Dringend vraagje. Hoe zit het met medicijnen op de luchthaven?

claudia285

New Member
Hallo

Wij vertrekken zaterdag richting Sydney. Nu moet ik nog al een aantal medicijnen meenemen... Eentje ervan is op medisch voorschrift, de andere zijn gewoon pijnstillers (voor mijn zoontje). Wat moet ik hiermee?
Mijn huisarts kon er niet op antwoorden en de apoteek weet het ook niet.
Het gaat hier om een verpakking van 200 ml dus die ga ik zowieso om laten zetten in 100 ml, maar moet ik hier dan nog ergens een attest voor halen???
De andere zijn gewoon neussprays...
Kan er mij iemand dringend een antwoord op geven. Oh ja, ik ben van België (nog even...)
Groetjes
Claudia

Hoi Claudia

Ik heb altijd heel veel medicijnen mee genomen naar Australia en heb nog nooit problemen gehad.
Voor de medicijnen op voorschrift had/heb ik een medicijnenpaspoort , die kan je in Nederland bij de apotheek krijgen ,ik weet niet hoe dit in Belgie zit.
Succes en alvast een goede vlucht :up:

@Claudia:
Dubbelposten is niet toegestaan, vandaar dat ik je andere draadje heb verwijderd. Bovendien heb ik je draadje verplaatst naar de juiste rubriek.

Wij hebben ook altijd een berg medicijnen mee en hebben er geen paspoort of iets dergelijks voor.
Zorg er voor dat het in de orginele verpakking zit en vermeld het eerlijk op dat briefje wat je moet invullen als je land.
Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, wel met snoep dat op fruit leek maar daar werd toen ze het ondekten om gelachen (het was marsepijn)

Kees

Hoi,

Wij vliegen om de haverklap naar en van NZ, en ik neem m'n medicijnen altijd mee in m'n handbagage, en in plaats van het medicijnenpaspoort heb ik altijd een recente uitdraai van voorgeschreven medicijnen van de apotheek bij me voor het geval er naar gevraagd zou worden. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens heb moeten invullen voor customs wat ik allemaal bij me heb, maar blijkbaar gebeurt dat soms wel, Kees? Zal van het land waar je landt afhangen.

Wat betreft de 100ml-regel, Emirates zegt dit (en ik neem aan dat dit algemeen geldt, anders kan je het op de website van je vliegtuigmaatschappij opzoeken):

5. Exemptions will be made for medications, baby milk / foods and special dietary requirements. An appropriate and proportionate means of verifying the nature of such items will need to be available.

Goeie vlucht :)

Ik weet niet beter of dan dat je australie binnenkomt je een formuliertje (meer een kaartje) moet invullen met je naam en dergelijke

daar vul je ook in of je voedsel en medicijnen bij je hebt

Kees

Hmmm....Je bedoelt het customs kaartje dat je op het vliegtuig krijgt waar je 'ja' of 'nee' aankruist bij een hele lijst dingen of je die bij je hebt? Voedsel staat daar wel bij, ja, maar medicijnen niet. Althans, 't heeft nooit op 'mijn' kaart gestaan ;-)

goed van je Claudia, ik had er nog niet bij stilgestaan maar ook ik neem straks medicijnen mee... :up:

groetjes en een prettige voorspoedige reis

Hummer

Toen wij op reis vertrokken hadden we een hele hoop medicijnen mee (in onze bagage, niet in de handbagage) Onze huisarts had een lijstje gemaakt met alle medicijnen erop en we hebben netjes op het aankomstformuliertje aangegeven dat we medicijnen in onze bagage hadden. Ze hebben ons daarna gevraagd of het gewoon om travelmedication ging en toen mochten we door. 

Veel succes  :up:
Groetjes T

Ik ben verschillende keren naar Australie gereisd en de laatste keer was volgens mij de kaart veranderd. Eerst stond er in het algemeen medicijnen en nu alleen maar kruidenmedicijnen of zoiets. Dus de ibuprofen hoef je niet meer aan te geven.

Wij hadden een berg medicijnen voor 3 van ons bij ons. Een voorraad van 6 maanden, gewoon in de koffer. Bij de douane gemeld dat het om voorgeschreven medicijnen ging (overal zit de apotheekstikker op) en alles was in orde.

Ik denk dat je inderdaad doelt op de vloeistoffenregeling? Medicijnen zijn inderdaad exempt (uitgesloten) van deze regel. Daarbij kun je vloeistoffen natuurlijk ook altijd reduceren tot max. 100ml als je dat kunt. Ik neem aan dat neussprays sowieso al minder dan 100ml zijn?

Let op: in Australie kan je ibuprofen 400mg niet zonder recept verkrijgen. Gaat tot max 200mg tabletten. Of dat invloed heeft op invoer weet ik niet.
(ik heb nooit problemen gehad met mijn 400mg pijnstillers)

Henriette

Hoi Claudia,

Huis-tuin-en-keuken medicatie (paracetamol, ibuprofen, otrivin neusspray enz) zijn allemaal probleemloos mee te nemen. Is de zgn ''available over the counter'' groep, oftewel niet-receptplichtige medicatie.

Medicatie op voorschrift is ook zonder problemen mee te nemen, mits je een medicijnpaspoort, een lijst van je apotheek of een briefje van je dokter meeneemt (in het Engels!). De orginele apotheekstickers op de doosjes laten zitten is ook n slimme tip.

Wel moet je oppassen met sederende (= sufmakende) medicamenten (zware slaaptabletten, bepaalde antidepressiva, hoge doseringen antihistaminica enz). Hetzelfde geldt voor morfine-achtige pijnstillers (bijvoorbeeld tramadol, ms-contin, durogesic, fentanylpleisters enz).
Hier moet goed van gedocumenteerd zijn voor wie ze bedoeld zijn (volledige namen en geboorte datum op de verpakking en beschreven in een paspoortje of doktersbrief). Tevens mag je van deze middelen slechts kleine hoeveelheden meenemen.

In Australie is vrijwel alle Nederlandse/Belgische medicatie beschikbaar, soms onder een andere naam, of een ietwat andere dosering, dus no worries.

Wellicht een handige tip: laat je huisarts een Engelse (samenvatting) van je medisch dossier schrijven en neem dit mee als je je aanmeldt bij een Australische GP/family doctor.

SUCCES!
en prettige reis  :up:

Ik hoorde dat er het één en ander veranderd is sinds 1 janauari 2008 voor het meenemen van morfine achtige medicijnen en nog een aantal andere medicijnen. Voorheen was een medicijnenpaspoort genoeg om die medicijnen mee te nemen. Nu moet je een verklaring hebben van de ambassade of consulaat van Australie om ze in te voeren. Niet alle artsen en apotheken weten dit hoorde ik. Voor meer informatie via google en dan Schengenverklaring daar staat precies wat je moet doen.

Ah, heel interessant! Maar voor zover ik kan zien (http://www.apotheekkennisbank.nl/schengenverklaring) gaat het alleen om opiaten. Heb jij heel toevallig ergens info gezien over die andere medicijnen?

Mij ging het om de opiaten, maar het lijstje staat op www.apotheekrokkeveenoost.nl. Een heel gedoe is het in ieder geval.
Ik vraag me alleen af hoe het zit als je van Australie naar een ander land gaat, gelden dan dezelfde regels.

Ja precies, ook dat vroeg ik me af. Maar tot nu toe kom ik met al m'n medicijnen in m'n handbagage steeds weer NZ en Australië in. Echter, toen Steve een flesje jodium bij zich had (pure jodium) werd 'm dat ontnomen, zelfs al was het iets dat ik slik. Nup, zeiden ze, dat is een 'dangerous chemical', niet toegestaan in handbagage, en al helemaal niet in de zijne aangezien mijn naam op het flesje stond en niet de zijne. Gelukkig kon hij het nog terugsturen. Mind you, hij werd aangehouden en vastgehouden omdat ze dachten dat hij een crimineel was! Was dus een ander met dezelfde naam uit dezelfde buurt. Haha. Niet leuk, om 6 uur 's ochtends, maar wel een grappig verhaal ;-)

P.S. kwort helemaal iebel, want ik kan die lijst van andere medicijnen niet vinden :-(

Haha arme Steve om 6 uur 's morgens al die heisa.
Heb je het niet kunnen vinden op die site van de apotheek, het gaat alleen om opiaten en hele sterke slaapmedicatie zo te lezen. Ik zal hier eens informeren bij de apotheek welke regels hier gelden maar het zal wel een wereldwijde regeling zijn.

Ja, goed idee. Of misschien bij Customs.

Ach, als het om opiaten en heel sterke slaapmedicatie gaat... ik val zo wel om :-D

Back