Dijnnas' stavaza-> Verwelkoming en afscheid

Dijnnas

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Nog iemand die een stvaza topic opent. Houd je van de straat he.

Wij zijn nu samen 4 keer in Australie geweest (laatste keer in feb. 2007) en iedere keer dachten we: Hoe zou het zijn om hier te wonen... Telkens hield ons iets tegen; goeie / leuke baan, familie, vrienden... Na de laatste reis kwamen de gedachten weer op en al snel hebben we besloten om er toch voor te gaan. Ik wil niet oud en versleten zijn en de gedachte hebben: Had ik maar... Dus in juni het contract met M2A getekend en zo is't gekomen. We gaan voor een skilled independant en ik ben de meelifster.

Een half jaar later zijn we een rpl, 1x IELTS en een hoop verzamelwerk verder. De rpl en bijbehorende documenten gaat deze week ter goedkeuring naar Rob en dan maar duimen. Wat een drama was dat zeg. Manlief is niet zo van het schrijven, meer van het praten en tja, een rpl kan je niet aan elkaar lullen, helaas (ideetje misschien acs?).

Het relaxte leven en voornamelijk de natuur spreekt me zo aan in het land. Heb al veel gezien van Australie, maar nog lang niet genoeg. Ik kan niet wachten om het NT te mogen bezoeken om daar de natuur in te trekken, om te kamperen in de outback en met een 4wd rond te rijden.
We gaan ons vestigen in Sydney (heel andere omgeving), althans, dat is de planning. Niet in het cbd, maar wat verder van de stad. We zien wel, er is nog een lange weg te gaan, maar voor je het weet is het zo ver.

Genoeg geklets.

Groetjes,

Dijnnas
 
Hoi Dijnnas,

Heel herkenbaar verhaal.
Ook wij zijn al 3 keer in Australie geweest en hebben een goed gevoel bij dit land.
Demy was meteen verkocht en ik had ook steeds redenen om niet te gaan. In de zomer van 2006 heb ik echter besloten om het gewoon te gaan proberen, ook met de gedachte dat ik later niet wilde zitten van: Had ik maar ??
Daarnaast krijgen we alle hulp van familie in OZ wat natuurlijk geweldig is om daar op te starten.

Ik moest een CDR schrijven ipv een RPL en ook ik vond dat een "hell of a job" wat me een maand of 3 heeft gekost.
Verder is het visum proces voornamelijk een tijd van wachten en af en toe iets aanleveren, hopelijk gaat het voor jullie sneller nu het digitaal mogelijk is sinds september.

Groet Gerrit
 
Hi Gerrit,

Lekker dat jullie familie in Australie hebben, kan misschien een beetje helpen. Gaan jullie bij hen in de buurt wonen?
Dat CDR, is dat te vergelijken met een RPL? Aan kunnen tonen dat je in de praktijk geleerd hebt gelijk staat aan een gerichte opleiding? Ow, ik ben blij dat dat achter de rug is zeg, althans, het overgrote deel. Rob kan natuurlijk nog zeggen dat hij het helemaal niets vindt, maar daar gaan we niet van uit.

Ik hoorde an Tampet dat zij het digitaal had gedaan. Ben benieuwd hoe veel sneller het uiteindelijk is. We hebben hier nog wat dingetjes af te handelen, dus bloedspoed is er niet, maar het zou wel lekker zijn om hem in de pocket te hebben. Zo ver zijn we nog even niet.

Geniet van de kerstdagen.

Dijnnas
 
Hoi Dijnnas,

Een heel verhaal. Gelijk heb je dat je die kant op gaat. Dus nu is het zover dat de RPL richting Move2aust. gaat, bij ons heeft het er vijf weken over gedaan bij de ACS (inplaats van 13 weken wat er voor stond). Ook wij kunnen niet wachten om met een 4x4 de outback of de bush in te gaan, te bbq in de vrije natuur etc. Jij hebt meer gezien dan wij, wij zijn er maar een keer geweest en wisten toen al gelijk dit is het.....
Succes met wachten.
 
Hey Dijnnas,

We kunnen in eerste instantie bij de familie logeren zodat we van daar uit een eigen stekkie kunnen gaan zoeken.
Ik denk dat een CDR iets soortgelijks is als een RPL. Ik moest mijn werkervaring beschrijven om samen met mijn HBO diploma te laten assessen om als Civil engineer door het leven te kunnen gaan. Toen ik hem had ingediend had ik na ca. 1 maand bevestiging dat de assessment goed was gegaan en ik als engineer in Oz door het leven kan gaan.
Ik vond het ook lastig om in te schatten wanneer de CDR voldeed, maar deze angst bleek dus ongegrond. Zal bij jullie ook best meevallen als er zo lang aan gewerkt is!
Overigens kunnen wij ook niet wachten tot we met een 4WD de outback in kunnen trekken.

Groet Gerrit
 
Het CDR klint idd gelijk aan het RPL, in ieder geva het werk wat er aan vast hangt  :wink:  Een hoop gegraaf in het geheugen en in de stapels papier.

Ik ben vandaag weer lekker gemaakt door wat verhalen van mensen die in OZ met een busje zijn gaan kamperen, echt te gek. Wij kamperen al jaren in Frankrijk, maar dat zal wel wat anders zijn dan in Australie. Gek eigenlijk dat het daar nooit van gekomen is in die keren dat we naar Australie zijn geweest. Het dichtst bij zijn we gekomen toen we in prinitieve omstandigheden 5 dagen op een cattlefarm hebben gelogeerd en mee hebben geholpen met van alles. Zal ik nooit meer vergeten.
 
Ja Dijnnas, zo begint het he.
Je gaat eens op vakantie naar Australlie en dan nog eens......
dan ben je bezig met je visa.
Je hebt geen haast, dus dan zal het allemaal sneller gaan :grin:

Groetjes Jolanda  :up:
 
Hoi Dijnnas,
gelukkig zijn er dus meer mensen met hetzelfde verhaal. Ik lift ook met manlief mee en ook hij heeft een CDR moeten schrijven dat na veel geploeter, tijd en geduld van meelifster  :| binnen 2 weken al goed gekeurd was. Daarna maar snel de rest van de benodigdheden voor de aanvraag verzameld en opgestuurd naar Rob.

Helaas ging de rest niet zo vlotjes. ASPC heeft het enorm druk waardoor de wachttijd opliep tot 9 maanden. Onze CO had wel weer binnen 6 weken ons dossier doorgenomen en de grant letter afgegeven. :grin: :grin: :grin:

Nu kunnen we weer verder met regelen en staat ons vertrek gepland voor mei 2008.

veel succes met wachten want ook al heb je geen haast, het schrijven van een CDR/RPL is leuker.
Kun je nagaan....

groetjes Louise
 
Hoi Dijnnas,

Gewoon even nieuwsgierig, heb je al
plannen wat je zelf evt. wilt gaan doen....of niet  :wink:

Ik 'lift' zelf ook mee op het visum van mijn man. We hebben
ons visum sinds februari 2007 en hebben het in oktober met
een leuke vakantie gevalideerd. Tja, dat moest met zijn drietjes
maar was wel gezellig. Helaas is ons huis na 9 maanden nu nog
niet verkocht en dat hebben we toch echt nodig om definitief
te kunnen vertrekken. Dus ....pfffff...lange adem.....balen...en
toch proberen hier ook nog wel wat lol te hebben.

Op dit moment werk ik in NL. 24 uur en mijn man werkt er 32, dat
is (vind ik) een goede combi met een zoon van 6. Voor ons werkt
het zo als een trein. Straks in Australië is de verdeling als volgt:
- mijn man gaat aan het werk (heeft al een goed job interview gehad in oktober  :smile: ) maar dan fulltime
- Joe gaat naar school;
- ik blijf de 1e 2 jaar zo'n beetje thuis om alles verder te regelen (administratie, abonnementen,
  verzekeringen etc), en het allerbelangrijkste...Joe een goede start te bieden. In de tussentijd
  wil ik dan eens bij TAFE gaan kijken of ik daar een opleiding kan doen die aansluit bij wat ze
  daar nodig hebben. Het mag iets heel nieuws zijn...lijkt me wel leuk en houdt me van de straat  :wink:

Groetjes Miranda
 
@ Louise: Klinkt alsof het ondanks het ASPC allemaal heel erg snel is gegaan bij jullie, of zit ik er naast?
Hebben jullie al enig idee waar jullie willen wonen, of zien jullie dat tegen die tijd wel?

@ Tum: Balen zeg dat jullie huis nog niet is verkocht. Wij hebben gelukkig een huurhuis, dus dat gaat geen problemen opleveren (en geen geld). Leuk om te lezen hoe jullie het gaan regelen in Oz. Wij werken nu beide 40 uur en hebben geen kinderen.
Mijn man gaat daar indien mogelijk fulltime aan de bak en ik ga het wat rustiger aan doen. Misschien beginnen met vrijwilligerswerk, of een baan van een paar dagen. Hoe en wat, nog geen idee. Ik heb mijn Pabo diploma, dus wie weet ga ik daar nog wat mee doen al schijnt dat een behoorlijke klus te zijn om dat alemaal geregeld te krijgen in Australie. Hier in NL heb ik nu totaal ander werk, dus mogelijkheden zullen er wel zijn. En anders idd iets heel anders.

Waar gaan jullie wonen?

Groetjes, Dijnnas
 
Hé Dijnnas,

Wij hebben dan inderdaad 1 zoon, Joe van 6. Hij heeft het ontzettend
naar zijn zin gehad in de vakantie, maar we brengen alles ook positief
naar hem. We gaan naar Cairns en zijn daar in Oktober dan ook 3 weken
geweest om - gelijk met het valideren van ons visum - ons te oriënteren.

We vinden met name de wijk Redlynch en Caravonica leuk, en hebben die
op verschillende tijden van de week (en dagen) 'bezocht' om de sfeer te
proeven. De school in Redlynch ziet er prima uit, modern, veel ruimte en een
goed curriculum. Dit is een stateschool. Aan de overkant van deze school
is een katholieke private school St Andrews, die ook heel goed staat aange-
schreven.

Verder is het inderdaad afwachten hoe het met ons huis gaat, hopelijk snel,
want je focust nu toch op de toekomst en dan wil je liever nu dan later.
Hoewel het ook leuk is om 'ons ma' nog lekker vaak te kunnen zien en lekker
te kleppen. Zij 'past' ook altijd op dinsdag op Joe, brengt hem naar school enzo.
Ze heeft in ieder geval al gezegd dat ze elk jaar komt en dat vind ik een prima plan.

En je pabo-opleiding, er zijn op dit forum meer mensen die dit traject doorlopen
hebben, dus als je daar t.z.t. meer over zou willen weten kan je best wel eens
een balletje opgooien in dit forum.

groetjes Miranda  :smile:
 
Hi Tum,

Ja, ik heb al een tijdje mee zitten lezen over hoe je als Nederlandse in het basisonderwijs aan de bak kan. Niet makkelijk, maar wie weet kom het er nooit van, dus ga IELTS gewoon op general doen met een 4,5 gemiddeld. Wat later komt zie ik dan wel weer.

Waren jullie al eens in Cairns geweest? Bijzondere keuze, je ziet toch meer de andere steden voorbij komen op dit forum. Wij zijn er een keer geweest, een jaar of twee geleden. Leuk dat zwembad midden op de boulevard. Leuk dat Joe het ook zo naar zijn zin heeft gehad, toch ook een hele stap voor zo'n jochie he. Alhoewel kleintjes toch flexibel zijn. Ook wel moeilijk voor je moeder denk ik dat nu haar dochter, schoonzoon en kleinkind vertrekken. In ieder geval leuk dat ze ieder jaar langs wilt komen. Wij hebben nu ook al hordes mensen die zeggen langs te komen, lijkt me hartstikke leuk. Nu maar afwachten wie er allemaal daadwerkelijk gaan komen.

Groetjes, Dijnnas
 
We zijn in 1996 en ook in 2000 in Cairns geweest en
het voelde voor ons elke keer heel erg goed daar.
Hoewel we op dat moment nog totaal geen concrete
plannen hadden om ons daar te gaan vestigen. Wat
dat betreft heeft voor ons internet toch wel veel gedaan.
In 1996 hebben we een keer de info (toen nog op schrift)
opgevraagd maar daar kwamen we niet echt aan uit.

Mijn moeder ziet ons liever hier, maar stond niet te kijken
van onze beslissing, ze zei..jullie hebben het er al 10 jaar
over, dus helemaal onverwacht is het niet. Het maakt het
voor haar (en de rest van de familie) natuurlijk niet makkelijker
op. Toch heb ik gelukkig allemaal positieve reacties gehad,
dus ben ik toch wel en rijk mens  :smile: zeker als je hoort
en leest wat anderen meemaken  :-(.

Groetjes Miran :smile:
 
Hela hola Dijnnas en Tum!

@ Tum...ja dat van  "jullie hebben het er al 10 jr. over"  is ook op ons van toepassing, blijft voor de familie evengoed slikken (wij kapen van mijn kant de enige 2 kleinkinderen mee, nooit leuk) maar een verrassing is het nooit geweest inderdaad...

@ Dijnnas; leuk dat je nu ook een (LA)STAVAZA hebt, jullie zijn ook een heel eind al, good on ya!  :up:
Wij zitten in deze periode helemaal in de sentimentele sferen...vrienden die zeggen oh jee de laatste keer samen kerstborrelen...nog even samen Oud-Nieuw vieren nu het nog kan....de laatste keer nieuwjaarsborrel....man, man lijkt wel of we dood gaan ipv verhuizen...en eerlijk gezegd heb ik dat ' laatste keer' gevoel nog helemaal niet...lijkt nog zo ver weg aug 2008... (ons geplande vertrek..)
 
Hé Tampet leuk om te lezen dat jullie het er ook al 10 jaar over hebben.
Gek hè, hoe een balletje kan rollen.

O en verder.....nog even een héél stomme vraag wat betekent nou
precier een stavaza....hááá, nou zie ik het......stom stom stom stom!!!!!
STAnd VAn ZAken  :roll: :roll: Toch goed hè dat ik na zo'n 3 jaar op dit
forum nu er eindelijk achter kom  :lol:

groetjes Miranda
 
Hahaha, ja die stavaza he... Is volgens mij een aardig ingeburgerde afkorting, maar laatst vroeg iemand me er ook al naar in een andere context.

Tien jaar...niet mis zeg.

Nou, ik ga even pakken. Mijn ouders zitten in Friesland in een huisje en we gaan er een paar daagjes naar toe.

Goede jaarwisseling iedereen!
 
Veel plezier in 'het huisje' , is er ook een lekker
subtropisch zwembad bij?

En een hele goede jaarwisseling teruggewenst!

fireworks-074.gif
party-100.GIF
 
Nope, geen bal te doen hier, maar dat is ook niet erg. Beetje kaarten, beetje wandelen en af en toe nog even internetten. Tja, je bent verslaafd, of je bent het niet...
 
Hee Tum ,wat heb jij een geweldig mooie vuurwerk plaatjes...mijn dochter keek er net admeloos naar... :smile:

En Dijnnas, veel plezier & sterkte in het huisje... :up: En voor jullie beiden: alvast een hele leuke en goede jaarwisseling!
2008 wordt ons jaar, let maar op!  :up: :up:
 


OFX
Back
Top