diploma / license Wie weet het ????

jolanda b

Member
Hoi allemaal, mijn vriend ( Mark ) zit met een vraag over zijn diploma's / license ivm met elektricien. Ik zeg maak een topic op het expdite forum en er is altijd wel iemand die het antwoord weet !!

Wij zijn naar Oz geemigreerd op een 136 visa, als elctricien special class (electrical mechanic)
maar om hier aan het werk te kunnen als electricien moet je een electrical license hebben.
ik heb geen idee hoe je aan een license moet komen anders dan een opleiding volgen bij TAFE (2 jaar)
maar waarom krijg ik dan wel een visum :?
Ik heb wel een Australian recognised trade certificate (ARTC) maar dat is geen licence en word alszodanig ook niet erkend. :x

Wie het weet mag het zeggen  :grin:

Groetjes Mark

Bij de uitslag van de TRA zat een bijlage waar en hoe je aan die licence kunt komen.
Kijk die even na.
Mijn hubbie is timmerman, bij ons zat er ook een bijlage bij en daar stond ook iets vermeld over electricien.

Als je hem niet meer kunt vinden stuur mij dan even een PMtje met je email adres, kijk ik of ik hem bij jullie kan krijgen.

Mariette

Ja, dat license voor een electrician is nog niet makkelijk. Eerst dus die ARTC halen, dan examen doen en dan nog eens een jaar "stage" lopen. Zo is het tenminste hier in the NT. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat met behalen van deze license. Ons loopt het namelijk zeer slecht (mede ook omdat het bedrijf niet mee wil werken)

Cheers,
Tanne

Of de NT veel anders is dan de rest van Oz weet ik niet, maar hier wordt een en ander uitgelegd voor immigranten met een ARTC  in  QLD, waarvan ik heb begrepen dat het de "moeilijkste" staat is.

<.... rant.....>
Je mag als particulier in Oz nog geen stekker aan een snoertje zetten. Dat is voorbehouden aan de "licensed electrician". Omdat ik als radio zendamateur zeer frequent stekkers aan snoertjes wil zetten (en nog wel wat meer - mijn final amp. heeft een werkspanning van 2800V bijv. en ik heb in NL vroeger alles zelf bedraad en gemonteerd ) heb ik gekeken of ik niet "even" zo'n license kon halen. Maar dat kost veel geld en veel tijd. Het heeft volgens mij (en de electronica pers) veel meer te maken met bescherming van het beroep dan met veiligheid...Ze zijn o zo bang dat de mensen zelf stekkertjes aan snoertjes gaan zetten. En dat doe ik dus.....
<...../rant....>

Zo, na deze stoom aflaat..... Ik hoop dat Mark snel aan de slag kan, maar waarschijnlijk zal het nog wel een jaartje "onder toezicht" werken worden.....en als je dan een beetje in de smaak valt bij de mates is er verder niks aan de hand. Zo werkt dat hier.

Bedankt voor jullie reacties. Misschien komt er nog iemand op het forum die hetzelfde heeft moeten doen en horen we de ervaringen nog.

@ Henk we hebben de site bekeken. We wisten al dat het moeilijk was en dat je nog geen stekkertje zelf mag vervangen.

Groetjes Mark

We wensen jullie heel veel succes met het behalen van de license. Zelfs Australische electriciens hebben moeite met het behouden van hun license, daarom hebben ze er zo'n tekort aan. Nogmaals sterkte. Wij houden het voor gezien. Ben niet van plan om op mijn knieen te gaan om te mogen werken. Ik doe mijn werk en anders niet. . .

John

Hoi Mariette, jawel, Mark moet eerst een soort lisence aavragen dat hij elektrisch werk mag doen onder toezicht van iemand die al een lisence heeft. Dit moet mark een jaar doen en moet dan examen doen en daarna als hij slaagt heeft hij zijn eigen lisence. We gaan er dit jaar misschien werk van maken, maar dat zien we wel.
Hopelijk hoeven jullie niet meer al te lang te wachten, we houden het in de gaten.

Groetjes Jojo.

Back