Door ouder recht op nationaliteit - verlies nederlandse?

sammyrose1994

New Member
Hi All!

Mijn moeder is in 1960 in Melbourne geboren en heeft toen bij haar geboorte naast de Nederlandse (van mijn opa en oma) ook de Australische nationaliteit verworven. Als kind is ze toen naar Nederland verhuisd. Op dit moment heeft ze geen Australisch paspoort en ze hebben mij bij mijn geboorte ook niet als Australische opgegeven. Desondanks kom ik volgens mij in aanmerking voor citizenship by descent. Ik heb een half jaar in Australië gewoond/gereisd toen ik daar studeerde en vond het fantastisch. Nu wil ik graag terug om hier voor een langere periode te werken en te wonen, een Australische nationaliteit helpt natuurlijk bij het vinden van een baan! Vooral omdat ik pas 23 ben en niet veel werkervaring heb (wel een bachelor en master afgerond), wordt een skilled visum krijgen moeilijker.

Ik wil niet mijn Nederlandse identiteit verliezen. Dus is mijn vraag is er een verschil tussen het vrijwillig aannemen van een nieuwe nationaliteit (naturalisatie), en het verkrijgen van een nieuwe nationaliteit door geboorte recht? Met andere woorden, verlies ik mijn Nederlandse identiteit of niet?

Ik heb met verschillende ambassades / instanties aan de lijn gehangen, maar de antwoorden verschillen nogal. Hoop dat iemand anders (recentelijk) een soortgelijke situatie heeft meegemaakt!

Alvast bedankt:)

Groetjes,
Sammy
 
Hi SammyRose,

Ik ben in Australia geboren uit Nederlandse ouders en heb pas op mijn 30e mijn citizenship laten bevestigen en toen een Australisch paspoort aangevraagd. Ik heb nu gewoon 2 paspoorten, dus ben niet de Nederlandse kwijtgeraakt. Jij bent gewoon ook Australier vanaf je geboorte, dus papieren in orde maken, paspoort aanvragen en in het vliegtuig deze kant op! Ik zie geen probleem.
 
Sammy ik ben heel erg benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.
Ik zit in het zelfde schuitje.
Heb mijn citizenship by descent aangevraagd maar die is helaas afgewezen vanwege onvoldoende bewijs.
De overheid vraagt om een document wat aantoont dat mijn vader op z'n 4e terug is verhuisd naar nederland.
Geen idee hoe en waar ik dit kan vinden.
Als er iemand hier verstand van heeft zou het mij enorm blij maken.

Heb 1,5 jaar in Australie gezeten en ben nu bijna een jaar terug.
Mis alles enorm.


Groeten Jim,
 
Hi Jimbte,
Misschien kun je een schoolarchief checken waaruit blijkt dat jouw vader is ingeschreven als nieuwe leerling op zijn lagere school/kleuterklas? Registratie in de gemeente waar hij ging wonen? Succes!
 
Hi Red Dust en Jimbte,

Bedankt voor jullie reactie.
@Red dust maakt het dan niet uit dat jij in Australie geboren en ik niet (dus 2de generatie)? Tot nu toe verwijst iedere instelling me naar deze 3 voorwaarden: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...isch-verlies-van-de-nederlandse-nationaliteit. Daar val ik niet onder:(

@Jimbte, vervelend! Is er inderdaad bij de gemeente geen record van? En anders zou ik inderdaad proberen een basisschool te mailen om te kijken of je vader daar in het systeem staat. Mocht ik zelf verder gaan met procedure en eruit komen, laat ik het weten!

Groetjes,
Sammy
 
Ik ben vandaag naar het IND kantoor gegaan, en zij hebben inderdaad bevestigd dat je niet je Nederlandse identiteit verliest wanneer je recht hebt op deze nationaliteit rechtswegen. Dus in principe goed nieuws, ben benieuwd of ze citizenship by descent dan accepteren. @Jimbte had jij alleen een geboorte akte van je vader of ook nog andere bewijsstukken dat je vader Australisch is?
 
@Jimbte, als je vader inlogt op mijn overheid en dan kijkt bij persoonlijke gegevens ==> basisregistratie personen ==> staat er als het goed is een kopje met immigratie en wanneer je vader vanuit welk land naar NL is gekomen! Dat zou voldoende bewijs moeten zijn toch?
 
Ik weet niet hoe slim ze in Nederland zijn met het "Nederlanderschap verliezen".
Ik kom vandaag net terug van twee weken Nederland, ligt er een brief te wachten: "Uitnodiging tot registratie kiezers buiten Nederland".
Terwijl ik al 3 jaar Aussie ben, en ook al 3 jaar geen Nederlands paspoort meer heb.
 
Ik weet niet hoe slim ze in Nederland zijn met het "Nederlanderschap verliezen".
Ik kom vandaag net terug van twee weken Nederland, ligt er een brief te wachten: "Uitnodiging tot registratie kiezers buiten Nederland".
Terwijl ik al 3 jaar Aussie ben, en ook al 3 jaar geen Nederlands paspoort meer heb.

En, krijg je dan geen warm en welkom gevoel van binnen :p
 
Ik weet niet hoe slim ze in Nederland zijn met het "Nederlanderschap verliezen".
Ik kom vandaag net terug van twee weken Nederland, ligt er een brief te wachten: "Uitnodiging tot registratie kiezers buiten Nederland".
Terwijl ik al 3 jaar Aussie ben, en ook al 3 jaar geen Nederlands paspoort meer heb.
Dat is vrij simpel, twee aparte administraties. En omdat je bij registratie je Nederlandse identiteit moet aantonen is er ook geen noodzaak om dat te koppelen/screenen.

Een betere vraag is: als ik mij permanent registreer, hoe kunnen ze voorkomen dat ik een stem uitbreng als ik pas na registratie mijn Nederlanderschap opgeef?
 
Dat is vrij simpel, twee aparte administraties. En omdat je bij registratie je Nederlandse identiteit moet aantonen is er ook geen noodzaak om dat te koppelen/screenen.

Een betere vraag is: als ik mij permanent registreer, hoe kunnen ze voorkomen dat ik een stem uitbreng als ik pas na registratie mijn Nederlanderschap opgeef?
Sterker nog.
Als ik, voor mijn citizenship, een nieuw NL paspoort had aangevraagd, had ik dan nog 10 jaar kunnen stemmen??
 
Hi All!

Mijn moeder is in 1960 in Melbourne geboren en heeft toen bij haar geboorte naast de Nederlandse (van mijn opa en oma) ook de Australische nationaliteit verworven. Als kind is ze toen naar Nederland verhuisd. Op dit moment heeft ze geen Australisch paspoort en ze hebben mij bij mijn geboorte ook niet als Australische opgegeven.
Sammy

Hi Sammy,

Vraagje over de info die je kreeg van IND... heb je al je persoonlijke gegevens moeten voorleggen en werd toen geconcludeerd dat je je AU paspoort kon halen op basis van "descent" en dat Nederland dat accepteert zonder dat je daardoor je Nederlandse paspoort kwijt bent?

Ik zit in dezelfde situatie en het enigste wat ik heb gelezen is: "Als je bent geboren uit ouders met twee verschillende nationaliteiten dan heb je van rechtswege beide nationaliteiten en kent Nederland geen voorbehoud t.a.v. de dubbele nationaliteit door geboorte".

Op de blog van Eelco Keij... https://eelcokeij.com/2015/01/09/kamervragen-dubbele-nationaliteit/#comment-2282 - zijn er mensen in dezelfde situatie (NL-AU) als ons en die roepen dat ze hun Nederlands paspoort kwijtzijn/raken als ze hun tweede paspoort aanvragen op basis van "descent" (terwijl ze de nationaliteit al van geboorte hebben zoals wij).

Ik snap het niet meer en iedereen vertelt wat anders (instanties, advocaten etc.). Blijkbaar is het niet eenvoudig al vindt je nergens concrete en duidelijke info over hoe het nu echt zit.
 
Back
Top