Eerst maar eens de studie afmaken..

Pieter

New Member
Hallo!

Mijn naam is Pieter, 20 jaar en ik speel al een lange tijd met de gedachten om na mijn studie zo snel mogelijk dit land uit te vluchten. Zit met veel vragen vandaar dat ik mij heb aangemeld op dit forum.

Groet!

Hoi Pieter, welkom!
Succes met het vinden van antwoorden op je vragen.
'Vluchten' is wel een erg zwaar woord, als je bedenkt dat je nu in één van de meest welvarende landen ter wereld woont!
Vluchten voor wat precies?

Beide bedankt!

Vluchten voor de druk, gecreëerd door de drukte.
Alles voelt hier zo gehaast aan, constant bezig met dingen die moeten gebeuren omdat de maatschappij dat van je verwacht.
Ik ben absoluut bereid om hard te werken, maar ik wil daarna in m'n tuin kunnen zitten in het zonnetje met een biertje genieten van de rust.
Nederland bied naar mijn idee geen ruimte om te ontsnappen aan al die hectiek, en ik heb het idee dat Australië dat wel biedt.
Misschien zit ik er helemaal naast maar dan hoor ik dat graag!

Beide bedankt!

Vluchten voor de druk, gecreëerd door de drukte.
Alles voelt hier zo gehaast aan, constant bezig met dingen die moeten gebeuren omdat de maatschappij dat van je verwacht.
Ik ben absoluut bereid om hard te werken, maar ik wil daarna in m'n tuin kunnen zitten in het zonnetje met een biertje genieten van de rust.
Nederland bied naar mijn idee geen ruimte om te ontsnappen aan al die hectiek, en ik heb het idee dat Australië dat wel biedt.
Misschien zit ik er helemaal naast maar dan hoor ik dat graag!

Welkom Pieter!

Misschien een ideetje om na je studie eens op een WHV deze kant op te komen?

Ik herken het gehaaste gevoel van Nederland. Voelde me er zelf heel erg opgesloten.

Mijn buurman hier verwoordde het eens mooi (hoewel dat meer sloeg op het leven in een grote stad): als je tussen hoge gebouwen woont die je het uitzicht ontnemen, dan ontneem je je ziel het uitzicht, woon je met een vrij uitzicht dan is je ziel vrijer.
Iets in die geest.

Veel succes in elk geval!

Janka

Bedankt iedereen!

WHV is inderdaad een optie, maar het liefst spaar ik voldoende om een maand of twee zonder te werken rond te kunnen kijken :d

Twee maanden zonder werken is goed te doen, als je tenminste niet iedere dag in de kroeg hangt. Klein beetje spaargeld, goedkope hostels, zelf je eten klaarmaken enz.

G'day Mate,

Hier moet je ook gewoon werken en vaak nog meer werken en minder vrij. Houdt er rekening mee dat het ook gewoon een westerse cultuur is met kromme politiek en regels die nog erger te bevatten zijn als in Nederland.

Vluchten uit Nederland zal je op langer termijn gaan tegen vallen en misschien nog wel eens duur komen te staan.

Wat zou jij doen als je in Nederland je baan verliest? WW aanvragen of andere uitkering en op je gemakt iets anders zoeken. In Australie heb je dat niet en met vaste lasten rond $700 per week hoop ik dat je genoeg spaargeld hebt want niemand die bakken met geld komt brengen zoals in Nederland.

Wat zou je doen in Nederland als je een gat in je kies hebt? Bel je toch ff de tandarts en kan je morgen terecht. Hier kom je op een wachtlijst van rond de 8 maanden. Mits je natuurlijk naar een prive kliniek gaat en of prive verzekering hebt waar je aardig aan betaald.

Mijn schoonvader heeft last van slaapapneu en ze hebben een speciale lening voor het apparaat moeten afsluiten, in Nederland zou je het gewoon krijgen. Ook kon hij niet meer lopen, kapotte knie en wat denk je? nog een dikke lening er boven op om de operatie te betalen. Mijn schoonouders leven nu bij mij en mijn partner in huis, omdat hun gehele pensioen en parttime inkomen van schoonmoeders naar de leningen gaat.

Er wordt altijd gepraat over de positieve dingen maar die weten we wel en persoonlijk vind ik dat je een realistisch beeld moet hebben. Vandaar dat ik slechts enkele negatieven voorbeelden even benoem...

Ik vind het allemaal prima, want ik ben gezond en heb een zeer goede buitengewone carriere. Dus ik wheelie nog even door in bush met een barbie er achter aan ;-).
BRaaaaaaaappppp 2 stroke for life mate

Cheers, Will.

Hee Wimmel

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie,
Ik vind het zeker goed dat ook deze kant van het verhaal belicht wordt.
Wat dergelijke zaken betreft hebben we het erg goed in Nederland, maar voor hoe lang nog? al deze voorzieningen hollen ook achteruit.
Daarnaast ben ik ook wel bereid om wat van die luxe in te leveren voor ruimte en zon.
Het is hoe dan ook belangrijk om bewust een afweging te maken waarin alle voors en tegens worden meegenomen.

In elke recessie worden natuurlijk dingen terug geschroefd. Ik zag in 2011 ook niet veel goeds voor de toekomst in Europa en heb mijn koffers ook gepakt direct na het behalen van deeltijds HTS. Wel had ik dit plan al voor jaren en heb je familie in Townsville wonen, wat mijn start makkelijk maakte.

Op het moment is de economie in Australie ook erg langzaam en wordt er minder geld uitgegeven voor projecten. Dus als je een sponsor kan vinden, grijp de kans! De rest komt later.. Advies, zoek in een regionaal gebied zoals ik heb gedaan, want na 1 maand werken op WHV visum kan je een permanent verblijfsvergunning aanvragen.
http://www.immi.gov.au/skills/skillselect/index/visas/subclass-187/ Dit ging echt zo super makkelijk!
Heb me nergens zorgen over gemaakt, bedrijf heeft agent ingehuurd lokaal en ik heb alleen maar handtekening gezet, IELTS en Medicals hier in Townsville gedaan.

Persoonlijk als je hier echt heen komt en inkomen hebt zou ik zorgen dat je $20.000 op je rekening hebt als WW verzekering voor je zelf. Hoor veel verhalen dat het 6 maanden duurt voordat je een baan hebt.
De belangrijkste kosten in mijn ervaring, normaal huis huren tussen de $300-$450 per week, boodschappen zo'n $100-$150, Benzine $100-$150 per week en mobile telefoon met internet zo'n $130 per maand exclusief telefoon die je zelf moet betalen.

Ik heb op een paar baantjes gereageerd om te zien hoe de markt is en het duurde gemiddeld 3 maanden voordat ze me belde voor de eerste ronden, die ik nog nooit door ben gekomen. Ze vertelde dat gemiddeld zo'n 2000 mensen per skilled positie reageren.
Zelfs ik met een 12 jaar full time Nederlands werkervaring en 2 jaar Australische werk ervaring als Project Manager en Site Engineer local en op een Silica Mijn, kom ik er nog steeds niet door. Ik heb niet genoeg Australische Werkervaring.....

Dus ik blijf voorlopig bij mijn eerste baas die ik met geluk op de tweede dag zoeken had gevonden, ze doen veel voor me en krijg hele mooie kansen daar en salaris is in mijn eerste volle financial jaar toch met 6 cijfers ;-)

Welkom Pieter!

Goed plan en zeker doen. Als je op een WHV komt kun je in ieder geval 1 jaar doen wat je wil en heb je de vrijheid om zowel te werken als te reizen. Kun je gelijk kijken of Down Under iets voor jou is!

De Aussie lifestyle kan een stuk relaxter zijn dan in NL, maar het ligt er net aan wat je ervan maakt! En aan ruimte en indrukwekkende natuur geen tekort!! :)

Mooi dat het zo goed voor je is verlopen, Wimmel. Het kan inderdaad makkelijk zijn, voor ons was dat ook zo. Maar als ik de verhalen op deze site lees is dat zeker niet altijd het geval, hoe graag mensen ook willen komen...

IDe rest komt later.. Advies, zoek in een regionaal gebied zoals ik heb gedaan, want na 1 maand werken op WHV visum kan je een permanent verblijfsvergunning aanvragen.
http://www.immi.gov.au/skills/skillselect/index/visas/subclass-187/

Lijkt me dat je dat alleen maar kunt aanvragen als je ervoor in aanmerking komt mbt je opleiding/ervaring etc, toch? Heb je de 187 via je recente werk aangevraagd? Denk niet dat dat voor iedere WHV houder geldt... In je ondertiteling staat dat je een 857 visum hebt aangevraagd, welk visum is dat dan?

De belangrijkste kosten in mijn ervaring, normaal huis huren tussen de $300-$450 per week, boodschappen zo'n $100-$150, Benzine $100-$150 per week en mobile telefoon met internet zo'n $130 per maand exclusief telefoon die je zelf moet betalen.

De kosten verschillen ook er ook aan waar je in Australie zit, hier in Broome ligt de gemiddeld huurprijs voor een huis op minimaal $600 maar veel mensen krijgen gesubsieerde accomodatie via hun werk. Dat kan enorm veel schelen. In het Zuiden van WA in kleine dorpjes kun je al een huis huren voor $200 per week. En als je alleen een kamer huurt ben je natuurlijk altijd het goedkoopst uit. Je telefoon- en internetkosten liggen wel heel hoog zeg. Wij zijn met 2 mobiele telefoons met internet en apart internet voor de computer $85 per maand kwijt en dat kan w.s. nog goedkoper.
Veel van deze kosten liggen er helemaal aan hoe je leeft.

Als je inderdaad bereid bent om 'regional or remote' te gaan werken vergroot je je kansen op een baan en sponsorship al ligt het er natuurlijk aan wat voor werk je wilt doen. Daarnaast zijn er vaak leuke extra's die het het waard maken om het in ieder geval een tijdje te doen!

Als wij vergelijken hoe we in NL leefden en hoe we de afgelopen 7 jaar in Australie hebben kunnen leven met alle geweldige mogelijkheden en ervaringen die we hier hebben gehad, dan is dat een enorm verschil. Niet te vergelijken! :up: Beste keuze die we hadden kunnen maken, maar dat is wederom persoonlijk.

Ben benieuwd hoe het je zal vergaan, Pieter! Hou ons op de hoogte! :D

857 is een Regional Sponsored Migration Scheme zoals de nieuw 187.

De 857 wordt niet meer aangeboden.

Uiteraard scheelt het waar je woont, daarom ook mijn persoonlijke ervaring (in Townsville). In Perth heb ik inderdaad verhalen gehoord dat het gigantisch veel meer is.

Totaal met je eens, mijn leven is ook super veel veranderd en het is absolute niet te vergelijken. Al de dingen die ik nu kan doen kon ik toen alleen maar van dromen.

Regionaal en specifiek remote wordt zeer goed betaald en is het zeker waard om mee op te starten, misschien wel mee verder te gaan. Binnen komen in zo'n remote gebied is erg lastig, vaak gaat het via een baan in een regionaal gebied zoals bij mij is gebeurd. Van de 1,5 jaar dat ik als Project Manager en Site Engineer aan constructie van een nieuwe Silica Mijn gewerkt heb zijn 6 maanden onsite geweest. Remote, geen wegen en alleen receptie met Telstra en aparte regels als of je op een andere planeet bent. 12 uur per dag en 7 dagen per week werken, ik deed 14 uur omdat ik pre-start voor nightshift erbij deed.

Bedragen van $5500-$8000 per week onsite zijn geen rare bedragen als je in de constructie zit. Zo betalen wij onze boilermakers onsite $5500 inclusive benefits, iemand die QA only doet zit al aan de $8000....

Telefoon is een iPhone 5 contract met onbeperkt bellen en smsen samen met 7 GB aan internet en telefoon afbetaling kom ik op $200 per maand uit. Gelukkig worden mijn telefoon en internet rekeningen netjes elke maand betaald door mijn baas, terwijl het contract om mijn naam staat.
Visum kosten voor 857 is normaal dat je die zelf betaald en wat denk je, heeft de baas even $8000 voorgeschoten voor mij. Mijn werkgever is zeer gemoedelijk in mijn ogen, zo kreeg ik ook laptop en worden alle vluchten, hotels en eten gewoon voor mij betaald tijdens werken onsite.
Krijg ik VIP plaats bij de Townsville 400 (super cars), VIP met Townsville Cowboys NRL rugby en nog vele andere benefits :).

De luxe die ik inlever maakt voor mij op het moment niets uit. Hoe wel ik me beseft dat als ik mijn been op meerdere plaatsen breek met crossmotor rijden ik waarschijnlijk meer dan 1 week in het ziekenhuis moeten wachten op een operatie. Wij sponsoren (eigen bedrijf samen met mijn partner) een roller derby team en vorig weekend brak een dame haar been op meerdere plaatsen tijdens een wedstrijd, ze ligt nu al 6 dagen te wachten op een operatie in het public system.

Kort om - het leven is hier zoveel makkelijker, relaxter en op het moment 10x beter als in NL! zelf met het geweldige weer niet mee geteld.

Back