een belg die zijn hart volgt

Chelvaric

New Member
Hallo ik ben wouter 23 jaar en belg o3o

ik ben vorig jaar afgestudeerd en al eventjes aan het werk. Maar ook sinds al een goeie tijd in een relatie. mijn vriendin studeert nu in australië en na al 2 keer naar daar te gaan ben ik klaar om ook de stap te zetten. daarom dat ik hier al een tijdje het forum aan het stalken ben.

Ik werk als Software developer dus ik had goede hoop om door het visum te graken sinds deze op de SOL lijst staat. alleen weet ik niet hoever mijn diploma overeen komt voor een job hier in in australië
(mijn diploma is new media and communication technology de naam klinkt fancy maar tis gewoon alles in IT heb ik ongeveer iets van geleerd)

ik ga proberen voor skilled independent maar als dit niet zou gaan zou ik voor sponsered proberen

alvast bedankt voor alle help dat ik wellicht op dit forum zal krijgen
mvg wouter

Hi Chelvaric, welkom op het forum. Goed te horen dat je een plan hebt. Als je regelmatig in Australië bent kun je proberen op een working holiday visum kunnen proberen. Ik weet er niet alle exacte details van, maar ik heb begrepen van een collega van me die naar Sydney is gegaan, dat je dat visum behoorlijk snel kunt krijgen en dat je er niet zoveel voor hoeft te regelen. M'n collega had geregeld dat de werkgever haar daarna sponsorde voor een normaal werkvisum zodat ze kon blijven. Ik weet de exacte details niet helemaal, maar je zou daar eventueel naar kunnen kijken. Succes!

Welkom ennu wat @Thijsvr zegt.
Even online een WHV aanvragen en gaan met die banaan. Dan ben je in ieder geval voor een jaar onder de pannen en kun je goed cultuur snuiven enzo.
Dat jaar kun je nog uibreiden met een extra jaar, door 3 maanden farmwork te doen. En je kunt kijken of je inderdaad een sponsor kunt vinden.
Dat is de goedkoopste en zeker ook de snelste versie. Je kunt morgen al in het vliegtuig zitten :)

Voor skilled independent visa zul je eens op de site van immi moeten kijken. www.immi.gov.au
Of een bureau benaderen en een check laten doen, voor wat je mogelijkheden zijn.

Succes!

Hey Wouter,

Ik vrees dat een independent skilled visa er niet direct in gaat zitten. Je skill wordt beoordeelt door ACS en zij verwachten dat je minstens 2 jaar werk ervaring hebt voor je een positieve beoordeling krijgt.
Ik zou ook gewoon voor de working holiday gaan, dan ben je er al een jaar geweest en kan je misschien proberen een sponsorship te krijgen.

Updatje inderdaad het blijkt dat mijn kwaliteiten van mijn bachelor en werkervaring niet genoeg zijn voor de skilled. Meschien is het omdat mijn bachelor een raare naam geeft en niet echt weergeeft wat ik gestudeerd heb? maar het is waarshijnlijk de 2 jaar ervaring die me de das omdoet. heeft er iemand zo een schatting van hoeveel geld ik nodig zou hebben om te overleven voor een jaar in australie? en of een buitenlander makelijk een appartementje kan huren ofzo. terwijl ik aan het sparen ben ga ik ook al eens de job markt afspeuren online of ik iets kan vinden

alvast bedankt voor de vele reacties!

Waarom ga je niet in België aan de slag? Gewoon ervaring opbouwen in je vakgebied. Dan is de aanvraag daarna (over een paar jaar) redelijk straight forward.
Of je gaat voor een WHV en gaat hier eens kijken hoe het is, cultuur snuiven, de banenmarkt, de mentaliteit, het vreselijke weer, de lelijke natuur :D

ja ik ben inderdaad ook al aan het werk hier in belgië in mijn werkgebied. elke keer dat ik naar australie ben geweest logeerde ik bij iemand in (yay airbnb). ik zal nu waarschijnlijk wat door werken hier en wat geld opsparen voor een whv of via online solicitatie proberen een sponsered visa te verkrijgen

Overigens kost een WHV een paar honderd euro geloof ik. En is de bedoeling van dat visum, dat je door te werken je reizen bekostigd. Simpelssss (beetje achter de hand hebben, is natuurlijk niet verkeerd).

Updatje inderdaad het blijkt dat mijn kwaliteiten van mijn bachelor en werkervaring niet genoeg zijn voor de skilled. Meschien is het omdat mijn bachelor een raare naam geeft en niet echt weergeeft wat ik gestudeerd heb? maar het is waarshijnlijk de 2 jaar ervaring die me de das omdoet. heeft er iemand zo een schatting van hoeveel geld ik nodig zou hebben om te overleven voor een jaar in australie? en of een buitenlander makelijk een appartementje kan huren ofzo. terwijl ik aan het sparen ben ga ik ook al eens de job markt afspeuren online of ik iets kan vinden

alvast bedankt voor de vele reacties!

Hi Chelvaric, jammer dat dat je visum niet lukt. Ik denk dat het de 2 jaar ervaring is die het moeilijk maakt inderdaad. De eisen voor een skilled visa zijn behoorlijk stevig. M'n ex-collega is op een WHV binnengekomen en dacht even op bezoek te gaan bij ons bedrijf in Sydney. Daar kreeg ze een baan aangeboden en werd na een jaar aangeboden om haar sponsoren en zo wil het dat ze nu weer m'n collega wordt in Melbourne (als wij ooit ons visum nog krijgen...). Dus dat zou een optie kunnen zijn, maar is wel een behoorlijke gok, want zoveel bedrijven zijn er niet die sponsoren. Voor haar maakt het niet uit, want zij had het ook prima gevonden om terug te komen, maar als je daar wat op wilt bouwen en je vindt uiteindelijk geen sponsor, dan hang je.

Qua geld rekenen wij inmiddels rond de $500/550 per week voor de huur, maar dat is in Melbourne in een suburb die we leuk vinden en voor een huisje met tuin en twee slaapkamers. Je kunt ook een stuk goedkoper huren, maar dan lever je vanzelfsprekend wel in op dingen. Buiten de stad iets kleins moet denk ik wel te doen zijn voor $300.
Je moet een zorgverzekering afsluiten voor jezelf, want je wordt niet gedekt met Medicare. Dat is zo'n 25 dollar per week.
Voor eten en dergelijke was een tijdje terug een thread op Reddit/r/melbourne en daar varieerden de kosten tussen de $70 en $300 per week. De persoon die zei $70 per week te spenderen gaf aan erg zuinig te leven, maar toen wij er waren zaten wij met boodschappen ook rond zo'n bedrag. We rekenen zelf wel op een wat hoger bedrag, want tijdens je vakantie koop je geen huishoudelijke dingen zoals bijvoorbeeld wasmiddel.
Als je een auto neemt vonden wij de kosten vergelijkbaar met Nederland. Rego in de stad is zo'n $800 per jaar, ongeacht het soort auto dat je hebt. Buiten de stad zijn de prijzen wel een stuk lager. Verzekering is zo'n $50/60 per maand. Bij elkaar dus zo'n $30 per week.

Er zijn nog allerlei kleine dingetjes die niet meegerekend zijn. Tanken, extra verzekeringen, borg op een woning, inrichting van de woning, etc. Correct me if I'm wrong, maar laat ik zeggen dat als je zuinig doet het zo'n $600/€400 per week is, dus op jaarbasis denk ik zo'n €20.000. Het kan ongetwijfeld nog veel goedkoper, maar dan lever je op zoveel dingen in dat je je kunt vragen of dat het waard is. Bijvoorbeeld buiten de stad een kamer bij iemand huren. Geen auto. Elke dag een blik bonen eten ;)

ja kvond het ook spijtig ik vond het nog altijd raar dat mijn kwalifikaties te kort kwamen. ik heb een bachelor in de IT maar noemt wel new media and comunnication technology. ik weet niet of dat emigratie kantoren uitzoeken wat er precies van waarde aan dit diploma hangt? en de 2 jaar ervaring ah ja mijn eerste jaar zal voorbij zijn in een paar maanden ik kan wel nog even geduld uit oefenen. en ondertussen online mijn geluk proberen op een job. wij beiden waren wel wat teleurgesteld met het nieuws. maar hoop opgeven is niets voor mij.

toen ik in australie was heb ik altijd in coles gegaan kon je gemakelijk alles vinden ^^.

ik vond mijn ervaringen met air bnb daar wel geweldig mij gastheren hebben altijd een goeie indruk nagelaten en de sfeer opgesnofen met hun hulp en khad toch wel een erg posetieve indruk van australie. alhoewel ik niet naar daar ben gegaan voor het land in de eerste plaats geeft het toch een plekje gekregen.

Die Coles website is handig om prijzen te vergelijken. Als je bijvoorbeeld een week lang de bonnetjes van hier opspaart dan weet je wat je hier koopt en wat dat kost. Vervolgens kun je dan op de site van Coles kijken wat het daar zou kosten.

Ik wil verder je AirBnB hosts niet afvallen, maar het is hun "werk" om een goeie indruk achter te laten. Zij zijn het hotel en jij bent de gast. Jij komt hen geld brengen. Bij AirBnB wordt dat effect nog eens versterkt omdat er van je verwacht wordt dat je je verblijfplaats beoordeeld. Dat wil niet zeggen dat het geen vriendelijke en leuke mensen zijn, maar het is goed om wel kritisch te blijven.

Succes met het uitzoeken van je opties. Hou er rekening mee dat je door heel veel hoepeltjes moet springen en dat er heel veel gecontroleerd wordt. Dus als je een manier kiest hoe je naar Australië wilt gaan, dan kost dat veel energie om uit te zoeken. Ik ben erg van de "het komt wel goed" houding en op die manier lukt het niet. Gelukkig schopt Annelies me regelmatig in de versnelling en dubbelcheckt ze me vaak ;)

Back