Dubbele nationaliteit voor Belgen mogelijk vanaf 9 juni 2007.

AnSteveTomas

XPdite Sponsor
Voor de Belgen onder ons, Vlamingen in de wereld meldt dit vandaag:

DUBBELE NATIONALITEIT EINDELIJK EEN FEIT

Beste langenoot in het buitenland,

Na vele jaren argumenteren achter de schermen zijn de Stichting Vlamingen in de Wereld en Union Francophone des Belges à l'Etranger heel erg opgetogen met het opheffen van de wet inzake het verbod op de dubbele nationaliteit. Het dossier kwam in een stroomversnelling na een gemeenschappelijk seminarie op 9 mei 2005 in Brussel.

De nieuwe wetgeving omtrent de ‘dubbele nationaliteit’ wordt nog deze legislatuur van kracht. Op 9 juni 2007, daags voor de federale verkiezingen, treedt het Koninklijk Besluit in werking. Een Belg die een buitenlandse nationaliteit aanneemt, behoudt binnenkort dus zijn Belgische nationaliteit.

Tot nu raakte hij dit dus kwijt. De wet geldt voor alle landen, behalve voor tien Europese lidstaten. Dat laatste is een gevolg van het Verdrag van Straatsburg van 6 mei 1963, waarin bepaald werd dat iedere persoon bij voorkeur slechts één nationaliteit mocht hebben. Vele staten zegden dit verdrag intussen op. Laatst nog gaf Luxemburg te kennen ervan af te willen. Het Verdrag verdwijnt echter pas effectief als alle staten het officieel opzeggen. Daarom kunnen Belgen die Brit, Deen, Fransman, Ier, Italiaan, Luxemburger, Nederlander, Noor, Oostenrijker of Spanjaard willen worden, nog geen dubbele nationaliteit bekomen.

Wie Chinees, Amerikaan of Australiër wordt of gelijk welke andere nationaliteit aanneemt, uitgezonderd de hoger vernoemde, blijft vanaf 9 juni ook gewoon Belg.

Meer concrete informatie mag u weldra verwachten.

Blij u dit heuglijke nieuws te kunnen melden, groeten wij u,

Walter M. Thiebaut
Voorzitter
Lidi Van Gool
Directeur

Super! :up:

Groetjes,
An

Europa één hè  :lol: :wink:

sorry, kon het niet laten, gefeliciteerd
hoor!!

Miranda

Wat zien jullie dan als de voordelen van een dubbele nationaliteit?

In Oz. (meen ik) mag je, als je als Nederlander die een permanent resident is, alleen niet stemmen. Nou, daar kom er ik ook wel om hoor. Ik moet alleen als Nederlander met een permanent residency in Oz., als ik naar het buitenland ga (op vakantie of whatever) en weer terugga een RRV visum hebben. Normaal gesproken weet je wanneer je naar het buitenland gaat en kun je dus een RRV al aanvragen hiervoor...

Maar zijn er dan echt zoveel voordelen voor anderen dat ze dit echt als iets goeds beschouwen, een dubbele nationaliteit?

Just curious.....

Als je zoals wij hier lang genoeg hebt gewoond om Ozzie te kunnen worden en je besluit om naar NL (terug) te verhuizen. Nadat de kids het huis hebben verlaten (of eerder of later) wil je toch weer naar Ozzie terug. Dat kan alleen met een dubbele nationaliteit...

Het is heel oneerlijk en er is (mede op dit forum) al veel over geschreven. Ik kan maar niet snappen dat een EU land nu een wet kan aannemen die dubbele nationaliteit mogelijk maakt terwijl dat in een ander land niet kan (ik bedoel: ik snap dat er vanuit het (verre) verleden verschillen zijn tussen lidstaten, maar nu nieuwe verschillen creeeren?). Wij hebben twee kinderen: eentje 100% NL en eentje met een dubbel paspoort - zij kan later doen wat ze wil, lekker uitleggen tegen die tijd...

[quote author=Maluka link=topic=7083.msg90138#msg90138 date=1179385885]
Wat zien jullie dan als de voordelen van een dubbele nationaliteit?

In Oz. (meen ik) mag je, als je als Nederlander die een permanent resident is, alleen niet stemmen. Nou, daar kom er ik ook wel om hoor. Ik moet alleen als Nederlander met een permanent residency in Oz., als ik naar het buitenland ga (op vakantie of whatever) en weer terugga een RRV visum hebben. Normaal gesproken weet je wanneer je naar het buitenland gaat en kun je dus een RRV al aanvragen hiervoor...

Maar zijn er dan echt zoveel voordelen voor anderen dat ze dit echt als iets goeds beschouwen, een dubbele nationaliteit?

Just curious.....
[/quote]
In mijn geval was citizenship een vereiste voor mijn werk en ...... omdat ik met een Australische getrouwd ben kan ik een dubbele nationaliteit hebben (AUS/NL). Het is toch wel handig met paspoort ook aangezien ik nog wel eens op reis mag en soms heel erg onvoorzien.

Zonder citizenship kun je bepaalde banen niet krijgen en laat er nu net vorige week een hele leuke baan in de krant staan, mij op het lijf geschreven. :cry:

Mariette

[quote author=SV#1 link=topic=7083.msg97947#msg97947 date=1188206383]
Allez, kunnen ze eindelijk ook Ollander worden
[/quote]

Nee, dat dus niet zonder Belg-af te zijn ;)

Heb ook een dubbele omdat ik vanaf kind letterlijk een vader en moederland heb waarvoor een uitzondering wordt gemaakt in de australische wet. Als ik langer dan 10 jaar in Australia blijf vervalt mijn nederlandse paspoort werd mij bij het consulaat in Sydney in 1998 verteld ? Als je echt voorgoed in Australia wil blijven loop je met een visa altijd een klein risico dat het kan worden ingetrokken wat met een paspoort bijna onmogelijk is. Een nadeel van een dubbele nationaliteit is dat met een probleem in een derde land geen van beide zich geroepen kan voelen om je echt te helpen.  :|

:up: Steef - The Roosters

Als nieuwkomer op dit forum ben ik echt heel verbaasd om dit Belgische nieuws te lezen.
Heel goed nieuws voor de Belgen en inderdaad: nu de rest van Europa nog!!!!
Ik woon in NZ (als Nederlander) en heb Permanent Residency, maar ben uitgesloten voor heel veel interessante banen, omdat ik geen citizen ben en ook geen citizenship zal verkrijgen, omdat ik dan mijn Nederlanderschap (en dus "Europeeanschap") verlies. Dit is het mij niet waard!
Hopelijk volgt NL, echter als ik de berichtgeving volg, gaat NL eerder de andere kant op!

Dus Belgen: GEFELICITEERD en WELL DONE!!!!
Anita

Ja mijn idee heb ook al heel wat ad's de revue zien passeren, maar helaas.
en ook ik ben bang dat het juist in NL de andere kant op gaat hollen.
Waar blijft nu dat geweldige "Europa-1".

Mariette

Back