De toekomst van Brisbane

Matt

New Member
Hi all

Toevallig kwam ik op Youtube een indrukwekkend filmpje tegen (kwaliteit helaas zeer slecht) over de toekomst van Brisbane: http://www.youtube.com/watch?v=XyrDJ8qu8Jg. Verwachting is dat de stad uitgroeit tot de tweede van Australië. Lijkt me een positieve ontwikkeling in relatie tot werk en leven (tenzij je niet van de stad houdt). Toevallig mensen hier die er meer over weten? Ben wel nieuwsgierig!

Cheers!
Matt

Ah jammer Matt, het filmpie is niet meer beschikbaar.

Brisbane groeit inderdaad ontzettend hard, en of we dat leuk vinden, tja, dat is moeilijk te zeggen, er zullen altijd vóórs en tegens zijn. Een groot probleem is traffic control, en als dat nou 's lekker soepel ging!! Dat het verkeer een probleem is, daar is iedereen het wel over eens, idem voor het watertekort.

'De stad' is niet helemaal de juiste bewoording voor de manier waarop Brisbane groeit; Brisbane is 100km lang van Noord naar Zuid en er worden hier en daar hele nieuwe buurten uit de grond gestampt en dat gebeurt waar nog niets staat en meer in de outer suburbs. Het groen moet daarvoor wijken. Maar ja, mensen willen hier wonen en da's goed voor de economie, zegt de burgemeester.

Overigens is Ipswich ook aan exploderen, iets ten westen van Brisbane, maar ook daar zijn weer verkeersproblemen; volle snelwegen naar Brisbane, dus er is van alles te doen over de upgrading daarvan.

Gelukkig hebben wij een een stuk beschermd land voor ons huis, phew! Ik vond Brisbane een paar jaar geleden prettiger, de drukte trekt mij persoonlijk niet aan. Maar ja, het heet vooruitgang, en daar is Campbell vóór. (Het lijkt net een wedstrijd; wie de grootste stad is en wie het hardst groeit...  :|).

100 km van noord naar zuid! Jeetje dat is groot! Wist wel dat de complete stad groot was, maar zo groot! In Amsterdam wonen 736.000 mensen en ik vond die stad al zo enorm, terwijl de mensen daar veel dichter op elkaar wonen.

Ben heel benieuwd naar Brisbane trouwens. Heb wel eens gehoord dat mensen er toch een beetje een dorps gevoel van krijgen.

Hoi Annemiek,

als je bij Google onder 'images' zoekt naar Brisbane, dan krijg je een boel plaatjes te zien. Kan je een kijkje nemen :)

[quote author=Eerainuh link=topic=8025.msg104443#msg104443 date=1197151798]
Ah jammer Matt, het filmpie is niet meer beschikbaar.
[/quote]

Eerainuh, ff ut linkje zonder puntje gebruiken, dus: http://www.youtube.com/watch?v=XyrDJ8qu8Jg

shit...daar gaat mijn uitzicht over de rivier :(

Dat hoge gebouw aan de rivier die achter een nog hogere en splinternieuw staat zegt precies hetzelfde.

That's the future of Brisbane ,kunnen we niet naar rechts of links dan gaan we maar omhoog.

Cheers,

Jack :evil:

[quote author=Matt link=topic=8025.msg104432#msg104432 date=1197144352]
...een indrukwekkend filmpje tegen (kwaliteit helaas zeer slecht) over de toekomst van Brisbane: http://www.youtube.com/watch?v=XyrDJ8qu8Jg.
[/quote]

Hey, je filmpje is wel goed maar je link niet (je hebt er een punt achter getikt en die snapt Google niet). Dit is de juiste link!  :cool:

[quote author=Joep link=topic=8025.msg104598#msg104598 date=1197370960]
Eerainuh, ff ut linkje zonder puntje gebruiken
[/quote]

en dat had Joep ook gezien ;)

[quote author=Eerainuh link=topic=8025.msg104590#msg104590 date=1197368134]

Hoi Annemiek,

als je bij Google onder 'images' zoekt naar Brisbane, dan krijg je een boel plaatjes te zien. Kan je een kijkje nemen :)

[/quote]

Jammer alleen dat het gros van de plaatjes South Bank is en de skyline van Brisbane vanaf de rivier bij nacht of overdag ;) Die plaatjes ken ik al wel :)
Ben gewoon heel benieuwd naar de sfeer van de stad, de bezienswaardigheden. Wat me trouwens ook wel eens leuk lijkt om te zien zijn de grote shoppingmalls die er zijn. Ik ben echt een stadsmens en ook, mede door mijn vakgebied, ben ik erg benieuwd naar hoe de stad is opgezet, wat voor architectuur, de geschiedenis van de stad enz. :) Op google maps kun je al aardig wat van de structuur van Brisbane zien, maar wil het zo graag in het echt mee gaan maken... Moet toch nog even wachten denk ik ;)

Waarom zouden zoveel mensen eigenlijk kiezen voor Brisbane? Is er veel werk? Zijn de huizen er nog relatief goedkoop?

[quote author=Annemiek link=topic=8025.msg104613#msg104613 date=1197380510]

Wat me trouwens ook wel eens leuk lijkt om te zien zijn de grote shoppingmalls die er zijn. Ik ben echt een stadsmens en ook, mede door mijn vakgebied, ben ik erg benieuwd naar hoe de stad is opgezet, wat voor architectuur, de geschiedenis van de stad enz. :)
[/quote]

Dan kun jij je hart wel ophalen in Brisbane Annemiek. :smile:

Ik ben geen stadsmens (voor een dag wel leuk) maar als ik een stad moest kiezen zou Brisbane niet mijn eerste keus zijn.
Zelf vond ik Sydney mooier ,vooral de parken zijn schitterend daar .
Wat ik ook mis aan Brisbane zijn de stranden met golfslag  :-( zoals Sydney bijvoorbeeld Bondi beach heeft.
Volgend jaar gaan we een bedrijf overnemen in Coopers plains (net onder Brisbane) maar als het lease contract voor de loods die ze nu huren afgelopen is verkassen we snel naar de Sunshine coast.
Waarschijnlijk Buderim area. :cool:

Groet Markus

Bedankt Joep, keppum nu gezien. Wordt een mens ook niet vrolijker van. 'Jewel in the crown', hm tja, 't is maar wat je mooi vindt. En als het vooral kantoren worden, waar gaan al die mensen dan wonen die er werken?

Waar Steve en ik geen bal van snappen is hoe het watertekort en de infrastructuur in dit beeld gaan passen. En dan zeggen ze nog dat Brisbane 'ripe' is for development? Het lijkt echt een beetje op een statussymbool. Jippie, we gaan de 2na grootste stad worden.

Jammer, voor mij hoeft het niet, maar ik ga dan ook niet veel naar de City.

Annemiek, ik geloof dat de grootste beweegreden voor mensen om Brisbane als destination te kiezen, het klimaat is. Althans, dat lijkt de tendens op het forum. Qua architectuur is er plenty, maar modern. Ik heb altijd gevonden dat ze best een goeie job hebben gedaan, maar ik kom uit Eindhoven, en erger dan daar, dat kannie! ;-)

Brrrrrrr.... ben blij dat wij nog een groen uitzicht hebben wanneer we uit het raam kijken.

(Even een correctie; Campbell (de burgemeester van Brisbane) is het níet eens met de enorme hoogbouwplannen. Maar hij is liberal, terwijl de rest van de coucil labour is, en hij wordt weggestemd).  Mijn fout.

Dat vroeg ik me dus ook al af. Als de stad zo groeit... wat dan te doen met het watertekort.

Architectuur is, ook moderne architectuur, leuk om te zien. En inderdaad Eerainuh... Eindhoven is niet moeders mooiste in NL ;) maar ja.. Almelo ook niet :)

Toch lijkt het me dat je er als inwoner van deze omgeving niet slechter van wordt. Het trekt tot een hoop bedrijvigheid, nietwaar? Dus werk, dus inkomen, dus middelen om leuke dingen te ondernemen (ik zeg niet dat dat zonder geld niet kan, maar met geld kom je in de regel net iets verder...).

Wat betreft dat watertekort: zal daar écht geen rekening mee worden gehouden? Geen projectontwikkelaar gaat toch investeren als hij weet dat er straks geen water is? Wordt er niet tegelijkertijd in zuiveringsinstallaties e.d. geïnvesteerd?

Je merkt het al, ik woon er nog niet...

:cool:

LOL.... Ben nooit in Almelo geweest, maar 't kan niet veel erger dan Eindhoven zijn!  :-D Helaas is Eindhoven gebombardeerd in WOII omdat Philips TV-buizen aan de Duitsers leverde, en sinds toen lijkt er geen kunst-bewust beleid te zijn geweest qua architectuur. Mind you, als je er woont, dan doe je het er mee, maar als je er een minuutje voor neemt:  :eek:utraged: Pretty poor!

Ben het eens niet met je eens haha.
Eindhoven zijn ze de laatste jaren best mooi aan het veranderen.
Hoe lang is het geleden dat je er bent geweest ??
Ik volg het ook een beetje op internet en ben best benieuwd als ik in Mei weer alles in het echt zie.

Groetjes Jolanda  :up:

De laatste keer dat ik echt in Eindhoven ben geweest is alweer een paar jaar geleden, maar de laatste keer dat we er doorheen zijn gereden is afgelopen zomer. Met de trein naar het station en daar verder met de shuttle bus naar het vliegveld. Je rijdt dan (niet al te ver van het station langs het spoor) langs een rij apartementen waar de honden geen brood van lusten bijvoorbeeld. Ook verderop op deze route ziet het er niet uit. En de hoge gebouwen aan het spoor (andere kant dan de centrumkant) zien er niet uit! Maar goed. Zo heeft elke stad z'n lelijke kanten ;)
Eindhoven is over het algemeen een lelijke stad. Net als Tilburg :)

Ik was er voor het laatst in 2005 en destijds kreeg ik er geen fuzzy feeling van. Het doet me goed te horen dat er dingen vermooid worden (dat is een onbestaand woord ja, maar ik ben Heer Bommel aan het lezen, en de taal van Prof. Prlwytzkofski steekt me aan), en ik hoop dat bij een volgend bezoek kan zeggen 'Hee, mooi ontwerp'.

Wist je trouwens dat de hele Kruidenbuurt in het proces van vernieuwing zit? Volgend jaar gaat de straat waar ik woonde (klásse man, klásse, haha) plat, en wordt herbouwd. Ik hoop dat het een plezierige nieuwe buurt wordt.

Nou, dat was wel een beetje veel off-topic (22.000km is nie nix!), en om bij Brisbane terug te komen, ik ben benieuwd!

Back