de-facto visum in Berlijn, wie heeft antwoord op mijn vraag ?

kristien

New Member
Hallo,

Mijn naam is Kristien, heb al enige topics op dit forum.
Mijn partner is Australian Citizen en na een 'long distance relationship' woon ik sinds 10 April 2007 samen met mijn partner in Melbourne.

Ik ben momenteel in Australie op mijn 2e WHV en dit visum verloopt dus op de 10e april 2008. Na veel uitzoekerij zijn mijn partner en ik tot de conclusie gekomen dat een aanvraag voor ons de-facto visum in Berlijn de beste optie lijkt. Ons eerste plan was om de aanvraag hier in Australie te doen maar omdat mijn huidige visum verloopt op de dag dat we precies 12 maanden samenwonen (een van de vereiste voor het de-facto cisum) is het te riskant om te wachten tot diezelfde dag om onze de-facto aanvraag in te dienen.
Ook met behulp van de vele ervaringen hier op het forum (waarvoor bedankt!!!) zagen wij dus in dat het beter was om de aanvraag in Berlijn te doen.

Nu echter het volgende....Mijn partner reist met mij mee naar Nederland in April 2008 voor het de-facto visum in Berlijn en een familiebezoek uiteraard. (mijn familie woont in Nederland) Hij kan echter vrij krijgen voor 3 en een halve week en die data moet hij rond deze tijd van het jaar doorgeven. Ook de tickets voor de vlucht heen en weer naar Europa willen we boeken maar volgens de ambassade in Berlijn kan een afspraak voor een de-facto interview pas 4-6 weken van te voren worden gemaakt.
We zijn druk bezig met alle vereiste papieren etc maar we zullen dus onze tickets en mijn partners vakantie 'op de gok' moeten plannen.

Ik persoonlijk kan ik Europa blijven totdat het visum rond is maar mijn partner zal ivm zijn werk na ongeveer 3 weken terug moeten vliegen. En we kunnen dus niet eerder dan 10 April terecht in Berlijn omdat we dan nog geen jaar samenwonen.

Heeft iemand een zelfde soort situatie ?
Wat is het proces als ik alleen naar Berlijn ga op de dag van onze afspraak (als mijn partner er niet bij kan zijn ivm werk en ik kan dat op papier bewijzen) ? Duurt het dan langer en moet hij dan een interview hier in Australie doen ? Kan ik dan alsnog op dezelfde dag het visum verkrijgen zoals sommige van jullie beschrijven in jullie ervaringen in Berlijn ?

Hartelijk dank voor advies en informatie !!!!!!!!!!!

Groeten
Kristien

Hallo Kristien,

Als ik jou was zou ik het de-facto visum gewoon in Australie aanvragen, een paar dagen voordat je working holiday visum verloopt. Volgens mij kijken ze niet op een paar weken (of in jou geval een paar dagen). Ze willen gewoon overtuigend bewijs zien dat jullie een echt stelletje zijn en langdurig samenwonen, en of volgens mij maakt het niets uit of dat nou 340 of 365 dagen is. Je moet gewoon zorgen dat jullie overtuigend bewijs hebben dat jullie echt samenwonen – heb je een huur contract met beide namen erop? Hebben jullie een auto – zet die op beide namen bij de RTA. Zorg dat jullie beide namen op de gas- en telefoon rekening staat. Hebben jullie een gezamelijke bankrekening waarvan jullie de huur en andere kosten betalen? Dan heb je al een heleboel bewijs dat jullie een echt stelletje zijn. Bewaar alle kaarten/enveloppen die aan jullie allebei geadresseerd zijn (kerst kaarten, huwelijks uitnodigingen, etc).

Als ik jou was zou ik onderzoeken welke formulieren je moet invullen/medicals die je moet ondergaan/police certificates die je moet verzamelen. Dan kan je in January 2008 beginnen met verzamelen van deze informatie, en eind maart/begin april zal je dan wel het meeste compleet hebben. Hiermee het immigratie kantoor binnenlopen (of eventueel van te voren een afspraak maken). Zij geven je waarschijnlijk een bridging visum, tot er een beslissing is genomen over je spouse visum.

Het aanvragen van het de-facto visum in Australie (on shore) is iets duurder dan off shore. (Zoek zelf effe op de immigratie website.)

Mocht je het desondanks in Nederland willen aanvragen:
- Je hoeft niet perse naar Berlijn op interview. Je kan het ook via de post aanvragen. Dat kan alleen wat langer duren. Het voordeel van naar Berlijn gaan is dat ze je het visum soms nog dezelfde dag geven, maar alleen als je ALLES bij je hebt een geen enkel document vergeet. Je partner hoeft niet mee naar Berlijn te gaan.
- Als je het visum in Nederland aanvraagt, kan het visum alleen worden toegekend als je buiten Australie verblijft.

Om te checken wat ik hier schrijf:
- zie het forum van www.britishexpats.com. Dat is groter dan dit forum een veel mensen die het de-facto forum aanvragen posten hierop. Ook mensen die het visum hebben aangevraagd voordat ze precies aan 12 maanden samenwonen kwamen. Zo kan je je kans beter inschatten
- loop een van de kantoren binnen en vertel je dilemma en hoor wat zij te zeggen hebben.
- gebruik de zoek functie om de ervaringen van mensen op dit forum te lezen. Volgens mij heeft David hetzelfde gedaan (eerst WH, toen de-facto).

Het kost wel wat tijd om beide forums door te pluizen, maar van de ervaringen van anderen leer je het meeste.

Succes.

Zie ook deze post van Linda - zij woonden 8 maanden samen en kreeg het visum:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=6635.msg85400#msg85400

Heel erg bedankt voor de info CJ.

Samen met mijn partner hebben we heel veel navraag gedaan over het aanvragen van het de-facto in Australie net voordat mijn WHV verloopt maar het is ons meerdere malen sterk afgewezen. Ik heb de afgelopen weken via een uitzendbaan gewerkt in hetzelfde gebouw als de immigratie in Melbourne en in mijn lunch pauzes ben ik steeds informatie gaan vergaren. Meerdere malen is mij verteld dat er over een paar dagen (om de 12 maanden vol te maken) zelfs nog moeilijk gedaan kan worden. Ook de optie om Australie te verlaten en terug te komen op een toerist visum is niet verstandig omdat je de kans loopt ondervraagd te worden bij terugkomst in Australie voor de reden van de terugkeer.

Toen we lazen over het proces in Berlijn waren mijn partner en ik eigenlijk meteen enthousiast omdat een bezoek aan Nederland toch al in de planning lag voor April. Het is ook nog eens goedkoper en hopelijk sneller om de aanvraag buiten Australie te doen en vandaar dus deze beslissing. Ik heb alle papieren die nodig zijn en een gigantische multomap met alles op onze beide namen en al het bewijs van onze 'genuine relationship'.
Het is alleen de vraag of mijn partner er bij kan zijn in Berlijn en zo niet, of ik dan het visum alsnog alleen kan verkrijgen ?
Heb jij daar ervaring mee ?

Alvast bedankt...

Als een bezoekje naar NL toch al in de planning ligt kan je dat ook doen ja.

(Toch denk ik nog steeds dat je het ook in Australie kan aanvragen, en je zo een hoop geld in tickets kan besparen, maar ja, als je toch al naar Nederland gaat is dat niet relevant.)

Als je het in Nederland aanvraagt is zelf naar Berlijn gaan wel het snelste. Je partner hoeft niet mee, maar mag wel. Bel gewoon op tijd om een afspraak te regelen, en vertel je dilemma.

LET WEL GOED OP DAT JE ALLE PAPIEREN BIJ HEBT, als je er maar eentje vergeet krijg je het visum niet op die dag (wel later, als ze eenmaal alle papieren hebben).

Sommige papieren/formulieren kunnen veel tijd kosten om aan te vragen. Toen ik mijn Australische police certificate vanuit Nederland aanvroeg (ik woonde op dat moment met mijn Australische partner in Nederland, maar had daarvoor 15 maanden in Australie gewoond, en moest daarom ook een Australisch police certificate aanvragen) duurde dat 3 maanden voordat het teruggestuurd werd. In die periode hadden ze het heel druk en lagen ze achter op schema. Normaal duurt het maar een paar weken. Anyway… voor ons was dat toen niet zo’n probleem, maar als je daardoor 2 of 3 maanden zonder inkomen in Nederland zit is dat toch best vervelend. Ik zou je dus aanraden om een lijst van alles wat je mee moet nemen te maken, en in Januari te beginnen met verzamelen.

Wij zijn niet naar Berlijn gegaan – we hebben het gewoon met de post opgestuurd – we hadden er niet zo’n haast mee, we wilde later in dat jaar gaan. Er zijn echter genoeg mensen die wel via de snell-procedure in Berlijn zijn gegaan, zoals Marina, en je kan op dit forum van alles over hun ervaringen lezen.

Hoi Kristien,
Ik zat met een soortgelijke situatie vwb Berlijn. Ik had tussen mijn medicals en het vertrek van mijn vriend terug naar Australie maar 3 dagen waarop ik samen met hem naar Berlijn kon.
Ik ben eind september gaan bellen en mailen om een afspraak te maken, en heb toen op 8 oktober een case officer aan de lijn gekregen die ons op 19 okt op gesprek kon hebben (en dat was 1 van die 3 dagen!).
Het interview stelde helemaal niks voor, ze heeft onze map even doorgebladerd en gevraagd of mijn vriend al eens eerder getrouwd is geweest en dat was het.
Ik heb geen visum meegekregen want ik heb een griekse politieverklaring nodig en die is er nog niet, maar ik mag het visum tzt in NZ ophalen dus vertrek toch overmorgen naar Oz. Wat mij betreft was de reis naar Berlijn dus niet voor niets want voor de rest is de hele aanvraag nu rond.
Mijn advies is dus om binnen de tijdsmarge die zij geven van 4-6 weken te gaan mailen en je situatie uit te leggen, dat je heel graag met je vriend samen wil komen en op welke data jullie kunnen. Jullie hebben 3 en een halve week zeg je, volgens mij kan je best terecht.
Heb je al een mail gestuurd naar Berlijn? Gewoon via morehelp.berlin@dfat.gov.au je vraag algemeen stellen en kijken waar ze mee komen.
Succes!
Groetjes Michele

Hoi Michele !

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad de ambassade in Berlijn gebeld en gemaild. Er is nog geen kalender voor 2008 en dus kan er nog geen afspraak worden gemaakt voor ons in April. We hebben mijn vriend's vakantie en onze reis toch maar gepland voor die paar weken in April en zodra we kunnen bellen/mailen voor een afspraak zullen we dat gelijk doen, met de uitleg dat we die drie weken samen in Nederland zijn. Ik kan langer blijven maar als ze mijn vriend willen spreken dan moet het een datum binnen die 3 weken zijn. Hopelijk gaat het lukken. Ik vraag me alleen af of ik het visum alsnog zou krijgen op dezelfde dag als mijn vriend er niet bij kan zijn (er van uit gaande dat alle papieren in orde zijn)

Ik heb wellicht nog meer vragen voor je aangezien jullie in dezelfde situatie waren als wij maar die plaats ik wel op het forum, ok ?

Groetjes
Kristien

Back