Door de bomen het bos niet zien

Ik ben mij aan het inlezen in de diverse visa`s maar het zijn er zoveel!
Stel mijn man kan op een skilled visum, is deze dan voor altijd of tijdelijk?
En ik kan dan gewoon mee?

En is het handiger om van te voren al een baan te zoeken?

Hoi Suzie!

Welk skilled visum heb je het over? Skilled Independent 189 is meteen permanent. De rest weet ik niet zeker. Staat je mans beroep op de SOL en hebben jullie genoeg punten? Zo ja, kan jij meeliften op dat visum. Je moet dan wel je relatie aantonen. Dit zal appeltje eitje zijn als je getrouwd bent.

Vantevoren een baan zoeken is erg moeilijk. Maar ligt mss ook weer aan de sector waar je man werkzaam in is...
Lees anders eens het topic 'werk is moeilijk te krijgen'.

Hoi, met de visa wizard op de border.gov.au site krijg je wellicht veel visa terug. Maar de meeste zul je zo al af kunnen strepen (visitor visa etc.)

Voor elk visum staat behoorlijk duidelijk omschreven waar je aan moet voldoen en waar je dan recht op hebt. De kleine lettertjes komen daarna ;)

Mocht je echt duizelig worden/blijven. Kijk dan eens of een emigratie bureau een assessment voo rje kunt doen. Die weten vrij snel welk visum bij jouw situatie en wensen past. M2A is een goede/veel gebruikte waar wij goede ervaringen mee gehad hebben. Maar er zijn ook andere bureau's (is ook een draadje van; heb je een bureau gebruikt, welke en waarom)

Succes!

Bedankt voor de antwoorden.
Het beroep van mijn man staat op de SOL lijst.
M2A heeft tijdelijk een kansberekening stop helaas.

Ik loop vast in de puntenlijst. Ik heb door omstandigheden mijn bachelor niet afgemaakt en heb alleen de propedeuse + een mbo niveau 4 diploma.

Ik heb dit forum al doorgespit, het is echt ontzettend veel informatie :).

Ik ben ook niet zo thuis in de nieuwe puntenlijst, sorry. Wellicht dat er mensen zijn met meer kennis van het huidige systeem!

Misschien kan ik hier nog een aanvullende vraag stellen.
Ik zie salarissen waar bijstaat + super.
Wat betekend super?

En wat heb je ongeveer nodig om van te leven? Ik heb begrepen dat het in Australië allemaal duurder is en ik heb ook al diverse voorbeelden gelezen van uitgaven en dergelijke.

Last edited:
Super is het gedeelte van je salaris dat je op zij zet voor je oude dag. Het pensioenstelsel is hier wat anders dan in NL. Meestal is de super die ze vermelden de minimaal verplichte 9.5%. Voor het gemak vermelden ze salaris na afstaan van super omdat dat het bedrag is waar je nu van moet leven.

Wat je nodig hebt om van te leven hangt van vele factoren af. Zoek maar eens op het forum, er is al heel wat over geschreven.

Bedankt voor de antwoorden.
Het beroep van mijn man staat op de SOL lijst.
M2A heeft tijdelijk een kansberekening stop helaas.

Ik loop vast in de puntenlijst. Ik heb door omstandigheden mijn bachelor niet afgemaakt en heb alleen de propedeuse + een mbo niveau 4 diploma.

Ik heb dit forum al doorgespit, het is echt ontzettend veel informatie :).

Waar loop je op vast? Als je echtgenoot zijn beroep op de sol lijst staat dan is jouw opleiding verder niet van belang.

Bedankt voor de links ik ga ze meteen bekijken.

Ik ben er nog niet uit welke eisen er aan mij gesteld worden.
Ik zie zoveel verschillende ielts scores etc.

Als het beroep van je man op de SOL staat,, kunnen jullie voor een permanent 189 visum gaan (https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/189-), ALS je man zijn beroep positief assessed wordt door de betreffende instantie en ALS hij in totaal minstens 60 punten verzameld.

De hoofdaanvrager van het visum (in dit geval je man), verzamelt de punten, hij kan wel punten bijkrijgen wanneer jou beroep ook op de SOL zou voorkomen en ook positief assessed is, maar volgens mij is dat in jullie geval een beetje moeilijk ..

De hoofdaanvrager krijgt punten voor leeftijd, opleiding, ... , maar ook voor IELTS. Hoe beter je man dus scoort op de IELTS, hoe meer punten jullie kunnen claimen, wat belangrijk kan zijn voor het halen van de 60 punten.

Voor ons was het bv zo dat mijn partner niet veel werkervaring heeft, en hierdoor dus minder punten kreeg, waardoor hij op elk onderdeel van de IELTS een 8 moest halen om aan de minimum 60 punten te raken.

Als "meelifter" moet je trouwens niet zo'n heel hoge score halen op de IELTS, ik weet wel niet meer hoeveel juist .. een 6 of 6,5 dacht ik :)

IELTS 4,5 gemiddeld als partner op 189 visum.
Je moet inderdaad kijken of je man genoeg punten kan scoren.

Dus mijn man kan door een hoge IELTS meer punten scoren?
Die 4.5 voor mij zou wel haalbaar moeten zijn.
Mijn man is beter in Engels.
Ook fijn dat het voor mij niet perse academic hoeft te zijn :).
Al wil ik die misschien nog wel halen maar is hiervoor niet noodzakelijk.

Wel jammer dat hij ouder is, dan krijg je meteen al minder punten.

Gelukkig minder... Dat moet toch te doen zijn :).
Kan ik eerst een general doen en dan later alsnog de academic?
(general voor het visum dus).

Back