Dubbele nationaliteit kinderen.

guppy

XPdite Sponsor
Hallo,

Mijn naam is Sacha, maar omdat er al een Sacha op het forum is, noem ik mezelf maar guppy.

Wij (mijn man + 2 jongens van 7 en 10 jaar oud en ikzelf) zijn van plan om naar Australie te emigreren.
Mijn man heeft een australisch paspoort, en voor de jongens kunnen we citizenship bij descent aanvragen.
Nou heb ik gehoord dat als de jongens de australische nationaliteit krijgen ze hun nederlandse nationaliteit kwijtraken. Weet iemand of dit klopt of kunnen ze gewoon twee nationaliteiten houden?

Hi Sacha,

Niet dat ik er ooit mee te maken heb gehad, maar ik heb er wel is wat over gelezen. Van wat ik weet is het nu geen enkel probleem om je kinderen een dubbele nationaliteit te geven. Op hun 18e kiezen ze dan zelf welke nationaliteit ze willen hebben. Of dit verplicht is op die leeftijd dat weet ik niet. Maar vanaf je 18e is het wel mogelijk de Nederlandse nationaliteit te verliezen als je langere tijd (minstens 10 jaar) buiten Nederland en/of Europa hebt gewoond.

Hopelijk helpt dit je iets.

Hoi Guppy,

Ik heb zelf precies het zelfde. Ik ben zelf ook getrouwd met een australier en woon (nu nog) in nederland.
We hebben 2 zoontjes, 1 van 4 jaar oud die al 3 jaar een australische pas heeft en daarvoor ook eerst het citizenship heeft aangevraagd. Nu zijn we bezig met de jongste om een citizenship aan te vragen. We hebben een maand geleden de spullen naar berlijn gestuurd en het zou 8 weken duren voor we het terugkrijgen. Het australische paspoort van mijn man hebben we ook meegestuurd als bewijs dat een van de ouders australier is. Hierna kunnen we de australische pas aanvragen in Den Haag(wat volgens mij wel eerst via londen loopt)

Hoe dat zit weet ik niet maar mijn man is nu al 17 jaar in nederland en heeft al die tijd de dubbele nationaliteit gehad. Hoe dat werkt bij de kinderen weet ik niet.
Ik ben nu hard aan het nadenken om ook met hem naar australie te gaan(mijn man wil maar al te graag) maar heb nog te veel bedenkingen.Ik wil wel maar heb nog moeite met alles op te geven hier(eigen huis en dergelijke)

Ik heb er inderdaad wel iets van gehoord dat kinderen of de ene nationaliteit of de andere kunnen kiezen na zoveel jaar. Tot die tijd houden ze beiden de dubbelen nationaliteit.

groetjes heidi

Dag Guppy,

Welkom hier.
Wat je het beste kunt doen is op de homepage de searchknop gebruiken, er is nl al heel veel over geschreven.

Succes!
Dijnnas

Hoi,

Dank je, Dijnnas, heb al wel een beetje gezocht, maar je leest toch ook wel veel verschillende dingen.
Ik zit voor het eerst op het forum, heb al wat dingen gelezen maar moet nog even uitvinden hoe het allemaal werkt.

Inderdaad Heidi, zitten we een beetje in dezelfde situatie, alleen begreep ik dat jij je schoonfamilie in Australie hebt, wat bij ons niet het geval is. Dat maakt ook dat ik soms nog wel twijfel om alles en iedereen hier achter te laten. Maar ik ga me er steeds meer in verdiepen en begin het ook toch wel steeds leuker te vinden. Ik blijf in ieder geval alles volgen op dit forum.

Sacha

Shuter Street,
Je verliest NOOIT je Nederlanderschap, ook niet na 10 jaar en ook niet na 100 jaar.
Als jij Nederlander wilt blijven en altijd in het buitenland woont (residentie hebt) kun je tot je dood Nederlander blijven.

Ik denk dat je in de war bent met het feit als je een buitenlands paspoort hebt verkregen en je Nederlandschap niet hebt verloren (dat kan in sommige gevallen - zie mijn eerdere uitleg) dan MOET je elke 10 jaar (zeg maar 9 en half) je Nederlands paspoort vernieuwen, dwz als je je dubbele nationaliteit wilt behouden.
Dus een groot verschil. Let wel, dit is de Nederlandse wet en niet de Australische want volgens de Australische wetgeving kun je meerdere nationaliteiten bezitten.

Maar nooit en ten nimmer kan de Nederlandse Staat jouw Nederlanderschap afnemen omdat je toevallig in het buitenland gaat wonen.
Ik heb onlangs meegemaakt van een dame die al 55 jaar in Australie woont en nog nooit naar buitenland was geweest, had nooit iets aan haar nationaliteit gedaan, had ook helemaal geen papieren meer (had zelfs nooit een paspoort gehad), maar was uiteraard nog gewoon Nederlandse, dus na veel gedonder (dat wel) kreeg ze gewoon een NL paspoort om naar NZ en later nog naar NL te reizen. Simpel, want ze was nooit Australische geworden.

En Guppy, hier zijn vele artikelen over geschrebven, zoek via de "search engine" succes.
Wil je meer weten, stuur me dan een PM (PB)

Cheers
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=9201.msg124488#msg124488 date=1220002983]
Shuter Street,
Je verliest NOOIT je Nederlanderschap, ook niet na 10 jaar en ook niet na 100 jaar.
Als jij Nederlander wilt blijven en altijd in het buitenland woont (residentie hebt) kun je tot je dood Nederlander blijven.
[/quote]

Hi Jan,

De Nederlandse overheid stelt het zo dat er (na die 10 jaar en niet verlengen van je paspoort) de mogelijkheid is dat je je nederlandse nationaliteit kan verliezen. UIteraard weer heel krom Nederlands beleid, het kan wel, maar misschien ook niet....

Ik heb dit een tijdje geleden voor iemand uitgezocht die wilde emigreren (niet naar australie, maar dezelfde regels gelden) en toen vond ik dit op de site van het ministerie van buitenlandse zaken:

k heb naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit. Verlies ik het Nederlanderschap als ik in het buitenland woon?

De onderstaande informatie is niet van toepassing op personen die alléén het Nederlanderschap bezitten en in het buitenland wonen.

De wijziging van de Rijkswet per 1 april 2003 heeft tot gevolg dat iedere Nederlander met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap kan verliezen door langdurig verblijf buiten het Koninkrijk der Nederlanden of buiten de Europese Unie. Het geboorteland van de Nederlander speelt daarbij geen rol.

Als u naast het Nederlanderschap gedurende tien jaar ten minste één en dezelfde vreemde nationaliteit bezit én tien jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie verblijft, verliest u het Nederlanderschap.

Voor Nederlanders die op 1 april 2003 een dubbele nationaliteit bezaten en die op dat moment buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie woonden, is de tienjaartermijn gaan lopen op 1 april 2003.

Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door:

* ten minste één jaar hoofdverblijf te hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie, of
    * tijdig, dus vóór de termijn van tien jaar afloopt op 1 april 2013, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen. Op de dag dat het paspoort of de verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap is afgegeven, begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen.

Uiteraard kan je na verlies van de nl nationaliteit het wel weer terug krijgen, maar het is dus wel degelijk mogelijk je nationaliteit te verliezen.

Hallo,

Ik ben vanochtend bij de gemeente geweest en daar vertelden ze me dat als je gewoon je nederlandse paspoort op tijd laat verlengen je gewoon twee nationaliteiten kunt behouden. Dus weer een zorg minder
en iedereen bedankt voor de reacties.

Jazeker Guppy, heb ik ook al eerder uitgelegd. Dus je bevestigd wat ik net heb geschreven.
Je kunt alleen je Ned nationaliteit verliezen als je dubbele nationaliteit hebt en je NL status niet binnen 10 jaar hebt vernieuwd (er zijn enige kleine uitzonderingen op deze regel).

Maar als je slechts de Ned. nationaliteit hebt (EN ALLEEN DIE) kan de Ned. staat NOOIT je NLschap laten vervallen.

Dus bovenstaand zijn 2 verschillende situaties.

En als je je NLschap verliest, kun je ook niet zomaar je nationaliteit terug krijgen, ik heb daar sprekende gevallen van meegemaakt , ook al vele malen over geschreven.  Je moet dan nl opnieuw beginnen en eerst weer eens proberen een aantal jaren in NL te wonen, maar als buitenl;ander krijg je vaak net zoveel problemen als een asielzoeker, ook al spreek je vloeiends Nederlands.
Groetjes
Jan

Guppy en Heidi,
Jullie kinderen kunnen beide nationaliteiten krijgen en als ze eerst Nederlander zijn, daarna Australier willen worden dan kunnen ze allebei de nationaliteiten verkrijgen of behouden en dat komt omdat ze minderjarig waren op het moment dat jij als ouder voor hun een besluit name.
De Ned wet is 4 jaar geleden aangepast en nu mag je op latere leeftijd een tweede nationaliteit krijgen en je NL status dus behouden.

Bij jou kan dat niet, als je Australier wordt dan verlies je je NLschap, maar hier zijn een paar kleine uitzonderingen en een daarvan is als je getrouwd bent met een Australier, dus dan kan je weer wel 2 nationaliteiten hebben.
Allemaal ingewikkeld en je zal tzt zelf moeten bepalen wat het beste is.
Het ligt uiteraard persoonlijk en zeker goed informeren wat de consequenties zijn bij het inleveren van een nationaliteit.
Groeten
Jan

Hallo Jan,

bedankt voor je uitleg, als ik weer wat wil weten dan kijk ik eerst wel even bij al jouw vorige posts, want zo te horen weet jij overal wel wat vanaf. Erg fijn zo iemand. :up:

Guppy,
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar heb er wel nogal eens mee te maken gehad en ik ken ook de mensen die er wel dagelijks mee te maken hebben (consulaat etc).
Vervolgens woon ik al 29 jaar in Australie en heb nogal wat meegemaakt betreffende emigratie/nationaliteit-dubbele of enkele/pensioenen/verzekeringen speciaal op het werk, etc.
Ga naar mijn profiel en ga 2 jaar terug, daar vind je alles wat met bovengenoemde zaken te maken heeft.
Stuur me een PB als je nog vragen hebt.
Ik ben altijd blij als ik kan helpen vanwege mijn ervaring, maar ik hoor eigenlijk niet thuis op deze site want ik ben geen emigrant, slechts "verhuisd" naar Australie, wel een geheel andere zaak.
Intussen
Cheers en good luck
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=9201.msg124566#msg124566 date=1220246585]
Ik ben altijd blij als ik kan helpen vanwege mijn ervaring, maar ik hoor eigenlijk niet thuis op deze site want ik ben geen emigrant, slechts "verhuisd" naar Australie, wel een geheel andere zaak.
[/quote]

Hi Jan, ook ik ben blij met je nuttige input en je droge humor op dit forum, maar je moet me toch iets uitleggen.

Je hebt al vaker gezegd dat je geen emigrant ben maar dat je slechts verhuisd bent. Wat is het verschil? Emigreren is verhuizen naar het buitenland en dat heb jij gedaan. Officieel ben ik ook een emigrant maar ik houd het liever op de term verhuizen maar dat is puur persoonlijk. Dit neemt niet weg dat ik toch een emigrant ben.

:artist:

Tja wat is het verschil.
Ik ben in 1976  uitgestuurd door mijn bedrijf (Denemarken) voor een 3 jaar contract naar de Caribbean..
Daarna in 1979 naar Australie, ook weer een 3 jaar contract, huis nog steeds aangehouden in Nederland, 2 x per jaar naar NL voor zaken en/of vakantie, en ik had dus een baan.
Na 3 jaar Australie zou ik weer verder gaan maar besloot te blijven, kreeg mijn vaste residentie en bleef ook bij hetzelfde bedrijf (hele leven voor dat bedrijf gewerkt).

Een "emigrant" besluit om uit Nederland te vertrekken, in de 50er jaren was dat per schip, verkochten alles in NL en zouden nooit meer terugkomen, die emigrant ging nooit terug op vakantie want kon dat niet betalen, tegenwoordig gaat de emigrant van de 50er jaren gemiddeld 1 x per 5 of 10 jaar naar NL, dwz als ze nog goed ter been zijn en er lang voor hebben gespoaard.

De nieuwe emigrant, dus de meeste personen op dit forum gaan iets luxueuzer op stap n.l. per vliegtuig, maar ook hebben dezelfde redenen om te vertrekken als degene van de 50er jaren, ze verwachten een betere toekomst voor hun kinderen, zijn bepaalde zaken zat in NL en dat soort redenen. "In de regel" gaan ze eens per 2 of 3 jaar voor vakantie terug naar Nederland.

Ik ging alleen maar omdat ik een job moest doen (had natuurlijk kunnen weigeren, dan zat ik nu nog in NL wellicht bij hetzelfde bedrijf).

Ik heb voor dat bedrijf de boel in OZ opgezet in de hoofdsteden, gebouwen neergezet, mensen aangetrokken etc.
Ja en ging (gaat) paar keer per jaar naar Europa (lees:NL) inkl de kinderen, dus ik ben op een totaal andere manier naar OZ vertrokken.
Ben dus verhuisd. En het was altijd maar "tijdelijk".
Maar nu kun je stellen omdat ik gebleven ben dat ik ook ben ge-emigreerd?  Ik zie het niet zo.
Ken de weg veel beter in Rotterdam dan in Melbourne.
99 procent van de emigranten van de 50er jaren spreken Engels onder elkaar en met de kinderen en kleinkinderen.
Hebben geen "feeling" meer met het dagelijkse leven in Nederland.
Ook zijn ze Australier geworden.
Ik spreek uitsluitend Nederlands thuis, lees elke dag de Telegraaf en andere Ned bladen.
De ervaring met de nieuwe emigrant van deze tijd zal wellicht weer iets anders zijn, maar wacht eerst maar eens een jaar of 5 in het nieuwe land, dan kun je je status beter bepalen.

Inmiddels succes met alles wat je van plan bent
Cheers
Jan

[quote author=guppy link=topic=9201.msg124496#msg124496 date=1220014301]
Hallo,

Ik ben vanochtend bij de gemeente geweest en daar vertelden ze me dat als je gewoon je nederlandse paspoort op tijd laat verlengen je gewoon twee nationaliteiten kunt behouden. Dus weer een zorg minder
en iedereen bedankt voor de reacties.
[/quote]

Helaas heeft de gemeente je niet voldoende voorgelicht. Als je vrijwillig een andere nationaliteit aanvraagt raak je je Nederlandse nationaliteit kwijt, tenzij je in de paar uitzonderingscategorieen valt. Alleen als je het recht op een dubbele nationaliteit hebt moet je je Nederlandse paspoort tijdig laten verlengen om niet alsnog de Nederlandse nationaliteit kwijt te raken. Maar de meeste mensen hebben simpelweg geen recht op een dubbele nationaliteit.

Groetjes,
Rixta

Rixta,
Je hebt volkomen gelijk, heel juist verteld. Ik heb het ook zo al vele malen uitgelegd.

Als je als meerderjarige de Australische nationaliteit aanvraagt raak je je NLschap kwijt,
TENZIJ:
a. je met een Australier bent getrouwd
b. je minderjarig was op het moment dat je residentie in Australie kreeg.

Ik heb ook een geval dat een zoon van mij Australier is geworden met behoud van NL paspoort , het laatste moet hij dan eens per 10 jaar vernieuwen.
Hij heeft dus een dubbele nationaliteit en blijft deze altijd houden.

Die gemeente had het misschien wel goed verteld maar zelf niet goed begrepen......

Jan
p.s. als je in Australie een dubbele nationaliteit hebt, MOET je altijd op je Australische paspoort het land verlaten en binnenkomen, dus je kunt zelfs je NL paspoort thuis laten als je op vakantie gaat.
Wil je tijdelijk in de EEG werken, dan wel ff je NL paspoort meenemen natuurlijk want dan ga je appels plukken in Spanje op je NL nationaliteit.

Hallo Jan,

De gemeente heeft mij niets verteld over de voorwaarden om de Nederlandse nationaliteit te behouden.

Maar omdat ik getrouwd ben met een Australiër, is het voor mij dus geen probleem. (Hij heeft ook een dubbele
nationaliteit, is op z'n 5e jaar met z'n ouders terug naar Nederland gekomen, maar daar geboren).
Voor de jongens zou het dus ook geen probleem moeten zijn, want ze worden voor hun 18e Australiër.

Sacha

Back