Een hypotheek in Nederland. Hoe kom je er in hemelsnaam vanaf?

WoollyMittens

New Member
Ik hoop dat iemand me hier en beetje kan helpen.

Ik kreeg twee jaar geleden een permanent visum voor Australie en woon hier sindsdien ontzettend naar mijn zin. Ik ben absoluut niet van plan om ooit nog naar Nederland terug te keren.

Mijn probleem is dat ik mijn huis in Nederland niet verkocht kreeg en de markt is daar nog steeds niet naar. Ik heb noodgedwonen een onderhuurder in mijn huis gelaten, maar die betaalt niet eens genoeg om de hypotheekbetalingen te dekken en ik loop hier financieel op leeg.

Weet iemand toevallig wat de gevolgen zouden zijn als ik de boel gewoon helemaal laat klappen? Kan ik Australie uitgezet worden?

Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd.
Als het goed is heeft Nederland wel een verdrag met Australië.
Je zal je visum niet verliezen, maar ik denk dat ze je wel weten te vinden.
En zo niet, kan je Nederland niet meer in, want als je land staan zij al p het vliegveld ben ik bang.... :S
Ook wij willen heel graag ons huis verkopen..... :|

En wat wil je dan doen als je t.z.t. dat huis wel kunt verkopen? De opbrengst stiekem doorsluizen naar Australie en net doen of je neus bloedt? Daar kom je echt niet mee weg. Je zult Australie niet direct uitgezet worden, maar je krijgt zeker trammelant met Nederland en die weten je hier echt wel te vinden. En dan zul je toch moeten betalen, linksom of rechtsom.

Ik leef mee met iedereen die z'n huis niet verkocht krijgt en daardoor in de problemen raakt, maar met de bank oplichten schiet je niets op. Die doen dat veel liever zelf. :-(

groetjes,
Rixta

Bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om met mensen te praten die dezelfde problemen hebben.

Ik snap het argument over de restschuld en zou daar prima mee kunnen leven eigenlijk.

Wat ik niet snap is hoe dit oplichting zou zijn? Het is hoogstens contactbreuk en contractbreuk heb ik toch al gepleegt door er een huurder in te laten en me uit te schrijven uit de gemeente.

Hi lastige situatie, ik zie de oplichting er ook niet in, maar je komt wel je overeenkomst niet meer na en zal de bank je huis wel verkopen en voor de restschuld je zoeken om te vorderen. Vraag me af hoe actief ze daarin zijn en wat hun mogelijkheden zijn in Oz.

Dekken je huuropbrengsten de hypotheek niet, omdat je "onderverhuurt"? Zou je officieel meer huur kunnen vragen, dus dekkend? Zo ja overwogen, om bij de bank alsnog toestemming te vragen ogv leegstandswet (nl verhuren tijdens te koopstaande periode van je huis) om je huis te verhuren?

Sterkte Simone

Dankjewel Simone.

De voorwaarden die de bank stelt (minimum huurbedrag en hogere verzekering), maken het huis onverhuurbaar in vergeleiking met mijn buren. De halve straat en een groot gedeelte van de wijk staat te koop/huur, dus een huurder vinden die meer wil betalen is niet realistisch.

Ik heb geen idee hoe ver een bank zou gaan om de restschuld te vorderen. Al zou het 30K betreffen, hoe veel is het ze dan waard om een wereldwijde zoektocht te starten? Kunnen ze de overheid dit voor hen laten doen? Heb ik dan een civielrechtelijk of een strafrechtelijk probleem? Een incassobureau zal me niet op Schiphol komen arresteren, maar de belastingdienst bijvoorbeeld wel.

Ik zou me denk ik zekerder voelen als ik mijn Australisch staatsburgerschap al zou hebben. Dan bestaat Nederland niet meer voor mij.

hi Ik weet niet hoeveel inkomen je in Oz hebt, maar net als in NL zal misschien ook wel tellen, "van een kale kip kun je niet plukken".

Heb je dus weinig inkomen dan zou je een marginale betalingsregeling kunnen afspreken voor de restschuld na gedwongen verkoop, beter dan wat je misschien nu elke maand verliest? Ik denk wel dat je in Oz te vinden zal zijn hoor, hier is alles toch ook administratief bekend (medicare)? Al zit je dan wel lang aan aflossing vast denk ik, maar dan hoef je niet in angst te leven. Optie om de bank te bellen, dat je de hypotheek niet meer kunt betalen en wat zij voor stellen te doen.

Maar goed hopelijk weet iemand hoe het met invordering in het buitenland gaat of kun je het op nederlandse websites vinden. Tenzij ik als nomade zou leven, zou ik het er niet op wagen.

Veel sterkte en wijsheid.

Simone

Ik kan alleen maar zeggen dat de twee landen nauwe banden onderhouden en elkaar graag te vriend houden. En met de tegenwoordige computers is het een fluitje van een cent om je te vinden. Dus als je het laat aankomen op verkoop van je huis door de bank, dan blijf je zitten met een hele hoge restschuld en waarschijnlijk nog flinke kosten er bovenop.
Waarschijnlijk zal de Australische belastingdienst of zo ze daar dan wel bij gaan helpen. Loonbeslag is ook een optie. In het uiterste geval word je failliet verklaard en dan zit je pas echt in de narigheid.

Beste optie lijkt mij om de prijs dusdanig te verlagen dat je het huis wel verkoopt, ook als je dan met een restschuld blijft zitten. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en zit je niet meer met de stress van de onbetaalbare hypotheek. Want niemand kan zeggen hoe lang de huizenmarkt nog op slot blijft zitten. Dat kan nog jaren duren.

Groetjes,
Rixta

Als je je hypotheekverplichting niet na komt zal de bank na verloop van tijd tot gedwongen verkoop over gaan. In de huidige markt zal je woning dan weinig opleveren en jij zult verantwoordelijk zijn voor het voldoen van de restschuld. Dit lijkt me geen oplichting en ook geen geen strafbaar feit, maar niet-nakoming van je contractuele verplichting. Je zult dan ook niet worden uitgeleverd aan NL of iets dergelijks. Weet niet hoe ver de armen reiken van de banken om deze restschuld te innen. De grootbanken hebben vaak een wereldwijd netwerk, dus wellicht kunnen ze je daar down under het leven ook nog zuur maken.
Ander punt is de huurder. Ook al heb je geen schriftelijke huurovereenkomst, volgens mij (maar ik ben geen jurist) bestaat de kans dat er toch sprake is van een'mondelinge' huurovereenkomst omdat je al langere tijd de huur van deze bewoner accepteert. De bank mag dan mogelijk de huurder niet uitzetten (huurbescherming) en zal de woning in verhuurde staat moeten verkopen op een veiling. De restschuld die dan over blijft zal een stuk hoger zijn.

Ik ken je persoonlijke situatie niet, maar je loopt volgens mij in ieder geval een groot risico als je weer eens naar Nederland zou komen, bijvoorbeeld voor de begrafenis van een familielid. Ik kan me goed inleven in de situatie en je overwegingen, maar 'laten klappen' is een proces dat je niet meer terug kunt draaien. En de restschuld kan je tot in lengte van jaren achtervolgen. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken...

Ik ben het in grote lijnen eens met Rixta en Family of 6 en wil er nog aan toe voegen dat het je persoonlijke keuze was om naar Australie te verhuizen/emigreren op een zeer wankele financiele basis. Een te hoge hypotheek en dan de consequenties niet hebben geschat.
Tja dan moet je op de blaren zitten.
Mocht je eenmaal iets te maken krijgen met Centrelink dan vrees ik dat je problemen krijgt met de toestand welke je hebt achter gelaten in Nederland.
Je probeert dus een situatie te creeren waarmee in de U.S. die hele financiele crisis is begonnen i.e het niet managen van de schulden (lees: hypotheek).
Fannie Mae and Freddie Mac , herinner je deze mortgage providers?
Cheers
Jan

enneh.. tegen de tijd dat je recht zou hebben op NL AOW, zou je daar ook niet problemen mee kunnen krijgen??

En nog ff toevoegen, omdat je een bezit in NL hebt,. dan sta je dus ook ingeschreven in Heerlen neem ik aan.
Zo niet dan kun je daar later ook nog last mee krijgen.
In Heerlen zit de belastingdienst Buitenland en die willen jaarlijks zeer graag een bedragje van onroerend goed belasting van huizen bezitters die in het buitenland wonen, dus je hebt te maken met weer een andere registratie.
Zomaar "weglopen" lijkt me geen verstandige oplossing.
Jan

Bedankt voor de informatie iedereen.

Een te hoge hypotheek en dan de consequenties niet hebben geschat.
Ik denk niet dat je genoeg van de situatie weet om op zo'n belerende toon een overhaaste inschatting van mij te maken.

Een veroordelende karaktertrek is typisch iets Nederlands en is iets waar ik absoluut niet meer tegen kan, nu ik in een land woon waar mensen nog openhartiger zijn. Ik hoop van harte dat je er in de tijd overheen groeit.

Edit: Nu het wit voor mijn ogen weer weggezakt is, zal ik mijn antwoord wat afzwakken.

Bedankt voor de informatie iedereen.

Ik denk niet dat je genoeg van de situatie weet om zo'n nare inschatting van mij te maken, maar het illustreert gelukkig wel weer eens de mentaliteit waarvoor ik Nederland zo graag verliet.

Nou, als je je huis niet verkoopt en de boel wil laten klappen heeft hij wel gelijk. Je gaat dan op een hele wankele basis naar Oz toe....

Nou, als je je huis niet verkoopt en de boel wil laten klappen heeft hij wel gelijk. Je gaat dan op een hele wankele basis naar Oz toe....

Ik heb alleen gevraagd of iemand wist wat de gevolgen waren en ik heb erg fijne antwoorden van jullie gekregen.

Ik ben geenszins van plan om wat dan ook te laten klappen. Het is alleen belangrijk om te weten wat de gevolgen mogelijk zijn.

Het enige waar ik even erg boos over werd was de belerende toon van zijn antwoord. Dat heb je hier helemaal niet.

Ik snap het wel. Op het moment dat je vertrekt moet je een keus maken: wacht ik tot het huis verkocht is of ga ik verhuren. Woolly Mittens is niet de enige die het risico heeft genomen.

Ik snap ook de zorgen als het dan financieel niet goed uitpakt. Zeker met de huizenmarkt nu. Dat je dan kijkt naar wat er wel en niet kan en of mensen er ervaring mee hebben snap ik ook. Niet om de boel op te lichten, maar om te zien of het financieel verstandiger is om de bank het huis maar te geven dan er zelf mee te blijven zitten.

Back