Dieren

nikk1988

New Member
hoi hoi.
Ik wil graag over 4 jaar naar Aussie komen. :up:
Maar, ik wil ook graag mijn katten meenemen, maar hoe moet ik dat doen?
En is het voor me katten daar wel veilig? want ze spelen graag met spinnen..
En ben dan zo bang dat ze gestoken/gebeten worden door een redback ofzo..

iemand tips? Altijd welkom! :wink:

Nikki
 
Je moet je katten 6 maanden voor je naar Australië gaat vaccineren en er ook een quarantaine plaats voor hebben geregeld want ze moeten natuurlijk in quarantaine (met een minimum van 30 dagen).
Volgens mij moeten je dieren ook gechipt worden enzo, maar dit zeg ik zo even uit mijn hoofd dus bind me er niet op vast...

Misschien is dit wel een handige link voor je:

http://www.australia.alloexpat.com/australia_information/pets_to_bring_into_australia.php

En

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs

http://www.dlg.nsw.gov.au/DLG/DLGHome/Documents/Information/Information_for_Cat_Owners_in_NSW_-_Brochure.pdf --> deze geldt voor NSW zoals de link al zegt... maar misschien weet iemand of het in andere delen van Oz hetzelfde of vergelijkbaar geregeld is? Dit gaat over het houden van katten zelf, misschien ook handig om vast rekening mee te houden.
De site van de Australische government heeft overigens erg veel informatie over dit soort zaken. :smile:


Volgens mij zijn katten voorzichtig genoeg niet gebeten te worden maar als je kat erg nieuwsgierig is, kan het natuurlijk wel eens gebeuren. Ik denk persoonlijk dat het gevaar dat het gebeurt wel meevalt. Zou me meer zorgen maken om de teken waar volgens mij wel meer dieren aan stierven jaarlijks, en waar de kat over het algemeen niet zoveel vat op heeft. Mijn achternicht hield haar katten gewoon binnen, ook (volgens mij vooral) vanwege het wildlife gehalte. Ze had echte huiskatten die ook verder geen behoefte leken te hebben naar buiten te gaan, dus daar had ze wel geluk mee. Je kan ook overwegen je katten alleen 's nachts binnen te houden (volgens mij werd dit zelfs aangeraden).

 
 
oke thanks, over het algemeen luisteren me katten goed, maar als ik ze hier soms savonds naar binne roep, willen ze soms niet komen, en mijn katten vinden buiten zijn helemaal het einde.
Met de teken komt het wel goed, ik heb een tekentang, en check ze regelmatig als ik met ze kroel ddarop. dus daar maak ik me juist weinig zorgen over!
 
Je kan ook overwegen je katten alleen 's nachts binnen te houden (volgens mij werd dit zelfs aangeraden).

sterker nog, dat is verplicht, volgens mij landelijk, maar in ieder geval in Victoria.



Met de teken moet je extra op passen in Australie, want ze zijn giftig en je kat gaat er hartstikke dood van.
 
Ze zijn hier niet gek op loslopende katten omdat die het wildleven kunnen verstoren. Ook zijn er genoeg plaatsen waar vergiftigd aas wordt neergelegd tegen vossen maar daar kan je kat ook niet goed tegen! 's Nachts in ieder geval binnen dus. Je zou kunnen overwegen een soort kooi te knutselen, wel buiten maar niet weg.
 
[quote author=Yoog link=topic=8938.msg119347#msg119347 date=1213319733]
Je zou kunnen overwegen een soort kooi te knutselen, wel buiten maar niet weg.
[/quote]
Check www.catmax.com.au, niet goedkoop maar wel goed. Dat gezegd hebbende, de volgende ga ik proberen zelf te maken denk ik.
In Queensland is chippen niet verplicht, NSW wel, andere staten weet ik niet maar het is sowieso aan te raden.
Van teken hoeven ze niet dood te gaan als je er maar meteen mee naar een vet gaat wanneer je er een ontdekt. Vaak kijkt men het eerst een dag of wat aan en dan is het te laat of wordt op zijn minst de rekening een stuk hoger.
En probeer ze alsjeblieft de katten (en honden) op zijn minst s'nachts binnen te houden want ze richten echt heel veel scahde aan onder het wildlife. Vooral possums en gliders worden het slachtoffer, maar ik heb ook een kat een wallaby joey van 3 kg zien afmaken.
 
jeetje, wat  een gedoe zou dat nog worden met mijn katten, en over 4 jaar zijn ze iets van 9...nou begin ik eigenlijk te twijfelen of ik ze wel mee moet nemen...
 
Valt allemaal wel mee. Chippen stelt niet veel voor en als je de kat binnen houd en/of gecontroleerd buiten, dan heb je uiteraard ook geen last van teken.
 
We hebben een hond(je - Cavalier King Charles van Australische herkomst...) en die krijgt elke paar weken Advantix op z'n nek gesmeerd. Dat houdt de ticks uit de buurt. Je kan nog zo "gecontroleerd" uitlaten maar ticks heb je zo te pakken (Ik zelf ook regelmatig).
 
[quote author=-+henk+- link=topic=8938.msg119396#msg119396 date=1213408098]
We hebben een hond(je - Cavalier King Charles van Australische herkomst...) en die krijgt elke paar weken Advantix op z'n nek gesmeerd. Dat houdt de ticks uit de buurt. Je kan nog zo "gecontroleerd" uitlaten maar ticks heb je zo te pakken (Ik zelf ook regelmatig).
[/quote]
Mijn echtgenote zweert bij Revolution en de kat komt alleen buiten op het "backdeck (1 hoog) en in de Catmax en heeft bij mijn weten nooit een tick gehad. Katten die buiten vrij rond kunnen lopen kan je niet genoeg controleren. Overigens zijn de ticks wel min of meer seizoen gebonden.
 
Welnee, gewoon na het eten niet meer naar buiten, Frontline druppeltjes 2 x per maand in de nek (in de winter 1 x per maand) i.v.m. de teken die hartstikke gevaarlijk zijn en lekker laten scharrelen.

Mensen hier zijn gek op katten en heel veel hebben ze zelf ook!

Je katten blijven best in de buurt, ze weten dondersgoed dat de natuur hier heel anders is dan in |Nederland! En een spinnenbeet is niet dodelijk voor een kat, ze hebben daar nauwelijks iets van.

Mij is het allemaal heel erg meegevallen en mijn katten hebben het super naar hun zin hier!
 
oke, echt een hele opluchting hier! ik was zo bang dat t beter was om me katten hier te laten...en dat als ik ze mee zou nemen , dat ze geen leuk leventje zouden hebben daar. en die kooien zijn mooi, maar niet voor de mijne!
 
Onze kat is vaak buiten 's nachts, maar hij draagt een belletje, dat dus andere wezentjes alarmeert. Actually, onze beiden honden hebben ook hun eigen rinkel, zodat ik hoor wie waar rondzwerft in het huis.

Onderschat de paralysis tick asjeblieft niet, want het is een k.u.t.-ervaring om je huisdier naar zuurstof te zien snakken. Sommige vachten zijn ongelofelijk moeilijk te checken op teken en soms heb je daardoor de pech dat de teek er al een paar dagen zit. En je zal zien dat die ellende altijd in het weekend gebeurt. 400 Dollar later....
Wij gebruiken ook de druppels in de nek tegen teken, maar natuurlijk ook tegen vlooien. Dat is gelukkig nooit de spuigaten uitgelopen.

De beet van een RedBack kan trouwens wél dodelijk zijn voor een kat of niet al te grote hond, maar het zou vreselijke pech zijn als ze door een RedBack gebeten werden, want die zitten op 'hun' verscholen plekje. Máár, er is altijd 'bad luck'.

Ik had overigens 5 katten in Nederland, maar dat was toch iets te duur om die te verschepen, en voor allemaal heb ik een nieuw huis kunnen vinden. Geloof niet dat zij daar onder geleden heb, maar ik misschien wel ... ;-)

Succes!
 
oh oke, kijk... mijn kat sammie heeft een belletje, doe hoor je zowat kilometers ver al, haha, das echt luid ding! alleen de ander die verliest hem steeds, das de  :evil: van het stel :roll:
 
Onze dierenarts heeft ons verzekerd dat een beet van een redback Niet schadelijk is voor honden en katten. Ze kunnen er hooguit een dagje niet lekker van zijn maar dat is het dan. Voor mensen is het een ander verhaal maar als je meteen medische hulp zoekt is het goed te behandelen.

Nee, katten horen niet in een kooi, die moeten lekker rondrommelen! Maar s'nachts gewoon binnen houden, dat wel.

Succes en neem ze maar lekker mee!!
 
Back
Top