Ik ben momenteel bezig met een aanvraag van een DigiD vanuit Oz en vond voornamelijk oude berichten op dit forum omtrent dat onderwerp, dus ik zal hier maar mijn ervaringen gaan delen voor ieders vermaak en/of gemak.
De reden voor de aanvraag is dat mijn Nederlandse pensioenfonds vorig jaar digitaal is gegaan en voor toegang is de DigiD de methode. Toen ik uit Nederland vertrok in 2005 bestond het DigiD nog niet, dus ik was er toen nog niet mee bezig.
Aanvraag
Voor de aanvraag ga je simpelweg naar digid.nl en klikkerdeklik volg je de opties naar https://digid.nl/aanvragen_buitenland. Wat heb je nodig?
Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
Dus terug naar DigiD pagine voor de aanvraag. Netjes alle details ingevuld. Note dat bij het telefoonnummer je een +61 er voor moet zetten en de gesproken SMS tick weg moet halen om het geaccepteerd te krijgen. Netjes een SMS om de telefoon te verifieren ook een code via de email om het email adres te verifieren. Makkelijker kan het bijna niet. Aanvraag succesvol en een "baliecode" ontvangen.
Activeringscode
Nou moet je dus met de baliecode vrijwel letterlijk naar de balie om een activeringscode te verkrijgen. Dat kan in Nederland - nah - of bij de ambassade in Sydney, maar tegenwoordig kun je ook videobellen - uitkomst! Daar moet je dus even een afspraak voor maken via https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/digid-buitenland/digid/digid-ophalen-via-videobellen. Afspraak is gemaakt, 18 Augustus was het eerste beschikbaar (hmm, sneller kunnen ze het niet maken). Het is een 24/7 dienst, maar afspraaktijden zijn.... je raad het al, tussen 9 en 5 Nederlandse tijd!
To be continued...
De reden voor de aanvraag is dat mijn Nederlandse pensioenfonds vorig jaar digitaal is gegaan en voor toegang is de DigiD de methode. Toen ik uit Nederland vertrok in 2005 bestond het DigiD nog niet, dus ik was er toen nog niet mee bezig.
Aanvraag
Voor de aanvraag ga je simpelweg naar digid.nl en klikkerdeklik volg je de opties naar https://digid.nl/aanvragen_buitenland. Wat heb je nodig?
Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
- de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER) - check
- een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs) - check
- note: het lijkt er dus niet op dat een "verklaring van de Nederlandse nationaliteit" voldoet
- een burgerservicenummer (BSN) / persoonsnummer - check
- note: op oude(re) paspoorten staat het persoonsnummer duidelijk vermeld of de foto-pagina, maar niet op het laatste paspoort dat ik in 2018 heb verkregen; het nummer staat echter wel de onderste lijn van de computer-readable stuff onderaan, het zijn de laatste 9 nummers
- een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen - check
- een e-mailadres - check
- een inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) - hmmm, wat is dat?
Dus terug naar DigiD pagine voor de aanvraag. Netjes alle details ingevuld. Note dat bij het telefoonnummer je een +61 er voor moet zetten en de gesproken SMS tick weg moet halen om het geaccepteerd te krijgen. Netjes een SMS om de telefoon te verifieren ook een code via de email om het email adres te verifieren. Makkelijker kan het bijna niet. Aanvraag succesvol en een "baliecode" ontvangen.
Activeringscode
Nou moet je dus met de baliecode vrijwel letterlijk naar de balie om een activeringscode te verkrijgen. Dat kan in Nederland - nah - of bij de ambassade in Sydney, maar tegenwoordig kun je ook videobellen - uitkomst! Daar moet je dus even een afspraak voor maken via https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/digid-buitenland/digid/digid-ophalen-via-videobellen. Afspraak is gemaakt, 18 Augustus was het eerste beschikbaar (hmm, sneller kunnen ze het niet maken). Het is een 24/7 dienst, maar afspraaktijden zijn.... je raad het al, tussen 9 en 5 Nederlandse tijd!
To be continued...