Een rekenoefeningetje - kunnen we met dit budget maandelijks rondkomen?

twov

Member
Ik weet niet goed waar ik dit moet zetten, dus zet ik het hier maar.

Ik ben - puur hypothetisch - eens aan het rekenen geslagen omdat ik wil weten of we met 1 maandloon kunnen rondkomen. Het zou initieel nl. niet de bedoeling zijn dat ik ook ga werken.
Mijn man werkt in de IT. Stel dat hij in Adelaide (of omgeving) een job heeft waarbij hij 85.000 per jaar verdiend (is niet top van de loonschaal, ook niet bottom denk ik).
* Dan heb je op maandbasis
85.000/12 = 7.083 bruto

* als je rekent dat je netto 70% overhoudt (ik hoor/lees altijd dat je in OZ maar 30% van je maandloon moet afstaan)
7.083 - 2.215 = 4.868 netto

* Stel dat we dan iets huren aan 500 dollar per week (is toch al een redelijk mooi huurbudget, tussen 350 en 400 moet het misschien ook wel lukken om iets "aanvaardbaars" te vinden), dan houden we 2.868 dollar over om maandelijks van te leven, waarvan we dan dus moeten eten, nutsvoorzieningen betalen, verzekeringen allerhande, eventueel een afbetaling van een auto (zal geen pimped-out, chromed-out, superdeluxe model van iets zijn), en dan waarschijnlijk nog dingen die ik vergeten ben. Onderwijs heb ik nog niet direct meegerekend. Onze kids zijn nu nog 3 en 4 jaar. Ik weet dat er een groot financieel verschil is tussen private of public.
Doenbaar - of sla ik hier of daar de bal volledig mis?
 
Had niet eerst zelf opgezocht, sorry!

Bedankt voor het doorsturen van de links. Hmmmm, met dat budget zullen we er dan toch niet direct komen.
 
Had niet eerst zelf opgezocht, sorry!

Bedankt voor het doorsturen van de links. Hmmmm, met dat budget zullen we er dan toch niet direct komen.
Je hoeft geen sorry te zeggen daarvoor :) Het is ook zeker niet de enige berekening die er in het verleden gemaakt is, dus misschien moet je toch nog even een search doen voor meer voorbeelden.
 
Wij kunnen met 90k met zijn 2en prima rondkomen en een klein beetje sparen. Huur is 420 p/w
 
voor ons vieren was 70k net genoeg voor de dagelijks dingen (huur 345/w, eten en drinken, 1 auto, verzekeringen etc, af en toe iets leuks), nu we allebei werken is er over voor sparen en vakanties.
 
Het is behalve van je inkomen ook erg afhankelijk van waar je komt (en wilt) wonen.
Ik huurde destijds in Adelaide een unit voor 240 per week, maar dat was wat klein als je met een gezin komt. Of heel knus zo je wilt :D
 
Hey Beebmeep,
Ik denk dat we met onze energieke boys wel iets nodig hebben met een beetje ruimte, zéker buiten. Dus ofwel vlakbij een park of iets met toch een beetje tuin. Nu, ik denk dat er meer in de buitensuburbs van Adelaide wel zoiets te vinden moet zijn voor zo'n 400 dollar (beetje meer of minder).
En zoals iemand al aangaf in die periode meer de boodschappen gaan doen in winkels als Aldi e.d.
Ik denk dat het op zich ook wel moet kunnen, als we een beetje uitkijken wat we doen.
 
mee eens. Wij huren voor 345 pw, met tuin en vlak bij het strand dus ruimte zat voor de jongens :). En de lokale supermarkt is veel goedkoper dan de woollies in het shopping centre vijf minuten verderop...
 
Er zijn bij ons niet echt lokale supermarkten. En de groente van de groentenman is goedkoper, maar niet bepaald fris.
 
Hey Beebmeep,
Ik denk dat we met onze energieke boys wel iets nodig hebben met een beetje ruimte, zéker buiten. Dus ofwel vlakbij een park of iets met toch een beetje tuin. Nu, ik denk dat er meer in de buitensuburbs van Adelaide wel zoiets te vinden moet zijn voor zo'n 400 dollar (beetje meer of minder).
En zoals iemand al aangaf in die periode meer de boodschappen gaan doen in winkels als Aldi e.d.
Ik denk dat het op zich ook wel moet kunnen, als we een beetje uitkijken wat we doen.

Ja, gewoon verder bij het CBD vandaan gaan zitten als dat kan. Heeft als voordeel dat je (veel) meer woning voor je geld krijgt. Toegegeven, ik heb prima in mijn unit gewoond, maar geloof niet dat ik dat nu nog zou kunnen. Ben nu meer ruimte gewend en zou me nu geloof ik enorm opgesloten voelen in de unit die ik destijds huurde. Ondanks dat ik vlakbij een groot (sport)park zat en voor mij zat het maximum absoluut op 280p/m en bij gebrek aan een auto was een goede OV verbinding erg belangrijk

Vrienden die nog dachten dat ik wel terug naar Adelaide zou komen (woon nu op het Eyre Peninsula), heb ik ook verteld, dat ook al zou ik dat doen, ik of richting Gawler zou gaan of richting Noarlunga :) M.a.w.: een eind bij het CBD vandaan!

Aldi zit voorzover ik weet nog niet in SA, maar zit eraan te komen. Hopelijk weten ze ook Whyalla te bereiken :)
 
Hey, net dit forum gevonden, handig! Ik overweeg een move naar Sydney en probeer te achterhalen hoeveel ik zou betalen voor een studiootje (50m2) daar. iemand een idee?
 
Back
Top