Een beetje ongeduldig ..

JanWillem

Member
Hi allen,

Sinds November 2017 ben ik met mijn potentiële nieuwe werkgever in Australië / Sydney (een bank) bezig om bij hen aan de slag te gaan. Zij sponsoren, hebben de visa voorbereidingen in gang gezet via een relocation agent en zijn nu net als ik (+ gezin) in afwachting van de vorderingen. Wij hebben enorm ons best gedaan alle gevraagde documenten tijdig aan te leveren (in 5 weken gelukt, inclusief de Toefl in Europa gedaan). Van hun kant merk ik dat ze een grote organisatie zijn en dat veel zaken veel tijd kosten. In April jl. had ik verwacht dat ze de visumaanvraag zouden indienen maar ze bleken nog een advertentie (van 3 weken) te moeten zetten ivm immigration regulation. Fair enough maar mijn gevoel zei dat ze dat ook best in Februari hadden kunnen doen. Het was een nieuwe eis / changed regulation, verklaarden ze. Anderen op het Sydney Moving Guide forum zeiden dat het een standaard eis is. Toen de advertentie - requirement was ingelost, bleek de bank nog een advertentie te moeten zetten, want het moest op een externe bron (lees: niet alleen de eigen company website) gepost worden. En niet voor een paar dagen maar zelfs 4 weken. In de tussentijd kreeg ik mijn arbeidscontract toegestuurd maar die klopte op teveel punten niet (zoals: 'volgende week beginnen') en die heb ik moeten terugsturen met verzoek voor aanpassingen. Nu geeft de bank aan dat ze de visumaanvraag 21 Juni zullen indienen. Ze zeggen het niet expliciet maar geven als voorbeeld een recente visumaanvraag die binnen 2 dagen werd geprocessed en gegrant. Het relocation bureau geeft echter aan dat aanvragen gemiddeld 3 - 5 maanden duren. Gevoelsmatig wil ik niet 5 maanden wachten maar kan het zijn dat het inderdaad soms / in uitzonderingen of zelfs bij sponsoring maar een paar dagen duurt? Kan het ook zijn dat de aanvraag zelfs geweigerd word? Ik / wij worden er ongeduldig van omdat we door dit gedoe geen vakantie kunnen boeken, de schoolvakanties bijna beginnen en als het feest niet doorgaat, we tijdig de NL school moeten bevestigen .. pff.
 
Ja, die afhankelijkheid kan heel vervelend zijn, helaas/gelukkig voor je, zelfs met een 189 (de golden ticket) voel je die afhankelijkheid. Afhankelijk van je beroep assessment, afhankelijk van je CO en in ons geval ook afhankelijk van de staat die moet sponsoren.

Wat betreft (gemiddelde) doorlooptijd. Dat staat per visa op de Home Affairs site, wellicht geeft dat wat unbiased informatie
 
Als ik het zo lees, klinkt het of dat je met je kont in de Australische boter bent gevallen ;)
Ja, zo gaat het er hier aan toe. Het oh mijn god moment, dat zal wel nooit weggaan. Als je hier lang genoeg bent, dan lach je erom.
Het is nou eenmaal zo, Het is hier heel anders dan in NL. En je kunt niet meer doen, dan jullie al hebben gedaan. Alles netjes en op tijd aangeleverd.
Als je niet kunt wachten of wilt wachten, dan moet je even achterover leunen in je luie stoel. Het is het absoluut waard, geloof me, maar leef je leven in NL en wanneer je je visum krijgt, neem je de volgende stap. En ja helaas, je kunt ook afgewezen worden. Zo zijn de regels van dit spel, stratego, maar dan heeft alleen immi de bommen :D
 


OFX
Back
Top