DigiD aanvragen als je niet in NL woont

slatsr

Well-Known Member
Ik ben momenteel bezig met een aanvraag van een DigiD vanuit Oz en vond voornamelijk oude berichten op dit forum omtrent dat onderwerp, dus ik zal hier maar mijn ervaringen gaan delen voor ieders vermaak en/of gemak.

De reden voor de aanvraag is dat mijn Nederlandse pensioenfonds vorig jaar digitaal is gegaan en voor toegang is de DigiD de methode. Toen ik uit Nederland vertrok in 2005 bestond het DigiD nog niet, dus ik was er toen nog niet mee bezig.

Aanvraag
Voor de aanvraag ga je simpelweg naar digid.nl en klikkerdeklik volg je de opties naar https://digid.nl/aanvragen_buitenland. Wat heb je nodig?

Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
  • de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER) - check
  • een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs) - check
    • note: het lijkt er dus niet op dat een "verklaring van de Nederlandse nationaliteit" voldoet
  • een burgerservicenummer (BSN) / persoonsnummer - check
    • note: op oude(re) paspoorten staat het persoonsnummer duidelijk vermeld of de foto-pagina, maar niet op het laatste paspoort dat ik in 2018 heb verkregen; het nummer staat echter wel de onderste lijn van de computer-readable stuff onderaan, het zijn de laatste 9 nummers
  • een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen - check
  • een e-mailadres - check
  • een inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) - hmmm, wat is dat?
Inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen? Heb me nooit voor zoiets ingeschreven. De website https://www.rvig.nl/brp/rni maakt ook helemaal niets duidelijk over hoe je dat moet doen vanuit het buitenland (in NL moet je in persoon naar het loket). Heb dus maar even gebeld. Kwam er snel doorheen (thumbs up), de dame vroeg meteen wanneer ik Nederland had verlaten en vertelde me dat je dan automatisch ingeschreven bent. Als ik het goed heinner moet je voor 1993 vertrokken zijn om er niet in te staan. Goed geregeld!

Dus terug naar DigiD pagine voor de aanvraag. Netjes alle details ingevuld. Note dat bij het telefoonnummer je een +61 er voor moet zetten en de gesproken SMS tick weg moet halen om het geaccepteerd te krijgen. Netjes een SMS om de telefoon te verifieren ook een code via de email om het email adres te verifieren. Makkelijker kan het bijna niet. Aanvraag succesvol en een "baliecode" ontvangen.

Activeringscode
Nou moet je dus met de baliecode vrijwel letterlijk naar de balie om een activeringscode te verkrijgen. Dat kan in Nederland - nah - of bij de ambassade in Sydney, maar tegenwoordig kun je ook videobellen - uitkomst! Daar moet je dus even een afspraak voor maken via https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/digid-buitenland/digid/digid-ophalen-via-videobellen. Afspraak is gemaakt, 18 Augustus was het eerste beschikbaar (hmm, sneller kunnen ze het niet maken). Het is een 24/7 dienst, maar afspraaktijden zijn.... je raad het al, tussen 9 en 5 Nederlandse tijd!

To be continued...
 
Ik ben momenteel bezig met een aanvraag van een DigiD vanuit Oz en vond voornamelijk oude berichten op dit forum omtrent dat onderwerp, dus ik zal hier maar mijn ervaringen gaan delen voor ieders vermaak en/of gemak.

De reden voor de aanvraag is dat mijn Nederlandse pensioenfonds vorig jaar digitaal is gegaan en voor toegang is de DigiD de methode. Toen ik uit Nederland vertrok in 2005 bestond het DigiD nog niet, dus ik was er toen nog niet mee bezig.

Aanvraag
Voor de aanvraag ga je simpelweg naar digid.nl en klikkerdeklik volg je de opties naar https://digid.nl/aanvragen_buitenland. Wat heb je nodig?

Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
  • de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER) - check
  • een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs) - check
    • note: het lijkt er dus niet op dat een "verklaring van de Nederlandse nationaliteit" voldoet
  • een burgerservicenummer (BSN) / persoonsnummer - check
    • note: op oude(re) paspoorten staat het persoonsnummer duidelijk vermeld of de foto-pagina, maar niet op het laatste paspoort dat ik in 2018 heb verkregen; het nummer staat echter wel de onderste lijn van de computer-readable stuff onderaan, het zijn de laatste 9 nummers
  • een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen - check
  • een e-mailadres - check
  • een inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) - hmmm, wat is dat?
Inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen? Heb me nooit voor zoiets ingeschreven. De website https://www.rvig.nl/brp/rni maakt ook helemaal niets duidelijk over hoe je dat moet doen vanuit het buitenland (in NL moet je in persoon naar het loket). Heb dus maar even gebeld. Kwam er snel doorheen (thumbs up), de dame vroeg meteen wanneer ik Nederland had verlaten en vertelde me dat je dan automatisch ingeschreven bent. Als ik het goed heinner moet je voor 1993 vertrokken zijn om er niet in te staan. Goed geregeld!

Dus terug naar DigiD pagine voor de aanvraag. Netjes alle details ingevuld. Note dat bij het telefoonnummer je een +61 er voor moet zetten en de gesproken SMS tick weg moet halen om het geaccepteerd te krijgen. Netjes een SMS om de telefoon te verifieren ook een code via de email om het email adres te verifieren. Makkelijker kan het bijna niet. Aanvraag succesvol en een "baliecode" ontvangen.

Activeringscode
Nou moet je dus met de baliecode vrijwel letterlijk naar de balie om een activeringscode te verkrijgen. Dat kan in Nederland - nah - of bij de ambassade in Sydney, maar tegenwoordig kun je ook videobellen - uitkomst! Daar moet je dus even een afspraak voor maken via https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/digid-buitenland/digid/digid-ophalen-via-videobellen. Afspraak is gemaakt, 18 Augustus was het eerste beschikbaar (hmm, sneller kunnen ze het niet maken). Het is een 24/7 dienst, maar afspraaktijden zijn.... je raad het al, tussen 9 en 5 Nederlandse tijd!

To be continued...

Nuttig draadje!
Ik ben pre-covid inderdaad persoonlijk naar het consultaat afgereisd voor mijn activeringscode. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor mensen in andere delen van Australie niet echt praktisch is. Dus videobellen is een prima service!
 
Nuttig draadje!
Ik ben pre-covid inderdaad persoonlijk naar het consultaat afgereisd voor mijn activeringscode. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor mensen in andere delen van Australie niet echt praktisch is. Dus videobellen is een prima service!
Ja, wij moesten destijds ook naar Sydney vliegen vanaf de Gold Coast om onze activeringscode te verifieren en vonden het belachelijk dat het niet in Brisbane kon. Dus maar gelijk een paar dagen aan vast geplakt, maar kunnen ons voorstellen dat dat niet voor iedereen altijd gemakkelijk is qua tijd en financiën. Hoop onnodige kosten gemaakt in deze digitale tijdperk.
 
Vanmiddag dus de afspraak gehad, ik moet zeggen dat het allemaal heel soepel verlopen is.

Je krijgt een aantal dagen voor de afspraak een email ter herinnering met daarin de informatie over hoe je de meeting in kan komen. Was een vrolijke dame aan de andere kant, netjes met video en al, wel zo persoonlijk. Begint netjes op tijd, babbeltje terwijl zij nog inlogt (was de eerste afspraak van de dag), vraagje over waarom je het DigiD nodig hebt, dan even door de stappen heen. Paar pagina's doorklikken, een paar SMS-jes en een bezichtiging van het paspoort via de camera van de pc, app-je installeren op de telefoon, ze wachtte gewoon geduldig tot het allemaal gedaan was. Na 13 minuten waren we klaar. En of ik verder nog vragen had. Ben nu een DigiD rijker!

Als dit de huidige bureaucratie van NL is dan hebben ze het aardig voor elkaar.
 
Back
Top