Effe voorstellen: Marije

Marij

New Member
Effe voorstellen; mijn naam is Marije en ik woon sinds oktober 2007 in Sydney. Mijn vriend is Australisch en ik heb hem 5 jaar geleden in Nederland ontmoet. Na 3 jaar van dure vliegtickets, lange telefoongesprekken en MSN chat sessies, kwam het besluit om dan toch de stap te nemen en naar Australië te emigreren.

Aangezien ik niet genoeg werkervaring had voor een skilled visum, was een partner visum de enige optie. Er werd ons verteld dat we te weinig bewijzen hadden voor een Spouse / De-Facto dus een Fiancée visum was de enige optie. Baalde ik wel van want ik had nooit gedacht dat ik zou moeten trouwen voor een visum.

Maar het was niet anders. Dus alles geregeld voor de visum aanvraag en met een hele stapel papieren (!!) naar Berlijn voor HET INTERVIEW!! Stik zenuwachtig natuurlijk en begreep de case officer dus ook niet meteen toen hij zei dat hij vond dat de bewijzen voor onze relatie voldoende waren en hij mij het Spouse / De-Facto visum aan wilde bieden!! Toen dit nieuws doorgedrongen was, ben ik hem om de nek gevolgen, wat geloof ik niet helemaal tot het protocol behoorde! Maar ik had het visum en nog wel het visum wat ik eigenlijk wilde!!!!

Woon dus nu heerlijk ongetrouwd (!!) maar met mijn vriend in Sydney! Ik heb eens op deze site rondgekeken en vond het erg leuk om de verhalen van anderen te lezen. Misschien kunnen mijn ervaringen iemand helpen en het zou natuurlijk ook leuk zijn om met Aussie-Nederlanders in contact te komen! Want wat missen jullie nou het meeste???? 

Cheers,

Marije

Hallo Marije,

Welkom op het forum!

Leuk om weer eens iemand tegen te komen die el al woont, maar toch nieuw is op het forum.

Wat ik het meest mis? Mijn visum.... kunnen we eindelijk eens vertrekken  :grin:

Groetjes,

Sacha

Hi Marije,

Ik woon ook met m'n partner in Sydney (eastern suburbs), nu ruim 2 jaar.
Zit op dit moment weer even in Nederland voor werk, maar ben blij dat ik volgende week weer terug vlieg.
Ik denk soms dingen te missen, maar als ik hier dan ben wil ik het liefst weer zo snel mogelijk terug.
Net Ajax-Feyenoord gekeken, dat is dan wel weer leuk!
Naast familie en vrienden is voetbal het enige concrete dat ik echt mis in Australie, het kijken naar de wedstrijden met vrienden en het de volgende dag uitgebreid met collega's nabespreken was altijd zo'n onderdeel van m'n leven. Tja, dat gaat in Sydney niet.
Oh ja, en het lekker rondfietsen mis ik ook heel erg, had in Amsterdam nooit een auto gehad, maar in Sydney kan je niet zonder.

Groet,
Melle

Hoi Marije :)

Hier nog één met een Australische partner, alleen had ik nog geen toegang tot kabel toen ik Steve leerde kennen. Jij kan je vast en zeker wel voorstellen wat voor telefoonrekeningen ik had!  :shock:

Ik ben in '99 geëmigreerd maar woonde in '98 al in Brisbane. Binnengekomen op een toeristenvisum, na een jaar een De Facto visum aangevraagd. En wat ik mis? Hm..... [size=7pt]denk denk[/size].... het enige wat ik kan bedenken is de architectuur die je in Europa vindt en hier niet. De paar keer dat ik terug ben geweest in Nederland miste ik Australië, want dat is thuis, en een fijn, ruim en zonnig thuis ook, met vriendelijke mensen. En dicht bij New Zealand, ook fijn. Het is m'n bedoeling dit jaar weer 's terug te gaan en vriendinnen te bezoeken, en dat vind ik heel leuk, maar vooral omdat ik hier naar terug kan, snappie? :)
Wat mis jijzelf het meest?

Groetjes!

Edit: P.S. heb jij na dat interview nog een IELTS-test moeten doen? Toen Steve en ik voor het interview gingen (in Brisbane dus), hoefde het niet meer, hij vond het wel goed zo.

Irene

heey marije!
welkom op het forum :D

lekker dat je al een jaartje daar woont! werk je daar ergens en zo ja, wat doe je? ik zag dat je ook naar berlijn bent geweest, ik moet 27februari voor mijn "interview". Heb ook een ozzie vriend en ga voor een defacto spouse visa. Welke case officer had jij toen? en je zegt dat je niet voldoende bewijs had om een defacto aan te vragen dus voor de fiancee zou gaan, maar uiteindelijk toch de defacto hebt gekregen.... wat bedoel je met niet voldoende bewijs? wat had je wel?
ben je alleen in berlijn geweest of was je vriend er ook bij? sorry voor alle vragen.....maar ik zit nu stikzenuwachtig te zijn voor volgende week :s is wel spannend allemaal zeg! mooi om te horen dat er toch zoveel mensen me voor zijn gegaan en waar bij het goed is gegaan :)

groetjes nicole

[quote author=aumelle link=topic=9725.msg132163#msg132163 date=1234706130]
Naast familie en vrienden is voetbal het enige concrete dat ik echt mis in Australie, het kijken naar de wedstrijden met vrienden en het de volgende dag uitgebreid met collega's nabespreken was altijd zo'n onderdeel van m'n leven. Tja, dat gaat in Sydney niet.Groet,
Melle
[/quote]

AFL (Footy) gaan volgen misschien? Ik denk dat dat hier wel zo'n beetje is wat het voetbal in NL is .. ;-)

[quote author=aumelle link=topic=9725.msg132163#msg132163 date=1234706130]
Hi Marije,

Ik woon ook met m'n partner in Sydney (eastern suburbs), nu ruim 2 jaar.
Zit op dit moment weer even in Nederland voor werk, maar ben blij dat ik volgende week weer terug vlieg.
Ik denk soms dingen te missen, maar als ik hier dan ben wil ik het liefst weer zo snel mogelijk terug.
Naast familie en vrienden is voetbal het enige concrete dat ik echt mis in Australie, het kijken naar de wedstrijden met vrienden en het de volgende dag uitgebreid met collega's nabespreken was altijd zo'n onderdeel van m'n leven. Tja, dat gaat in Sydney niet.
Oh ja, en het lekker rondfietsen mis ik ook heel erg, had in Amsterdam nooit een auto gehad, maar in Sydney kan je niet zonder.

Groet,
Melle
[/quote]

Hi Melle,

Goed om te horen dat je uitkijkt om weer terug te vliegen naar Sydney!! Ik ben zelf terug geweest toen ik hier 10 maanden woonde en het afscheid was nog steeds een drama (toen ik eenmaal in Sydney was, ging het beter!).

Ja, voetbal is hier niet enorm populair. Ben zelf ook 'enorme' AFL-fan! Had eigenlijk niet veel keus want ben lichtelijk gedwongen door mijn vriend, die een enorme Manly fan is! Maar moet zeggen dat het niet verkeerd is om op zondag met een biertje, pie en hot chips op een kleedje in het zonnetje naar een wedstrijd van Manly te kijken.

Het recreatief voetballen is hier trouwens wel aardig populair. Zit je zelf al bij een club?

Mijn fiets mis ik ook want heb helaas zelf geen auto dus ben dikke vrienden met de bus geworden! Helaas is het niet een vriendschap waar ik altijd op kan bouwen dus een fiets zou soms erg makkelijk zijn! Mits er niet zoveel heuvels waren!!

Cheers,

Marije

[quote author=simmer22 link=topic=9725.msg132170#msg132170 date=1234709011]
heey marije!
welkom op het forum :D

lekker dat je al een jaartje daar woont! werk je daar ergens en zo ja, wat doe je? ik zag dat je ook naar berlijn bent geweest, ik moet 27februari voor mijn "interview". Heb ook een ozzie vriend en ga voor een defacto spouse visa. Welke case officer had jij toen? en je zegt dat je niet voldoende bewijs had om een defacto aan te vragen dus voor de fiancee zou gaan, maar uiteindelijk toch de defacto hebt gekregen.... wat bedoel je met niet voldoende bewijs? wat had je wel?
ben je alleen in berlijn geweest of was je vriend er ook bij? sorry voor alle vragen.....maar ik zit nu stikzenuwachtig te zijn voor volgende week :s is wel spannend allemaal zeg! mooi om te horen dat er toch zoveel mensen me voor zijn gegaan en waar bij het goed is gegaan :)

groetjes nicole
[/quote]

He Nicole,

Jeeeejjj, spannend hoor! Moet je zeggen dat ik ook heel erg nerveus was maar dat het 100% meeviel. Voor mijn aanvraag had ik een emigratiebureau ingeschakeld. Ik heb zelf alle papieren geregeld maar zij hebben mij alle info gegeven en alles nog een keer gecontroleerd. Bij dit bureau werd mij dus verteld dat een Defacto visum moeilijk zou worden. Ik had maar 11 maanden met mijn vriend samengewoond en we hadden bijvoorbeeld ook geen gezamelijke rekening of andere bewijzen. Dit zou het allemaal moeilijk maken en ik zou beter voor een Fiancee visum kunnen gaan. Dit heb ik dus gedaan en ik had, buiten alle formulieren; foto's, telefoonrekeningen, bewijs van mailtjes in de inbox van Hotmail, aankondiging in de krant van onze verloving, statements van familie en vrienden en gezamelijke uitnodigingen en kaarten die we naar elkaar hadden gestuurd. Enorm pakket dus!

Mijn officer heette Bernd en ik heb gewoon enorm veel geluk gehad. Hij zei wel dat de aanvraag er goed uitzag. Ik had tabbladen gemaakt en alles in een map gedaan (die hij meteen weer teruggaf maar ok.....presentatie!!!). Ik ben ook alleen naar Berlijn geweest en dat hoeft, volgens mij, niet uit te maken. Ze hebben, in ieder geval, niet gevraagd waarom mijn vriend er niet was.

Ik heb er zelf 20 minuten gezeten en kreeg dus meteen het nieuws. Ik moest toen 2 uur later terugkomen om het visum op te halen! Ik weet niet wat de ervaringen van anderen zijn maar voor mij viel het heel erg mee! Ik was vantevoren bang gemaakt dat je echt alles over je partner moest weten en dat je een soort 2de graads verhoor kreeg. Dus ik al de favoriete kleur, gerecht en dier van mijn vriend onthouden maar het waren gewoon hele normale vragen die ook in de papieren stonden!

Wees niet te zenuwachtig, heel veel succes en mocht je nog vragen hebben........ gewoon stellen want weet hoe het is!!

Wanneer was trouwens het plan om Down Under te gaan??

Groetjes,

Marije

Welkom op het forum. Over enkele weken komen wij ook naar Sydney.
Gr,
The Munnichs Family

Wanneer was trouwens het plan om Down Under te gaan??

haha...zo snel mogelijk :D nouja...moet ef kijken hoe het vrijdag gaat....ben benieuwd! maar als ik dan mn visum krijg wil ik meteen gaan boeken...moet maart nog werken dus zal dan begin april worden denk ik...

ik heb een vrouw als case officer, een Jutta. ze klonk heel aardig aan de telefoon, ik hoop dat dit ook zo is... ben wel echt zenuwachtig nu!
ik zal de komende dagen nog regelmatig die papieren doornemen om te kijken of ik ook alles heb! als ik nog in de stress schiet dan horen jullie het wel! haha!

groetjes!!

Back