Diploma's en referenties

Matthijs

New Member
Hey all,

In hoeverre controleren werkgevers in Australië de diploma's van hun potentiële werknemers? En in hoeverre vinden ze 't belangrijk dat je diploma's of titels hebt? Dat je bijvoorbeeld als dokter moet zijn afgestudeerd snap ik. Maar hoe zit het met banen in pakweg de communicatie? Ik ken bijvoorbeeld iemand met drie jaar HBO, door omstandigheden nooit afgestudeerd maar inmiddels beschikkend over een indrukwekkende cv en een paar goede referenties. Hoe wordt daar down under mee omgegaan? Staren werkgevers zich blind op een papiertje dat hij 10 jaar geleden had moeten halen of gaan ze voor zijn werkelijke kwaliteiten?

Ben benieuwd.

Matthijs

Voor een Skilled Independent visum moet een skill assessment uitvoeren. Voor mij was dat een RPL assessment (Recognition of Prior Learning) omdat ik geen opleiding had gedaan in mijn werkrichting. Hierbij wordt je werkervaring gelijkgetrokken met een relevante studie in die richting waardoor je dus impliciet ook een diploma voor die opleiding hebt.

Onze ervaring tot dusver (nog steeds bij hetzelfde bedrijf via dezelfde recruiter) is dat niet je dilpoma's worden gecontroleerd, maar wel je referenties. De mensen opgegeven als referentie (in NL!) werden door de recruiter (via email) gevraagd wat vragen te beantwoorden ...

Hi

VOor ons visum (SIR 495) werden mijn diploma's gecheckt bij VETASSESS, een assessment bureau die je opleiding in NL (in mijn geval HBO) vergelijkt met het opleidingsniveau in Australie. Op basis hiervan zijn een aantal punten toegekend. In ons geval kwamen daar voldoende punten uit. Het bleek wel dat als ik geen HBO diploma had gehad, wij niet voldoende punten zouden krijgen voor het aanvragen van ons visum.

Dus het hebben van goed gekeurde diploma's is bij het aanvragen een visum wel degelijk van belang!

Greetzz..
Aussiegirl

Hoi Matthijs,

Referentie stellen erg zwaar want die geven een indruk van wat je als werknemer hebt gedaan of juist niet natuurlijk. Het is een totaal pakket en hoe meer en recenter hoe beter. Als je een OZ referentie hebt is het helemaal top. Het ligt ook een beetje aan de werkgever en recruiter in hoeverre ze het belangrijk vinden om te checken. Ik zou zelf eerder kijken of iemand in mijn bedrijfscultuur en filosofie past en goed met zijn/haar collega's omgaat. Inhoudelijk kun je veel leren, maar persoonlijke kenmerken heb je of heb je vaak niet.

Back