe kabinet die regels weer terug wil draaien. Hoever het daar nu mee staat weet ik niet precies, maar die info kun je wel vinden op de site van de IND.

Zelf vond ik het ook erg fijn dat mijn vriend eerst twee jaar in Nederland heeft gewoond en Nederlands heeft geleerd. Daardoor weet ik dat de relatie echt goed zit en was de stap voor mij om permanent te emigreren veel minder groot. Volgende week komen de verhuizers de container laden en 11 april vertrek ik richting Adelaide.
 
Hey Kikker, super fijn dat je binnenkort bij je vriend in Australië kunt gaan wonen! :up: Is het dan straks helemaal leeg bij je thuis straks??

Vanuit mijn eigen positie wil ik wel op je post reageren:

Het klopt dat je ook een visum kan krijgen als je niet hebt samengewoond, maar je moet dan duidelijk kunnen aantonen waarom dit niet mogelijk was. Bijvoorbeeld omdat je een same sex relationship hebt en het in jouw land niet toegestaan is om dan samen te wonen. Daarnaast moet je allerlei ander bewijsmateriaal aanleveren waaronder documenten die aantonen dat je je financiën deelt, bijvoorbeeld een uitdraai van de bank die laat zien dat je een gezamenlijke rekening hebt.
Op de immi site staat oa. dit:

"You may be eligible. It is recognised that it is possible for the parties to be physically apart for periods of time, due to work or travel commitments, yet committed to a shared life.
In assessing a relationship, a number of factors other than periods of physical cohabitation are taken into account."


"Living together is regarded as a common element in most on-going relationships. Partners who are currently not living together may be required to demonstrate a high level of proof that they are not living separately and apart on a permanent basis."

Voor ons was het de afgelopen twee jaar dat wij een relatie hebben niet mogelijk om permanent samen te wonen; mijn studie (Diergeneeskunde) kon niet afgemaakt worden in Australië, daarvoor moest ik in Nederland blijven. Mijn vriend dient al twaalf jaar in het Australische leger en kan daarom niet zomaar in Nederland komen wonen zonder zijn carrière en verdere ambities hierin op te geven. Voor ons beide is dit te bewijzen. Gelukkig heb ik mede door wachttijd voor mijn co-schappen bij elkaar zo'n zeven maanden bij hem in Australië door kunnen brengen en hij heeft ongeveer twee maanden bij mij in Nederland doorgebracht tijdens zijn laatste twee kerst vakanties. Verder hebben we ruim een jaar geleden samen een rekening bij de Commonwealth Bank of Australia geopend, ook hier is natuurlijk bewijs van :)

Het verzamelen van bewijs van onze relatie begint nu aardig vorm te krijgen, maar inderdaad het verzamelen er van is een hele klus! Gelukkig had ik heel veel brieven en kaartjes van mijn vriend aan mij bewaard en andersom. En ook kaartjes van zijn familie (ouders, oma, zussen) en vrienden aan mij en ons en een uitnodiging voor een bruiloft zijn er allemaal nog. Ook vakantie kaartjes van ons aan vrienden en familie hebben we weer terug gevraagd...

Ik zou echt even goed checken of je in aanmerking komt. Als je visum wordt afgewezen, ben je je geld namelijk kwijt.
Je post maakt me toch een beetje zenuwachtig, ik bel vanavond/morgen met immigration voor de zekerheid! Even uitzoeken of ik naar Australië of Berlijn moet bellen.

Goed dat je mensen aan het denken zet!:up:
 
Beste Margriet,

Je kunt ook naar de Australische ambassade in London bellen. Daar zit een soort van helpdesk waar mijn vriend en ik een paar keer contact mee hebben gehad. Gezien jouw situatie denk ik wel dat je aan kunt tonen dat het voor jou en je vriend niet mogelijk was om samen te wonen. Daarnaast blijkt uit hetgeen je schrijft dat jullie veel bewijs hebben om aan te kunnen tonen dat jullie een serieuze relatie hebben met elkaar. Dus dat komt vast wel goed.

Het was ook absoluut mijn bedoeling niet om mensen af te schrikken. En ik hoop natuurlijk dat iedereen op het forum hier een visum toegewezen krijgt. Tegelijkertijd zijn ze bij de ambassade natuurlijk wel vrij streng en krijg je je visum niet zomaar. Maar gezien je zelf met de aanvraag bezig bent, weet je welke berg bewijsmateriaal je aan moet leveren.

Gelukkig ga ik niet in een leeg huis wonen. Vanaf volgende week tot 11 april ga ik bij mijn zus logeren.

Mocht je de komende tijd nog ergens hulp bij nodig hebben dan moet je het maar laten weten aangezien ik net zelf het hele proces doorlopen heb.

Heel veel succes met je aanvraag!

Groetjes,
Froukje
 
Hey Froukje,

Ik vind het ook echt goed dat je kritisch bent. Bij de ambassade zitten ze inderdaad ook niet met een roze bril op en ik denk dat het alleen maar goed is om van ons roze wolkje een keer met beide benen op de grond gezet te worden ;)

Bedankt voor de tip om naar de ambassade in Londen te bellen, dat ga ik zeker een keer doen! En misschien vraag ik je inderdaad nog wel een keer iets, binnenkort schiet ik vast wel een keer in de stress om het een of ander.. :p

Is vast wel gezellig voor je zus dat je nog even wat extra tijd bij haar doorbrengt. Geniet van je laatste weken in Nederland.

Groetjes, Margriet
 
Back
Top