Durven we....?

Adventure

New Member
Hallo allemaal!
Bij deze maar eens een poging doen om ons voor te stellen....Ik,G, en mijn man hebben samen 3 heerlijke kids 10,9 en 6 jaar. Mijn man is internist en ik ben van beroep gezinscoach maar momenteel huisvrouw. Afgelopen jaren zijn we verschillende keren verhuisd binnen Nederland vanwege het werk. Sinds 1,5 jaar hebben we nu een goede baan, leuk huis, kinderen op hun plek. Tegelijkertijd merken we dat we al een tijdje met de gedachte blijven lopen om naar het buitenland te emigreren en dan Australië in het bijzonder. Afgelopen weekend zijn we dan uiteindelijk ook maar naar de emigratiebeurs gegaan om te kijken wat eventueel de mogelijkheden voor ons zijn. En nu blijkt...die zijn er...Dus onrust speelt op...moeten we dan toch es.., is het haalbaar met kids.., wat zijn de plussen en minnen.., zal het te betalen zijn.., etc etc. En maar forums gezocht en kwam op XPdite en merk dat ik op ontzettend veel vragen van ons als antwoorden hier kan vinden en dacht dat het toen maar eens tijd werd om in te loggen en voor te stellen!
Niets is bij ons nog zeker dus, we twijfelen enorm maar het blijft ook steeds in ons hoofd hangen.. Het is de bedoeling dat mijn man in omgeving Perth een baan gaat zoeken(via ziekenhuizen) en vanuit daar kijken of we daar een leuk huis kunnen huren en leuke scholen kunnen vinden. De plannen zijn nu nog dat we ons huis aanhouden, we zouden teveel verlies draaien als we het nu zouden willen verkopen en als in het ergste geval het in Australië niet lukt, dat we dan terug kunnen. Mijn man en ik zijn van plan om in het najaar een week met zn tweeën naar Australië te gaan om daar te ervaren hoe Australië is; omgeving, scholen, ziekenhuizen. We zijn nog nooit in Australië geweest, dus alles is gewoon nieuw en dat maakt het ook wel heel spannend...een adventure..

Tot zover eerst maar!! groetjes G

Nice! Welkom!

Als arts is je bedje toch gespreid... ja toch? Dacht ik...
Anyway,.. succes met plannen maken en uitzoeken.

Welkom!

Je bedje kan inderdaad gespreid zijn als arts, helemaal als je ervoor kiest om buiten de grote steden te gaan werken! Maar Perth is ook erg mooi natuurlijk en heeft veel mogelijkheden.

Hou wel rekening met aardig wat bureaucratisch gedoe om je als arts te registreren bij de AHPRA. Maar met wat geduld en doorzettingsvermogen, kom je een heel eind.

Ben benieuwd hoe het jullie zal vergaan!

Welkom op het forum!
Goed dat jullie eest eens gaan kijken of het bevalt in oz, als jullie nog nooit geweest zijn. Maar dat gaat vast helemaal goedkomen, want het is een geweldig land! ;)

Welkom!

Het eerste wat ik dacht: arts! Super! Zeker regionaal gezien zijn artsen en verpleegkundigen zeer welkom!
Het tweede wat ik dacht: 2 weken.... Veel te kort! Maar ik snap dat jullie geen optie hebben om even uitgebreid rond trekken :)

Veel succes bij het verkennen van Perth :D

Wat spannend allemaal!
Als arts is er zeker genoeg werk en volgens mij is een sponsor visum ook vrij gemakkelijk te verkrijgen als arts. Maar de volledige registratie is nogal een proces. Vrienden van ons (Hij is huisarts, heeft artsen opleiding in Belgie gedaan) . Zitten daar nu midden in en het valt ze niet mee. Veel examens, veel studie materiaal om door te werken. Veel weekenden verplichte cursus. Het is het natuurlijk allemaal waard maar een gespreid bedje zou ik het zeker niet willen noemen. :(
Natuurlijk is elke situatie weer verschillend (misschien is het voor Nederlandse artsen wel anders!)
Veel succes!

Nice! Welkom!

Als arts is je bedje toch gespreid... ja toch? Dacht ik...
Anyway,.. succes met plannen maken en uitzoeken.
Dank je voor je reactie. Nou zoals je hieronder ziet is wel wel wat ingewikkelder dan gedacht...vooral het omzetten van je registratie van Nederland naar Australie is een klus, maar mijn man is al druk bezig om het uit te zoeken! Wie weet!

Welkom!

Je bedje kan inderdaad gespreid zijn als arts, helemaal als je ervoor kiest om buiten de grote steden te gaan werken! Maar Perth is ook erg mooi natuurlijk en heeft veel mogelijkheden.

Hou wel rekening met aardig wat bureaucratisch gedoe om je als arts te registreren bij de AHPRA. Maar met wat geduld en doorzettingsvermogen, kom je een heel eind.

Hai Kim, dank je voor je reactie! We hebben (nog) geen voorkeur waar we in omgeving Perth willen gaan kijken, eerst maar eens zien of er echt werk is. Mijn man is internist en het lijkt dat dat er best werk is. Maar inderdaad de registratie moeten we ons in verdiepen. We zijn ook nog maar echt net begonnen om te kijken of het iets voor ons kan zijn. Mijn man zit nu in een maatschap(zogenaamd ondernemer) maar dit lijkt over 2 jaar in Nederland ook allemaal te veranderen als de artsen hier in loondienst moeten. In loondienst gaan is geen probleem, maar de voordelen die je had als eigen ondernemer vallen daardoor weg en de goodwill die we hebben moeten inleggen staat op losse schroeven of we daar iets van terug zien...en zo zijn er nog wel een aantal dingen die voor een arts in nederland het er niet leuker op maken en vandaar dat we aan het verkennen zijn om elders te werken!

Welkom op het forum!
Goed dat jullie eest eens gaan kijken of het bevalt in oz, als jullie nog nooit geweest zijn. Maar dat gaat vast helemaal goedkomen, want het is een geweldig land! ;)
Dank je Gwen! Ik zie dat je nog maar een aantal dagen te gaan hebt voordat je gaat?? Super!! Wij zijn echt nog in de verkennende fase...maar ik voel de kriebels elke dag :)!

Welkom!

Het eerste wat ik dacht: arts! Super! Zeker regionaal gezien zijn artsen en verpleegkundigen zeer welkom!
Het tweede wat ik dacht: 2 weken.... Veel te kort! Maar ik snap dat jullie geen optie hebben om even uitgebreid rond trekken :)

Veel succes bij het verkennen van Perth :D
Dank je voor reactie! Regionaal is ook geen enkel probleem; wij zijn hier juist van een groot zkh naar kleiner zkh gegaan, alles wat gemoedelijker, lijnen wat korter. We hopen via een agency te kijken of er plaats is in een zkh. We weten echter de volgorde niet precies waar te beginnen:eek:...het is meer onderzoeken dan ik had verwacht, maar dat is ook wel weer leuk en houdt me van de straat, haha. Nog tips voor Perth om zeker te bekijken? we gaan ervan uit dat we gesprekken in ziekenhuizen hebben in het najaar dus als we daar zitten, willen de wijken rondkijken en scholen toch ook al ff spotten.

Wat spannend allemaal!
Als arts is er zeker genoeg werk en volgens mij is een sponsor visum ook vrij gemakkelijk te verkrijgen als arts. Maar de volledige registratie is nogal een proces. Vrienden van ons (Hij is huisarts, heeft artsen opleiding in Belgie gedaan) . Zitten daar nu midden in en het valt ze niet mee. Veel examens, veel studie materiaal om door te werken. Veel weekenden verplichte cursus. Het is het natuurlijk allemaal waard maar een gespreid bedje zou ik het zeker niet willen noemen. :(
Natuurlijk is elke situatie weer verschillend (misschien is het voor Nederlandse artsen wel anders!)
Veel succes!
Hai anne, bedankt voor je reactie! Ja wij komen inderdaad in aanmerking voor een sponsorvisum, dat hoorden we al op de emigratiebeurs...maar er zijn inderdaad ook zoveel andere dingen die er bij komen.. Mijn man is internist-hematoloog, en erg leergierig..dus de IELtest(zeg ik dit goed?) gaat hem vast lukken, hij moet vaak refereren in het engels en bezoekt voor scholing ook regelmatig congressen ed. Wanneer blijkt dat er verder studie nodig is, dan gaat ie daar vast voor. Wat we moeilijk vinden is waar te beginnen...eerst contact zkh via een agency om te kijken wat en waar er werk is over welke periode...hoe lang zijn we onderweg om de rest te regelen...of eerst de testen ed...Na onze enthousiasme, moeten we ons nu beraden wat eerst te doen, misschien dat je daar tips voor hebt? gr.G

Welkom!

Hai kim, ik had nog een vraag wat precies AHPRA is. Kun je mij dat uitleggen? gr.G

Zodra jullie in Australie aankomen zijn jullie vast besmet met het virus down under! Veel succes de komende tijd en volg je hart!
Onze grote dag is 27 mei, dan vliegen wij met onze meiden naar Perth, veel zin in:)

Zodra jullie in Australie aankomen zijn jullie vast besmet met het virus down under! Veel succes de komende tijd en volg je hart!
Onze grote dag is 27 mei, dan vliegen wij met onze meiden naar Perth, veel zin in:)
hai linda, ik had je verhaal al gelezen! Het is bij jullie heel snel en voortvarend gegaan he! fijn voor jullie! Heel veel plezier !

Welkom op het forum! En succes met alles uitzoeken, het is inderdaad nogal een proces..
Als je je op WA wilt richten heb ik de volgende linkjes, die jullie misschien al wel ontdekt hebben. Daar staat wat meer info op mbt health professionals in Western Australia:
http://www.health.wa.gov.au/careers/
http://www.overseasdoctors.health.wa.gov.au/home/
http://www.wacountry.health.wa.gov.au/index.php?id=workwithus (voor regionaal werken in WA).

Succes en hou ons op de hoogte!
Hai Cappuccino,
Dank je voor linkjes, ik kende ze nog niet. Wij moeten nog zoveel ontdekken haha;). Thanx!

Hai anne, bedankt voor je reactie! Ja wij komen inderdaad in aanmerking voor een sponsorvisum, dat hoorden we al op de emigratiebeurs...maar er zijn inderdaad ook zoveel andere dingen die er bij komen.. Mijn man is internist-hematoloog, en erg leergierig..dus de IELtest(zeg ik dit goed?) gaat hem vast lukken, hij moet vaak refereren in het engels en bezoekt voor scholing ook regelmatig congressen ed. Wanneer blijkt dat er verder studie nodig is, dan gaat ie daar vast voor. Wat we moeilijk vinden is waar te beginnen...eerst contact zkh via een agency om te kijken wat en waar er werk is over welke periode...hoe lang zijn we onderweg om de rest te regelen...of eerst de testen ed...Na onze enthousiasme, moeten we ons nu beraden wat eerst te doen, misschien dat je daar tips voor hebt? gr.Gerda
Hoi Gerda,
Het lastige van een skills assessment voor registratie is dat het over het hele vakgebied gaat. Dus ook dingen als paediatrics, mental health, gynaecologie enz... moeten weer geexamineerd worden. Dat kan best lastig zijn als je daar al jaren niets meer mee hebt gedaan. Wat ik begreep van onze vrienden is het een traject van ongeveer 2 jaar. Zij hebben er voor gekozen om dat in Australie te doen maar je kunt dat ook vanuit NL doen. Het nadeel van het in Australie doen is dat je dan dus niet je volledige registratie hebt en soort van 'onder supervisie' moet werken. Dat betekent niet dat er constant iemand over je schouder meekijkt maar wel dat hij niet vrij is om te kiezen waar hij werkt en zijn werk continu wordt gescreend en hij minder vedrient daardoor dan zijn collega's. (Hun situatie is mogelijk wel anders omdat ze voor Australie ook al buiten Belgie woonden, ik weet niet wat de regelingen daaromtrent zijn)
Zij hebben volgens mij zelf de praktijk waar hij nu werkt benadert voor een sponsorship visum.
Er is heel veel behoefte aan artsen, vooral in rural en regional gebieden. Dus het vinden van en zkh voor sponsored visum is denk ik niet moeilijk.
Btw, the AHPRA = Australian Health Practitioners Regulation Agency. Dat is waar (ik geloof tegenwoordig alle) medische en paramedische beroepen zich bij moeten registreren. Soort BIG maar dan anders. ;)
Veel succes met alles uitzoeken en als je og vragen heb stel ze gerust, ik speel ze wel weer door naar 'De Belgen'. :)
Gr Anne

Hai kim, ik had nog een vraag wat precies AHPRA is. Kun je mij dat uitleggen? gr.Gerda

Het is hierboven net al uitgelegd, inderdaad vergelijkbaar met de BIG. Je moet je inderdaad als (para)medische 'professional' bij de AHPRA registreren voordat je in die beroepen mag werken. Helaas kan die registratie nog aardig wat voeten in de aarde hebben, maar je ontkomt er niet aan. Dus hoe vroeger je start hoe beter. Je moet onder andere inderdaad een Academic IELTS test doen en waarschijnlijk minimaal een score van 7 (uit 9) halen.Daarnaast moet je veel papierwerk invullen en aanleveren, bewijs van je professionele ervaring etc etc...

Kijk voor meer info op: http://www.ahpra.gov.au/

Veel succes ermee!

Back