De katten mee, hoe?

miriam

New Member
Hallo,

Ik wil over een of twee jaar naar australie gaan. Ik heb dan mijn diploma voor ergotherapie behaald en ik wil niet alleen naar Australie, maar mijn 2 katten gaan ook mee. Momenteel zijn ze 1 en 2 jaar oud.

Ik zat op de website van immigov te lezen en daar hebben ze het over de rabiesvaccinatie. Het is me nog niet volledig duidelijk wat ik hiermee moet. Zo vraag ik me af of je de katten 1x of meerdere keren moet laten vaccineren voor rabies en of je dan ook bij iedere vaccinatie dat bloedonderzoek moet laten doen.

Daarnaast hebben ze het over government veterinarians. Waar kan ik deze vinden?

Wie heeft er recente ervaring en kan mij hierbij helpen?

Alvast bedankt,
Miriam

Rabies voor katten? Wist nog niet eens dat dat bestond. Wel voor honden ja.

Ik geloof dat je hun inentingskaarten moet kunnen laten zien, en in quarantaine gaan ze sowieso. Maar er zijn hier mensen die er meer verstand van hebben. Ik heb 5 katten van een nieuw huis voorzien toen ik verhuisde.

Éen opmerking; niet om je te ontmoedigen hoor, maar je moet heel serieus rekening houden met de paralysis tick. Als je daar niet genoeg van weet, of je hebt geen geld voor anti-gif, dan gaan ze er dood aan. Just so you know :)

Doei,

Ireen.

Hoi Ireen,

Mijn katten zijn mijn alles, dus ze gaan zeker mee. Hier in nederland blijven ze gewoon binnen, woon in de stad aan een drukke weg, dus niet zo verstandig om ze naar buiten te laten. Dit zal ik in australie waarschijnlijk zo houden, dus geen buitenkatten, hopelijk iets minder risico op die tick.

Miriam

:) Nee, binnen geen kans op teken. Hoop dat iemand anders je meer info kan geven!

Hoi,

Ireen

Hoi miriam,

je moet ongeveer 6 maanden voordat je vertrekt met een rabies enting en een chip (als ze die nog niet hebben). Chip is ook verplicht want alle onderzoeken krijgen dat nummer erop. Dan een maand na de rabies enting moeten ze een bloedonderzoek ondergaan. Een checklist kun je downloaden van de Aqis site. Vlak voor vertrek moet je nog want injecties halen maar zover zijn we nog niet dus weet ook nog niet precies wat dat allemaal is.

Wij nemen ze ook alle 3 mee.

Hier in NL heb je trouwens momenteel ook heel gevaarlijke teken, vooral in Brabant volgens mij. Dus behandelen hier kan ook geen kwaad. Maar goed jouwe komen niet buiten dus weinig gevaar.

Succes met de plannen.

Ik heb mijn kat een aantal maanden geleden meegenomen. Helaas is ze vorige maand overleden. :(

Dit is wat we in een notendop moesten doen:

- Chip Inplant & Rabies Injection
- European Pet Passport
- Blood Test sent to lab for rabies antibodies test
- Official Certificate of Acknowledging Rabies Test Results
- Application for Pet Import to Australia
- Arrange Cat Import Transport Company
- Provide Copy Documentation for Cat Transit Permit in Singapore
- Source and purchase approved flight travel box for cat.

Vlak voor vetrek moet je de katten inderdaad nog een keer laten onderzoeken, maar zoals Inge al zei: download de cecklist daar staat alles in!

Veel succes.

PS Wij checken onze andere kat elke dag op teken. Wij wonen wel een beetje in de country. In de woonwijken komen teken minder voor.

[quote author=Joep link=topic=5338.msg67574#msg67574 date=1155210171]
In de woonwijken komen teken minder voor.

[/quote]

"minder voor"... mmm... Ik zou het zo niet per definitie zeggen. Teken vallen van de bomen. Onze honden (eentje is stokoud) leven in de tuin en gelukkig hebben we daar geen bedreigende bomen, maar een kat is een kat en gaat aan de wandel. Die houden we dus meer in de gaten. Het zou niet de eerste keer zijn dat we met een kat/hond naar de emergency moeten gaan... En hándenvol geld kost 't... hándenvol... plus worries, of course!

bedankt voor de reacties, daar kan ik zeker wat mee.
Joep, jij kunt misschien nog 2 vragen van mij beantwoorden als "ervaringsdeskundige". Is 1x rabies enting en bloedtest voldoende, of moet je dit minimaal 2 keer doen? En bij wie moet je de papieren laten tekenen? government vet wordt gezegd, maar wie is dat?

Miriam

[quote author=miriam link=topic=5338.msg67603#msg67603 date=1155226400]
bedankt voor de reacties, daar kan ik zeker wat mee.
Joep, jij kunt misschien nog 2 vragen van mij beantwoorden als "ervaringsdeskundige". Is 1x rabies enting en bloedtest voldoende, of moet je dit minimaal 2 keer doen? En bij wie moet je de papieren laten tekenen? government vet wordt gezegd, maar wie is dat?

Miriam
[/quote]

Ik ben dan geen Joep maar kan je vraag wel beantwoorden. de rabies hoeft 1x en bloedtest ook. Onze DA kon gewoon het bloed afnemen en heeft dit opgestuurd naar CIDC in Lelystad (labaratorium). Daar krijg je het originele resultaat van (moet je wel even achteraan bellen) en dat stuur je op naar VWA (voor ons in Groningen) samen met het paspoort en een formulier wat je ook moet downloaden van Aqis. Die tekenen dat dan en sturen het terug naar je. Daarmee kun je een permit aanvragen.

Yup en bij het bedrijf dat ze verscheept krijgen ze ook nog een keer een onderzoek.

Hallo,

Wij willen ook onze 3 katten meenemen. Even voor de zekerheid: het inenten tegen rabies mag toch gewoon gedaan worden door een normale dierenarts?

Bedankt.

Hoi,

Ja, voor zover het mij nu bekend is mag de enting gewoon gedaan worden door de dierenarts. Die kan dan een paar weken later ook een bloedmonster nemen en deze wordt dan naar een laboratorium gestuurd. De uitslag moet je dan opsturen naar het ministerie van vee en waren (oid).

Miriam

Back