In elke recessie worden natuurlijk dingen terug geschroefd. Ik zag in 2011 ook niet veel goeds voor de toekomst in Europa en heb mijn koffers ook gepakt direct na het behalen van deeltijds HTS. Wel had ik dit plan al voor jaren en heb je familie in Townsville wonen, wat mijn start makkelijk maakte.
Op het moment is de economie in Australie ook erg langzaam en wordt er minder geld uitgegeven voor projecten. Dus als je een sponsor kan vinden, grijp de kans! De rest komt later.. Advies, zoek in een regionaal gebied zoals ik heb gedaan, want na 1 maand werken op WHV visum kan je een permanent verblijfsvergunning aanvragen.
http://www.immi.gov.au/skills/skillselect/index/visas/subclass-187/ Dit ging echt zo super makkelijk!
Heb me nergens zorgen over gemaakt, bedrijf heeft agent ingehuurd lokaal en ik heb alleen maar handtekening gezet, IELTS en Medicals hier in Townsville gedaan.
Persoonlijk als je hier echt heen komt en inkomen hebt zou ik zorgen dat je $20.000 op je rekening hebt als WW verzekering voor je zelf. Hoor veel verhalen dat het 6 maanden duurt voordat je een baan hebt.
De belangrijkste kosten in mijn ervaring, normaal huis huren tussen de $300-$450 per week, boodschappen zo'n $100-$150, Benzine $100-$150 per week en mobile telefoon met internet zo'n $130 per maand exclusief telefoon die je zelf moet betalen.
Ik heb op een paar baantjes gereageerd om te zien hoe de markt is en het duurde gemiddeld 3 maanden voordat ze me belde voor de eerste ronden, die ik nog nooit door ben gekomen. Ze vertelde dat gemiddeld zo'n 2000 mensen per skilled positie reageren.
Zelfs ik met een 12 jaar full time Nederlands werkervaring en 2 jaar Australische werk ervaring als Project Manager en Site Engineer local en op een Silica Mijn, kom ik er nog steeds niet door. Ik heb niet genoeg Australische Werkervaring.....
Dus ik blijf voorlopig bij mijn eerste baas die ik met geluk op de tweede dag zoeken had gevonden, ze doen veel voor me en krijg hele mooie kansen daar en salaris is in mijn eerste volle financial jaar toch met 6 cijfers ;-)