Diploma

Mazarine P.

New Member
Hey allemaal.

Ik ben 18 en woon in België. Al enkele jaren hou ik mij zeer intensief bezig met Australië en na al die tijd beschouw ik het ook als mijn 'thuis', ook al ben ik Belg (zelfs al op mijn leeftijd). Ik ga er in mijn leven alles aan doen om ooit in Australië te kunnen wonen (permanent) tegen de zomer van 2014 ga ik mijn studiekeuze moeten maken voor de hogeschool of unief. Ik denk eraan om rechten aan de universiteit te proberen, maar ik vroeg me af of er bepaalde richtingen zijn die jullie aanraden om mijn slaagkansen om een visum te kunnen krijgen te verhogen? Zijn er interessante diploma's voor in Australië? Ik ben wel op de hoogte van de SOL lijst en heb zeker geen aanleg voor dokter of ingenieur. Als ik afgestudeerd ben ga ik 2 jaar naar Australië (met een kleine tussenpauze na 1 jaar natuurlijk) en ga ik proberen het 2e jaar daar al wat werkervaring op te doen. Het liefst zou ik met Aboriginals willen werken en ze willen helpen etc, maar dit zal ook maar een tijdelijk jobje zijn.

Alvast bedankt!

Hoi Mazarine!

Welkom op het forum.
Ik weet niet of je met rechten echt veel kunt doen in Australië, omdat het rechtsysteem dar natuurlijk heel anders is en ze andere wetten hebben. Zelfs met internationaal recht kom je volgens mij niet zo ver.
Staat dat beroep op de SOL lijst?

Je zou altijd met een emigratiebureau eens in overleg kunnen gaan welk beroep zij denken de komende jaren iig nog op de SOL lijst blijft staan. Want dat is natuurlijk ook wel he.. Die lijst veranderd elk jaar, dus misschien kies je nu voor een opleiding die erop staat, maar staat hij er niet meer op tegen de tijd dat je afgestudeerd bent :confused:

Misschien een internationaal georiënteerde studie waarmee je ook een aantal keren stage kunt lopen in het buitenland?

Als je droom is om hier permanent te blijven zou ik een australisch markt onderzoek doen en de SOL lijst bestuderen over afgelopen aantal jaren om te zien welke sectoren vraag na blijft. Vele komen en gaan, maar met je marktonderzoek zou je dit wel moeten kunnen inschatten.

Recht zal de minst slimme keuzes zijn zoals Gwen al heeft benoemd.

Houdt er rekening mee dat universitaire diploma's van 3 jaar (zoals vele in België) hier niet erkent worden als Bachelor of Master.

Breid je goed voor en ga er 200% voor!

Heb wel eens gelzen dat maatschappelijk werk en dienstverlening een goede is. Wel ff uitzoeken hoor! Ook gelezen dat spw (heb ik zelf ook geprobeerd uit te vogelen om om te zetten naar AU diploma, maar heb dat opgegeven!) en sph erg lastig zijn En dat WMD Meer in de Buurt Komt. Als je graag met aboriginals wilt werken is dat wellicht een stapje in de goede richting. Zoals ik al zei weet ik t niet 100%... Succes!

Hi Mazarine

In tegenstelling tot wat hiervoor wordt aangegeven is het mogelijk om met een rechtenstudie een visum te bemachtigen. Ik heb fiscale economie gestudeerd en ben belastingadviseur. Op basis van mijn werkervaring, studie en toen ik (op advies van M2A) een aantal extra vakken heb gevolgd via distance learning op de universiteit van Queensland, heb ik een visum gekregen, omdat tax accountant op de SOL lijst stond.

Het is overigens vervolgens wel heel lastig om een baan in die richting te krijgen, omdat alle Australische werkgevers nogal gek zijn op Australische werkervaring, maar dat geldt bijna in elke sector.

Het tweede probleem is dat sommige beroepen van de lijst verdwijnen en terugkomen, dus nu kiezen op basis van de SOL lijst is lastig, omdat over een aantal jaren (als je klaar bent), het beroep er misschien niet meer op staat.

Volgens mij is het vooral belangrijk om te gaan doen wat je leuk vind.

Succes

Back