dental care

mama_kristien

New Member
ja ik gooi de vraag hier maar omdat ik niet meteen weet waar anders

we verhuizen binnen 1,5 week naar Oz
hoe is het geregeld met dental care - ik weet dat je hiervoor apart moet verzekeren maar...
kost een bezoekje aan de tandarts stukken van mensen (als je alleen medicare hebt)?
want anders ga ik hier nog effe op controle (heb nergens last van maar je weet maar nooit he)

ik heb niet zo goede tanden en knarssetand heel veel (zal ik maar niet aan de insurrance agent melden zeker, gaat de verzekering meteen door het dak  :lol: )

O..... 1,5 week, wat lekker en wat ben ik jaloers....

Ik weet niet exact hoe het geregeld is, ik weet wel dat in Victoria een schrikbarend tekort aan tandartsen is en wil je dus de tip geven om je zo snel mogelijk aan te melden bij diverse tandartsen in de buurt, voor het geval dat het bij Adelaide ook zou spelen.

Doe de komende tijd in ieder geval voorzichtig met je tandjes... Uit ervaring weet mijn lief (met slechte tanden) dat de heerlijke chocolade honeycrunch daar een echt gat in kan slaan.....
:-D :-D :-D

Tandartsbezoeken worden niet door Medicare vergoed

Wat richtprijzen:
Consult: 40 - 70 dollar
Vulling: 120 - 250 dollar
Schoonmaakbeurt: 100 - 150 dollar
Porceleinen kroon: 800 - 1000 dollar
'Echte kroon': 1200 - 1500 dollar

ok dus een verzekering is cruciaal
kan ik die dan ook meteen inschakelen?
of moet er eerst een wachttijd om zijn?

en wat met oogartsen?
ook zo duur?

je private insurance heeft inderdaad een wachtijd voor tandarts en opticien. Er is een standaard wachtijd van geloof ik 3 maanden. Voor sommige zaken zoals kronen heb je een langere wachttijd. Lijkt mij voordat je gaat absoluut nog even langs de tandarts.

Voor kronen is wachttijd een jaar... Ik weet niet of forumleden goede tips hebben vwb tandartsverzekeringen maar wat ik gezien heb is het niet veel soeps... je betaalt snel 100 dollar meer per maand voor een pakket waar tandarts dan ook inzit maar dan mag je max. 1300 dollar per jaar claimen...joehoe... :-(

Wel is het zo dat als je meer dan 1500 per jaar claimt je alles daarboven weer af kunt trekken van de belasting. Scheelt toch weer wat

Hoi

Normaal gesproken in de verzekeringswereld is het zo dat als jij een bewijs hebt van je oude verzekeraar dat je altijd verzekerd bent geweest en je direct overlaat schrijven bij een nieuwe verzekeraar dat ze je kwalen mee verzekeren en er geen nieuwe wachttijden gelden.  Dat is alleen als er een periode tussen zit dat je niet verzekerd was.  Zeker de moeite waard omdat na te vragen en niet standaard aan te nemen dat je wachttijden gaat hebben.

Ik ben gisteren bij de tandarts geweest (Melbourne) Consultation was 35.00 en kreeg 29.75 terug.  Een foto was 15.- en kreeg 12.75 terug.  Een Fissure seal is 25.00 en kreeg 21.25 terug.  Met de seals is het zo als je 4 kiezen tegelijk laat doen krijg je een korting. 

Voor die 1500.- per jaar moet je wel goed ziek zijn anders dan haal je dat niet echt in een jaar.

Sidonia

He Sidonia,

Was een tijd in Aziatische landen geweest waar je liever niet naar de tandarts gaat en gebit dus wat verwaaarloosd. Moest hier in Oz 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan, 2 kronen en nog wat kleine zaken dus ik zat op $2300 tandartskosten  :-(

Hoop ook dat ik dat nooit weer bij m'n tax return hoef te claimen...

Cheers,
Jan

jak!!

Ik denk meestal alleen aan dokterskosten en nooit aan dental!  Maar ja dan zit je er snel aan.  Wel een dure tandarts die je hebt hoor!

Sidonia

sidonieke

tanx jong that's sound advice
kan je nog iets meer specifieren wat je in oz moet kunnen voorleggen dan ga ik er gelijk achteraan

Volgens mij een uitschrijfbewijs van je oude ziektekostenverzekering (in engels) en dan bij aankomst direct inschrijven bij bijv.medibank ofzo. 
Heb je al een idee bij welke verzekering je hier naar toe wilt?  Dan zou je het direct bij hun kunnen aanvragen.

Back