Dual citizenship

Krijn van Gils

New Member
Hoi,
Ik verblijf inmiddels alweer 13 jaar in Australië en vind dat het maar eens tijd wordt om mijn Australische nationaliteit aan te vragen. Ik ben getrouwd met een Australische (NZ met Australische nationaliteit) en kan dus zowel mijn Nederlandse als mijn Australische nationaliteit behouden. Ik heb hierover verschillende keren met het Nederlandse consulaat gesproken.

Nu zeggen ze dat ik de volgende documenten moet hebben wanneer ik mijn Nederlandse paspoort laat verlengen:

'Bij de eerste Nederlandse paspoortaanvraag na uw Australische naturalisatie moet u daarom ook de volgende documenten aanleveren:

-Australisch naturalisatie certificaat van uzelf en uw echtgenote, beide met Apostille-stempel*

-Uw huwelijksakte met Apostille-stempel* (als dit een Nederlandse huwelijksakte betreft hoeft er geen Apostille-stempel op)

-Brief van de Family Court waarin wordt bevestigd dat u niet gescheiden was ten tijde van uw naturalisatie. Dit is alleen schriftelijk aan te vragen (www.familycourt.gov.au)"

De eerste twee zijn makkelijk (al weet ik niet wat aan apostille-stempel is...) maar de derde is anders.
Heeft iemand hier die weleens aangevraagd bij familycourt.gov.au?

Bedankt!
 
Waarom zou je uberhaupt de Nederlandse ambassade vertellen dat je ook de AU nationaliteit hebt. Wat niet weet, wat niet deert. Gewoon paspoort verlengen; scheelt je een hoop rompslomp met een stempel.
 
Waarom zou je uberhaupt de Nederlandse ambassade vertellen dat je ook de AU nationaliteit hebt. Wat niet weet, wat niet deert. Gewoon paspoort verlengen; scheelt je een hoop rompslomp met een stempel.
Omdat dat een vraag is op het aanvraagformulier en het verzwijgen daarom fraude is.
 
Ik ga er eigenlijk ook van uit dat dat in ieder geval bekeken wordt bij een aanvraag. Eerlijk duurt het langst :up:
 


OFX
Back
Top