'Duivelse' naam leerling gaat school te ver

tinusv

XPdite Hero
Een Australische school heeft een jongen met een 'duivelse' naam afgewezen als leerling. De jongen, zoon van een Oostenrijkse immigrant, heet Max Hell. De in het Duits gebruikelijke achternaam, stuitte de leiding van de Heilige Apostel Petrus-school in Melbourne echter tegen de borst.

Zij wilden de jongen (5) alleen aannemen als zijn ouders hem aanmeldden onder de meisjesnaam van de moeder. ''We handelen in de belang van het kind'', verdedigde de schooldirecteur zich vandaag tegen het persbureau AAP. Hij zei bang te zijn dat het kind wordt gepest. De ouders van de jongen willen echter niets van de ''middeleeuwse'' voorwaarden weten. Zij zoeken een andere school.

Bron: fok.nl

Lekker tolerante school. Alsof die jongen of zijn familie iets aan zijn achternaam kan doen. Ik ruzie ook altijd dat de "van" in mijn achternaam echt NIET met een hoofdletter moet. Maarja dan hebben ze weer zo'n slap excuus dat de computer automatisch van de eerste letter van de achternaam een hoofdletter maakt :x. Dat doet de computer niet, maar dat heeft de programmeur fout gedaan :x.
Australiërs en buitenlandse (achter)namen, zucht.....

Behoorlijk sneu zoiets... "We handelen in het belang van het kind" ja hoor... m'n **** Inderdaad, wat kun je er nou aan doen dat je zo heet? Ook in NL komt die naam trouwens voor.
Ik heb dus een "de" in mijn achternaam en het scheelt maar 1 letter met weird (Werd), dus ben benieuwd wat dat gaat worden ;)

Beetje "Roomser dan de Paus" van deze roomse school. Maar het hangt natuurlijk wel weer samen met de angst voor aansprakelijkheid. Recent is hier in NSW (Newcastle Area) een school veroordeeld tot een schadevergoeding van meer dan $ 1,000,000 dollar aan een jongen van nu ca. 18 jaar die als gevolg van "bullying" voor zijn leven arbeidsongeschikt is geworden. Dat heeft in onderwijskringen het er weer eens lekker ingewreven dat men verantwoordelijk is voor dat soort dingen. Vandaar waarschijnlijk de school-reactie.

Overigens, Tinusv, ik denk dat het ook een beetje in je eigen belang is dat je je naam aanpast aan de lokale gewoonten. Er zijn zelfs immigranten die hun naam helemaal veranderen om er beter "bij te horen" In de meeste engelstalige landen worden de in nederland gebruikelijke voorvoegsels "van, van der", en "de" zonder spatie aan de rest gekoppeld: (Vanderbilt,  als bekende amerikaan bijv.).  Als ik dat soort NL namen in het Ozzie phone book opzoek hou ik daar dan ook altijd rekening mee.

:evil: En er zijn in NL zat programmeurs die er helemaal geen rekening mee gehouden hebben dat er ook mensen in het buitenland wonen is onze ervaring: postcodes die beslist 4 cijfers en twee letters moeten hebben, of gewoon zelfs maar drie adres regels zodat het land er niet bij kan - over internationaal denken gesproken.  :evil:

[quote author=tinusv link=topic=7350.msg94644#msg94644 date=1183974722]Ik ruzie ook altijd dat de "van" in mijn achternaam echt NIET met een hoofdletter moet. [/quote]

En 'van' is extra lastig omdat "Van" een veelvoorkomende jongensnaam is.

De school heeft volgens nu.nl water bij de wijn gedaan, maar de ouders hebben het daar wel gezien.

Katholieke school weigert Max Hell
Uitgegeven: 9 juli 2007 21:30
Laatst gewijzigd: 9 juli 2007 21:31

AMSTERDAM - De school St. Petrus de Apostel in Melbourne heeft geweigerd de 5-jarige Max Hell toe te laten, vanwege zijn 'duivelse' naam.

De katholieke school zei nog plaats te hebben voor Max toen zijn ouders voorstelden hem in te schrijven onder de naam van zijn moeder, Wembridge.

De ouders besloten toch Hell te prefereren, waarop de school weigerde Max in de armen te sluiten.

Berouw

Pas toen de zaak in de openbaarheid kwam toonde de school berouw en liet het weten Max Hell wel aan te nemen. Maar de vader van Max, Alex, kiest na alle problemen liever voor een andere school.

Het gezin overweegt nu uit Melbourne te verhuizen. Het echtpaar Hell wilde Max op St. Petrus de Apostel plaatsen omdat hij op zijn oude school ook al werd geplaagd met zijn naam.

Slachtoffer

"We zijn het slachtoffer van onze naam", zei Alex Hell maandag. Hij zegt van Oostenrijkse afkomst te zijn. "Hell" betekent onder meer "helder" in het Duits

[quote author=-+henk+- link=topic=7350.msg94675#msg94675 date=1184014118]
Overigens, Tinusv, ik denk dat het ook een beetje in je eigen belang is dat je je naam aanpast aan de lokale gewoonten. Er zijn zelfs immigranten die hun naam helemaal veranderen om er beter "bij te horen" In de meeste engelstalige landen worden de in nederland gebruikelijke voorvoegsels "van, van der", en "de" zonder spatie aan de rest gekoppeld: (Vanderbilt,  als bekende amerikaan bijv.).  Als ik dat soort NL namen in het Ozzie phone book opzoek hou ik daar dan ook altijd rekening mee.

:evil: En er zijn in NL zat programmeurs die er helemaal geen rekening mee gehouden hebben dat er ook mensen in het buitenland wonen is onze ervaring: postcodes die beslist 4 cijfers en twee letters moeten hebben, of gewoon zelfs maar drie adres regels zodat het land er niet bij kan - over internationaal denken gesproken.  :evil:
[/quote]

Helemaal mee eens dat ook NL programmeurs zich er schuldig aan maken (en volgens mij Amerikaanse kantoorgenoot zijn landgenoten ook, daar moet een postcode 5 cijfers zijn). Dat neemt niet weg dat ik iemand aanspraak zoals die persoon dat wil en ik best moeite wil doen het goed te doen. Dan verwacht ik wel dat er voor mij ook een beetje moeite wordt gedaan. Daarnaast ben ik hier maar tijdelijk en is mijn naam gewoon mijn naam en daar ben ik trots op (dat moet Australiërs toch aanspreken). Die ga ik dus niet eventjes voor een achterlijke bureaucraat veranderen :wink:. Zij willen hier graag geschoolde mensen heen krijgen, dan moeten ze er wel open voor staan, met alle (rare) buitenlandse namen op de koop toe :p.
Ik had trouwens ook liever in het telefoonboek onder de H gestaan, in plaats van de v. Maarja dan kan niemand je meer vinden (soms best wel handig).

...mijn naam gewoon mijn naam en daar ben ik trots op (dat moet Australiërs toch aanspreken).

"What is in a name,"  of om met Juliet te spreken:
'Tis but thy name that is my enemy;--
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? It is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call'd,
Retain that dear perfection which he owes
Without that title:--Romeo, doff thy name;
And for that name, which is no part of thee,
Take all myself.​

Hm tja, namen aanpassen. Altijd tegen geweest. Ik spel mijn naam dan ook als Eerainuh als ik als Irene aangesproken wil worden. Heb er nu spijt van dat ik dat niet vanaf het begin erdoor gedrukt heb. Zeggen dat ik Irene heet (Nederlandse uitspraak) en dat spellen als Irene (Engelse spelling), dat schiet niet op. Nieuwe kans in NZ! :) Airien is een totaal andere naam, en ik vind er nix an. Mensen vinden mijn naam in het N'lands ook erg mooi klinken, da's mooi meegenomen.

Maar, what's in a name? Voor mij een identiteit, denk ik wel ja :)

Ireen (of Eerain ;-))

helemaal off topic, maar Irene, ga jij naar NZ?? Waarom? Sorry, gewoon even nieuwsgierig...

[quote author=tinusv link=topic=7350.msg94644#msg94644 date=1183974722]
''We handelen in de belang van het kind'', verdedigde de schooldirecteur zich vandaag tegen het persbureau AAP. Hij zei bang te zijn dat het kind wordt gepest. [/quote]

Worden alle kinderen met brilletjes, beugeltjes en rood haar dan eerst een metamorfose aangeboden????? :shock: :shock: :shock: :shock:

[quote author=Elle link=topic=7350.msg94718#msg94718 date=1184070192]
helemaal off topic, maar Irene, ga jij naar NZ?? Waarom? Sorry, gewoon even nieuwsgierig...
[/quote]

Niks nie sorry, joh! :)
Wij gaan nog niet helemaal naar NZ, maar omdat we er vaak zijn voor Steve's werk en we he-le-maal verliefd zijn geworden op NZ en vooral Waiheke Island, hebben we er (op Waiheke) een thuis gevonden. Uiteindelijk, maar dat hangt van werk af, zullen we er wel zoveel mogelijk tijd doorbrengen, meer dan in Australie. Wij ervaren NZ als nog meer ontspannen dan Australia (Steve is overigens Australisch, effe voor de context). En eigenlijk is het toch ook maar om de hoek! Tja, daarom dus :) Maar voorlopig is Brisbane nog thuis #1. Ach, konden we maar op alle mooiste plekjes even leven he!

Trouwens, over het Hell-kind, je zou eerder denken dat die de bully zou worden! Of een duveltje uit een doosje :-D

:grin: :grin:

Leuke topic titel.

Max, go to Hell
En Max liep naar huis.....

euuhh :? :?

Zijn vader heet trouwens Devi L.

Jack :evil:

mijn belgische naam kristien en de engelse equivalent Christine

of ik word Kristi-en genoemd
of ze schrijven hem verkeerd

gelukkig hebben we name tags - dus algauw was het schrijven van mijn naam niet meer zo moeilijk maar moest ik wel iedere keer uitleggen waarom "Christine" zo gek werd geschreven

ja ik ben een migrant
mmh- mmh jka van Belgie
ja ik weet waar Brugge ligt
inderdaad frieten bier en chocolade

Maar na 6 maanden hebben de meeste mensen het wel door en mijn collega's wijzen nieuwelingen er graag op dat ik "Christine" heet maar dat het gewoon anders wordt geschreven - super grappig - want ze hebben het ooit zelf herhaaldelijk verkeerd uitgesproken

Australiers doen normaal niet moeilijk of een buitenlandse naam en staan er zelfs op dat je hem niet wijzigt om het hen gemakkelijker te maken - "oh no it your birth name"

jammer van dat duitse jongetje - hopelijk vindt hij een nieuwe leuke school

greetz

Back