Doomsday is coming

slatsr

Well-Known Member
... or is it?

Het altijd zonnige Sydney :p (en vooral de Newcastle/Hunter/Central Coast areas) heeft een flinke storm te verduren.

http://www.smh.com.au/environment/w...-pound-nsw-for-third-day-20150421-1mqam6.html

Wonende aan de Central Coast, wij hebben in 48 uur tijd meer dan 230 mm regen gehad (dat is bijna een derde van de Nederlandse jaarlijkse regenval). En er zijn gebieden ten noorden van Newcastle die nog meer in een enkel dag hebben gekregen. Huizen drijven weg, mensen overleden. Wind vergelijkbaar met een categorie 1 cycloon heeft menig boom ontworteld. Meer dan 200.000 huishoudens (schatting van Ausgrid) zijn zonder stroom komen te zitten. Wij zitten nu al voor de tweede dag zonder stroom en het kan volgens Ausgrid nog dagen duren voor we het weer terug hebben. Gelukkig staat ons huis nog en heeft het werk wel stroom, een warme douche en internet...
 
Ik heb de foto's en beelden gezien, heftig! Hier in sunny Queensland hebben wij er weinig van gemerkt, maar het kan hier ook te keer gaan. Ik zorg dat ik altijd voor minimaal drie dagen eten in huis heb (en dan niet in de vriezer) en ik de zaklamp blindelings kan vinden. Ik hoop dat het weer gauw een beetje opklaart en de storm luwt. Mijn man vliegt op dit moment ergens boven Sydney om te landen. Succes met hozen!
 
Ik heb de foto's en beelden gezien, heftig! Hier in sunny Queensland hebben wij er weinig van gemerkt, maar het kan hier ook te keer gaan. Ik zorg dat ik altijd voor minimaal drie dagen eten in huis heb (en dan niet in de vriezer) en ik de zaklamp blindelings kan vinden. Ik hoop dat het weer gauw een beetje opklaart en de storm luwt. Mijn man vliegt op dit moment ergens boven Sydney om te landen. Succes met hozen!
Ik hoop dat je man een sterke maag heeft ;) Ik werk in Mascot niet ver van het vliegveld en op het moment dat je jouw reaktie schreef ging het hier flink tekeer. Maar hij zal vast wel veilig landen.
 
Hij is inmiddels geland. Vlucht was normaal, landing ook, maar het vliegtuig had wel een uur in de holding gezeten. Waarschijnlijk vlogen ze dus nog boven de wolken toen het bij jullie zo te keer ging. Mijn man heeft zelf altijd gezweefvliegd, dus hij is wel wat gewend, itt mij
 
Het is inderdaad heftig. De kracht van water is ons Nederlanders niet onbekend, maar de wind hier, dat is wel een verhaal apart hoor. Heftige beelden uit zuid Sydney, kilometertje van ons vandaan. Alles staat onder water, de straten hier rondom ons heen. Bondi beach heeft meer zand op de boulevard dan op het strand zelf. De natuur is de overwinnaar op dit moment. Maar de aussies laten zich niet kisten, Sydney airport is bijvoorbeeld geen moment gesloten geweest. En het openbaar vervoer doet er alles aan om mensen thuis te krijgen van hun werk. Perfect showing of the aussie spirit. Zoveel vrijwilligers overal, die er alles aan doen om anderen te helpen. Hartverwarmend. dus we komen er wel doorheen. Maar heftig is het wel.
 
Hier in de lower mountains valt het mee. Paar bomen om, heel veel regen maar niet die enorme windvlagen zoals in Sydney. Sterkte daar in het noorden, heb inmiddels heel wat luchtfoto's wel heel veel water gezien Hoop dat je gauw weer stroom hebt!
 
Het is nu weer rustig en droog. De grote schoonmaak kan beginnen. Voor mij is het nu de derde dag zonder stroom. Ben benieuwd hoe het @Rixta is vergaan, zij woont in Maitland wat deel uit maakt van het gebied dat het hardst getroffen is.
 
jeetje zeg! Veel succes met de schoonmaak en hopelijk hebben jullie gauw weer stroom
 
Bar zeg, die beelden.

Nou, succes met de nasleep, iedereen die ermee te maken heeft.

Wel apart: ieder jaar is er wel een (mini) ramp. Zijn het geen bosbranden, dan is het wel overstroming, of beiden.
Iemand uit Sydney die ik ken, meent dat het ongeveer even heftig is als de najaarsstormen in NL.
Ik weet het niet, ben er niet bij. Maar ik kan me voorstellen dat het een soort 1953 is: Samenloop van omstandigheden.
Worden er ook plannen gemaakt voor het bouwen van versterkingen?
 
Bar zeg, die beelden.

Nou, succes met de nasleep, iedereen die ermee te maken heeft.

Wel apart: ieder jaar is er wel een (mini) ramp. Zijn het geen bosbranden, dan is het wel overstroming, of beiden.
Iemand uit Sydney die ik ken, meent dat het ongeveer even heftig is als de najaarsstormen in NL.
Ik weet het niet, ben er niet bij. Maar ik kan me voorstellen dat het een soort 1953 is: Samenloop van omstandigheden.
Worden er ook plannen gemaakt voor het bouwen van versterkingen?
Vwb de wind was het in Sydney inderdaad vergelijkbaar met een windkracht 10 storm in NL, maar bij Newcastle was het windkracht 12 voor 2 dagen lang, niet echt je jaarlijkse najaarsstorm. Vwb de regenval, ik kan me niet heugen dat NL zulke hoeveelheden water in een etmaal te verwerken had. Springtij had er verder niets mee te maken en ook geen overstromingen veroorzaakt door dijkbreuk of iets dergelijks, dus niet vergelijkbaar met 1953.

Wat de effecten van dergelijke omstandigheden betreft, het is hier toch wel een beetje anders dan in NL:
- heuvelachtig terrein zorgt voor concentratie van water in lagere gebieden
- huizen zijn veelal veel lichter in constructie
- veel (eucalyptus)bomen overal (wat dus ook bosbranden gevaarlijk maakt)
- stroomkabels veel bovenstraats ipv onder de grond (wat soms ook de oorzaak van bosbranden kan zijn)
- ondermaatse drainage in de straten

Er zal niet veel gedaan kunnen worden aan de bovenstaande factoren en waar het wel mogelijk zou zijn zullen ze niet zo veel geld willen besteden aan iets dat eens in de tig jaar gebeurt.
 
Dat is wel heftig allemaal die foto's! Heb je zelf verder geen schade behalve dan een ontdooide vriezer? Succes met het schoonmaken!
 
Dat is wel heftig allemaal die foto's! Heb je zelf verder geen schade behalve dan een ontdooide vriezer? Succes met het schoonmaken!
De stroom is vandaag weer terug voor ons (hadden wel net een 5 min onderbreking). Wij hebben gelukkig geen schade aan het huis; ik denk dat de heuvel ons wat afgeschermd heeft. Bij de buren is er wel een boom gevallen, maar die rust op hun kippenhok en een palm; als die wel gevallen was dan was de schutting gesneuveld. De kruin hangt over onze tuin. Ben benieuwd hoe ze dat gaan opruimen.
 


OFX
Back
Top