Docent in Australie

Move123

Active Member
Hallo iedereen,

Ik heb even gezocht in de vele topics maar heb mijn vraag niet helemaal beantwoord gezien, dus vandaar mijn berichtje hier.

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik ben nu 24 jaar en eind van dit schooljaar afgestudeerd aan de lerarenopleiding Engels. Ik werk inmiddels 2,5 jaar als docente engels op een middelbare school. ALS wij zouden emigreren, zou dit op mijn beroep en ervaring moeten. Nou weet ik dat het lastig is en dat er heel veel bij komt kijken, dus ik wil me alvast verdiepen. Zodra manlief dan ook overtuigd is dat Australie de beste oplossing is voor ons, kunnen we meteen beginnen;)

Ik heb me al heel veel verdiept in de procedure en al de nodige boeken en sites gelezen over het emigreren en wat erbij komt kijken om 'secondary school teacher' te worden in Australie. Het is helaas niet zo makkelijk als dat het lijkt.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die de stap hebben gemaakt om als docent in Nederland te emigreren naar Australie en daar ook weer als docent aan de slag te gaan. Hoe gaat de procedure precies in zijn werk en hoeveel werk is dit? (duurt dit net zo lang als een visum aanvragen?) Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de verschillen in het onderwijssysteem. Ik hoorde van een docent op de lerarenopleiding die ook in Australie heeft gewoond, dat er daar veel meer gedifferentieerd word (dus meer verschillende niveaus in 1 klas. Geen Mavo-havo-vwo, maar gewoon allemaal bij mekaar in de klas zoals de basisscholen.)

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat ervaringen kunnen delen.

Groetjes
 
Kijk eens op de site van AITSL. Daar staat precies beschreven wat je moet doen en welke documenten je moet kunnen overleggen. Verder werkt Sabz ook in het onderwijs. Zij had de procedure van het assesment al doorlopen voordat ze op dit forum kwam, maar als je haar draadjes doorleest, krijg je wel een indruk hoe het er hier op school er aan toe gaat. Er is inderdaad geen onderscheid in niveau op de highschool. De onderbouw zoals wij in Nederland kennen duurt hier vier jaar (year 7 t/m year 10). Veel leerlingen die liever praktisch bezig zijn gaan daarna naar de TAFE. Year 11 en year 12 zijn vergelijkbaar met de bovenbouw. De eindexamenresultaten bepalen de ATAR score, die vervolgens bepaalt of je wel of niet kan worden toegelaten aan de universiteit. Dat kan per studierichting verschillen.
 
Stuur anders ook even berichtje naar @Sabz. Ze heeft een eigen topic maar is hier niet zoveel meer. Dus een berichtje is slimmer denk ik.

Zij geeft les in Melbourne.
 
Hoi. Ja, en persoonlijk berichtje is prima. Lees anders ook even mijn laatste stand van zaken draadje. Daar heb ik de verschillen ook uitgelegd. Ik kan hele verhalen ophangen over de skills assessment. Als je dat wil weten, is bellen of skypen misschien handig. Liever over 2 weken, want het is rapport schrijftijd. Iets dat we gelukkig niet kennen in NL, wnat het is DE HEL! (verder is lesgeven hier leuk hoor)
 
Hoi. Ja, en persoonlijk berichtje is prima. Lees anders ook even mijn laatste stand van zaken draadje. Daar heb ik de verschillen ook uitgelegd. Ik kan hele verhalen ophangen over de skills assessment. Als je dat wil weten, is bellen of skypen misschien handig. Liever over 2 weken, want het is rapport schrijftijd. Iets dat we gelukkig niet kennen in NL, wnat het is DE HEL! (verder is lesgeven hier leuk hoor)


Hoi Sabz,
Is het mogelijk om met jou contact te hebben over emigreren naar Melbourne? Ik heb net de Ielts test gedaan en moet nu een beslissing maken omtrent alleen alle documenten indienen of een bureau inschakelen. Ik wil graag gaan werken als pre-school teacher in Melbourne.

Yael
 
Uiteraard. Een keer skypen kan wel bv. Stuur maar even een PB :)
Hi Sabz! Ik zou graag ook contact met je willen opnemen over lesgeven in Australië, maar het lukt niet om een PB te sturen. Hoe kan ik in contact met je komen?
 
Hi Sabz! Ik zou graag ook contact met je willen opnemen over lesgeven in Australië, maar het lukt niet om een PB te sturen. Hoe kan ik in contact met je komen?
Hey Michelle,

Je moet eerst een x aantal berichten posten voordat je PB's kan versturen.
 
Last edited:
Hi Sabz! Ik zou graag ook contact met je willen opnemen over lesgeven in Australië, maar het lukt niet om een PB te sturen. Hoe kan ik in contact met je komen?
Hoi Michelle, zoals Gwen al aangaf moet je eerst 10 berichten plaatsen op het forum voordat je PB's kunt versturen (maatregel tegen spammers). Ik heb je account handmatig aangepast en je zou nu PB's moeten kunnen versturen.
 
Hoi Michelle,

(Vanaf Tokyo airport, ik ben net in NL geweest: wOOt 3 weken wintervakantie). Om te beginnen zou ik zeggen lees mijn 'laatste stand van zaken' draadje even. Daar staat al vrij veel info in. Je moet eerst IELTS en visa hebben. Ik kon in 2010 meteen een permanent residency aanvragen, maar misschien is dat veranderd. Daarnaast moet je ook nog een soort van lesgeefbewijs hebben. In victoria is dat http://www.vit.vic.edu.au/Pages/default.aspx
kijk daar maar eens even.

Dan ga ik nu boarden en heel hard de 2e leerling van me die ik net zag negeren, haha
Ik had al beleefd een praatje gemaakt met de 1e. Je hebt ook nooit echt vrij he?
 
Haha, dat probleem is er dus overal! Ben je lekker aan het shoppen staat er een leerling voor je neus: 'Hallo Juffrouw!:)'
Je hebt in ieder geval goed weer gehad op je vakantie! Lekker!
 
Back
Top