De motorrijder in australie

geerjap

XPdite Sponsor
Ik vroeg me het volgende af:

Hoe wordt motorrijden of de motorrijder eigenlijk gezien in de australische samenleving?

In nederland merk je dat motorrijden steeds minder "vreemd" gevonden wordt. Meer en meer collega's zien het voordeel van de motor in de ochtendspits en je krijgt steeds vaker bewust echt de ruimte van automobilisten... :up: :up:
Ook stappen steeds meer vrouwen op de motor...een vriendin van ons is ook druk aan het lessen... :up: :up:

Hoe is dat in australie, ben je een buitenbeentje als je woon-werk op de motor doet, mag je ook tussen de files door en wordt dit geaccepteerd???
Het is me op onze twee reizen nooit zo opgevallen en we hebben toen zelf alleen op een stel crossers op een farm rondgerost dus geen "Ozzie-bike-experience" zeg maar...

Iemand ervaringen die hij wil delen?

GroetZ GEERJAP
(Suzuki SV1000S)
 
Veel motorrijders sluiten gewoon achter aan in de rij hier, beetje vreemd in de ogen van een Nederlander. File rijden ze wel langs maar of helemaal links (vluchtstrook) of helemaal recht (middenberm)

Ik waag me er niet aan om op de motor te stappen op de openbare weg. Rijkwaliteiten hier zijn over het algemeen redelijk bedroevend en aantal slachtoffers (en helemaal onder motorrijders) is hoog. Voor mij alleen  circuitdagen (als m'n motor klaar is)

001.jpg


newfork.jpg
 
Je mag hier in Adelaide helaas niet tussen de file door rijden,..  Gelukkig word er wel vaak genoeg de anderenkant opgekeken.  Desalniettemin staat "de anderen kant opkijken" niet garant voor GEENn boetes of vervelden aussies die het gat dicht gooien.

Door een vervelende situatie heb ik al 1 waarschuwing achter mijn naam staan voor "weaving through trafic"...  :x Ik moet wel zeggen dat dit een uitzonderlijken situatie was wat afliep met een boem auw moment...
Daarentegen ben ik al vaak genoeg langs een pollitie wagen gereden terwijl ik tussen de file door reed. Dat was dan wel voordat ik wist dat het illegaal was. Als ik nu coppers zie neem ik het zekeren voor het onzekeren en duik ik vlug ergens tussen...  :grin: :mrgreen:

Verder heb ik het al eerder gezegt op het forum. Maar mijn belevenis op de motor is precies hetzelfde als in Nederland. Al voel ik me hier dan natuurlijk iets minder op mijn gemak als ik door drukte tussen de wagens door moet rijden. Tja op veel dingen loopt Australie wat achter op Europa. Ze zullen best wel is bij trekken. Steeds meer ozzies gaan motorrijden. Voorral die 250cc dingen zijn populair dan wordt er zelfs mee geadverteerd dat je er makkelijker en sneller mee op je werk kan komen.

Nu je het zegt vinden mijn collega's het wel biezonder raar dat ik geen auto heb.. Maar verder geen verschil.. Oja, je kunt je motor niet zomaar parkeren, langs een muur of op een plein in de stad. Je hebt daarvoor in veel populairen subburbs specialen plekken. Als je die niet kunt vinden zet je de motor gewoon in een auto parkeer plek. Je wordt daarvoor totaal niet raar op aan gekeken zoals in Nederland.
 
Hoi Ik (we) zitten dan nog wel niet in Australie ( visum online is de deur uit :evil:)  maar wil zeker gaan motor gaan aanschaffen als ik eenmaal daar ben.

Ook al rijden ze daar dan wat anders dan hier, je weet als motor rijder ben je nu eenmaal de zwakkere dan een koekblik.

Maar het lijkt mij helemaal het einde om eens minder vaak nat te worden tijden een rit.

Groet Bennie :bike:
 
Motor rijden in Australie is eindeloos mooi, prachtig mooi weer, waanzinnig mooie tochten.

Rij nu zelf ruim een jaar motor hier in Australie, van Coober Pedy naar Adelaide, door Adelaide, naar Victor Harbor en vanuit Adelaide naar Alice Springs. Heb me nog geen moment onveilig gevoeld op de motor. Vooral op de "Highway" (1 baan heen, 1 baan terug) is het heerlijk rijden en inhalen. Zelfs roadtrains hebben geen invloed op je.

Parkeren is hier goed geregeld daar er altijd speciale parkeervakken zijn waar je motor kunt parkeren, en lekker Hollands..... GRATIS.

Verder knal ik dat ding van mij ook gewoon op de stoep als ik ergens moet wezen waar je niet kunt/mag parkeren (lekker Haags).

Echt een dikke aanrader, motorrijden in Australie!!

Cheers

Willem

PS als je nog een leuk achterlicht zoekt voor je motor http://www.youtube.com/v/QsF3WLHV2uY&rel=1
 
[quote author=willem-lenie link=topic=7942.msg103408#msg103408 date=1195989549]
PS als je nog een leuk achterlicht zoekt voor je motor http://www.youtube.com/v/QsF3WLHV2uY&rel=1
[/quote]

hahah koel :)

[quote author=willem-lenie link=topic=7942.msg103408#msg103408 date=1195989549]
Echt een dikke aanrader, motorrijden in Australie!!
[/quote]

Sja, ik wil eigenlijk ook wel een bike in Oz; helemaal relaxed misschien voor woon-werk verkeer. Gisteren weer lekker op mijn Ducati Monster rondgescheurd hier; begint wat fris en nat te worden :)

Geen gevaarlijke situaties in Australie trouwens met al die beesten op de weg? Je ziet er zo veel roadkill liggen... En hoe zit het eigenlijk met decibellen in Australie? Ik heb hier een paar race termignoni's op mijn monster zitten. Mag officieel natuurlijk ook niet maar niemand die er wat van zegt. Hoe is dat in Australie?
 
Gaaf achterlichie inderdaad...
Ik krijg alleen wel kippenvel asl ik weer zo'n rode tekst "stop" zie oplichten....
gevolgd door "volgen politie" heeft zo'n geinig lichie me een keer veel geld gekost  :| :-(
 
Weet iemand ook nog hoe makkelijk het is om zelf te bouwen in OZ??
Ik heb hier namelijk een project in de schuur staan.

Chopper.jpg


Is het mogelijk om de boel mee te nemen, af te bouwen en te laten keuren?
Of is  het niet te doen, technisch gesproken.
De kosten zouden in NL ook al gigantisch worden, dus dat zal het verschil niet maken.

Bart
 
Geen idee; maar ik neem aan dat je die onderdelen gewoon mee kan nemen zonder gezeur met invoer etc omdat het geen complete motor is. Dan maak je er in Oz weer een leuk projectje van, toch?
 
Back
Top