Dubbele nationaliteit dochtertje

Tineke

Member
Mijn vriend (australisch) en ik hebben samen een dochtertje, zij is in Nederland geboren, maar nu zou ik ook graag willen dat ze ook meteen haar Australische paspoort krijgt. Hoe doe ik dit?
Ik weet dat bij het aanvragen van een partner visum je ook je kinderen in moet vullen, maar ik zou het graag nu al voor haar geregeld willen hebben. Ik kan op de site van de australische ambassade in Berlijn niks vinden!

(niet helemaal in het topic van emigreren, maar er zijn hier vast meer mensen met kinderen die recht hebben op 2 paspoorten)

Alvast bedankt!

Hi,

http://www.citizenship.gov.au/applying/how_to_apply/

dit form heb je in ieder geval nodig.
citizenship by descent
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/118.pdf

groetjes
Moon

Je zou eerst contact op kunnen nemen met de ambassade in Den Haag, of dat niet gelijk al is geregistreerd ergens. Ik weet dat mijn tante na de geboorte van haar kinderen gelijk papieren kreeg om te bevestigen dat de kids Australisch zijn, maar ik weet niet hoe lang na de geboorte dat was. Daarnaast is er volgens mij ook nog verschil of je vader of moeder Australisch is (nationaliteit gaat automatisch door de moeder heb ik ooit begrepen). En anders is het inderdaad form 118, citizenship by descent.
En hier gaat dan weer niet Berlijn, maar de High Commission in London over. Mocht je nog meer vragen hebben, geef maar een gil, ik zit zelf nu midden in het citizenship by descent proces
wink.gif

Hoi Tineke,

Wij wonen in Nederland. Mijn man is Australier(ned ouders) en ik ben nederlandse. Onze kinderen van 6 en 4 hebben allebei een nederlands en australisch paspoort.

We moesten hiervoor eerst een form 118 invullen om het Australische citizenship in te vullen. Zodra je dat binnen hebt dan kun je het paspoortformulier invullen voorzien van de officiele documenten.

Voor onze oudste was het onlangs de 2e die we hadden aangevraagd en dat ging vrij vlot; binnen 2-3 weken hadden we hem binnen.
Voor de jongste hadden we hem afgelopen najaar aangevraagd en dat duurde 2 maanden.

Komende zomervakantie gaan we op vakantie naar de familie van mijn man en zodoende vonden we het wel handig om hem ook een australisch paspoort te geven ivm de benodigde visa. Nu heb ik alleen een visum nodig.

Voor diegenen die mij een tijdje "gevolgd" hebben. We blijven voorlopig in Nederland wonen. Er staat geen emigratie op het programma. Als het aan mijn man ligt gaat hij morgen maar ik heb de plannen in de ijskast gezet.
Ik heb het hier te veel naar mijn zin en ook het financieel risico met het huis en het compleet opnieuw beginnen daar vond ik te groot.

We gaan dus deze zomer gewoon op vakantie van 30 juni-5 augustus. We verblijven in Melbourne bij mijn schoonouders en gaan een paar dagen logeren bij mijn schoonzus, zwager en neefje en andere leuke uitstapjes.
Ongeveer op de helft van de vakantie willen we een weekje naar Brisbane om daar een mobile home te huren op een caravanpark en dan vandaar uit diverse uitstapjes te maken naar Sea World, Australia Zoo en Moreton Island om daar dolfijnen te gaan voeren.

Misschien als ik eenmaal de sfeer heb geproefd, ik er wel weer anders over denk. Anders blijven we voorlopig hier.

Groetjes Heidi

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker verder mee!!

@ skippelientje, ik meende dat het juist net andersom was. Dat vroeger de nationaliteit alleen werd doorgegeven via de vader. Dit is volgens mij veranderd per 1 juli 1983. Mijn vriend is van september 1983 en hij kon daardoor een Engels paspoort aanvragen (zijn moeder is in Engeland geboren). Zijn oudere broers komen daar niet voor in aanmerking!
Mocht ik er verder niet uitkomen, goed te horen dat ik bij jou terecht kan! :) (jij hebt zelf een australische vader of moeder waardoor je dit aan het uitzoeken bent?)

Dat zou inderdaad best kunnen, maar volgens mij is dat ook weer per land verschillend. Wij zaten nl ook dat m'n moeder volgens de Nederlandse wet alleen Nederlands is, maar volgens de Australische wet dubbele nationaliteit heeft. Maar ook dat is weer door de jaren veranderd.
Daardoor heb ik dus ook nooit geweten dat ik zelf ook het citizenship kan krijgen, en geloof ik het ook eigenlijk echt pas als ik het certificate in handen heb :)

Back