Tja wat is het verschil.
Ik ben in 1976 uitgestuurd door mijn bedrijf (Denemarken) voor een 3 jaar contract naar de Caribbean..
Daarna in 1979 naar Australie, ook weer een 3 jaar contract, huis nog steeds aangehouden in Nederland, 2 x per jaar naar NL voor zaken en/of vakantie, en ik had dus een baan.
Na 3 jaar Australie zou ik weer verder gaan maar besloot te blijven, kreeg mijn vaste residentie en bleef ook bij hetzelfde bedrijf (hele leven voor dat bedrijf gewerkt).
Een "emigrant" besluit om uit Nederland te vertrekken, in de 50er jaren was dat per schip, verkochten alles in NL en zouden nooit meer terugkomen, die emigrant ging nooit terug op vakantie want kon dat niet betalen, tegenwoordig gaat de emigrant van de 50er jaren gemiddeld 1 x per 5 of 10 jaar naar NL, dwz als ze nog goed ter been zijn en er lang voor hebben gespoaard.
De nieuwe emigrant, dus de meeste personen op dit forum gaan iets luxueuzer op stap n.l. per vliegtuig, maar ook hebben dezelfde redenen om te vertrekken als degene van de 50er jaren, ze verwachten een betere toekomst voor hun kinderen, zijn bepaalde zaken zat in NL en dat soort redenen. "In de regel" gaan ze eens per 2 of 3 jaar voor vakantie terug naar Nederland.
Ik ging alleen maar omdat ik een job moest doen (had natuurlijk kunnen weigeren, dan zat ik nu nog in NL wellicht bij hetzelfde bedrijf).
Ik heb voor dat bedrijf de boel in OZ opgezet in de hoofdsteden, gebouwen neergezet, mensen aangetrokken etc.
Ja en ging (gaat) paar keer per jaar naar Europa (lees:NL) inkl de kinderen, dus ik ben op een totaal andere manier naar OZ vertrokken.
Ben dus verhuisd. En het was altijd maar "tijdelijk".
Maar nu kun je stellen omdat ik gebleven ben dat ik ook ben ge-emigreerd? Ik zie het niet zo.
Ken de weg veel beter in Rotterdam dan in Melbourne.
99 procent van de emigranten van de 50er jaren spreken Engels onder elkaar en met de kinderen en kleinkinderen.
Hebben geen "feeling" meer met het dagelijkse leven in Nederland.
Ook zijn ze Australier geworden.
Ik spreek uitsluitend Nederlands thuis, lees elke dag de Telegraaf en andere Ned bladen.
De ervaring met de nieuwe emigrant van deze tijd zal wellicht weer iets anders zijn, maar wacht eerst maar eens een jaar of 5 in het nieuwe land, dan kun je je status beter bepalen.
Inmiddels succes met alles wat je van plan bent
Cheers
Jan