domiciliëring / tijdelijke afwezigheid bevolkingsregister

San

New Member
Dag allemaal!

We hebben een praktische vraag - aan de Belgische forumleden - ivm onze (tijdelijke) verhuis uit België.

- Hoe hebben jullie jullie afwezigheid precies geregeld op de gemeente / stad waar jullie woonden in België?
Lijkt 'tijdelijke afwezigheid' jullie een geschikte optie om het eerste jaar te overbruggen? Of wat zijn de andere opties?

- Wat hebben jullie gedaan met jullie domiciliëring?
We zouden ons gemeenschappelijk adres wel graag behouden, ivm het bewijzen van onze de facto relatie.

We weten momenteel nog niet hoe lang we precies weg zullen zijn: een jaar of langer.
Daarom zijn we in nu in elk geval al op zoek naar een tijdelijke oplossing.

Graag jullie ervaringen / tips!
Heel erg bedankt!!

San

Geen idee, maar een kleine bump voor onze Belgische vrienden. ;)

Helaas weinig Belgen hier? Ze waren er wel in het verleden maar de meeste zijn in OZ gesetteld of terug in BE lijkt het?

Wij zijn nog niet vetrokken, maar willen wel permanent emigreren, dus zullen ons volledig uitschrijven volgens mij :)

Hm, ik zag deze vraag nu pas, maar goed, al is het veel te laat, misschien is een antwoord voor anderen nog wel nuttig. Wij verblijven nu een jaar in de VS en hebben daarvoor inderdaad tijdelijke afwezigheid aangegeven. Als je nog niet weet of je langer wegblijft, is dat echt wel de beste oplossing volgens mij, omdat een heel aantal zaken dan ook gewoon doorlopen. Zodra je langer wegblijft, ben je ook verplicht je domiciliëring aan te passen, en dan worden een hoop zaken ingewikkelder. Dan moet je dit ook opgeven/aanpassen bij de bank, voor je huis/appartement indien van toepassing, voor de mutualiteit etc. Kortom, die tijdelijke afwezigheid is een goeie manier om officieel in orde te blijven bij alle instanties en toch een jaar in het buitenland te wonen. Zo hebben we ook onze contracten voor elektriciteit, internet etc. laten doorlopen, en het verbruik opgenomen in het contract met de housesitter/huurder. Dat bespaart ook een hele hoop geregel om al die contracten aan te passen bij vertrek en bij terugkeer.

mmm, met die doorlopende contracten op je eigen naam en dan opnemen in het huurcontract loop je toch echt wel een risico! In meest extreme geval kweken ze hennep op jouw elektriciteitsrekening en zijn ze vervolgens (na de oogst) met de noorderzon vertrokken, zonder uiteraard de elektriciteitsrekening en huur te betalen. Komt helaas echt voor.... heb het in mijn werkkring verschillende keren gezien.

mmm, met die doorlopende contracten op je eigen naam en dan opnemen in het huurcontract loop je toch echt wel een risico! In meest extreme geval kweken ze hennep op jouw elektriciteitsrekening en zijn ze vervolgens (na de oogst) met de noorderzon vertrokken, zonder uiteraard de elektriciteitsrekening en huur te betalen. Komt helaas echt voor.... heb het in mijn werkkring verschillende keren gezien.

Ja, dat snap ik wel. Nu, er woont iemand in die we kennen, en die ook voor onze kat zorgt. Dus ja, je kan problemen hebben, maar de kans is in dit geval zeer beperkt. Voor ons is het een prima oplossing, maar het hangt zeker van de omstandigheden af. We zouden het ook nooit zo doen mochten we onze housesitter niet kennen.

Heel wat maanden later (ondertussen in Perth, met een 457-aanvraag die loopt...;-)) heb ik een nieuwe vraag ivm 'tijdelijke afwezigheid' in België :)

In september 2016 zijn we vertrokken uit België, en we hebben ons voor vertrek tijdelijk afwezig gemeld.
Ondertussen zitten we in Perth, waar we wachten op de afloop van onze visum-aanvraag... (Mijn job staat gelukkig wél nog op de lijst... Oef!)
In juli gaan we terug even naar België, om vrienden/familie te bezoeken én om ter plaatse wat praktische zaken te regelen.

Nu komt de vraag:
Is ons uitschrijven uit het bevolkingsregister (na 12 maanden afwezigheid) onze enige optie?
Zou het toch niet mogelijk zijn onze tijdelijke afwezigheid te verlengen met een extra jaar, omdat we in juli enkele weken in het land zullen zijn (ons aanmelden bij aankomst en enkele weken later terug afmelden voor vertrek)??

De reden waarom we dit toch even onderzoeken: we zijn niet van plan heel erg lang in Australië te blijven (max 2 jaar), en we plannen elk jaar een bezoek aan België (waarbij we bij de gemeente kunnen langsgaan).
Op deze manier zou alles gewoon doorlopen, zoals ook onze mutualiteit.

We hebben nl. opgemerkt dat we van de CM telkens een Europse Ziekteverzekeringskaart ontvangen die slechts voor één jaar geldig is, wat wil zeggen dat we slechts tijdelijk beroep zullen kunnen doen op Medicare.
Want zonder CM, geen Europese Ziekteverzekeringskaart en bijgevolg geen Medicare meer...
Heeft iemand hiermee ervaring?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
San

Hm, geen ervaring mee, maar ik denk toch dat mutualiteit en gemeente twee verschillende zaken zijn. De gemeente zou je inderdaad kunnen proberen zo, ik vrees dat het wel eens van de gemeente en ambtenaren kan afhangen wat ze wel of niet aanvaarden. Maar proberen kan geen kwaad.

Toen ik informeerde bij de mutualiteit, hing het ervan af of we inkomen hadden in België. Als je een bepaalde tijd onder een minimumgrens valt, dan vervalt sowieso je mutualiteit omdat je geen bijdragen levert. Dit is echter met vertraging, als ik me goed herinner, volgt de berekening twee jaar later. En dan kan het dus zijn dat je moet gaan bijbetalen om in orde te blijven, of dat je 6 maanden van de mutualiteit wordt verwijderd tot alles weer in orde is. Ik heb een andere mutualiteit, maar had wel het geluk iemand aan de lijn te hebben die hier iets van afwist, dus je kan altijd eens informeren of dit klopt. Een alternatief is met DIBISS te werken, de dienst overzeese sociale zekerheid. Wel, sinds 1 januari zijn die opgehouden te bestaan en zijn de functies overgenomen door de respectievelijke instanties die daarvoor instaan. Dit betekent dat je via de RSZ meer zou moeten te weten komen. Wij betalen via die weg bijvoorbeeld voor het pensioen voor het jaar dat we afwezig zijn en niet in België werken (loopt nu via de pensioendienst). Het is niet goedkoop, maar kan een optie zijn om in orde te blijven. Hopelijk heb je hier wat aan...

Back