DIMIA medisch onderzoek en GAK/argbeidsongeschiktheidsuitkering

Prem

New Member
Mijn oom Tim zou graag naar Ausralia emigreren. Hij is 56 jaar en krijgt momenteel een arbeidongeschiktheidsuitkering in Nederland, wegens rugklachten. Zijn vriending Joanna is Australische en Tim wil emigreren d.m.v. spouse-migration.

Volgens het GAK hebben Australie en Holland een overeenkomst en mag Tim zijn Nederlandse uitkering blijven ontvangen nadat hij naar Australie geemigreerd is.  :-D
Tim heeft onlangs in Australie een medisch onderzoek gedaan bij de HSA (Health Services Australia, die werkt voor DIMIA), waarna de HSA hem gevraagd heeft voor een medisch rapport van een nederlandse orthopetisch chirurg. :-(

Vraag 1: Zal de DIMIA Tim's doorlopende uitkering meenemen in de emigratie beoordeling? In dat geval, zullen ze geinteresseerd zijn in de zekerheid dat zijn uitkering doorloopt in de toekomst, en is een 'onveranderde' medische staat van belang voor TIM?

Vraag 2: Tim's rugklachten zijn eigenlijk erg verbeterd. Als Tim bij het orthopedisch onderzoek blijk geeft erg opgeknapt te zijn en geen rugpijn meer te hebben, dan zou dat wellicht positief voor de emigratiebeoordeling zijn, maar emigratiedienst zal dan wel vraagtekens zetten bij de voortzetting van Tim's uitkering in nederland, omdat het orhtopetisch rapport dan zou enigszins tegenstrijdig zijn met het feit dat Tim een GAK uitkering in nederland ontvangt. Dit zou wellicht leiden tot nader onderzoek van de DIMIA?

Kan iemand hierover advies geven? Bij voorbaat dank!
Prem

Hallo Prem,

Misschien geen advies maar wel een reactie.

Ik zou erg blij zijn als de rugklachten erg verbeterd zouden zijn! Geen pijn, geen artsen, meer plezier in het leven.....en geen recht op uikering cq recht op minder! Vervolgens lekker naar Australië en als hopenlijk gezonde 56 jarige nog enige jaren aan het arbeidsproces deelnemen!

Een ieder op deze site zal in "zijn handen knijpen"als men middels spouse-migration naar Australië zou kunnen.

groeten Wim

Ik schat zo in dat de emigratiedienst van Australie echt geen vraagtekens gaat zetten bij de uitkering. Dat doen de keuringsartsen hier in Nederland.

Het verdrag houdt in dat er tussen de landen afspraken over zijn gemaakt, niet dat ze elkaars keuringswerk gaan doen.

Maar misschien praat ik nu onzin?

Neemt niet weg dat ik aanneem dat bij verbetering van de situatie de uitkeringsinstantie in Nederland aanpassing zal doen?

groet, henriette

Back