Dubbele nationaliteit, wat nu?

jimius

New Member
Goedenavond.

Na wat navraag bij de gemeente blijkt dat ik een dubbele nationaliteit heb, namelijke zowel nederlands als australisch. Dit komt omdat mijn moeder uit Australie komt, hoewel ik zelf in Nederland ben geboren en altijd heb gewoond.

Ik was het idee om te emigreren naar Australie aan het vermaken maar zag toch een hoop obstakels met het aanvragen voor visas e.d.
Maar ik zag ook dat door mijn dubbele nationaliteit ik "gewoon" een Australisch paspoort kan aanvragen en op die manier australische burger kan worden. Hierdoor kan ik vrij reizen en werken in Australie (naar mijn weten) zonder een heel visa traject te behalen. Ik zou dan echter wel mijn nederlandse burgerschap moeten opgeven vanwege de wetgeving hier.

Heeft iemand ervaring met het op deze manier toegang krijgen tot Australie voor emigratie en welke valkuilen daarbij komen kijken?
De zoekoptie ga topics uit 2005 met links die allang niet meer werken, dus ik dacht dat het wijs was om een nieuwe te starten.

Alvast bedankt.

Als je inderdaad een dubbele nationaliteit hebt kun je gewoon een Australisch paspoort aanvragen bij de ambassade en je emigratie gaan regelen. :smile: Je wordt dan geen Australisch burger, dat ben je al en dus hoef je je Nederlandse nationaliteit niet op te geven. Je zou even kunnen informeren of je nog iets moet doen om die Nederlandse nationaliteit te houden als je gaat emigreren, maar dat denk ik niet. Lekker makkelijk zo. Ik denk dat veel mensen hier op het forum dolgraag die verrassing zouden willen krijgen! :lol:

Groetjes,
Rixta

[quote author=jimius link=topic=10504.msg148496#msg148496 date=1256068307]
Ik zou dan echter wel mijn nederlandse burgerschap moeten opgeven vanwege de wetgeving hier.
[/quote]

Waarom moet je je NL-nationaliteit opgeven? Mijn dochter heeft ook twee nationaliteiten namelijke NL en AUS; heeft ook twee paspoorten; misschien wel een beejte off-topic,..

Je moet je Nederlandse nationaliteit meestal opgeven als je later een andere nationaliteit aanneemt. Maar als die nationaliteit al hebt door geboorte, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Ik snap je verwarring wel, maar je hoeft je dus nergens zorgen over te maken. Je hebt bij je geboorte twee nationaliteiten gekregen. Bof jij even! :smile:

Groetjes,
Rixta

@Quirinus:
Dat heb ik begrepen uit van diverse sites als van de IND zelf, maar als wat Rixta zegt waar is (waar ik vanuit ga) dan zou dat een hoop problemen voor mij oplossen. Dan heb ik altijd nog de mogelijkheid zonder problemen terug te keren naar Nederlands mocht mijn avontuur op een fiasco uitlopen.
Dank je Rixta, zeker interresant om te weten.

@ Jimius, Ik heb precies het zelfde want mijn moeder is in Australie geboren en ik in Nederland maar heb ook twee nationaliteiten en inmiddels ook twee paspoorten. 1.5 jaar geleden zijn we naar Australie verhuisd en voor jou zijn er vrijwel geen valkuilen als je ook gaat.
Toen je moeder je australische nationaliteit heeft aangevraagd heeft ze een certificaat gekregen dat je citizen by descent bent. Deze heb je nodig om je paspoort aan te vragen maar na je aankomst in Australie blijft deze belangrijk! Bijvoorbeeld met het aanvragen van een Tax File Number moeten australian citizens een australisch geboortebewijs overleggen maar dat heb je natuurlijk niet omdat je in NL geboren bent en daarom moet je dit certificaat overleggen. Als je dit niet hebt gaat het wat meer moeite kosten (heb daar zelf ervaring mee).

Groetjes Arina

Hoi! Hier nog iemand met 2 paspoorten en dus ook nationaliteiten. Heb mijn Ozzie paspoort sinds april.

Ben ook nagegaan of er dingen voor mij zijn die ik niet over het hoofd mocht zien. Het enige waar ze mij op wezen wat dat, wilde ik na mijn emigratie naar Oz ook mijn NL nationaliteit behouden ik tijdig mijn NL paspoort moet blijven verlengen. Dan is er niets aan de hand.

HELLO KATHREN

IK HEB NET JE BERICHT GELEZEN.
IK HEB OOK 2 PASPOORTEN  :up: EN DAT WAT IK WEET IS DAT JE INDERDAAD JE NL PASPOORT OP TIJD MOET LATEN VERNIEUWEN-VERLENGEN.

LAAT ZE DEZE NIET ONGELDIG MAKEN OMDAT ZE WEL EENS GEZEGD HEBBEN DAT JE MAAR 1 PASPORT VOLGENS NL WET WILLEN DOORZETTEN,DAT WEET JE MAAR NOOIT WAT ZE IN NL GAAN BESLISSEN.DIE WETTEN ALLEMAAL DAAR.

NAAR DE NL AMBASSADE IN AUSTALIE GAAN ,MOET IK OOK GAAN DOEN BINNENKORT,DAN VERLOOPT MIJN NL PASPOORT.

JA ,WAT MOET JE NOG ALLEMAAL DOEN IN NL ,JE AFMELDEN BIJ DE BELASTINGSDIENST,HAHAHA :lol:.
EN ETCETC... :grin:

ALS JE HIER BENT ZO SNEL MOGELIJK EEN WONING ZIEN TE HUREN OF KOPEN OF WHATEVER,ZODAT JE EEN ADRES KAN OVERLEGGEN BIJ AANVRAAG VOOR EEN MEDICARE - CARD TE KRIJGEN.
DIT IS EEN VAN DE BASIS WAT BELANGRIJK IS.
HET GAAT ZICH NIET OM EEN WONING  :dance: MAAR DUS OM DIE MEDICARE -CARD :lookatit:

G'DAY  TON(NY)

dank je Arina en Kathren, het lijkt idd een hoop te schelen. Ik ga maandag eens langs het gemeentehuis van de stad waar ik geboren ben om de nodige papieren op te vragen. Als ik dan al "citizen by descent" ben dan hoef ik ook niet al die formulieren en "proof of identity" dingen te doen (zoals een australierer vinden die mij meer dan 12 maanden kent, geen familie is en een bepaald beroep heeft??) die ik op de formulier "citizen by descent" zag staan.

Weten jullie toevallig welke form ik dan precies zou moeten hebben, kan ik me alvast inlezen.

Hoi Jimius,
Ik ga er vanuit dat je het aanvraagformulier bedoelt t.b.v. een paspoort? Je kan deze telefonisch opvragen bij de Australische Ambassade in Den Haag. In de envelop die ze je toesturen zit het aanvraagformulier, een bijlage met uitleg en bepalingen waaraan voldaan dient te worden en een mal met daarop de grote van je pasfoto aangegeven. Is handig voor de fotograaf die de pasfoto's maakt.

Je dient nog steeds iemand te hebben die jou langer dan 12 maanden kent en 1 van de beroepen uitoefend.  (een granter... als ik het zo goed schrijf) Deze bellen ze ook op om het te verifiëren. Het hoeft geen Australier te zijn, want degene die ik heb gevraagd was nl. Nederlander. Voor Proof of identity mag je diverse documenten gebruiken zoals je NL paspoort. Ik had NL paspoort, bankpas, en rijbewijs. Je dient wel te bewijzen dat je recht hebt op het Ozzie paspoort. Het dient dus duidelijk te zijn dat jouw moeder nog steeds Australische is.

Hoop dat dit bovenstaande je vraag beantwoord.

Groetjes,
Kathren

Kathren,
Hte is idd bedoeld voor een paspoort.
Ik heb hier Form 118 voor me liggen, staan idd een lijst van beroepen op, sommige zijn wel een beetje vreemd. Voor sommige moet je mazzel hebben iemand te kennen en sommige (zoals leraar) kent iedereen er wel 10 van (zeker als student). Beetje flauw eigenlijk :p
Ik weet niet of 118 de goede is (heb ik van de immi.gov.au af) maar ik zal zeker de ambassade eens bellen.

Die beroepenlijst vind ik sowieso nergens op slaan. Is een leraar of verpleegkundige meer betrouwbaar dan een schoonmaker of zo? Maar het lijkt me dat er altijd wel iemand op staat die het kan doen. De lijst is toch wel erg lang. Maar goed, ze zijn hier helemaal gek op bureaucratie, dus daar kun je met deze lijst al aan beginnen te wennen. :lol:

Groetjes,
Rixta

Er bestaan al vele draadjes over de dubbele nationaliteit, zoek het op via de search engine om zodoende eventueel meer en vollediger informatie te vinden.
Jimius heeft geluk, ik zie hier geen problemen, heeft dus de dubbele nationaliteit.

Rixta heeft het ook al keurig uitgelegd en nog even een aanvulling.
Bij degenen die een dubbele paspoort hebben en die deze hebben gekregen op basis van minderjarigheid bij het arriveren in OZ, dan hoeft je paspoort niet elke 5 jaar worden verlengd , maar slechts elke 10 jaar, dus na 9 en half jaar of zo moet je met je "verlopen" NL paspoort deze laten verlengen bij het consulaat in OZ, dit is heel belangrijk want anders raak je je Nederlandschap kwijt.
Wel is het zo als je op je NL paspoort wilt reizen naar b.v. Amerika of zo dan moet je wel binnen 5 jaar verlengen.
Ook als je een dubbele nationaliteit hebt dien je ALTIJD naar en van OZ met je Australisch paspoort te reizen.
Wat je bij aankomst in ander landen doet, is jouw keuze.
Dit nog even ter verduidelijking.
Cheers
Jan

Ik heb mijn paspoort al een tijd gelden aangevraagd maar heb toen online het formulier ingevuld. De website waar de formulieren te vinden zijn is https://www.passports.gov.au/Web/index.aspx. Kwestie van linken naar new passport voor overseas aanvraag en de vragen volgen. Makkelijker kan niet  :up: Op deze site vind je ook heel veel info.
Vervolgens uitprinten, ondertekenen en naar de ambassade in Den Haag.
Ik had mijn tandarts laten tekenen en die hebben ze ook inderdaad gebeld  :lol:

Vanochtend heb ik mijn geboortecertificaat opgevraagd, helaas staan daar echter geen gegevens op over de nationaliteit van mijn ouders. De gewone proof of identity is geen probleem, ik heb een paspoort/rijbewijs en mijn werkgever is optometrist (das nog eens handig :p).
Op het uitreksel uit het basisregister staat wel de dubbele nationaliteit, maar ik haal nergens uit de papieren dat dit ook een valide document is als "proof of citizenship".
Ik ga zobiezo nog even contact opnemen met de Aus ambassade in Den Haag, maar heeft iemandhier al ervaring mee?

[quote author=jimius link=topic=10504.msg148674#msg148674 date=1256551068]
Ik ga zobiezo nog even contact opnemen met de Aus ambassade in Den Haag, maar heeft iemandhier al ervaring mee?
[/quote]

Waar vraag je je visum aan? Beter daar naar toe bellen.
Mijn ervaring van duitsland is dat ze altijd goed helpen aan de telefoon. www.germany.embassy.gov.au. Bellen kun je goedkoop doen met www.albacom.nl.

succes

Ik weet dat bellen altijd wel een probleem was, niet bereikbaar enzo. Wellicht dat dat verbeterd is inmiddels.

Ik begrijp alleen niet je probleem met proof of citizenship. Als het goed is heb je een 'certificate of citizenship by descent' waarmee je kunt bewijzen dat je Australian citizen bent en dat is wat je nodig hebt voor de aanvraag van je paspoort. Ik kan me niet voorstellen dat een melding van dubbele nationaliteit in een ander land voldoende bewijs is.
Wat ze mij hier in australie hebben verteld is als je het certificaat kwijt bent die opnieuw uitgegeven moet worden en je citizenship dus in principe opnieuw aangevraagd moet worden. Maar aan de andere kant, er wordt zovel tegenstrijdige info gegeven dat je misschien het beste even contact kunt opnemen met bv de ambassade van australie in Berlijn. Zowel over de e-mail als over de telefoon zijn die heel snel met het geven van de nodige info.

Mijn vrouw woont in Australie en heeft de Nieuw Zeelandse en de Nederlandse nationaliteit, volgens mij hoef je je Nederlandse echt niet op te geven...

Het is alweer even geleden maar tijd voor een update. Ben helaas heel erg druk geweest waardoor dit op de achtergrond geschoven is.

Ik heb nu het australische geboortecertificaat van mijn moeder en mijn eigen nederlandse.
Eerst moet ik mijn citizenship (by descent) certificaat aanvragen voordat ik een paspoort kan regelen.
Dat ik in Nederland met een dubbelle nationaliteit geregistreerd sta lijkt verder niet van invloed op de aanvraag te zijn.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet ik een "Proof of identity and declaration" hebben. Ondanks eerder vermeld hier staat toch duidelijk "The proof of identity declaration must be completed and signed by an Australian citizen" vermeld op citizenship.gov.au.
Echter verderop staat weer "If you are overseas when applying, you can have your original documents certified by a citizen of your country of residence who is employed in one of the designated list of occupations.".
Het wekt wat verwarring maar wat Kathren zei lijkt gewoon te kloppen. Hoef ik iig niet op zoek naar een Australische burger :)

Dus ben weer druk bezig om de spullen bij elkaar te krijgen.

Heb ik nog wel een vraag over de vertaling van de documenten, moet ik een specifiek erkend bureau voor hebben of is een regulier vertaalbureau ook geldig?
Verder wou ik weten hoe "certified by a citizen" werkt. Moet diegene mijn kopieen ondertekenen in de kantlijn? Ik kan uit de 2 formulieren niet helemaal achterhalen wat ze er mee bedoelen. Heb al een mail naar Berlijn gestuurd maar nog geen reactie terug gehad.

Back