Bijna alle studies aan de universiteit (er is niet echt HBO, wel TAFE daarover later meer) worden in deeltijd en/of via afstandsonderwijs (en dat is goed geregeld) aangeboden. De kosten zijn vrij hoog: van 1200 tot 2000 dollar per course (vak), afhankelijk van de universiteit. Daar komen dan je boeken etc nog bij. Voltijds doe je 3 tot 4 vakken per semester, Studeren kost al gauw (voltijds) $15000 - $20000 per jaar. Als "buitenlander" kom je niet in aanmerking voor HECS of goedkopere fees. Wel kom je als PR (permanent resident) in aanmerking voor FEE-Help, dat is een uitgestelde betaling via de belasting afdracht. En soms (als je er in je functie op vooruit gaat bijvoorbeeld) kun je je studiekosten aftrekken van je inkomen voor de belasting.
Hoop dat dit een beetje helpt. Voor verdere informatie kijk een op de site van IPA (of zoiets, zit in Utrecht, zijn agent voor alle Australische universiteiten) en op de sites van de verschilllende universiteiten zelf. Ook is er een open universiteit, waar je afstands/deeltijd onderwijs kunt volgen, die zijn iets goedkoper en werken met voornamelijk universiteiten in Adelaide en Melbourne (en Sydney?).
Voor meer praktisch onderwijs is er TAFE en die bieden onderwijs aan in certificaten (I tot IV meen ik). Dit komt overeen met niveas. Kosten etc. daarvan weet ik niet.
Ik vind dat er hier legio goede studie mogelijkheden zijn. Overigens moet je voor de universiteit wel voldoen aan bepaalde toelatingseisen, zoals je schoolniveau en je niveau van Engels.
Henriette