Dividend Belasting

SiMaKy

New Member
Vraagje: wij hebben in NL nog wat lijfrente fondsen lopen, die jaarlijks dividend uitkeren.

Weet iemand of, en zoja hoe, ik de dividend belasting moet behandelen? Moet je die in Oz aangeven en dan in NL terug halen? Moet je in NL aangifte doen, en dan de hele hups hier laten verrekenen??

De NL-lijfrente verzekeraar houdt braaf dividend belasting in, maar ik hoef in NL officieel geen aangifte meer te doen.....

Wie o wie?  :?

Marc
 
Hoi Marc,

Volgens mij hoef je hier in Australie geen belasting meer over te betalen, omdat je dat al in NL gedaan hebt (maar zeker weten doe ik het ook niet helemaal). Je zou de belastingdienst (ATO) even kunnen bellen met de vraag. Telefoon 13 28 61.

Edwin
 
Ik zou het even voor je op kunnen zoeken in de boeken, maar als je resident bent van Australie voor de belasting dan valt AL je inkomen daaronder, uit binnen EN buitenland.
Je zou dan in Nederland ook geen belasting daarover moeten betalen, dat zou vreemd zijn. Mocht dat toch het geval zijn dan zou er sprake zijn van betaling van dubbele belasting! Waarschijnlijk is er een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting betaling tussen Australie en Nederland, maar het zou weleens gunstiger kunnen zijn om in Nederland helemaal niet meer te betalen maar dat allemaal onder inkomen hier te laten vallen ivm lagere percentages.......

Als ik eraan denk, zal ik eens opzoeken hoe dat ook al weer zat met shares en zo......

henriette
 
Helaas kan ik momenteel niks nakijken in mijn documentatie, want we zitten een paar dagen in Melbourne - mooie stad overigens, leuke sfeer en het weer is beter dan thuis (Port Stephens NSW) want daar giet het van de regen.....
Er is inderdaad een wederkerig belasting verdrag tussen Oz en NL. maar of dividend van NL-aandelen nu in oz of in NL belast wordt moet ik gewoon even nakijken.
 
Heb nog even nagekeken en ook op de ATO site gekeken en het verhaal klopt. ALS er belasting over wordt geheven in Australie kun je OF zorgen dat dat niet meer gebeurd (aanvraag) OF verwijzen naar het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting en dan is het hier niet meer belast (en krijg je een soort external overseas credits hier op je tax return). Zoek even op de ATO site en bel met ATO, want er staat wel wat over!

Succes!
Henriette
 
Volgens het belasting verdrag tussen NL en Aus. worden dit soort inkomsten in Oz belast. Echter is er een automatische voorheffing in NL van 15%. In de uitvoerings regels van het verdrag wordt genoemd dat je met een formulier bij de NL belastingdienst de voorheffing van 15% kunt terugkrijgen.

Vervolgens hangt het van je status in Australie af of je belasting moet betalen of niet: temporary residents betalen geen belasting over inkomen uit het thuisland. Permanent residents wel!.
 
Henk,

Het is toch zo dat residency status voor immigratie doeleinden hier niets mee van doen hebben? Het heeft te maken met de residency test voor de belasting, en die regels zijn net iets anders. Zo kun je temporary resident zijn op je immigratiestatus maar wel degelijk volledig belastingplichtig in Australie (en dus resident zijn voor de belastingdienst). Niet resident zijn vor de belastingdienst betekent inderdaad dat je buitenlandse inkomen hier niet belast wordt (en dit zul je bijna nooit zijn als je een permanent resident status hebt voor immigratie). Andersom komt dus vaker voor: temp resident in je paspoort maar wel resident voor belasting, inclusief al je inkomen vergaard over de hele wereld!

Henriette
 
Henriette.
Section 768-910 of the ITAA 1997 provides that foreign income, other than employment related income and capital gains on shares and rights acquired under employee share schemes, is exempt from income tax in Australia when derived by a person who is a «temporary» «resident» of Australia.
Sinds 1 juli 2006 zijn de regels weer eens veranderd...... De Income Tax Assessment Act 1997  is in die zin gewijzigd dat personen met de status van "Australian resident for tax purposes", maar met een immigratie visum met de status van "temporary resident" (zoals 457 enz) over inkomen van buiten Oz geen belasting in Oz hoeven te betalen. Dat inkomen is "non assessable non exempt". Dus speelt voor die personen de visum status wel degelijk een rol.
 
Jemig, dat wist ik niet! Voor dit forum natuurlijk wel van belang! Alsof die hele residency test al niet ingewikkeld genoeg is!

Thanks voor de update!

Henriette
 
Ook voor 1 juli 2006 was de visum status al van belang. Bijv. voor de vrijstelling van belasting voor interest over tegoeden buiten Australie en voor de vrijstelling van belasting over de waardestijging van levens- en kapitaals verzekering (interestcomponent). Deze vrijstelling gold tot 1 juli 2006 alleen voor houders van bepaalde visum soorten (waarvan een hele opsomming in het uitvoeringsbesluit was opgenomen) en mits men nog niet langer dan 4 jaar een "resident for taxpurposes" in Australie was. Dit speelt misschien nog een rol voor personen die hun aangite over 2005-2006 nog niet hebben afgerond.
Zoals gezegd is de vrijstelling nu - per 1 juli 2006 algemeen gemaakt voor alle inkomen en ongeacht of men al langer dan 4 jaar op een temporary visum in Oz verblijft.
Achterliggende gedachte - volgens de memorie van toelichting bij de wetswijziging - is dat mensen met een temporary resident status ook minder profiteren van allerlei voorzieningen in Australie (zoals bijv. Medicare en Centrelink sociale voorzieningen). Voorts wil men het wat aantrekkelijker maken voor immigranten die hier komen werken en dus niet meer op hoeven te zien tegen extra poespas van mogelijke dubbele belasting, en aangifte doen in twee landen. De vrijstelling vervalt overigens op het moment waarop men een permanent resident visum gaat aanvragen (dus al bij de aanvraag en niet pas bij de toekenning).
 
Back
Top