de facto visum: 14 maanden relatie waarvan 7 maanden samenwonen, voldoende?

Hugo

New Member
Ik hoop dat ervaringsdeskundigen mij hiermee kunnen helpen! Na heel veel gezoek op het internet is het me namelijk nog niet helemaal duidelijk. Mijn Australische partner en ik hebben sinds maart 2006 een relatie. Vanaf juni 2006 tot en met het einde van december 2006 hebben we samengewoond in Australie. Dit is in totaal dus 7 maanden maar mijn partner staat niet op het huurcontract van het apartement waar we de eerste 3 maanden hebben gewoond. Daarentegen hebben we wel bewijs (dat misschien niet heel erg 'hard' is) dat hij daar wel woonde op dat eerste adres: op zijn arbeidsovereenkomst staat namelijk dat adres.

In januari hebben we samen een volle maand gereisd (en dat kunnen we bewijzen) en daarna moest ik weer terug naar Nederland. Hij is hier in de maand april geweest waarin we ook gereisd hebben (en dat kunnen we ook bewijzen). Eigenlijk wilde we in april naar de Ambassade in Berlijn gaan voor de zogenaamde Schnell-procedure. Toen werd mij echter verteld dat, omdat wij nog niet heel erg lang bij elkaar zijn, zo'n afspraak niet gemaakt kon worden. Met had namelijk meer tijd nodig om over zo'n aanvraag te beslissen en daarom moesten we alles maar gewoon met de post opsturen.

We zijn nu bijna klaar met onze aanvraag. Ik zou alleen graag van mensen die ook in een Berlijn een aanvraag hebben gedaan willen weten hoe zij onze kansen inschatten. We hebben meer dan 14 maanden een relatie gehad maar we kunnen alleen echt 'hard' aantonen dat we 4 maanden hebben samengewoond. De andere 3 maanden kunnen we hoogstens aannemelijk maken. We hebben daarnaast wel een gezamenlijk bankrekening (sinds september 2006) die we ook echt gebruiken en we hebben een heleboel foto's van ons samen met familie en vrienden e.d.

Als ik op internationale forums kijk dan zie ik dat mensen best vaak worden afgewezen als ze niet lang genoeg gedocumenteerd hebben samengewoond. Dit zijn alleen meestal mensen die de aanvraag in Australie hebben gedaan. Het lijkt soms dat de eisen in Berlijn iets minder strikt zijn maar ik weet dus niet zeker of dat ook echt zo is :)

Alle informatie, tips, ervaringen, links enz zijn heel erg welkom  :smile:

jouw specifieke situatie kan ik je niet mee helpen maar....
wij zijn op een skillend independent gekomen en hebben onze aanvraag op aanwijzen van ons emigratiebureau uitgesteld totdat we op papier konden aantonen dat we 1 jaar samenwoonden. Dwz, letterlijk op papier van de gemeente ons gezamenlijk adres; eerder 'onofficieel samenwonen' werd niet als voldoende gezien.

Om onze relatie 'harder' aan te tonen hebben we er ook voor gekozen om testamenten te laten opmaken zodat we financiele verplichtingen aan elkaar hadden. Ook hadden we 'statutory declarations' van vrienden en ouders. Misschien iets voor jullie?

Vervelende situatie maar houd vol! Achteraf is dat wachten snel vergeten maar als je er middenin zit lijkt het nooit over te gaan.

Die 12 maanden samenwonen, ja dat is een vrij hard criterium, maar als je heel goede redenen hebt waarom je niet samen woont (bijvoorbeeld door werkverplichtingen of zorg voor ouders) en bewijs hebt van contact in de periode dat jullie apart waren (e-mails, gespecificeerde telefoonrekeningen, stat decs van familie of vrienden die uitleggen waarom etc dan wordt er nog wel eens een uitzondering gemaakt. Die redenen moeten echt heel goed zijn! Ik vraag me af of je voor een dergelijke uitzondering in aanmerking komt. Omdat jullie 'pas' 14 maanden een relatie hebben, is het naar mijn idee toch moeilijk om hard te maken dat wanneer de omstandigheden anders waren geweest, jullie 12 maanden samen hadden gewoond (kun je me nog volgen?)

En dan nog dit.
Je schrijft: ik heb de aanvraag bijna klaar. Formeel gezien voldoe je dus nog niet aan alle eisen voor het defacto visum.  Als je de aanvraag instuurt en hij wordt geweigerd, ben je wel de kosten kwijt. Voor je volgende aanvraag moet je opnieuw de volle mep betalen.

Een alternatief is het aanvragen van een prospective marriage visum. De samenwoonverplichting geldt dan niet, maar je moet wel kunnen aantonen dat er echt trouwplannen zijn, en uiteerlijk binnen 9 maanden trouwen (in Australië).

Succes!  :up:

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Trouwen gaat, in Australie tenminste, niet lukken aangezien we een same-sex couple zijn. We moeten het dus echt van dit visum hebben. Wat een probleem is voor ons is dat je, volgens mij, in de 12 maanden direct voordat je de aanvraag indient een 'interdependent relationship' moet hebben gehad.

Als een onderdeel van een 'interdependent relationship' is dat je perse de hele tijd moet hebben samengewoond dan is het dus niet mogelijk om een visum te krijgen, ook niet als we wachten. We zouden dan een nieuwe termijn van 12 maanden moeten starten en die helemaal volmaken voor we dan een aanvraag kunnen doen. Als ik het goed begrijp kun namelijk niet eerst 7 maanden samenwonen, dan een aantal maanden niet samenwonen, en dan 5 maanden samenwonen om de 12 maanden te krijgen. Dat moet toch echt aaneengesloten zijn, of zie ik dat verkeerd?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk maak wat ik bedoel :)

Ik heb mijn visum toch gekregen  :lol: :grin: :lol:

Het is eigenlijk allemaal heel snel gegaan. We vonden dat we het gewoon moesten proberen en nog geen week nadat we de papieren hadden opgestuurd werd ik opgebeld door iemand van de Australische ambassade. Die heeft een heel kort 'interview' gehouden, wat niet veel voorstelde, en daarna kon mijn paspoort naar de ambassade toe om daar gestempeld te worden.

Ik vond dat ik dat even moest laten weten  :smile:

Iedereen bedankt voor alle advies en dergelijke! Natuurlijk zal ik nu ook iedereen helpen die daar om vraagt :)

Hi Hugo,

Wat goed dat je een visum hebt, Ik zit zelf ook in een same sex relationship met een australian. Wij wonen samen in NL en willen over een paar jaar naar Australie. Mag ik vragen wat voor visum je uiteindelijk hebt gekregen? Voor hoe lang? en waar gaan jullie nu wonen?

Groet,
eric

Back