Duizenden Australische kamelen afgemaakt

Bacchus

XPdite Hero
De populatie kamelen in Australië neemt zo snel toe dat er duizenden moeten worden afgeschoten. Dat heeft de Australische inspecteur van landelijke gebieden, Chris Turner, dinsdag gezegd. In het zuiden veroorzaken volgens Turner zo'n zestigduizend kamelen overlast voor boeren door water bestemd voor vee op te drinken.

Volledige bericht :

http://www.telegraaf.nl/buitenland/20291331/Duizenden_Australische_kamelen_afgemaakt.html
 
Een half miljoen kamelen. Nou is Australië een groot land, maar ik heb er daar nog nooit een gezien. Iemand anders wel? En waar?
Straks ook bedrijven met Kamelensafaries en zo.
 
[quote author=hawk link=topic=1598.msg17804#msg17804 date=1118528005]
Een half miljoen kamelen. Nou is Australië een groot land, maar ik heb er daar nog nooit een gezien. Iemand anders wel? En waar?
Straks ook bedrijven met Kamelensafaries en zo.
[/quote]

De gebieden rond Alice Springs, stikken van de one-humb-camels.... toen wij afgelopen augustus daar rondreden (op zoek naar de meteorietenkrater ongeveer 100 km. ten zuiden van The Alice) kwamen we onderweg een kudde tegen van ongeveer 20 dromedarissen.

Aangezien het exoten zijn (net als de bliksemse Cane Toad) heb ik geen moeite ermee. De ecolgoische en economische effecten gaan m.i. voor.

De Kamelensafari's zijn echt belachelijk, aangezien het schip in de woestijn niet in Oz thuishoort. Een echt toeristenlokker, wat niet goed in The Outback past vind ik.

GRoeten Sander
 
De Kamelensafari's zijn echt belachelijk, aangezien het schip in de woestijn niet in Oz thuishoort.
.

Toch is het altijd heel erg betrekkelijk wat wel of niet in een land thuishoort (ok het is niet indignious), maar door de jaren/eeuwen heen verandert dit standpunt altijd. Denk maar aan de tulp, een typisch hollands symbool, maar wel afkomstig uit Turkije.  Toch grappig niet.
 
[quote author=tum link=topic=1598.msg17819#msg17819 date=1118564166]
De Kamelensafari's zijn echt belachelijk, aangezien het schip in de woestijn niet in Oz thuishoort.
.

Toch is het altijd heel erg betrekkelijk wat wel of niet in een land thuishoort (ok het is niet indignious), maar door de jaren/eeuwen heen verandert dit standpunt altijd. Denk maar aan de tulp, een typisch hollands symbool, maar wel afkomstig uit Turkije.  Toch grappig niet.
[/quote]

Dat klopt ... in dat opzicht horen inderdaad blanke mensen ook niet thuis in Oz. :-(

Een groot verschil met de tulp is echter dat de kamelen relatief recent naar Oz zijn gebracht, en zover ik weet, op een kleine economische bijdrage na (de safari's), geen ecologisch of overig economisch nut hebben.

De economische rol van de tulp in Nederland is bekend...  en komt ook eigenlijk niet op natuurgronden voor. Alleen op cultuurgronden. Daarmee wordt bereikt dat de tulp zich gereguleerd voortplant.

De kameel daarentegen plant zich ongereguleerd voort, met deze maatregel als gevolg.

GRoeten Sander
 
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in, de tulp had wel degelijk een economisch voordeel en ook ecologisch gezien kan de tulp (vanwege de bolvorm) geen (onoverkomelijke) impact hebben.  :up:
 
Zo ook de karpers, waarvan er ooit iemand heel fout eentje van mee heeft genomen( of 2) en de wateren vertroebelen.
Ze worden uit het water gevist  :fishing2: en laten ze op de kant doodgaan. (of sommigen eten ze op)
 
Ik denk inderdaad ook dat dierenmishandeling geen belangrijke plaats inneemt op de politieke agenda in Australië. En over Karpers die wateren vertroebelen? Nou volgens mij is dat typisch Australisch. Kijk eens hoeveel Karpers er in Europa leven die er ook niet goed vanaf komen hoor, met al die sportvissers maar iig beter dan daar.
 
Hoi

Dat principe van die karpers die de bodem omwoelen, kennen wij ook in Nederland: De Verbraseming.
De brasem is in NL een inheemse soort, die de bodem loswoelt, waardoor fosfaten en zware metalen weer loskomen in het water.
Die brasem komt de laatste 10 - 15 jaar enorm veel voor, waarschijnlijk door het wegvallen van de snoek, en het veranderen van de chemie van het zoete oppervlakte water.

Zoveel dieren en planten (cane toad, feral cats, feral pigs, konijn, salvinia, enz) zorgen voor problemen in Australie, dat ik ze groot gelijk geef.
Als het maar humaan gebeurt!

en ja... die ozzies (of iig sommige dan) hebben nu eenmaal soms wat andere ideeen over hoe je met dieren om kan gaan.

Groeten Sander
 
Back
Top