De Facto Relatie of nog niet?

MaartenS

New Member
Ik heb een leuke verhaal/vraag voor jullie.

Vorig jaar in juni heb ik mijn vriendin ontmoet in Malta (zij is van origine Maltese). Ik was op vakantie met een vriend en zij was een maand op bezoek bij haar familie.

In juli is ze een week vanuit Malta naar Nederland gekomen en hebben we een superweek gehad. Helaas moest ze na die week weer terug naar Malta en vanuit Malta terug naar Australie.

Vanuit Australie hebben we dagelijks contact gehad en heb ik daarop besloten om 2 weken in Oktober 2014 naar Australie te gaan. Ook in Australie hebben we een geweldige tijd gehad en wat is Australie toch prachtig!

Omdat ik een koophuis heb en een goede baan en de relatie in principe nog pril was, maar we wel bij elkaar willen zijn hebben we besloten dat ze naar Nederland verhuist.

Ook al woonde ze al 10 jaar in Australie, ze had nog niet haar Citizenship geregeld. Daarom hebben we besloten dat ze eerst haar Citizenship zou regelen en dan naar Nederland zou komen. Mocht de relatie om wat voor reden niet lukken, dan kon ze altijd Australie weer binnenkomen zonder problemen.

Uiteindelijk is dat gelukt en is ze eind april naar Nederland gekomen. In juni 2015 is ze voor 4 weken naar Malta gereisd voor een bezoek aan haar familie en een bruiloft. Ik ben haar achterna gereisd en ben daar 10 dagen gebleven inclusief de bruiloft en het vieren van mijn verjaardag.

We zijn nu beiden in Nederland en we wonen fijn samen en vanwege de noodzaak van een BSN voor werk en een bankrekening hebben we haar 2 weken geleden in de gemeente ingeschreven met haar Maltese paspoort (EU regels maakt dit een stuk makkelijker) (bewijs van samenwonen?)

Het vinden van een baan als niet Nederlands sprekende valt echter enorm tegen en omdat onze relatie stevig standhoudt heb ik er alle vertrouwen in dat dit zo blijft.

Jullie begrijpen dat we de knoop hebben doorgehakt en besloten hebben om te verhuizen naar Australie. De Visa waarop we dit willen doen is op basis van een De Facto relatie.

Volgens Facebook hebben we sinds 17 juli 2014 een relatie, maar hard bewijs is eigenlijk alleen het inschrijven in de gemeente van 2 weken geleden, al is dat wel met haar Maltese paspoort.

Mijn vraag aan jullie, hebben wij al een De Facto relatie van 12 maanden ? We hebben genoeg foto's van ons samenzijn van zowel in Nederland, als in Malta als in Australie

Alvast bedankt!

Hoi Maarten,

Voor een partner visum zijn ze altijd een stuk strenger dan je partner 'meenemen' op bijv een Skilled visum. In principe heb je minimaal een jaar een relatie en kun je goed onderbouwen waarom je niet al die tijd samen hebt gewoond. Je kunt de gok wagen en het bewijs dat je hebt zo goed mogelijk aanleveren. Volgens mij heb je ook minimaal 2 verklaringen nodig van Australian Citizens over jullie relatie. Als de visumaanvraag niet goedgekeurd wordt ben je alleen wel je geld kwijt (en veel maanden wachten).
Misschien is het in dit geval wijs om eens met een emigratiebureau te praten. Die hebben hier meer ervaring mee en kunnen mogelijk helpen met hoe je je bewijs aan kunt leveren zodat het goedgekeurd wordt.

Een emigratiebureau en de bijbehorende kosten zit ik niet op te wachten en het aanvragen vd visa is aardig straightforward dus dat gaat wel lukken, samen met de geweldige info hier. De verklaringen van Australian Citizens is overigens ook geen probleem.

Wij hadden ook zoiets aan de hand, geen sluitend bewijs en ons werd toen aangeraden om te trouwen (ging over een 457) dus ik vrees eerlijk gezegd dat Facebook niet genoeg zal zijn. Maar ja als je het wilt proberen, dan kan dat altijd natuurlijk.
In dit geval is het uitgeven van een paar honderd euro voor een evaluatie van jullie situatie door een emigratiebureau wellicht de zekerheid waard. Wat is nu 200/300 euro op een de facto van een paar duizend?

Je hebt ook nog het engagemend visum. Dus dat je verloofd bent en ik geloof de intentie hebt om binnen 1 jaar te trouwen.

Het visum draait dus niet alleen om hoelang je relatie op facebook geldig is. Bestaat uit veel meer dan alleen je relatie kunnen bewijzen op facebook. Zoals genoemd verklaringen van citizens, je financiele status, je sociale status, statements die je zelf moet schrijven over hoe je relatie is begonnen etc. etc. Inderdaad heel straightforward en idd geen visa waar een bureau voor nodig is.

Lees dit goed door; staat precies in beschreven hoe, en wat. Als je voldoende bewijs kunt verzamelen op alle benodigde punten zal het geen probleem zijn om een visum te krijgen. https://www.border.gov.au/FormsAndDocuments/Documents/1127.pdf

Voor een partner visum hebben wij geen duur bureau in de arm genomen maar alles zelf gedaan.
Naast geschreven verklaringen van beiden, en verklaring van Australian citizens moet je ook andere informatie kunnen laten zien. Denk hierbij aan:
- Tickets van reizen die jullie naar elkaar, of samen hebben gemaakt.
- Een aantal foto's, bijvoorbeeld gemaakt tijdens de gemeenschappelijke bewijzen
- Ik heb zelf ook telefoonrekeningen van het begin van onze relatie laten zien waarin nummer vermelding staat, als bewijs hoe vaak we elkaar gebeld hebben.
- Ook (delen van) chatsessies via whatsapp, google messenger of skype. Hierbij wordt ook de datum vermeld.

Financieel:
- Laten zien dat jullie financieel een gemeenschappelijke huishouding voeren. Bijvoorbeeld sinds wanneer je een gemeenschappelijke rekening hebt
- Post waarop jullie beide namen staan
- Rekeningen in Nederland die aan je vriendin zijn geadresseerd. Wederom een bewijs dat ze al langere tijd in Nederland woont.

Bedankt Frits!

Referenties van Australian Citizens, check

- Tickets, check
- Foto's, check
- Skype en Whatsapp, check

Financieel:
- Gezamenlijke rekening nu slechts een week
- Post met beide namen, check
- Rekeningen heeft ze nog niet gekregen, slechts enkele weken ingeschreven in de gemeente

We hebben in ieder geval besloten het nog wat langer uit te houden in dit kikkerlandje en volgend jaar de stap te zetten. Tot dan verzamelen we zoveel mogelijke bewijzen om de relatie aan te tonen.

Last edited:
Back