De Facto Spouse applicatie (309) vanuit Perth "From Scratch"

Mariemoo

New Member
Hey,

vanaf nu ga ik jullie hier op de hoogte houden, stap voor stap, hoe mijn spouse situatie er uit ziet.
Wie weet kan het jou namelijk ook eens helpen.

Please Note:
Alles is lekker in Jip en Janneke taal, ik woon hier nu al weer een tijdje en begin mijn nederlands kwijt te raken, dus soms kan het een beetje vreemd klinken. teehee
ML ben ik, Pete is mijn partner

Het is vandaag donderdag 16 april 2009 en Pete en ik hebben een paar weken geleden besloten dat we voor een "de-facto" spouse gaan.
De facto houd in dat we niet getrouwd of verloofd zijn, maar wel 12 maanden in een exclusieve relatie geweest zijn.
Met exclusief bedoel ik, puur en alleen met Pete.
Wanneer de aanvraag gedaan is en mits ik "approved" word, krijg ik een temporary spouse visa, dan naar 2 jaar krijg ik een permamente spouse visa, die mij alle rechten geeft van een permanent resident.

Aangezien ik met alles op tijd klaar wil zijn ben ik gisteren (al) begonnen met researchen. (we hebben een meeting met de immigratie officer in Oktober)

To fix list:

-Pete zijn applicatie (Form 40SP) voor "Sponsorship for partnber to migrate to Australia"
-ML's applicatie (Form 47SP) voor "Application for migration to Australia by a partner"
-Bewijs dat Pete en ik 12 maanden lang in een exlusieve, gemeende en serieuze de-facto relatie zijn geweest.
-2 paspoort maat foto's van mij en 2 van Pete (dit zijn 4p.p foto's als je vanuit het buitenland applied)
-gecertificeerde kopieën van mijn paspoort en van Pete's
-gecertificeerde kopie van mijn doop certificaat met naam van beide ouders (als we die nog kunnen vinden)
-gecertificeerde kopie van mijn uittreksel geboorteregister met naam van beide ouders
-gecertificeerde kopieën van mijn oude paspoorten (indien beschikbaar -gulp-)
-bewijs van mijn huidige Visa (working holiday)
-gecertificeerde kopie van Pete zijn uittreksel van geboorteregister met namen van beide ouders
-Een opstel waarin wij beiden vermelden;
*hoe, waar en wanneer we elkaar ontmoette
*hoe de relatie zich ontwikkelde
*hoe en wanneer we besloten een de-facto spouse visa te nemen en de motieven
*ons leven samen; hoe we financieel de taken verdelen, mentaal en lichamelijk elkaar steunen, wie wat in het huis doet, wanneer dit ontwikkelde en hoe het ontwikkelde tot aan nu
*vermelden of we uit elkaar zijn geweest (NEE. :grin:)
*onze plannen voor de toekomst samen, o.a. gaan jullie trouwen? Willen jullie kinderen? (jeeeeuuuuzus mina  :shock: we zijn 22 en 24 )

Dit moeten we samen tekenen onder toezicht van een politie, die het opstel dan moet certificeren.
-Bewijs leveren van; gedeelde financiën, de gang van het huishouden, dat we samen culturele en gezellige dingen doen, hoeveel we van elkaar houden. (ben ik even blij dat ik een plakboek bij houd van alle dingen die we samen gedaan hebben, incl. foto's en kaartjes!!!)
-Statements van vrienden en familie (Form 888) dat we een serieus paar zijn. (Mitchell, Pete's beste vriend, zijn vader, zijn moeder, de buurman, mijn baas, moet allemaal ingevuld worden onder toezicht van een politie agent en gecertificeerd worden) Zijn maar 2 statements nodig officieel
-Een complete gezondheids check voor mij
-Verklaring van goed gedrag (IN ENGELS) van Nederlandse Politie. Hij kan natuurlijk ook in het Nederlands aangevraagd worden, maar houd dan in je achterhoofd dat je het hier moet laten verlaten bij een echte vertaler, kijk dan uit voor "NAATI".
-Police Clearance uit Australie

En dan is er zeker weten nog het een en ander dat ik vergeet...
Maar dat vul ik terzijndertijd dan wel aan ;)

Goed, Het is vandaag donderdag 16 april en ik ben begonnen met de volgende dingen.

-Ik heb Gemeente Dordrecht gebeld om te vragen of zij mij een engelse VOG kunnen e-mailen. Deze moet ik dan invullen bij de Australische emigratie dienst, met een stempel van hun (kijken of ze dat doen, aangezien onze agent vertelde dat dit meestal niet meteen gedaan word.), deze compleet dan opsturen naar Nederland, een smak geld betalen en hopelijk dan na 4-6 weken heb ik hem.
"Waneer vullen ze deze papieren meestal wel in dan?" - als je je afspraak hebt met het lodgen van je application, krijg je een brief van de immigratie dienst die je kan gebruiken om je VOG aan te vragen. Voor mensen in need en die net als ik een probleem hadden de VOG papieren in engels online te vinden, mail mij even, dan stuur ik je de PDF.
-Heb Pete ge emailed om te vragen of hij alle applicatie formulieren kan afdrukken en mijn VOG papieren (ja we zijn krenten, we printen gratis op kantoor, waarom dan inkt thuis verspillen!!)
-Immigratie agent gebeld met wat vragen omtrend mijn Medicare situatie. Als Hollander krijg ik hier gratis (limited) healthcare van de regering. (ben op het moment op een working holiday visa) Was bang dat dit verwijderd zou worden wanneer ik een spouse word. Zij bevestigde dat ik na mijn applicatie de papieren die ik krijg en mijn bonnetje (receipt) naar Medicare kan nemen en dan direct naar een volledige Medicare Cover kan veranderen (nog steeds gratis- hoera!).
-Waar ik de VOG papieren getekend kan (proberen te) krijgen; voor mensen in Perth kan dat bij de immigratie office, afdeling residence. adres is: 411 Wellington Street in Perth CBD.

Dat is alles voor vandaag. Ik hou jullie op de hoogte

Liefs

Hoi MariaLouisa,

Dat is al een heel verhaal, veel succes met alles Oh en nog even, een VOG (verklaring omtrent het gedrag)
is in het NL met een Engelse vertaling erbij, dat is standaard, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken
hoor. Dus niet gaan flippen als je hem in het NL terugontvangt, kijk even onderaan daar staat de Engelse
vertaling.

Miranda  :smile:

wat! haha
je bent een held :D
en ik gisteren maar een hoop drama schoppen voor dat engelse formulier :(

Hoi MariaLouisa,

Ik ga dit topic op de voet volgen aangezien ik volgend jaar precies hetzelfde moet doen. 30 mei a.s. vertrek ik op een WHV en ga dan samenwonen met vriendin in Perth om vervolgens in mei 2010 voor een de-facto visum te gaan :) Thanks voor het starten van dit topic, het zal goed van pas komen. Succes met alles!

Gr. Bart

[quote author=MariaLouisa link=topic=9952.msg136827#msg136827 date=1239854987]
wat! haha
je bent een held :D
en ik gisteren maar een hoop drama schoppen voor dat engelse formulier :(
[/quote]

Eeeuuhh, ik bedoel de uiteindelijke VOG he, dus dat papiertje dat je krijgt als je VOG is goedgekeurd
zeg maar. Die is in het NL met een Engelse vertaling standaard erbij.

Hier is trouwens de link naar www.infopolitie.nl waar je onderaan de pagina het formulier in het
Engels kan dowloaden http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1374%3Ade-verklaring-omtrent-het-gedrag&catid=181%3Anieuws-op-wetgevingsgebied&Itemid=26#5

Hoi ML,

Aangezien ik bij de 175 aanvraag ook een de-facto spouse gedeelte heb moeten doen om mijn verloofde mee te krijgen wil ik een aantal punten aangeven die je kunnen helpen. Als blijkt dat het voor dit visum inderdaad anders is of het met de tijd gewijzigd is, geef dat dan gerust aan. Maar ik heb de visa zonder verdere problemen ontvangen (aanvraag nov 2007, visa Jul 2008).

[quote author=MariaLouisa link=topic=9952.msg136823#msg136823 date=1239850968]
-gecertificeerde kopie van mijn doop certificaat met naam van beide ouders (als we die nog kunnen vinden)
[/quote]
Ik denk niet dat de immigratiedienst iets om je doopcertificaten geeft, tenzij ze alleen nog maar katholieken toelaten. Doopcertificaten zijn alleen van belang voor de kerk (bv als je gaat trouwen voor de kerk), ze hebben geen enkele waarde vwb identificatie van jou of je ouders. Geboortecertificaat zou daarvoor voldoende moeten zijn.

[/quote]
Waar zouden ze die voor nodig hebben? Bij mijn visumapplicatie heb ik wel op het formulier aan moeten geven welke landen ik bezocht heb in de laatste 10 jaar, maar ze vragen dus niet om stempels in je paspoort. Voor identificatie is alleen je huidige paspoort relevant.

...
Dit moeten we samen tekenen onder toezicht van een politie, die het opstel dan moet certificeren.
[/quote]
Mijn verloofde en ik hebben ieder een opstel gemaakt en alleen zelf ondertekend. Gescand en electronisch bijgevoegd. DIAC heeft daar geen enkel probleem van gemaakt, dus politie als getuige en certificering lijkt mij volledig overbodig.

-Statements van vrienden en familie (Form 888) dat we een serieus paar zijn. (Mitchell, Pete's beste vriend, zijn vader, zijn moeder, de buurman, mijn baas, moet allemaal ingevuld worden onder toezicht van een politie agent en gecertificeerd worden) Zijn maar 2 statements nodig officieel
[/quote]
Volgens mij zijn dergelijke statements optioneel en van belang als je niet voldoende bewijs (foto's ed) hebt voor je relatie. Ik heb zelf geen enkele 888 bijgevoegd, het enige wat in de buurt komt is een scan van een kaartje waarop mijn ouders ons feliciteren met onze verloving. Maar als je ze gemakklijk kunt laten doen, dan zou ik het maar bijvoegen.

-Ik heb Gemeente Dordrecht gebeld om te vragen of zij mij een engelse VOG kunnen e-mailen. Deze moet ik dan invullen bij de Australische emigratie dienst, met een stempel van hun (kijken of ze dat doen, aangezien onze agent vertelde dat dit meestal niet meteen gedaan word.), deze compleet dan opsturen naar Nederland, een smak geld betalen en hopelijk dan na 4-6 weken heb ik hem.
"Waneer vullen ze deze papieren meestal wel in dan?" - als je je afspraak hebt met het lodgen van je application, krijg je een brief van de immigratie dienst die je kan gebruiken om je VOG aan te vragen. Voor mensen in need en die net als ik een probleem hadden de VOG papieren in engels online te vinden, mail mij even, dan stuur ik je de PDF.
[/quote]
Ik zou eens informeren bij de gemeente Dordrecht of ze e.e.a. electronisch kunnen behandelen. Ik heb vanuit de VS met de gemeente Oss heel gemakkelijk e.e.e. kunnen regelen. Volgens mij kon ik het aanvraagformulier gewoon downloaden van de gemeente-site. Heb het zelf ingevuld, gewoon naam van de immigratiedienst er op geschreven en gescand. Samen met een afdruk van de website dat het benodigd is voor de visumaanvraag per email verzonden. Kosten iets van 11 euro meen ik. Heb het dan vervolgens naar mijn ouders op laten sturen (na 1 a 2 weken ontvangen) en zij hebben het voor mij weer gescand en per email opgestuurd (handig voor de electronische visumaanvraag).

Verder heel veel succes,
Rene

[quote author=slatsr link=topic=9952.msg137092#msg137092 date=1240208926]
Hoi ML,

Aangezien ik bij de 175 aanvraag ook een de-facto spouse gedeelte heb moeten doen om mijn verloofde mee te krijgen wil ik een aantal punten aangeven die je kunnen helpen. Als blijkt dat het voor dit visum inderdaad anders is of het met de tijd gewijzigd is, geef dat dan gerust aan. Maar ik heb de visa zonder verdere problemen ontvangen (aanvraag nov 2007, visa Jul 2008).

[/quote]
Ik denk niet dat de immigratiedienst iets om je doopcertificaten geeft, tenzij ze alleen nog maar katholieken toelaten. Doopcertificaten zijn alleen van belang voor de kerk (bv als je gaat trouwen voor de kerk), ze hebben geen enkele waarde vwb identificatie van jou of je ouders. Geboortecertificaat zou daarvoor voldoende moeten zijn.

[/quote]
Waar zouden ze die voor nodig hebben? Bij mijn visumapplicatie heb ik wel op het formulier aan moeten geven welke landen ik bezocht heb in de laatste 10 jaar, maar ze vragen dus niet om stempels in je paspoort. Voor identificatie is alleen je huidige paspoort relevant.

...
[/quote]
Mijn verloofde en ik hebben ieder een opstel gemaakt en alleen zelf ondertekend. Gescand en electronisch bijgevoegd. DIAC heeft daar geen enkel probleem van gemaakt, dus politie als getuige en certificering lijkt mij volledig overbodig.

[/quote]
Volgens mij zijn dergelijke statements optioneel en van belang als je niet voldoende bewijs (foto's ed) hebt voor je relatie. Ik heb zelf geen enkele 888 bijgevoegd, het enige wat in de buurt komt is een scan van een kaartje waarop mijn ouders ons feliciteren met onze verloving. Maar als je ze gemakklijk kunt laten doen, dan zou ik het maar bijvoegen.

[/quote]
Ik zou eens informeren bij de gemeente Dordrecht of ze e.e.a. electronisch kunnen behandelen. Ik heb vanuit de VS met de gemeente Oss heel gemakkelijk e.e.e. kunnen regelen. Volgens mij kon ik het aanvraagformulier gewoon downloaden van de gemeente-site. Heb het zelf ingevuld, gewoon naam van de immigratiedienst er op geschreven en gescand. Samen met een afdruk van de website dat het benodigd is voor de visumaanvraag per email verzonden. Kosten iets van 11 euro meen ik. Heb het dan vervolgens naar mijn ouders op laten sturen (na 1 a 2 weken ontvangen) en zij hebben het voor mij weer gescand en per email opgestuurd (handig voor de electronische visumaanvraag).

Verder heel veel succes,
Rene

[/quote]

Hey rene!

Bedankt voor de nuttige reacties, hoewel ik veel dingen letterlijk van de PDF genomen heb toen ik mijn lijst opstelde. -> http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf

Ik hoop dat het inderdaad een stuk "milder" is dan dat ik nu voor ogen heb en zoals jij het laat blijken ;).

Wat betreft "the booklet"...

Ik heb het oude paspoorten stuk: pagina 38 onder het kopje Applicant
Het doop certificaat: pagina 38 onder het kopje Applicant

Ik ben mij ervan bewust dat het doop certificaat niet een must is, maar aangezien ik miepje-ik-wil-alles-kant-en-klaar-hebben ben, voorzie ik onze applicatie hier wel van.

En dan voor het opstel, top, dat klinkt goed! Dat maakt alles al weer een tripje minder naar het politiebureau :)

last but not least, de VOG.
Goede suggestie, dat ga ik meteen proberen. Kijken of het mij ook lukt ;)

Heel erg bedankt!

Ik vraag mij toch af hoe je zoiets doet als je iemand uit Nederland hebt leren kennen en je zelf al in Australie zit.
Samenwonen is dan veelal een wat grotere stap. Je laat dan toch baan huis en fam achter voor een jaar thuiszitten waarna je eindelijk een visum aanvraag mag starten.

Groetjes Chantal

p.s. sorry voor het kapen van je topic

[quote author=tweety link=topic=9952.msg137272#msg137272 date=1240404780]
Ik vraag mij toch af hoe je zoiets doet als je iemand uit Nederland hebt leren kennen en je zelf al in Australie zit.
Samenwonen is dan veelal een wat grotere stap. Je laat dan toch baan huis en fam achter voor een jaar thuiszitten waarna je eindelijk een visum aanvraag mag starten.

Groetjes Chantal

p.s. sorry voor het kapen van je topic
[/quote]

Hey Chantal,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je eerste zin?
En in niet alle gevallen moet je een jaar thuis zitten hoor, ik heb nu een jaar een working holiday visa en werk fulltime om de spaarrekening lekker te spekken (ZOVER MOGELIJK MET DEZE HOEVEELHEID BELASTING!  :grin:).
En wat betreft je baan, familie en huis achter laten, als je het mij vraagt, het feit dat mijn vent hier bij mij kan zijn is reden genoeg en dat maakt de heimwee een flink stuk milder.

Groetjes!!

p.s. geeft niet!

[quote author=MariaLouisa link=topic=9952.msg137674#msg137674 date=1240978607]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je eerste zin?[/quote]
Heel eenvoudig. Ik zit sinds enkele maanden in Australie op een PR, maar heb iemand leren kennen uit Nederland. Wil weten wat eventueel de mogelijkheden zijn voor de toekomst om te zorgen dat wij samen in Australie kunnen zijn. [/quote]

[quote author=MariaLouisa link=topic=9952.msg137674#msg137674 date=1240978607]
En in niet alle gevallen moet je een jaar thuis zitten hoor, ik heb nu een jaar een working holiday visa en werk fulltime om de spaarrekening lekker te spekken (ZOVER MOGELIJK MET DEZE HOEVEELHEID BELASTING!  :grin:).[/quote]
Kijk dat is mooi in jouw situatie. Maar ben je eenmaal boven de 30 dan gaat deze vlieger niet meer op! Je kan dan slecht op een holliday visum naar Australie komen om zo aan deze eis van 1 jaar samenwonen te voldoen. Mocht dit nodig zijn dan valt dat ook wel te overleven maar kan mij zo voorstellen dat dit een hele stap is een baan opgeven om in Australie thuis te gaan zitten. De liefde kan nog zo diep zitten, ik zou hier totaal gek van worden.....

Groetjes Chantal

Wel heel bijzonder: Je emigreert naar Australie en komt vervolgens "de liefde van je leven" tegen... een Nederlander zonder permanent visum....

Ja wie zegt dat leuk ook altijd makkelijk moet zijn  :grin:

Ach ik zie de kans steeds groter worden dat ik indien ik aan mijn visum eis van 18 maanden werken en wonen in Vic voor een tijdje terug ga naar Nederland. Maar ondertussen willen we wel zeker weten dat Australie onmogelijk is.

Sorry dat ik ook even inbreek in dit verhaal, maar ik kon  niet vinden waar ik een eigen topic kan beginnen.
Ik zit momenteel met een tamelijk groot probleem. Ik ben begin mei terug gekomen naar Adelaide op een toeristen visum (vorig jaar heb ik m'n WH al opgebruikt). Mijn Australische vriend Paul en ik zijn al samen sinds maart vorig jaar, maar we hebben tegen de tijd dat m'n huidige visum verloopt (8 augustus) pas 10 maanden samen gewoond. Ik was van plan om m'n toeristenvisum te verlengen, maar heb hier van het Immigration Office begrepen dat ik geen recht heb op een futher stay as a visitor omdat ik geen genuine tourist ben (aangezien ik hier ben om bij m'n partner te zijn)?! Nu moet ik dus op 8 augustus het land uit zijn en ik weet niet hoe ik weer terug kan komen, omdat ik dus geen toeristen visum meer kan krijgen. De enige andere optie die we kunnen bedenken is om vervroegd de de-facto procedure te beginnen en op een bridging  visa in het land te blijven. We hebben echter slechts magen bewijs van onze samenwoon maanden omdat we nooit gehuurd hebben en altijd bij anderen hebben gewoond of hebben gehousesit, dit alles uit financiele overwegingen. 
Heeft iemand nog een geweldig idee waar wij niet opgekomen zijn of kan iemand iets nuttigs zeggen over onze kans van slagen wat betreft het de facto visum of he further stay visum?

Back