Down Under van Men at Work blijkt plagiaat

alieNL

Well-Known Member
Down Under van Men at Work blijkt plagiaat

SYDNEY -
Het nummer Down Under van de Australische band Men at Work is gejat. Een rechter oordeelde donderdag dat de band plagiaat heeft gepleegd met het alom bekende Australische lijflied.

De band om zangers Colin Hay en Ron Strykert maakte begin jaren '80 furore met het nummer Down Under, dat het reilen en zeilen van het Australische leven beschrijft. Een Australische rechter concludeerde echter dat een fluitriff in het nummer komt van het Australische kinderliedje Kookaburra Sits in the Old Gum Tree uit 1935.

Muziekmaatschappij Larrikin heeft de rechten voor dat versje en klaagde daarop Men at Work aan. Met succes. Larrikin eist nu veertig tot zestig procent van de opbrengsten van het lied. Kookaburra werd geschreven door lerares Marion Sinclair. Het liedje wordt sinds jaar en dag aan schoolkinderen voorgezongen.

Bekijk hier de videoclip van het nummer Down Under van Men at Work.

Nou ik vind het in de verre verste niet op elkaar lijken...
undecided.gif

ik dus ook niet.. 'mm ben ik gelukkig niet de enige die niet 'de overeenkomsten' hoort... ik ken beide nummers dus toen ik het vanochtend las (zonder geluidmateriaal) vond ik het al een beetje een vreemd bericht.

Dit gaat echt nergens over, zelfs als die twee liedjes over elkaar gelegd worden hoor je 't nog niet. En waarom nu pas ondekt, 30 jaar later??

ff een update, nu ik 't nog eens afspeel (in m'n hoofd) hoor je toch wel overeenkomst: 't 2e stukje van het Men at work fluitje is het 1e deel van het kinderliedje. MAW is dus wel 'geinsprireerd' geweest ;)

Plagiaat of niet.. je kunt niet 27 jaar na dato hier nog een rechtzaak over beginnen. Dat gaat echt helemaal nergens over. Het is niet als of ze hun hit 27 jaar verborgen hebben gehouden. Het nummer is al zo ontzettend lang een hit en nu begin er iemand te piepen... Plagiaat: Ja (waarschijnlijk per ongeluk) Boete: Nee

Sacha

Wat is het toch jammer in de wereld dat geld ruiken belangrijker is dan mensen laten genieten.
Ik had een keer DVDs besteld van een prgramma van vroeger met een hilarisch stukje erin waarin een hoofdpersoon een stukje zingt van The Police. Was er om auteursrecht redenen uitgeknipt... hoe sneu kun je zijn? Als het al invloed heeft (wat ik betwijfel) dan zal het nog eerder zo zijn dat mensen daardoor weer The Police gaan kopen dan dat ze dit gebruiken als ze ernaar willen luisteren!

En waarom nu pas ondekt, 30 jaar later??
Mr Lurie said the alleged Kookaburra connection was raised on the ABC TV show.

"This question was posed on Spicks And Specks: 'What children's song is contained in the song Down Under?' The answer was: 'Kookaburra'," Mr Lurie said.

"The next day, my email and phone lit up with people asking: 'Do you know about this?'

Maar dat hele proces is wel een lachertje; "What a load off bull!"

Bart

Zoals Sjoem aangeeft is het fluitstukje wel degelijk gekopieerd. Maar volgens mij was dit ook de bedoeling ervan. Waar ter wereld hebben ze nog meer kookabarra's? Heel Australisch dus.

Maar inderdaad waarom nu pas? Dat hadden ze moeten doen toen het liedje een hit was... then it would have made sence! Dit komt bij mij over alsof ze hebben gekeken waar ze nog wat geld van los konden krijgen.

wel een liedje wat ik altijd uit volle borst mee zing!

Vandaag op "the 7PM project" ( een tv programma) lieten ze een stukje van een Midnight oil song horen en dat leek veel meer op dat kookabaru liedje dan dat van Men down under.
Misschien moeten ze de royalties maar aan de kookabaru's geven, zij waren per slot van rekening de eeste.

groetjes Johan

Blijkt dat degene ,(die roepen om die miljoenen en dat men at work het liedje gestolen hebben), niet eens de schrijvers zijn van het liedje ze hebben alleen de wettelijke rechten.
Disney doet dit al jaren en gooit er dan een eigen swing aan en dat doen ze magical.
Mijn mening....ooh ooh daar komt Jack met zijn mening ze zetten zich aardig voor paal , inspiratie is waar de wereld omdraait.
Ze hadden beter in het nieuws kunnen brengen dat de mannen van downunder de inspiratie van hun prachtig lied gekregen hebben van "ons" nummer , een nummer van 75jaar geleden....en het daarbij laten.

http://www.youtube.com/watch?v=DNT7uZf7lew

Jack :evil:

Blijkt dat degene ,(die roepen om die miljoenen en dat men at work het liedje gestolen hebben), niet eens de schrijvers zijn van het liedje ze hebben alleen de wettelijke rechten.
En ze hebben die rechten pas jaren na het schrijven van "Down Under" verkregen.

Bart

Back