Docent in Australie

Move123

Active Member
Hallo iedereen,

Ik heb even gezocht in de vele topics maar heb mijn vraag niet helemaal beantwoord gezien, dus vandaar mijn berichtje hier.

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik ben nu 24 jaar en eind van dit schooljaar afgestudeerd aan de lerarenopleiding Engels. Ik werk inmiddels 2,5 jaar als docente engels op een middelbare school. ALS wij zouden emigreren, zou dit op mijn beroep en ervaring moeten. Nou weet ik dat het lastig is en dat er heel veel bij komt kijken, dus ik wil me alvast verdiepen. Zodra manlief dan ook overtuigd is dat Australie de beste oplossing is voor ons, kunnen we meteen beginnen;)

Ik heb me al heel veel verdiept in de procedure en al de nodige boeken en sites gelezen over het emigreren en wat erbij komt kijken om 'secondary school teacher' te worden in Australie. Het is helaas niet zo makkelijk als dat het lijkt.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die de stap hebben gemaakt om als docent in Nederland te emigreren naar Australie en daar ook weer als docent aan de slag te gaan. Hoe gaat de procedure precies in zijn werk en hoeveel werk is dit? (duurt dit net zo lang als een visum aanvragen?) Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de verschillen in het onderwijssysteem. Ik hoorde van een docent op de lerarenopleiding die ook in Australie heeft gewoond, dat er daar veel meer gedifferentieerd word (dus meer verschillende niveaus in 1 klas. Geen Mavo-havo-vwo, maar gewoon allemaal bij mekaar in de klas zoals de basisscholen.)

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat ervaringen kunnen delen.

Groetjes