Duur leven? en Cairns

Gwen

XPdite Sponsor
Hoii Iedereen!
Wat mij opviel op dit forum is dat bijna iedereen naar Sydney of Melbourne gaat. Ik heb zo het een en ander over Australië zitten lezen, en mij lijkt Cairns helemaal geweldig! Welke ervaringen hebben jullie met deze stad?, of wat denken jullie over deze stad?
Verder vroeg ik me nog af of het leven in Australië duurder is als in NL. Er zijn een aantal mensen op dit forum die er al wonen, dus jullie moeten mij vast kunnen helpen  :grin:
Hoe zit het met boodschappen - Huis kopen of huren - Belastingen - Loon - leuke vrije tijd activiteiten ?
Groetjes!!  :roll:
 
Hoi,

Wij vonden een Cairns een leuke stad, die vooral draait op de toeristische sector (alhoewel die een beetje hapert op dit moment). Cairns is vooral aantrekkelijk (bij Aziaten, maar dit loopt terug!) vanwege de vele activiteiten (duiken, tropical rainforest, enz.) en natuurschoonheden die er zijn. Of het een leuke leefstad is durf ik niet te zeggen. De humidity wordt in de zomer erg hoog, voor een mooi strand moet je even rijden (Cairns heeft alleen mudflats) en de toeristen zorgen ervoor dat bepaalde zaken erg duur zijn. Ook moet je er tegen kunnen om constant veel toeristen om je heen te hebben. Zeker als je in de toeristische sector (outdoor education, horeca, diving instructor, enz.) wil werken is Cairns een goede plek!

Wat bedoel je met "duurder is DAN Nederland"? Puur het absolute verschil of een positief of negatief verschil in koopkracht? Er is al enorm veel over prijsverschillen geschreven op dit forum. Het komt er op neer dat sommige zaken duurder zijn, andere zaken goedkoper. Het ligt er net aan hoe je uitgave patroon is, of je duurder of juist goedkoper uitbent.

Groeten Sander
 
Wij hebben na 2 jaar reizen door Australie, Cairns toch als plek uitgekozen om te gaan wonen.
Inderdaad, 3 maanden per jaar is het hier warm en vochtig. Maar tegenwoordig is er overal airco.
Wij hebben Cairns ook uitgezocht, omdat het hier altijd groen is en zeer zelden een water tekort. Ik persoonlijk vind dat droge vreselijk.
Het eerste strand is vanuit het centrum 10 min met de auto.
Wat Sander zegt over de toeristen klopt wel, maar alleen op bepaalde plekken zijn ze altijd te vinden.
Voor het gewone levensonderhoud zijn de kosten hier niet duurder hoor.

Voor de rest is Cairns eigenlijk een heerlijke stad om te wonen met allerlei leuke woonwijken. Het weer is nu perfect. Ze beloven dat het weer hier 9 maanden per jaar prachtig is. Alles is mooi groen. Werkgelegenheid is er genoeg in alle sectoren. Het is hier nog steeds relaxed. Prachtige plekkken om te bezoeken in het weekend, bv het regenwoud, de tablelands, watervallen, rivieren om te zwemmen, snorkelen. Ik blijf in Cairns of omgeving wel een tijdje wonen  :up:

Groetjes Jolanda  :cool:
 
[quote author=jolanda b link=topic=8791.msg116955#msg116955 date=1209030929]
Wij hebben na 2 jaar reizen door Australie, Cairns toch als plek uitgekozen om te gaan wonen.
Inderdaad, 3 maanden per jaar is het hier warm en vochtig. Maar tegenwoordig is er overal airco.
Wij hebben Cairns ook uitgezocht, omdat het hier altijd groen is en zeer zelden een water tekort. Ik persoonlijk vind dat droge vreselijk.
Het eerste strand is vanuit het centrum 10 min met de auto.
Wat Sander zegt over de toeristen klopt wel, maar alleen op bepaalde plekken zijn ze altijd te vinden.
Voor het gewone levensonderhoud zijn de kosten hier niet duurder hoor.

Voor de rest is Cairns eigenlijk een heerlijke stad om te wonen met allerlei leuke woonwijken. Het weer is nu perfect. Ze beloven dat het weer hier 9 maanden per jaar prachtig is. Alles is mooi groen. Werkgelegenheid is er genoeg in alle sectoren. Het is hier nog steeds relaxed. Prachtige plekkken om te bezoeken in het weekend, bv het regenwoud, de tablelands, watervallen, rivieren om te zwemmen, snorkelen. Ik blijf in Cairns of omgeving wel een tijdje wonen  :up:

Groetjes Jolanda  :cool:



[/quote]

klinkt goed  :up:
 
Oh ja, de kosten. Ik denk dat het ene hier duurder is en het andere goedkoper.
Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uit maakt.

Groetjes Jolanda
 
Wij wonen sinds 3 maart in Cairns (redlynch een suburb 10 minuten vanaf het centrum)
Wij vinden het hier heerlijk vooral nu de winter aanbreekt is het 9 maanden goed toeven hier.
Alhoewel het in de zomer ook wel gaat, maar eerlijk is eerlijk het is warm.
Ik werk als loodgieter in de bouw en dat is gewoon heerlijk, het is niet te warm en regen valt er niet veel meer.
Toeristen? ja als je hier aankomt en als "vakantieganger" de stad bekijkt kom je vanzelf op de toeristen plekken en inderdaad daar stikt het van de aziatan.
Maar als je hier eenmaal leeft valt dat reuze mee.
Strand is er wel maar inderdaad moet je minimaal 10 minuten met de auto (da's toch te doen) voordeel je kunt zowat op het strand parkeren en druk is het er nooit.

Met andere woorden denk ik dat we een goede keus gemaakt hebben met Cairns je hebt hier alles wat Australie te bieden heeft.

Groetjes Kees
 
[quote author=Gwen link=topic=8791.msg116945#msg116945 date=1209024876]
Wat mij opviel op dit forum is dat bijna iedereen naar Sydney of Melbourne gaat.
[/quote]

Nou, als je de poll bekijkt verderop in het forum (http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2850.0) zie je dat de meeste mensen naar WA (voornl Perth) gaan, op een haarbreedte gevolgd door Queensland (Brisbane denk ik dan)...
 
Ik ben ook een aantal maanden in Cairns geweest, op bezoek bij kennissen van ons. Doordat ik een groot deel van deze tijd bij hun verbleef heb ik een aardig beeld kunnen krijgen van Cairns. Cairns vond ik zelf een leuke stad, het is te vergelijken met een normale stad in nederland qua inwonersaantal, ik geloof 100.000 inwoners ofzo, maar er hangt een gemoedelijke sfeer. (Waarschijnlijk komt dit door de toeristen, die in vakantiestemming zijn :p)

De omgeving waarin je woont is natuurlijk ideaal, je hebt alles, Reef&Rainforest, kan niet beter. Ik ben in Cairns geweest in de tijd dat het vochtig is, het is even wennen, maar er valt zeer zeker mee te leven!

Je moet er wel even goed op letten dat vliegtuigen zeer laag overkomen vliegen door het Vliegveld dat dicht bij de stad ligt. Zeker als de wind richting zuiden staat, komen de vliegtuig zeer laag aanvliegen over de stad heen. Een hoop kabaal, voor de een klinkt het als muziek in de oren( :roll:) maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat het een minpunt(je) is voor iemand.

De prijzen voor normale zaken in de supermarkten zijn niet veel hoger dan in Sydney(o.i.d.). Het zal ongeveer op hetzelfde prijsniveau liggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, aangezien ik niet alle ins en outs ken zoals andere mensen op dit forum!

Groetjes,
 
Dat van die vliegtuigen is wel waar, maar veel kabaal vind ik dat niet, maar inderdaad het geeft overlast.
Normaal landen ze via de "northern beaches" en dat is wel een reden dat ik daar niet zou willen wonen.

Kees
 
[quote author=Gwen link=topic=8791.msg116945#msg116945 date=1209024876]
Verder vroeg ik me nog af of het leven in Australië duurder is als in NL. Er zijn een aantal mensen op dit forum die er al wonen, dus jullie moeten mij vast kunnen helpen  :grin:
Hoe zit het met boodschappen - Huis kopen of huren - Belastingen - Loon - leuke vrije tijd activiteiten ?
Groetjes!!  :roll:
[/quote]

De kosten van dagelijks levensonderhoud zijn hier ongeveer gelijk aan Nederland en de lonen zullen ook niet veel verschillen. Als je veel ziek bent kunnen medische kosten nog aardig oplopen, maar dat is ook nog wel te overzien. Je hoeft weer geen aparte verzekeringspremie te betalen, omdat je Medicare hebt. Eigenlijk is wonen hier het enige dat flink duur kan worden. Huren is beduidend duurder dan in Nederland en huursubsidie is hier bijna niet. Maar als je in Cairns een huis wilt kopen zul je waarschijnlijk weer goedkoper uit zijn dan met een koophuis in Nederland.
Kortom: de kosten zijn wat anders verdeeld, maar per saldo redelijk hetzelfde als in Nederland.

Groetjes,
Rixta
(Maitland NSW)
 
onze bedoeling was ook het noorden, (atherton tablelands/cairns omgeving). Supermooi ed maar..... geen banen in ons vakgebied (process engineer). Dat is het enige nadeel daar...alleen toerisme en bouw (huizen hype hier!). Als je in die sectoren werkt, prima!

Jammer vind ik dat ze in Cairns zo ontzettend veel aan het bouwen zijn dat de sfeer aan het eranderen was. Alles moet wijken voor huizen, campings, ponyclubs etc etc. Vooral al die ommuurde wijken vind ik onaantrekkelijk maar goed meningen verschillen daarover. Het tropische vochtige blijft toch veel mooier dan het droge hier in Brissie maar ja, de centjes moeten ook.

Veel succes met je beslissing...en mocht het toch niet zijn wat je zoekt, stap je in en ga je ergens anders kijken. Tov de stap om van NL naar down under te komen, is dat maar 'just down the road'.
 
Hoii Iedereen!
Super bedankt voor alle reacties!  :up:
Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening. Mij lijkt dat daar overal wel werk in is te vinden, omdat je ook maatschappelijk werker bij een bedrijf, ziekenhuis, school e.d. kunt zijn. Wat denken jullie?
Mooi dat Aussie ong dezelfde kosten heeft als NL. Het een zal inderdaad duurder zjin en het ander goedkoper.. Maar als het toch over grote lijnen wel overeenkomt is dat in ieder geval neit iets waar ik me zorgen om meot maken  :wink:
Ik kan niet wachten om te gaan! Ik heb ook wel een beetje voor Cairns gekozen omdat het aan het great barrier reef ligt. En aangezien ik duik is dat nooit mis  :cool:
Groetjes!
 
Back
Top