Diploma's

Oberon

Active Member
In het Belgisch hoger onderwijssysteem hebben we het BaMa-structuur, waar we 6 hoofddiploma's hebben:
1) HBO (Hoger Beroeps Onderwijs): leidt tot een HBO diploma (vroeger tot graduaat)
2) SLO (Specifieke Leraren Opleiding): leidt tot Diploma van Leraar
3) Hogeschool: leidt tot een Bachelor (Professioneel) diploma (het vroegere graduaat)
Universiteit:
4) Bachelor (Academisch) diploma (het vroegere kandidatuur)
5) Master diploma (het vroegere licentiaat)
6) Doctoraat

Daarnaast heb je natuurlijk nog aanvullende postgraduaat opleidingen.

In Nederland heb je (vziw) 3 opleidingsniveaus: MBO, HBO en WO, waarbij MBO niv 4 gelijkaardig is aan HBO in België, HBO gelijkaardig aan hogescholen in België en WO gelijkaardig aan universiteiten. Correct me if I'm wrong :)

Nu in Australië heb je 10 Levels:
1) Certificate I
2) Certificate II
3) Certificate III
4) Certificate IV
5) Diploma
6) Advanced Diploma / Associate Degree
7) Bachelor Degree
8) Bachelor Honours Degree / Graduate and Vocation Graduate Certificate/Diploma
9) Masters Degree
10) Doctoral Degree

Mijn vragen zijn nu:
- Komt een Belgisch (en Nederlands) Bachelor/Graduaatsdiploma nu overeen met Level 7 of 8 in Australië?
- Op welke level kunnen we een Diploma van Leraar plaatsen?
- En postgraduaten?
- Vragen werkgevers achter jouw diploma? Geef je jouw Belgisch/Nederlands diploma of vertaal je het naar een AQF level?
- Ontvang je een AQL level certificaat na een assessment van jouw buitenlandse diploma's en ervaring?
- Is het aanbrengen van een Apostille noodzakelijk?

In het Belgisch hoger onderwijssysteem hebben we het BaMa-structuur, waar we 6 hoofddiploma's hebben:
1) HBO (Hoger Beroeps Onderwijs): leidt tot een HBO diploma (vroeger tot graduaat)
2) SLO (Specifieke Leraren Opleiding): leidt tot Diploma van Leraar
3) Hogeschool: leidt tot een Bachelor (Professioneel) diploma (het vroegere graduaat)
Universiteit:
4) Bachelor (Academisch) diploma (het vroegere kandidatuur)
5) Master diploma (het vroegere licentiaat)
6) Doctoraat

Daarnaast heb je natuurlijk nog aanvullende postgraduaat opleidingen.

In Nederland heb je (vziw) 3 opleidingsniveaus: MBO, HBO en WO, waarbij MBO niv 4 gelijkaardig is aan HBO in België, HBO gelijkaardig aan hogescholen in België en WO gelijkaardig aan universiteiten. Correct me if I'm wrong :)

Nu in Australië heb je 10 Levels:
1) Certificate I
2) Certificate II
3) Certificate III
4) Certificate IV
5) Diploma
6) Advanced Diploma / Associate Degree
7) Bachelor Degree
8) Bachelor Honours Degree / Graduate and Vocation Graduate Certificate/Diploma
9) Masters Degree
10) Doctoral Degree

Mijn vragen zijn nu:
- Komt een Belgisch (en Nederlands) Bachelor/Graduaatsdiploma nu overeen met Level 7 of 8 in Australië?
Nee, een vier jarige of drie jarig bachelor staat gelijk aan 7. Een master staat gelijk aan 9. De 8 is zover ik weet afhankelijk van de assessment authority. Zo even kort door de bocht hangt het af van wat voor niveau je opleiding heeft en wat voor functie je voor geassessed wordt.
- En postgraduaten?
Is dat een Master of een bachelor :p Postgraduaten hangt dan weer af van het niveau.

- Vragen werkgevers achter jouw diploma? Geef je jouw Belgisch/Nederlands diploma of vertaal je het naar een AQF level?
- Ontvang je een AQL level certificaat na een assessment van jouw buitenlandse diploma's en ervaring?
Geen idee, nee, geen idee.

Diploma van Leraar is noch Bachelor, noch Master. Het is een 2-jarige opleiding - doorgaans georganiseerd in het avondonderwijs of universiteit. Het is een aanvulling op jouw gewoon diploma (met een diploma van leraar op zich ben je niet veel) - dus misschien best te vergelijken met een postgraduaat.

Ik werk bij TAFE, zou het moeten weten, maar weet er helaas te weinig van om goed antwoord te kunnen geven.

Ik heb een 4-jarige NLse HBO diploma op zak welke door VETASSESS beoordeeld en erkend werd als een Bachelar of the Arts. Da's 2 jaar uni hier geloof ik. Althans: ik heb de biebopleiding gedaan of zoals ik het hier aangeef: Library & Information Management. De volle opleiding hier bestaat uit 4 jaar TAFE, 2 jaar uni en daar is mijn diploma aan gelijkgesteld.

Mijn vragen zijn nu:
- En postgraduaten?

Ik zou zeggen, dat opties 7-10 hier universiteitsniveau zijn. Alle voorgaanden zijn TAFE. Ik vergelijk dat voorzichtig met LBO/MBO/HBO, maar ben geen expert. Ik heb hier een cert IV gedaan en dat ging mij wel makkelijk af, maar dat lag wellicht ook aan het onderwerp.

Sowieso moet je je diploma hier laten erkennen. Toen ik aangenomen werd bij TAFE moest ik inderdaad een kopie van mijn diploma inleveren EN ik heb de VETASSESS beoordeling/erkenning erbij gedaan.

Ik zou bij sollicitaties (je CV) wel aangeven, dat het een hier erkende opleiding is. Dus in mijn geval:

Informatiedienstverlening & -Management / Library & Information Management (recognised by VETASSESS as a Bachelor of Arts).
Of iets in die geest. Het is een tijdje geleden :) Ik voegde er ook de website van de opleiding aan toe (meesten hebben ook een Engelse website).

Back