Een Huurcontract al in Nederland aangaan. Ja of Nee?

hawk

XPdite Sponsor
Je hebt je visum. Je gaat naar huizen kijken op wat realestate sites. Je ziet enkele mooie huizen, maar dan?

1) Je vraagt om een kopie van het huurcontract, als je het kan laat je wat vrienden in Australië het huis inspecteren en zij geven hun bevindingen door aan jou en als alles goed bevalt sluit je een huurcontract af.

2) Je vind het te riskant en gaat eerst naar Australië. Je verblijft in een hostel en gaat bliksemsnel een mooi huurhuis zoeken.

Bij optie 1 loop je natuurlijk het risico dat je in een huis gaat wonen wat je toch niet zo goed bevalt. Je hebt wel een goede onderhandelingspositie want je kan nog naar meer huizen kijken. Wie weet kan je je huis voor een lager bedrag per week huren.

Bij optie 2 loop je mijns inziens het risico dat je misschien een keuze moet maken tussen een wat te krakkemikkig of een te duur huis. Je hebt geen goede onderhandelingspositie want je hebt z.s.m. onderdak nodig want dat hotel word je te duur of je bent die snurker in dat hostel helemaal zat!

Ik ben benieuwd naar reacties!! Of hoe je het zelf hebt gedaan misschien?

hoi Hawk,

Ik had aanbod voor een unit via via. Maar ik heb toch nee gezegd. Je bent toch al zo druk hier vlak voor vertrek, dat ik eigenlijk ernaar uitkijk om daar gewoon aan te komen en dan eerst rustig in te checken in een hostel. Daarna kan ik dan de situatie beter overzien en ga ik voor woningen uitkijken. Ik vind mijn woonomgeving belangrijk en het is wel de bedoeling dat ik mij thuis ga voelen. Stel dat dat toch niet lukt in een geaccepteerde woning dan zit je er wel vaak 6 maanden aan vast. Ik beschouw die eerste periode als heel belangrijk en wil niet elke keer verhuizen maar liever in een keer goed voor een langere periode.

Dus dat is mijn motivatie. Ik wil perse de woning voelen en zien.

Henriette

Ik zou ook eerst de woning persoonlijk willen bezichtigen voordat ik een huurcontract zou tekenen.

Voor we weg gaan kijken we op real estate wat er zoal te huur is, maar we willen het daar toch met eigen ogen eerst even zien voordat we een contract afsluiten.

Onze mening,

Rob en Jolanda

Zou ik _nooit_ doen. Als je een redelijk budget hebt kun je gemakkelijk een huurhuis binnen een paar weken vinden dat aan je wensen voldoet; er is geen enkele reden voor dit soort haast vanuit NL, imo.

Het is even wat duurder (misschien) maar regel (voor je vertrek uit NL) voor de eerste 1 tot 3 weken een vakantiehuisje of appartementje of zo, en ga (na even bijgekomen te zijn van je jetlag e.d.) dan rondkijken voor een huurhuis. Ik sluit me helemaal aan bij de opmerkingen dat het beter is om het huis (en de buurt waar het staat, etc) wat je wilt huren voor langere tijd eerst zelf te kunnen bekijken voor je je handtekening zet..
Peter

Hoi,

Wat ik niet snap is dat de meeste al weten waar je je wilt vestigen.  :-o

Wij hebben nu ons visum, maar wij hebben nog geen idee waar we ons willen vestigen. Ik begrijp dat jullie de woonplaats kiezen, en dan daar een baan willen gaan zoeken. Wij wilden het eigenlijk andersom doen. Dus eerst een baan vinden, en daar onze vestigingsplek aan aanpassen.

Daarbij zijn er 1000 en 1 plaatsjes die ik nog niet ken, en vast geweldig zijn op te wonen. Als toerist krijg je maar een kleine selectie te zien.

Daarom gaan wij eerst ook voor het vakantiehuisje!

Groeten Sander & Vanessa

Wat wij gedaan hebben is op sites gekeken voor shared accommodation: we kwamen terecht bij een familie die hun Queenslander gelift had. Zij woonden in het nieuwe benedengedeelte en wij in het (gemeubileerde) bovengedeelte. Perfect!

Ik weet niet waar je heen gaat en wat je situatie is (partner/kinderen) maar als stel kun je in mijn ervaring in Sydney en in Brisbane vrij snel aan iets shared komen. Vanuit zo'n woonsituatie kun je dan op zoek naar een huurhuis (die inderdaad meestal binnen 2 weken beschikbaar zijn)

Succes!
Jan

Eens. Ieders situatie is anders......ik heb heel Australie al gezien en heb op basis daarvan (voor nu althans) gekozen. Anderen zijn weer afhankelijk ivm sponsorship door een staat en van het beroep wat ze doen. Maar ik kan jullie manier ook heel goed voorstellen. Eerst eens goed rondkijken. Leuk joh!!

Henriette

Ik zal even enige verdere info geven. Ik ga als alleenstaande naar Australië toe. Het is voor mij belangrijk dat ik in een gemeubileerde woning terecht kom. Shared accomodation is een optie, ik heb gemerkt dat dit in en rond Melbourne vooral om studentenwoningen gaat. Maar toen mijn oog op deze advertentie viel:

http://www.realestateview.com.au/cgi-bin/view.pl?OID=541055&rev=on

zag ik wel een mooie gelegenheid. Gemeubileerd, 3 slaapkamers (behoorlijk wat voor een alleenstande maar goed), $ 210,= per week en niet ver van treinstation Sydenham welke trein een verbinding heeft met het centrum van Melbourne. Dan denk ik even dat het wel wat voor me zou zijn. Hoe vaak vind je nou een gemeubileerde woning, niet shared, dus voldoende privacy, op een prima locatie?

Ja, dan zou het natuurlijk kunnen gebeuren dat ik een baan vind in het zuidwesten van Melbourne op 100 km afstand maar dan ga ik rekenen, zien hoe lang de reistijd is met een auto (die ik dan kan betalen). Of is de situatie in Australië zo slecht dat ik een baan met een minimumloon op 100 km afstand moet accepteren?  :-D :-D :-D

In alle andere gevallen zou ik uiteraard pas een contract afsluiten als ik er ben. Niet gemeubileerde geschikte woningen zijn er in overvloed. Dat heb ik al gemerkt.

Hawk,
Even een kleine side-opmerking: De afstand naar werk in kilometers zegt niet zoveel. In zijn algemeenheid doe je hier langer over de kilometers dan in NL (is onze ervaring in ieder geval). Voor zover mogelijk is het dus belangrijk om te kijken naar de benodigde reistijd. En ja, dat is natuurlijk lang niet altijd vooraf te bepalen, maar hou er dan rekening mee dat je (naar mijn idee weer) toch al gauw een procent of 40 langer doet over de afstanden.
(Uitzondering voor Northern Territory natuurlijk waar geen snelheidslimiet is ;-)
Peter

Bedankt voor je bericht Perthpete, maar ik ben een beetje verbaast eerlijk gezegd.

In Nederland sta je continu in de files, kan je soms 100 km, heel soms 120 km en tegenwoordig wel eens 80 km per uur rijden (Ring west Amsterdam). Of bedoel je dat waar je 80 mag in Nederland eventjes 120 gaat rijden  :-D :-D. In Australië heb ik gereden in Western Australia en South Australia. Daar mag (mocht) je op de meeste snelwegen 110. Het is okee als je zegt dat het jouw ervaring is maar ik kan mij er moeilijk iets bij voorstellen dat je er bijna 1 1/2 keer langer over doet.

Hey Hawk,

Ik ben het toch wel een beetje met perthpete eens. Vraag me niet waar het op is gebaseerd, maar wij zijn onze laatste vakantie een aantal keer van Brisbane naar Caloundra gereden wat aangegeven staat als ongeveer 80 km. Nu moesten we wel iets onder Brisbane zijn dus doe er 20 km boven op. Over het algemeen mag je overal 100 rijden dus theoretisch gezien moet dat in een uur te doen zijn, maar we deden er toch al gauw 90 minuten over. Dus waar het aan ligt, ik weet het niet - maar als we in NL van Amsterdam naar Den Bosch rijden (ong. 100 km) zijn we er in een uur?! Misschien zijn de kilometers in Oz wel langer dan hier  :wink: :?

Hgr, Jeanine

Nee, nou wordt het echt interresant.
:thinking: Het kan komen dat je ergens nog nooit geweest bent en dat het in Australië slechter staat aangegeven dan in Nederland zodat je wat rustiger aan rijd zodat je geen bord mist.
Zou het komen omdat men in Australië over het algemeen rustiger rijd?

Nu is het ook een gevoelsmatige kwestie dat, ook al is het niet zo, dat als je ergens vandaan terug naar huis rijd; dat het dan net lijkt alsof het korter duurt dan je heenreis.
Ik hou het op een gevoelskwestie.

Huren vanuit Nederland. Ik vond het ook leuk om alvast op de realestate sites te kijken. Maar eigenlijk moet je het niet doen. Ik zag de meest prachtige huizen, maar achteraf waren die heel slecht bereikbaar. Of kwam de bus/trein er veel te weinig. En sommige bussen rijden maar tot 7 uur 's avonds. En dan zit je daarna aan de taxi vast.

Nog een toevoeging over het huren. Soms lijkt een huis heel mooi, zelfs op foto's. Maar als je dan gaat kijken blijkt de vloer toch barsten te hebben, de wc goor te zijn en de slaapkamers te klein. Verder teken je hier vaak een contract voor 6 of 12 maanden. Dus als het niet bevalt kun je na die tijd, zonder boete, weer verder. Maar dan woon je dus wel mooi 6 maanden in een huis dat je niet helemaal bevalt. Wij hebben wel een stuk of 6 woningen bekeken. We dachten van sommige echt dat het zuper praktisch zou zijn. Maar achteraf zijn we zo blij dat we dat huis niet hebben genomen. Want nu weten we veel beter welke reistijd je hebt vanaf welk stuk van de stad.

Dus helaas moet ik het met de anderen eens zijn, hoe mooi en goedkoop dat huis ook is. Er komen heus wel weer andere huizen. En je kunt altijd weer VERhuizen  :up:.

Hawk,
Toch nog even over die afstanden. Een paar feiten:
- men rijd hier inderdaad een stuk rustiger dan in Nederland
- de kwaliteit van de wegen is een stuk minder (zoals veel en veel minder verlichting en zo)
- (in en rond Perth:) de max snelheid op de snelweg is 100km
- (in en rond Perth:) buiten de snelweg kom je vrij veel stoplichten tegen
- (in en rond Perth:) We wonen nu 5 maanden hier, en we rijden minimaal wel één keer per week langs een mobiele flitskast. Je houden aan de snelheid is dan ook wel het devies (en dat is wel even wennen hoor, voor een stel wat in Nederland elke dag van Brabant naar Amsterdam reed voor het werk :-( ).

Ik wil maar zeggen dat het voor ons (hier in Perth) zeker niet een kwestie van gevoel is, maar dat de kilometers echt meer tijd kosten.
Peter

Okee, nu begrijp ik het in jouw geval Perthpete. Tussen Amsterdam en Den Bosch zit alleen de stad Utrecht. Je kan op sommige stukken 120, maar ik begrijp uit je reactie van die flitspaal dat je die 120 (of 100) in Nederland wel eens overschreed.

Maar als ik het nu vergelijk met mijn eigen situatie. Dan kom ik op het volgende uit:
- (in en rond Amsterdam:) de maximum snelheid op de snelweg is 100 en op de ring west zelf 80 km per uur
- (in en rond Amsterdam:) buiten de snelweg kom je behoorlijk wat stoplichten tegen
- (in en rond Amsterdam:) zijn voor mij part heel veel flitspalen, maar daar houd ik geen rekening mee want ik rijd toch nooit boven de maximum snelheid. Dit tot grote ergernis van mijn medeweggebruikers, en dat in het bijzonder in de IJtunnel (je mag er 50 maar iedereen begint te toeteren dat ik maar wat harder moet gaan rijden omdat zij dat nu eenmaal willen). Wat zullen de mensen die rond 2:15 uur door deze tunnel blij zijn dat vandaag de laatste dag is dat ik met 50 km per uur door deze tunnel heen rijd. Laat hun maar lekker 60 rijden of harder en bekeuringen krijgen. De overheid ook weer blij.

En ook nog even reageren op wat Jufrebekka heeft gezegd. Ja, hier kan ik me wel in vinden. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat er iets belangrijks niet helemaal in de haak is en dat ik er dan toch een half jaar aan vast zit.
Hopenlijk staat dat huis nog steeds te huur op het moment dat ik er aan kom... Hehe, dan is de huurprijs misschien ook wel gezakt. Dan wordt het pas echt interessant.

Nog een laatste (denk ik ;-) ) opmerking: Er zijn in Perth 3 snelwegen (zoals we in NL kennen, met ongelijkvloerse kruisingen), de Mitchell, de Kwinana en de Graham Farmer. Daarnaast zijn er een heel stel 'highway's. Het lastige is dat die highways volop kruisingen (met stoplichten meestal) kennen. De max snelheid op die wegen is meestal 80 (t.o.v. 100 in NL) en soms 90 (Reid Hwy b.v.).
Wat dus ook gebeurt is dat je op de kaart kijkt en denkt: ik neem die en die higway. Deze loopt voor een groot deel door de stad heen, en is dan eigenlijk maar een gewone eenvoudige 2-baans weg met het ene stoplicht na de andere...
Peter

PS: Hawk, ja, ik geef toe dat we in NL nog wel eens wat harder reden dan de limiet. Maar die verleiding is dan ook wel heel groot met een lekkere auto en vooral die prima wegen in NL ;-)

Ik zou NOOIT vanuit NL al wat boeken. Als dat al lukt, onze ervaring is dat ze erg lokaal gericht zijn hier dus ik geloof nooit dat ze met iemand 'overseas' een contract tekenen.

Er is genoeg hier. Ik begrijp dat je naar Melbourne gaat maar zou je naar SA gaan dan is daar een overheidsprogramma (on-arrival-accomodation) die je vanuit NL regelt voor max. 3 maanden (als ze plek hebben, dat hoor je pas een maand van tevoren ofzo). Dat hebben wij gedaan en had een paar (voor ons met klein kindje) grote pluspunten:
+ woonruimte als je uit het vliegtuig stapt
+ korte termijn dus ook al is de plek slecht, je gaat nooit echt het schip in
+ je mag ervan uit gaan netjes behandeld te worden en niet afgezet door een particulier ofzo (hetgeen wij niet hebben meegemaakt maar natuurlijk wel zou kunnen).

Of ga - wat vrienden hebben gedaan - op een camping in een unit zitten voor de time being.

Echt, alleen op basis van ervaringen van anderen en een landkaart zou ik nooit een contract voor een maand of 6 of 12 aangaan met het risico op een vreselijke (dure) plek te komen. Maar dat is mijn mening  :up:

Back